Web Analytics Made Easy - Statcounter

تحریریه تابناک جهان: ویروس COVID-19 یا همان کرونا تجارت، سیاست و امنیت بین المللی را تحت تاثیر قرار داده است و بسیاری از تحلیل گران و کارشناسان بر این باورند که این ویروس نظم بین المللی را نیز دگرگون خواهد کرد.

در این میان، کرونا تاثیراتی نیز بر بحران های جاری بین المللی و به ویژه بحران ها و منازعات در خاورمیانه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین زمینه، روزنامه انگلیسی «دیلی میل» به تاثیرات کروناویروس بر منازعات خاورمیانه پرداخته و نوشته است: کرونا تجارت جهانی را متوقف کرده است، نیمی از جمعیت جهان را در معرض حصر قرار داده و توانایی سرنگونی دولت ها و تغییر شکل روابط دیپلماتیک را دارد.

سازمان ملل متحد خواستار آتش بس در همه درگیری های بزرگ شده است و آنتونیو گوترس روز جمعه هشدار داد «بدترین وضعیت هنوز اتفاق نیفتاده و باید منتظر آن باشیم». اما هنوز مشخص نیست که تأثیر این بیماری همه گیر در جنگ های خاور میانه چگونه خواهد بود.

در اینجا مروری بر تأثیر آن بر درگیری ها در سوریه، یمن، لیبی و عراق خواهیم داشت. 

سوریه

COVID-19 در همان زمانی که آتش بس توسط دو کارگزار اصلی قدرت خارجی در جنگ نه ساله سوریه - روسیه و ترکیه - حاصل شد، به یک بیماری همه گیر تبدیل شد.

سه میلیون نفری که در منطقه آتش بس، در منطقه شمال غربی ادلب زندگی می کنند، امیدوار نبودند که این توافق انجام شود.

با این وجود، ترس از آن وجود دارد كه كرونا ویروس می تواند در سرتاسر كشور ویران شده گسترش یابد و منجر به تداوم و پایداری آتش بس شده است.

براساس آمار دیدبان حقوق بشر سوریه، در ماه مارس- از زمان آغاز درگیری در سال 2011- با 103 کشته کمترین میزان تلفات غیرنظامیان مشاهده شد.

فابریس بالانچ ، تحلیلگر مسائل خاورمیانه گفت: این اپیدمی راهی است که دمشق نشان می دهد که دولت سوریه کارآمد است و همه سرزمین ها باید تحت نظارت آن برگردانده شوند.

با این حال، همه گیری این ویروس می تواند عزیمت نیروهای آمریکایی از سوریه و همسایگان آن از جمله عراق را تسریع کند.

از سوی دیگر این بحران جهانی می تواند منجر به افزایش حملات گروه های تروریستی همچون داعش به مناطق مختلف سوریه شود.

یمن

دولت مستعفی یمن و انصارالله به درخواست سازمان ملل آتش بس اعلام کردند؛ اما در چند روز گذشته انصارالله حملاتی موشکی علیه ریاض راه اندازی کرد و عربستان سعودی نیز حملاتی علیه آن ها انجام داد.

مذاکرات مکرراً با شکست روبرو شده اند، اما مارتین گریفیتس، نماینده سازمان ملل متحد، روزانه رایزنی هایی را در جهت تلاش برای برقراری آتش بس در یمن انجام می دهد.

شعله ور شدن بیشتر جنگ در یمن می تواند یک بحران بشردوستانه را ایجاد کند که اغلب به عنوان بدترین وضعیت در جهان توصیف می شود.

در کشوری که زیرساخت های بهداشتی از بین رفته است، جایی که آب کالایی نادر است و در آنجا 24 میلیون نفر به کمک های بشردوستانه نیاز دارند، در صورت آتش بس اتفاق نیفتد فاجعه ای بزرگ رخ خواهد داد.

لیبی

دقیقاً مانند یمن، طرف های اصلی درگیری در لیبی ابتدا از تماس آتش بس سازمان ملل استقبال كردند، اما خصومت را با سرعت از سر گرفتند.

