Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: با توجه به مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا، فعالیت‌های آموزش حضوری دانشگاه‌ها تا پایان فروردین تعطیل است. به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو به نقل از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛ علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم در پاسخ به این سوال که «تعطیلی دانشگاه‌ها تا چه زمانی ادامه خواهد داشت و پیش‌بینی وزارت علوم برای ادامه نیمسال تحصیلی چیست؟» گفت: نکته قابل توجه این است که دانشگاه‌ها تعطیل نیستند و فعالیت‌های اداری، پژوهشی و آموزش‌های الکترونیکی در دانشگاه‌ها تداوم دارد؛ تنها فعالیت‌های آموزشی به شیوه حضوری با توقف مواجه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


خاکی صدیق ادامه داد: با توجه به مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا در جلسه ۱۷ فروردین‌ماه، تعطیلی فعالیت‌های آموزشی حضوری در دانشگاه‌ها تا پایان فروردین ادامه خواهد داشت و تداوم آن بستگی به نظرات تخصصی وزارت بهداشت و مصوبات ستاد یادشده خواهد داشت.
معاون آموزشی وزارت علوم بیان کرد: این تعطیلی هرگز به معنای لغو و معطل ماندن آموزش‌های دانشگاهی نیست بلکه با توجه به شرایط خاص ناشی از شیوع بیماری کووید -۱۹، آموزش‌های الکترونیکی جایگزین شده اند و با قوت در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در سطح کشور پیگیری می‌شوند.
وی درخصوص آنکه آیا توقف آموزش‌های حضوری همه مقاطع تحصیلی را شامل می‌شود، تصریح کرد: این توقف با نظر ستاد ملی مبارزه با کرونا شامل همه مقاطع تحصیلی در دانشگاه‌هاست با این استثناء که دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی مجازند آموزش حضوری دانشجویان دوره دکتری را با رعایت شرایط و ضوابطی از ابتدای اردیبهشت‌ماه آغاز کنند.
معاون آموزشی وزارت علوم، درباره شرایط بازگشائی دانشگاه‌ها برای دانشجویان دوره دکتری گفت: دانشگاه‌ها مجازند به تشخیص استاد و به منظور رفع اشکال با رعایت فاصله افراد و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در کلاس‌های بزرگ و دارای تهویه مناسب امکان برگزاری کلاس‌های حضوری را برای دانشجویان دوره دکتری فراهم کنند.
خاکی صدیق افزود: دانشجویانی که برای پیشبرد و انجام رساله خود نیاز به حضور و فعالیت در آزمایشگاه و کارگاه دارند می‌توانند با رعایت ضوابط بهداشتی و تا حد امکان به‌صورت تک‌نفره از فضای آزمایشگاه یا کارگاه استفاده کنند. در صورت لزوم ساعات کاری آزمایشگاه و کارگاه بین دانشجویان توزیع و برنامه حضور آن‌ها در روز‌ها و زمان‌های مختلف تنظیم شود. قبل و بعد از حضور هر دانشجو در آزمایشگاه و کارگاه، قسمت‌های مورد استفاده و تجهیزات و وسایل به نحو موثر ضدعفونی شود. البته همه این دانشجویان برای حضور در محیط دانشگاه ملزم به دریافت «گواهی سلامت» از مراکز بهداشتی هستند.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر آنکه علت تأکید وزارت علوم بر آموزش‌های الکترونیکی و پرهیز از تعطیلی کلی فعالیت‌های آموزشی چیست، افزود: نیمسال دوم تحصیلی ۹۸-۹۹ که با شیوع بیماری کووید -۱۹ همزمان شده است از نظر وزارت علوم دوره فعال تحصیلی است و به علت لزوم حفظ تسلسل ورود دانشجویان جدید در مهرماه ۱۳۹۹ و نیز لزوم دانش‌آموختگی برخی دانشجویان شاغل به تحصیل در آخرین نیمسال تحصیلی خود (در نیمسال جاری)، الزام به اتمام این نیمسال وجود دارد.
