Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-19@20:23:27 GMT

روایت رسانه عربی از تحرکات اخیر آمریکا در عراق

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۰۰۹۹۸

روایت رسانه عربی از تحرکات اخیر آمریکا در عراق

 انتشار اخبار مربوط به تخلیه برخی پایگاه‌های نظامی عراقی میزبان نیروهای آمریکایی طی چند روز اخیر در سایه تداوم کشمکش‌های سیاسی در عراق بر سر انتخاب نخست‌وزیر جدید عراق موجب شده تا کارشناسان و تحلیل‌گران زیادی، حسن نیت واشنگتن در این امر را زیرسوال ببرند.

پایگاه خبری «المعلومه» عراق در یادداشتی به قلم « عادل الجبوری» به بررسی پشت پرده گامهای اخیر آمریکا در عقب‌نشینی از برخی پایگاه‌های نظامی عراق پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این گزارش آمده است، «طی کمتر از یک هفته، آمریکا نیروهای خود را از سه پایگاه نظامی در عراق خارج کرد. نخستین پایگاه در «القائم» در استان «الانبار» ، دومی در «القیاره» در استان نینوی و سومی در یک منطقه میان بغداد و کرکوک بود.بی‌تردید اقداماتی این چنین باید از زوایای مختلف مرتبط به شرایط زمانی و اقدامات بعدی مورد بررسی قرار گیرد.»

«از نظر زمانی، این تصمیم آمریکا پس از گذشت چند ماه از تهدیدها و هدف‌قرار گرفتن‌های متعدد  و درخواست رسمی و مردمی عراق مبنی بر ضرورت پایان یافتن حضور نظامی خارجی به ویژه آمریکا در این کشور صورت می‌گیرد.»

«زمان اوج این فشارها بر آمریکا به حمله ۲۹ دسامبر سال گذشته پهپادهای نظامی آمریکا به مقرهای تیپ ۴۵ الحشد الشعبی در غرب استان الانبار که به شهادت شماری از رزمندگان این سازمان منجر شد و سپس ترور «ابومهدی المهندس» نائب رئیس الحشد الشعبی و سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد در سوم ژانویه پیش  باز می‌گردد.»

«بازتاب این حملات آمریکا که با واکنش‌های مردمی و سیاسی گسترده‌ای همراه بود به سفارت آمریکا در مرکز منطقه سبز بغداد کشیده شد  و با حملات گسترده علیه نیروهای آمریکایی در پایگاه «عین الاسد» در استان الانبار و تشدید مشاجرات رسانه‌ای متبادل میان واشنگتن و الحشد الشعبی و طرف‌های عراقی حامی آن ادامه یافت.»

«این حملات و درگیری‌های رسانه‌ای با اقدام «برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق در 17 مارس گذشته مبنی بر مامور کردن «عدنان الزرفی» استاندار سابق نجف و نماینده کنونی پارلمان به تشکیل کابینه جدید تشدید شد. زیرا جناح‌های سیاسی مهم و اصلی عراق به ویژه ائتلاف الفتح با این انتخاب مخالف بودند و در مقابل واشنگتن از این نامزدی استقبال و حمایت کرد.»

«این دیدگاه وجود دارد که واشنگتن در این مرحله به دنبال تحقق دو هدف است: ۱- کم کردن خشم سیاسی و مردمی عراق علیه خود از طریق به نمایش گذاشتن عقب‌نشینی از برخی پایگاه‌های نظامی و برداشتن گامهای عملی در این راستا. ۲- تلاش برای تجمیع نیروها و متمرکز کردن آنها در پایگاه‌هایی امن‌تر و دورتر از تیررس موشک‌های طرف‌های مخالف حضور آمریکا در عراق.»

«در حالی که برخی این عقب‌نشینی‌ها را گامی مهم و اساسی برای تصحیح روند روابط میان عراق و ایالات متحده و باز شدن صفحه جدیدی از روابط در سایه درخواست رسمی و مردمی عراق مبنی بر پایان یافتن حضور خارجی‌ها در کشور می‌دانند، برخی این عقب‌نشینی را یک مانور تبلیغاتی و فریبکاری از سوی تصمیم‌گیرندگان و سیاست‌مداران آمریکای برای مهار خشم عراق می‌دانند و معتقدند که آمریکا به دنبال اجرای برنامه‌ها و پروژه‌های خود با مکانیسم‌هایی دیگر متناسب با ماهیت مرحله کنونی، است.»