درگیری های شدید در روزهای اخیر جنوب پایتخت طرابلس را لرزاند و نشان می دهد که خطر شیوع کروناویروس کافی نیست تا اسلحه ها زمین گذاشته شوند.

ترکیه اخیراً نقش اساسی در درگیری بازی کرده و از دولت وفاق ملی حمایت کرده است.

فابریس بالانچ پیش بینی کرد که تسریع در کناره گیری غرب از درگیری های خاورمیانه می تواند حمایت ترکیه از دولت وفاق ملی را محدود کند.

این امر در نهایت می تواند به نفع نیروهای وفادار به خلیفه حفتر مستقر در شرق که یک سال پیش حمله به طرابلس را انجام داده و  از پشتوانه روسیه، مصر و امارات متحده عربی برخوردار است تمام شود.

در گزارش گروه بین المللی بحران، مقامات اروپایی گزارش داده اند که تلاش ها برای برقراری آتش بس در لیبی به دلیل کروناویروس، مورد توجه قرار نگرفته است.

عراق

عراق دیگر درگیر منازعات کاملاً گسترده نیست، اما در برابر تجدید حیات داعش در برخی مناطق آسیب پذیر است و دو پشتیبان اصلی خارجی آن یعنی ایران و آمریکا به شدت با یکدیگر درگیر شده اند.

ایران و ایالات متحده دو کشور هستند که بیشتر تحت تأثیر کرونا ویروس قرار دارند، اما هیچ نشانه ای از عقب نشینی آن ها برای نفوذ در عراق مشاهده نشده است.

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: کروناویروس جهش تولید ناو روزولت مناجات شعبانیه وام کرونا کریم همتی کروناویروس منازعات خاورمیانه عراق سوریه لیبی یمن کروناویروس جهش تولید ناو روزولت مناجات شعبانیه وام کرونا کریم همتی سازمان ملل بین المللی درگیری ها آتش بس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۰۰۶۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترامپ: با بایدن، صلح در خاورمیانه وجود نخواهد داشت

دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا اعلام کرد که با جو بایدن، صلح در خاورمیانه به دست نخواهد آمد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، ترامپ نامزد جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری 2024 که با بایدن رقابت می‌کند، گفت که با رئیس جمهوری مثل جو بایدن صلح در خاورمیانه به دست نخواهد آمد.

ترامپ امروز سه‌شنبه هنگام حضور در دادگاه برای رسیدگی به پرونده موسوم به «حق السکوت»، گفت که بایدن بدترین رئیس جمهور در تاریخ ایالات متحده آمریکا است.

وی با اشاره به برگزاری اعتراضات حامیان فلسطین در دانشگاه‌های بزرگ آمریکا، بیان کرد: آنچه در دانشگاه‌های کلمبیا، نیویورک و سایر آنها می‌گذرد، مایه شرمساری است. این واقعاً تقصیر بایدن است. او لحن اشتباهی دارد. او کلمات اشتباهی دارد. نمی‌داند از چه کسی حمایت می‌کند و این یک آشفتگی است.

ترامپ بایدن را به مناظره تلویزیونی فراخواند

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان احداث می شود
  • مشارکت ۲۴۰ اثر در جشنواره شعر «طوفان القوافی»/ اختتامیه در بصره برگزار می‌شود
  • مشارکت ۲۴۰ اثر در جشنواره شعر«طوفان القوافی»/اختتامیه در بصره برگزار می‌شود
  • مشارکت ۲۴۰ اثر در جشنواره شعر«طوفان االقوافی»/اختتامیه در بصره برگزار می‌شود
  • سازمان ملل: نگران چرخه خطرناک و در حال افزایش خشونت در خاورمیانه هستیم
  • سازمان ملل: نگران چرخه خطرناک و در حال افزایش خشونت در خاورمیانه  هستیم
  • ریزش نرخ دلار چه تاثیری بر قیمت خودروهای داخلی گذاشت؟
  • شما ایرانی‌ها پادشاه جهان اسلام و شیر خاورمیانه هستید + فیلم
  • ترامپ: با بایدن، صلح در خاورمیانه وجود نخواهد داشت
  • احتمال احیای داعش در منطقه تا چه حد جدی است؟