خاکی صدیق توضیح داد: اما نکته مهم‌تر این است که تهدید کووید -۱۹ می. تواند تبدیل به فرصتی بی نظیر برای تحول در آموزش کشور و تقویت زیرساخت‌ها برای ارایه آموزش‌های متنوع غیر حضوری و بالا بردن سطح تاب‌آوری نظام آموزش عالی کشور در مواجهه با شرایط مشابه احتمالی در آینده شود.
به گفته وی، با توجه به زیرساخت‌های مناسب و دانش فنی موجود در زمینه آموزش‌های الکترونیکی در بسیاری از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور و تلاش‌های انجام شده در سایر دانشگاه‌ها در همین مدت کوتاه، این شیوه جایگزین آموزش می‌تواند رویه غالب دانشگاه‌ها در تصمیم‌گیری برای تداوم و اتمام نیمسال جاری باشد.
خاکی صدیق در پاسخ به این سوال که اگر دانشجویی به هر علت نتواند از آموزش‌های غیرحضوری بهره بگیرد چه امکانی دارد، خاطرنشان کرد: از سوی وزارت علوم شرایط منعطف و سهلی برای دانشجویان و دانشگاه‌ها پیش‌بینی شده است که آسیب‌های احتمالی به حداقل برسد. برای نمونه در مواردی که به هر علت برگزاری جلسات و اتمام یک یا چند درس در نیمسال جاری امکان‌پذیر نباشد، برگزاری کلاس‌ها، تا تکمیل طرح درس به تشخیص استاد درس و تأیید گروه آموزشی، اضافه بر سقف واحد‌های هر ترم به نیمسال بعدی قابل انتقال است.
وی ادامه داد: همچنین حذف یک یا چند درس، بی توجه به لزوم رعایت حداقل واحد‌های انتخابی در هر نیمسال، و یا حذف کامل واحد‌های درسی نیمسال در صورت تقاضای دانشجو مجاز است و نیمسال حذف شده جزو سنوات تحصیل دانشجو محسوب نمی‌شود.
معاون آموزشی وزارت علوم اظهار داشت: در صورت لزوم و با تشخیص معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی، افزایش یک نیمسال به سقف سنوات دانشجویانی که به دلیل حذف واحد‌های درسی یا عدم امکان برخورداری از کلاس‌های حضوری یا غیرحضوری و برگزار نشدن جلسه دفاع از پایان نامه و رساله با کمبود سنوات مجاز مواجه شده‌اند، مجاز است.
وی افزود: در همین راستا و برای تسهیل در موضوع، در صورتی که محدودیت‌های زمانی و مکانی حاکم بر نیمسال جاری فراغت از تحصیل دانشجویانی را با تأخیر مواجه سازد، به جبران فرصت از دست رفته امکان برخورداری از دروس معرفی به استاد تا دو برابر قابل افزایش است. امکان مهمانی دانشجویان در دانشگاه برای استفاده از امکانات آموزشی دانشگاه‌های محل زندگی یا استقرار خود به عنوان دانشجوی مهمان آزاد با اطلاع و موافقت دانشگاه نیز از دیگر تسهیلات پیش‌بینی شده در این زمینه است.
خاکی صدیق گفت: مجموعه این امکانات منعطف و تسهیل‌گر در قالب توصیه‌نامه‌ای ۲۰ بندی به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی ابلاغ شده است که در وبگاه وزارت علوم نیز قابل دسترسی و بهره‌برداری است و البته تشخیص چگونگی اجرای این توصیه‌ها برعهده دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی نهاده شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: علی خاکی صدیق وزارت علوم تعطیلی دانشگاه ها ستاد کرونا آموزش مجازی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی معاون آموزشی وزارت علوم آموزش های الکترونیکی فعالیت های آموزش برای دانشجویان دانشگاه ها دانشگاه ها نیمسال جاری خاکی صدیق کلاس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۰۰۸۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه وزارت علوم برای توسعه دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم تحقیقات و فناوری در اولین کنفرانس ملی مهارتی ایران که 3 اردیبهشت ماه 1403 در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد، اظهار کرد: شخصیت علمی کشور زمانی رشد خواهد کرد که این موضوع در هماهنگی با فعالیت‌های نوآورانه باشد، شخصیت علمی کشور نباید در سایه عدم هماهنگی به صورت کاریکاتوری رشد کند.