«به نظر می‌رسد که نظر دوم تنها به یک دلیل ساده، به واقعیت نزدیک‌تر باشد. آن دلیل نیز این است که واشنگتن نیروهای خود را به طور نهایی از عراق خارج نمی‌کند و تنها بنا به ضرورت‌های امنیتی و سیاسی از پایگاه‌هایی مشخص به پایگاه‌های دیگر منتقل می‌کند. به عبارت دیگر، آمریکا تنها عملیات باز استقرار نیروهای خود یا به عبارتی بهتر، بازسازی ساختار و چینش نیروهای خود در عراق را انجام داد. کاری که به تعبیر برخی، صرفا فرار رو به جلوی آمریکا محسوب می‌شود.»

«لذا این طبیعی است که چنین سوالاتی مطرح شود: چه تفاوتی میان حضور نیروهای آمریکایی در پایگاه‌های نظامی الانبار، نینوی و کرکوک و حضور آنها در پایگاه‌های اربیل، دهوک و السلیمانیه وجود دارد؟..واقعیت ماجرای زمزمه‌های موجود مبنی بر قصد واشنگتن در اعزام قریب‌الوقوع سه هزار سرباز به عراق چیست؟».

«به گفته منابع آمریکایی و عراقی، نیروهای آمریکایی که گفته می‌شود شمار آنها به شش هزار نفر می‌رسد در ۱۴ پایگاه نظامی مستقربودند که عبارتند از: عین الاسد، القیارة، الحبانیة، K1، بلد، التاجی، التون کوبری، ویکتوری، الرطبة، القائم و چهار پایگاه دیگر در منطقه کردستان قرار دارند که یکی در سنجار، یکی در اتروش و دو پایگاه نیز در حلبچه و نزدیکی مرزهای عراق با ایران واقع شده‌اند».

«با چنین توضیحاتی احتمال می‌رود که نیروهای آمریکایی حضور خود در پایگاه‌های نظامی نزدیک به بغداد و الانبار و کرکوک را پایان دهند و در پایگاه‌های تحت اختیار خود در منطقه کردستان و استان نینوی متمرکز شوند.»

«متخصصان امور امنیتی می‌گویند که استراتژی آمریکا مبتنی بر تقویت حضور نظامی خود در عراق و سراسر منطقه برای مقابله با ایران و محور مقاومت و افزایش حمایت از همپیمانان واشنگتن در منطقه چه دولت‌ها و چه احزاب و سازمان‌های مختلف است.»

«لذا هر اقدامی که [در ظاهر] بر خلاف این استراتژی صورت می‌گیرد - آنچنان که کارشناسان می‌گویند- صرفا اقداماتی تاکتیکی و مرحله‌ای است که در چارچوب فعالسازی و تقویت رویکردهای استراتژیک بلندمدت آمریکا صورت می‌گیرد.»

«رهبران سیاسی و نظامی آمریکا چنین رویکردهایی را رد نمی‌کنند. در چهارم فوریه گذشته، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت که یکی از دلایل تمایل ما به باقی‌ماندن نیروهایمان در عراق این است که می‌خواهیم تاحدودی ایران را تحت نظارت داشته باشیم زیرا ایران مشکل حقیقی است و می‌خواهیم که بتوانیم او را زیر نظر داشته باشیم.»

«در نیمه ماه ژانویه پیش نیز وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون)، طی بیانیه‌ای اعلام کرد که قصد عقب‌نشینی از عراق را ندارد و هدف او باقی ماندن در خاورمیانه است...».

«آنچه واقعیت رویکرد آمریکا در عراق را روشن می‌کند، در روزنامه کثیرالانتشار نیویورک تایمز منتشر شد. این روزنامه اخیرا، از قصد پنتاگون مبنی بر اعزام سه هزار نظامی به عراق خبر داده و وزارت دفاع آمریکا نیز هفته پیش دستور  آمادگی برای عملیات نظامی در عراق با هدف نابودی گروه‌های [مقاومت] تحت حمایت ایران پس از تهدید آنها به هدف قرار دادن نیروهای آمریکایی را صادر کرد.»

«تمامی این اقدامات همزمان با تحرکات نظامی قابل توجه در بستر منطقه از جمله مانورهای نظامی اخیر مشترک آمریکا و امارات و  پیامها و نشانه‌های این اقدام، تشدید منازعه در پرونده یمن همزمان با پنجمین سالگرد آغاز جنگ ائتلاف عربی به رهبری سعودی علیه این کشور صورت می‌گیرد.»

«این تصویر گیج‌کننده و آشفته و مرموز در سایه کابوس شیوع ویروس کرونا که آمار روزافزون مبتلایان و قربانیان آن در سراسر آمریکا، تاحدود زیادی بیانگر ناکامی واشنگتن و سردرگمی آن است و اظهارات روزانه دونالد ترامپ بر این امر صحه می‌گذارد.»

310311

کد خبر 1373544

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: ایالات متحده آمریکا ایران و عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۰۰۹۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا علیه صنایع وابسته به پهپاد و موشک ایران/ وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در شورای امنیت توسط آمریکا/ روایت امیرعبداللهیان از رایزنی‌های دیپلماتیکش در نیویورک/ حمله اسرائیل به پایگاه‌های دفاع هوایی در جنوب سوریه

 

بین الملل تابناک: اعلام تحریم‌های جدید آمریکا علیه صنایع وابسته به پهپاد و موشک ایران، وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در شورای امنیت توسط آمریکا، روایت امیرعبداللهیان از رایزنی‌های دیپلماتیکش در نیویورک، حمله اسرائیل به پایگاه‌های دفاع هوایی در جنوب سوریه و شروع طولانی‌ترین انتخابات جهان در هند از مهم ترین خبرها و رویدادهای منطقه ای و بین المللی در 24 ساعت گذشته بوده اند.

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا علیه صنایع وابسته به پهپاد و موشک ایران

 وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنج‌شنبه تحریم‌های جدیدی علیه صنایع و شرکت‌های ساخت پهپاد و تامین فولاد خوزستان را اعمال کرد.

 وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد در واکنش به پاسخ موشکی ایران علیه اسرائیل، تحریم‌های جدیدی علیه تهران اعمال کرده است زیرا بایدن به جای واکنش نظامی درصدد پاسخ اقتصادی است.

خانم جنت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت که تحریم‌های جدید برنامه‌های ساخت موشک و هواپیماهای بدون سرنشین ایران را هدف قرار می‌دهد. از اهداف این تحریم‌ها تولید فولاد در ایران عنوان شده است که به گفته مقامات آمریکایی از سال ۲۰۲۱ در دستور کار دولت آمریکا قرار داشت.

به گفته وزارت خزانه داری، ایالات متحده در سه سال گذشته بیش از ۶۰۰ نهاد مرتبط با ایران را تحریم کرده است.

یلن در بیانیه‌ای که وزارت خزانه‌داری آمریکا صادر کرده است، گفت: تحریم‌های جدید با هدف پرهزینه کردن رفتارهای بی‌ثبات‌کننده ایران است.

طبق اعلامیه این وزارتخانه، تحریم‌های جدید شامل ۱۶ نفر و دو شرکت مربوط به تولید پهپاد در ایران و همچنین ۵ شرکت تامین کننده فولاد خوزستان است. وزارت خزانه داری همچنین سه شرکت تابعه خودروساز ایرانی را تحریم کرده است.

همزمان با اعلام این تحریم های جدید، جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد که واشنگتن به همراه متحدان خود از اسرائیل دفاع کرد و حال ایران را در خصوص این مسأله پاسخگو می‌داند و در همین رابطه تحریم‌ها و محدودیت های صادراتی جدیدی را علیه این کشور اعمال می‌کند.

بایدن در بیانیه خود با تکرار برخی ادعاهی بی‌اساس افزود: «این تحریم‌ها، رهبران و نهادهای مرتبط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، وزارت دفاع ایران و برنامه موشکی و پهپادی ایران را که امکان این حمله گستاخانه را فراهم کردند، هدف قرار می‌دهند. همان‌طور که صبح روز پس از حمله با دیگر رهبران گروه هفت گفت‌وگو کردم، متعهد به تشدید جمعی فشار اقتصادی علیه ایران هستیم و متحدان ما نیز تحریم‌ها و تدابیر مضاعفی را اتخاذ کرده‌اند یا خواهند کرد تا برنامه‌های نظامی بی‌ثبات‌کننده ایران را محدود کنند».

وی افزود: «بعد از روی کار آمدن دولت من، آمریکا بیش از ۶۰۰ فرد و نهاد را تحریم کرده است از جمله ایران و گروه‌های نیابتی این کشور، حماس، حزب الله، حوثی‌ها و کتائب حزب الله. من تیم خود، از جمله وزارت خزانه‌داری را موظف کرده‌ام تا همچنان به اعمال تحریم‌هایی که صنایع نظامی ایران را بیش از پیش تضعیف می‌کند، ادامه دهند».

در ادامه بیانیه آمده است: «بگذارید برای همه کسانی که به فراهم کردن زمینه حملات ایران کمک کرده یا از آن حمایت می‌کنند، روشن کنیم: آمریکا به امنیت اسرائیل متعهد است. ما به امنیت افراد و شرکای خود در منطقه متعهد هستیم و در انجام تمام اقدام‌های لازم برای پاسخگو کردن شما تردید نخواهیم کرد». 

وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در شورای امنیت توسط آمریکا

 آمریکا بامداد جمعه در رای‌گیری شورای امنیت، قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد. از ۱۵ عضو شورای امنیت ۱۲ عضو به این قطعنامه رای مثبت و انگلیس و سوئیس رای ممتنع دادند.

کشور الجزایر پیش نویس قطعنامه عضویت کامل فلسطین را در سازمان ملل به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرده بود و خواستار طرح آن در نشست روز پنجشنبه این شورا شده اما کشور مالت که رئیس دوره‌ای شورای امنیت در ماه جاری میلادی (آوریل) است، ابتدا اعلام کرد که شورای امنیت عصر جمعه به وقت محلی در این باره تصمیم گیری خواهد کرد اما سرانجام این نشست عصر پنجشنبه به وقت محلی برگزار شد.

تصویب یک قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل مستلزم آن است که حداقل ۹ رأی مثبت را بدون مخالفت یا همان وتوی پنج عضو دائم شورای امنیت یعنی آمریکا، انگلیس، روسیه، فرانسه و چین به دست آورد.

پیش از منابع آگاه اعلام کرده بودند که این قطعنامه از حمایت ۱۳ عضو شورای امنیت برخوردار است اما احتمالا آمریکا یکی از اعضای اصلی شورای امنیت و حامی همیشگی (رژیم) اسرائیل، با آن مخالفت و آن را وتو خواهد کرد.

وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی اعلام کرد که واشنگتن به این قطعنامه رای مثبت نخواهد داد.

فلسطین اکنون ناظر دائمی در سازمان ملل است. در سال ۲۰۱۱، فلسطین برای عضویت دائمی در سازمان ملل درخواست داده بود، اما بعداً تصمیم گرفت برای مدتی به عنوان ناظر دائمی باقی بماند.

در ماه آوریل، فلسطین نامه ای به شورای امنیت سازمان ملل ارسال و درخواست کرد که پیوستن آن به سازمان ملل متحد به عنوان یک عضو دائمی را دوباره بررسی کند.

کشورهای دارای این وضعیت می توانند در اکثر جلسات شرکت کنند و تقریباً به تمام اسناد مربوطه دسترسی داشته باشند، اما حق رای ندارند. به جز فلسطین، واتیکان نیز دارای وضعیت ناظر دائمی در سازمان ملل است.

کشورها با تصمیم مجمع عمومی سازمان ملل بنا به توصیه شورای امنیت در این نهاد بین المللی پذیرفته می شوند.

روایت امیرعبداللهیان از رایزنی‌های دیپلماتیکش در نیویورک

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به دیدارهای دیپلماتیک خود در جریان سفر به نیوریورک گفت: در این دیدارها، ضرورت پاسخ متقابل مشروع ایران به حمله تروریستی اخیر رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق را تبیین کردم.

 حسین امیرعبداللهیان که برای شرکت در نشست عالی شورای امنیت سازمان ملل در ارتباط با تحولات غرب آسیا از جمله فلسطین  به نیویورک سفر کرده است، در صفحه اجتماعی ایکس در این ارتباط نوشت: «در حاشیه حضور در نشست عالی‌رتبه شورای امنیت سازمان ملل متحد با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد و همچنین ایمن الصفدی و یان بورگ وزرای امور خارجه اردن و مالت (رئیس دوره‌ای شورای امنیت) گفت‌وگو داشتم.

در این دیدارها با اشاره به حساسیت ویژه کشورمان نسبت به امنیت منطقه، ضرورت پاسخ متقابل مشروع ایران به حمله تروریستی اخیر رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق را تبیین کردم.

در ادامه ضمن بررسی آخرین تحولات بین‌المللی و منطقه‌ای، در خصوص وضعیت بحرانی غزه ناشی از نسل‌کشی و جنایات جنگی رژیم صهیونیستی رایزنی شد.»

حمله اسرائیل به پایگاه‌های دفاع هوایی در جنوب سوریه

وزارت دفاع سوریه اعلام کرد حملات امروز رژیم صهیونیستی پایگاه‌های دفاع هوایی را در جنوب سوریه هدف قرار داد.

 وزارت دفاع سوریه اعلام کرد: پدافند دفاع هوایی ما صبح امروز (جمعه) با تجاوز موشکی رژیم صهیونیستی از سمت شمال اراضی اشغالی مقابله کرد.