بیشتر بخوانید: برنامه وزارت علوم برای مردمی‌سازی در راستای تحقق شعار سال ۱۴۰۳

وزیر علوم بیان کرد: رشد شخصیت علمی بدین معناست که باید نقش هر یک از بازیگران عرصه علمی را مناسب ببینیم تا اثربخشی و جایگاه خود را داشته باشد مثل چرخ‌دنده ها، اگر قراراست کشور ما پیشرفت متوازن داشته باشد، باید حتما به بخش‌های مختلف علمی و فناوری و نوآوری کشور توجه شود.

وزیر علوم با بیان اینکه توجه بیش‌ از حد به یک بخش و کم‌مهری به بخش دیگر باعث می‌شود پازل علمی کشور ما ناقص شود و هم‌افزاری رخ ندهد، بیان کرد: باید تصمیم‌گیری عرصه‌ها در همه ابعاد درست باشد علاوه بر آن باید قانون را محترم بشماریم، ساختار جوامع بشری بر اساس قانون مدیریت می‌شوند اگر در جوامع به قانون کم توجهی صورت گیرد، متناسب با ظرفیت ها پیشرفت ها رخ نمی دهد.

وی با بیام اینکه در مرور قوانین علم و فناوری گاهی بعضا به برخی از قوانین علم و فناوری توجه لازم نشده است، اظهار کرد: اصل ۳۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی بیان می‌کند که باید به قانون آموزش عالی رایگان تا سرحد خودکفایی، توجه کنیم، آیا وضعیت پذیرش دانشجو با بودجه عمومی در راستای این قانون است. باید اذعان کرد که نسبت به این قانون کم توجهی شده است

به گفته وی؛ مطابق برنامه ششم توسعه آموزش مهارتی باید سی درصد از آموزش ارائه شده را تشکیل دهد؛ اما در حال حاضر باشد ما توانستیم آن را به ۱۶ درصد برسانیم، بنابراین یا باید موقعی که قانون‌گذاری انجام می شود واقعیت‌ها را ببینیم و آن‌چه که هست را تصویب کنیم یا این‌که ظرفیت‌ها را برای تحقق قانون مذکور آماده کنیم؛ بنابراین در علم و فناوری در خیلی جاها نسبت‌به قانون کم مهری شده‌ است.

وزیر علوم با اشاره به برنامه هفتم توسعه بیان کرد: سهم آموزش‌های مهارتی ۴۰ درصد پیش‌بینی‌شده است، ما به عنوان مسئولان علم و فناوری از هم اکنون باید اقدامات و برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهیم، در حال‌حاضر آموزش‌های مهارت محور در حد انتظار نیست که باید آسیب‌شناسی در این خصوص صورت گیرد، آسیب‌های آن‌ها برطرف کنیم.

زلفی‌گل با بیان اینکه تدوین دستورالعمل افزایش آموزش های مهارتی در دانشگاه ها مصوب شده است، عنوان کرد: خوشبختانه در برنامه توسعه هفتم گام‌های مناسبی در این خصوص برداشته شد که مطابق آن دستورالعمل با همکاری وزارت بهداشت تدوین و توسط هیات وزیران آن را تصویب کنیم.

وزیر علوم بیان کرد: بر این اساس مقرر شد که میزان مهارت محور کردن آموزش‌های دانشگاهی افزایش یابد و این موضوع در وزارت بهداشت و درمان تقریباً محقق شده‌است، انتخاب بیمارستان‌ها از این جهت بوده است که بیمارستان‌ها در دست خود دانشگاه است و در دانشگاه فرهنگیان نیز به‌همین صورت است چون دبیرستان‌ها و آموزشگاه ها در اختیار آموزش‌وپرورش است.

وی ادامه داد: در وزارت علوم شرایط متفاوت است، صنایع در اختیار ما نیستند، در دستورالعملی که باید آن را تدوین کنیم، باید به‌گونه‌ای عمل شود تا منافع پذیرش دانشجو با منافع صنعت همگام شود و با پذیرش دانشجو زمینه را برای افزایش مهارت آن فراهم کرد.

وزیر علوم با بیان اینکه بیش از ۱۵ هزار نیاز در سامانه نظام ایده ها و نیازتوسط صنایع مختلف ثبت شده است، عنوان کرد: باید نقص قوانین را برای مهارتی شدن آموزش و رفع کنیم درهمین راستا سامانه نظام ایده‌ها راه‌اندازی شده است که بخش صنایع ۱۵ هزار نیاز و وزارت نفت نیز ۶۰۰ نیاز را در این سامانه ثبت کردند.