وزارت دفاع سوریه تأکید کرد: حملات اسرائیل پایگاه‌های دفاع هوایی ما در جنوب را هدف قرار داد و منجر به خسارت‌های مادی شد.

پیش از این منابع اعلام کرده بودند رژیم صهیونیستی پایگاه‌هایی را در درعا و السویداء هدف قرار داده است.

منابع پیشتر گزارش داده بودند همزمان با انتشار گزارشات درباره نفوذ چند پهپاد در ایران، حملاتی نیز در سوریه و عراق صورت گرفته است.

شروع طولانی‌ترین انتخابات جهان در هند

انتخابات پارلمانی هند که به عنوان طولانی‌ترین انتخابات جهان شناخته می‌شود از امروز جمعه آغاز شده و قرار است تا ماه ژوئن ادامه داشته باشد.

 انتخابات برای تعیین سرنوشت ۵۴۳ کرسی مجلس سفلی پارلمان هند، موسوم به «لوک سابا» از امروز جمعه آغاز شد؛ انتخاباتی که به موجب آن نزدیک به یک میلیارد رای دهنده در مدت بیش از یک ماه تا تاریخ اول ژوئن در آن شرکت کرده  و به نامزد و حزب مورد نظر خود رای می‌دهند.

به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک دو رقیب اصلی در انتخابات سراسری پر جمعیت‌ترین کشور جهان عبارتند از «ائتلاف دموکراتیک ملی» که توسط حزب «نارندرا مودی»، نخست وزیر هند موسوم به حزب «بهاراتیا جاناتا»، رهبری می‌شود و ائتلافی متشکل از ۲۶ حزب موسوم به «ائتلاف فراگیر توسعه ملی هند» که رهبری آن را حزب مخالف اصلی یعنی «حزب کنگره ملی هند» بر عهده دارد.

۹۶۹ میلیون نفر رای‌دهنده هندی واجد شرایط شرکت در این انتخاباتی که در هفت مرحله برگزار می‌شود، هستند. اولین مرحله در بازه زمانی ۱۹-۲۵ آوریل در ۱۰۲ حوزه انتخاباتی و ۲۱ ایالت برگزار می‌شود. پس از این مرحله نیز تعداد ۴۴۲ حوزه انتخاباتی و ۵۸ ایالت دیگر تا اول ژوئن در مراحل بعدی انتخابات که تا اول ژوئن به پایان خواهد رسید، شرکت خواهند کرد. شمارش آرای انتخابات نیز از روز چهارم ژوئن شروع خواهد شد.

نخست‌وزیر هند همچنان امیدوار است برای سومین دوره متوالی پیروز انتخابات سراسری شود در حالی که احزاب مخالف می‌گویند در صورت ماندن او در قدرت، هندی‌ها بسیاری از آزادی‌ها را از دست خواهند داد.

نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد که حزب بهاراتیا جاناتا متعلق به مودی و متحدانش برای سومین بار در انتخابات پارلمان هند پیروز خواهند شد.

 

 

 

دیگر خبرها

  • آمریکا از پاسخ به استفاده از پایگاه نظامی پاکستان طفره رفت
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا علیه صنایع وابسته به پهپاد و موشک ایران/ وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در شورای امنیت توسط آمریکا/ روایت امیرعبداللهیان از رایزنی‌های دیپلماتیکش در نیویورک/ حمله اسرائیل به پایگاه‌های دفاع هوایی در جنوب سوریه
  • روایت رسانه‌های اسرائیلی از پنهان‌کاری ارتش صهیونیستی درباره موفقیت‌های عملیات «وعده صادق»
  • بحران یعنی باقی‌ماندن نتانیاهو در قدرت | تهران باید مستقیم با واشنگتن مذاکره کند
  • زیباکلام : با توجه به اختلاف نظر بایدن و نتانیاهو در باره جنگ ایران و اسرائیل، باید تهران و واشنگتن مستقیم مذاکره کنند
  • انفجار مهیب در پایگاه هوایی روسیه در کریمه و نابودی سامانه های موشکی+ فیلم/پیش بینی رسانه آمریکایی از نزدیک بودن شکست اوکراین در برابر روسیه
  • ادعای رسانه آمریکایی: روسیه قصد دارد آمریکا را ضعیف کند
  • سیاستمدار پاکستانی: اسلام‌آباد ۲ پایگاه به آمریکا داده است
  • هرگونه حمله نظامی به ایران این ۳ جبهه را شله ور می کند!
  • ایران با وجود تحریم‌ها چگونه توانسته تا این حد پیشرفت نظامی کند؟