وی معتقد است اگر استادان و دانشجویان براساس این نیازها طرحی تعریف کنند، فعالیت پژوهانه ویژه به آن‌ها اختصاص داده می‌شود، مطابق آیین‌نامه ارتقا و ترفیع امتیاز می‌گیرند، بر این اساس صاحب ایده را وصل می‌کنند که این قانون به دنبال این است که نیاز جامعه را به افراد صاحب ایده وصل کند.

زلفی گل با بیان اینکه اختصاص امتیاز تبدیل علم به فن و ثروت در آیین نامه ارتقا تدوین شده است، عنوان کرد: در این آیین‌نامه آمده است افرادی که علم را به فن و ثروت تبدیل می کنند امتیازات ویژه‌ای دریافت کنند.

وزیر علوم با بیان اینکه آیین نامه تدوین کتاب‌های درسی ابلاغ شده است، بیان کرد: مطابق آیین نامه مشخص شده که کتاب بر اساس چه شاخص‌هایی تالیف شود و چه خروجی‌هایی داشته باشد برخی از شاخص‌های تدوین کتاب های دانشگاهی نیاز محوری، هویت‌ساز بودن، مهارت محوری است که باید به آن توجه شود.

وزیر علوم با بیان اینکه تبدیل دانشگاه فنی و حرفه ای به دانشگاه مهارت ملی در دستور کار قرار دارد، بیان کرد: باید جایگاه دانشگاه فنی‌حرفه‌ای را توسعه دهیم؛ بنابراین پیگیر این هستیم تا دانشگاه فنی حرفه‌ای را به دانشگاه مهارت ملی تبدیل کنیم، این دانشگاه فنی و حرفه‌ای یک ویژگی منحصربه‌فرد دارد مبنی‌بر این‌که فارغ‌التحصیلان این دانشگاه شاغل هستند این درحالی است که ایجاد شغل برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی بسیار هزینه می‌برد برای همین است که مقام معظم رهبری به ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار تأکید می‌کنند.

وزیر علوم با اشاره به ایجاد پارک علم و فناوری مهارتی، عنوان کرد:در دو سال گذشته توجه و فعالیت زیادی در خصوص دانشگاه فنی و حرفه ای صورت گرفته است مبنی براینکه بودجه دانشگاه فنی‌حرفه‌ای هزار و دویست میلیارد تومان بود اکنون امیدواریم آن را به بالغ برچهار هزار میلیارد تومان برسانیم و تقریباً چهار برابر می‌شود.

زلفی گل با بیان اینکه بیش‌از هزار و پونصد میلیارد تومان نیز در سفرهای ریاست‌جمهوری به استان‌های مختلف برای دانشگاه فنی حرفه‌ای پیش‌بینی‌شده است، عنوان کرد: مشکلات برخی از اساتید در خصوص استخدام هیئت علمی در دانشگاه در حال برطرف شدن است.
انتهای پیام

کد خبر: 1228042 برچسب‌ها وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

دیگر خبرها

  • سلامت روحی و روانی در رشته‌های علوم انسانی بررسی می‌شود
  • پایان روز دوم مسابقات ورزشی کارکنان دولت در کرمان
  • ارتقای سطح کیفی آموزش به دانشجویان با تبیین اهمیت یادگیری عمیق
  • مبالغ وام شهریه دانشجویان پیام نور اعلام شد/ آخرین مهلت ثبت نام متقاضیان
  • همایش آموزش پزشکی با شعار «از کلاس درس تا عرصه» برگزار می شود
  • برنامه وزارت علوم برای توسعه دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای
  • راهیابی ۱۵ دانشجومعلم به جشنواره ملی دانشجوی نمونه کشوری
  • اعلام مبلغ وام‌های شهریه نیمسال دوم دانشگاه پیام نور/ ثبت‌نام آغاز شد
  • مبلغ وام شهریه دانشجویان دانشگاه پیام نور اعلام شد
  • ثبت‌نام وام شهریه دانشجویی آغاز شد