Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-25@16:21:51 GMT

۱۰ فناوری برتر آینده را بشناسید

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۰۱۵۱۷

۱۰ فناوری برتر آینده را بشناسید

 

به گزارش تابناک به نقل از ایلنا، معاونت راهبری فنی مرکز ملی فضای مجازی بر مبنای گزارش روند‌های سالانه مجله MIT Technology Review، فناوری‌های برتر سال ۲۰۲۰ را که انتظار می‌رود تأثیر به سزایی در حل مسائل و مشکلات مهم مربوط به کار و زندگی افراد داشته باشند معرفی و مورد بررسی قرار داد.

این ۱۰ فناوری برتر به این شرح است:

مگامنظومه‌های ماهواره‌ای

تأمین اینترنت پرسرعت در گوشه و کنار کره زمین و ارائه راهکار برای از بین بردن سیگنال‌های مشکل‌دار Wi-Fi و شبکه‌های مخابراتی، هدف اصلی مگامنظومه‌های ماهواره‌ای است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این فناوری ضمن اشغال فضای کمتر، تعداد ماهواره‌های مستقر در مدار افزایش می‌یابد.

هوش مصنوعی کوچک

در این فناوری الگوریتم‌های قدرتمند هوش مصنوعی بدون نیاز به اتصال به ابر و با استفاده از تلفن‌های همراه افراد و سایر دستگاه‌های مشابه، از طریق فرآیندی به نام تقطیر دانش اندازه مدل‌های هوش مصنوعی موجود را بدون از دست دادن هیچ‌یک از قابلیت‌های الگوریتم یا کاهش سرعت عملکرد آن، کاهش می‌دهند. از مزایای دسترسی به این امکان پیشرفته، حذف تأخیر به دلیل عدم برقراری ارتباط با ابر بوده و مشکلات مربوط به حریم خصوصی نیز کاهش خواهد یافت. شرکت‌های گوگل، آی بی ام، اپل و آمازون از پیشروان این فناوری هستند.

مولکول‌های تولیدشده به کمک هوش مصنوعی

دانشمندان با استفاده از هوش مصنوعی و ترکیب قدرت انسان و ماشین، قادر به کشف مولکول‌هایی شده اند که تأثیر شگفت‌انگیزی در مراقبت‌های بهداشتی دارند. اخیراً از یادگیری ماشین برای اولین بار به منظور شناسایی نوع جدید آنتی‌بیوتیک قدرتمند استفاده‌شده است. باتوجه به اینکه تولید داروی جدید به دلیل چالش شناسایی مولکول‌ها بسیار هزینه بر است، با استفاده از هوش مصنوعی، میلیون‌ها مولکول می‌توانند به‌سرعت و به‌طور مؤثر ارزیابی شوند.

برتری کوانتومی

کامپیوتر کوانتومی نسبت به یک کامپیوتر سنتی عملکرد بهتری دارد، ولی هنوز تا رسیدن به برتری کوانتومی، حدود ۵ تا ۱۰ سال فاصله است. با این وجود شرکت گوگل ادعا می‌کند با پردازنده کوانتومی Sycamore خود به این نقطه عطف رسیده است. Sycamore قادر به تشخیص مجموعه‌ای از اعداد توزیع‌شده تصادفی در سه دقیقه و ۲۰ ثانیه است که براساس برآورد‌های این شرکت، یک کامپیوتر سنتی برای انجام این کار ۱۰،۰۰۰ سال زمان نیاز دارد.

انتساب تغییرات آب و هوا

در نتیجه بهبود توان پردازشی رایانه، دانشمندان قادر به پیش‌بینی و تخصیص تغییرات اقلیمی در رویداد‌های شدید آب و هوایی هستند. به کمک این دانش، چگونگی آمادگی برای رویداد‌های آتی و پیش‌بینی خسارات وارده از حوادث و تغییرات شدید آب و هوایی ناشی از تغییرات اقلیمی مورد سنجش قرار می‌گیرد.

دارو‌های ضد پیری

درصورت کاهش روند پیری، بسیاری از بیماری‌ها مانند سرطان، زوال عقل و بیماری‌های قلبی بهبودیافته یا از آن جلوگیری می‌شود. این دارو‌ها روند طبیعی پیری بدن را هدف قرار می‌دهند و قبلاً نیز در آزمایش‌های انسانی موفقیت آمیز بوده اند.

اینترنت غیرقابل هک

دانشگاه صنعتی دلفت یکی از سازمان‌هایی است که با استفاده از اینترنت کوانتومی برای دستیابی به اینترنت غیرقابل هک تلاش می‌کند. اساس اینترنت کوانتومی، تضمین امنیت در صورت درهم تنیدگی است؛ وقتی دو کاربر در یک شبکه درهم‌تنیده قرار گیرند، امکان استراق سمع وجود نخواهد داشت.

پول دیجیتال

استفاده از پول نقد فیزیکی با رشد ارز‌های دیجیتال همچنان رو به کاهش است. استفاده از پول دیجیتال موجب حفظ حریم شخصی در مسائل مالی، امکان انجام معاملات فوری، معامله از طریق یک واسطه جدید یا قطع واسطه‌های سنتی می‌شود. در ارز‌های رمزنگاری‌شده با فناوری بلاک‌چین عرضه پول به‌صورت غیرمتمرکز صورت گرفته و می‌تواند از طریق منابع مختلف وارد شود.

پزشکی فوق شخصی

پزشکی فوق شخصی به افرادی که از بیماری‌های نادری که هنوز روش درمانی برای آن‌ها وجود ندارد، امید بسیاری می‌بخشد. هنگامی‌که دارو متناسب با نیاز‌های دقیق یک بیمار و ویژگی‌های ژنتیکی وی تجویز شود، امکان درمان و معالجه بیماری‌هایی که درگذشته درمان‌نشده‌اند فراهم خواهد شد.

حریم خصوصی تفاضلی

در سال ۲۰۲۰ دولت امریکا، بزرگ‌ترین برنامه خود با عنوان سرشماری و جمع آوری داده‌های افراد را با استفاده از روشی با عنوان حریم خصوصی تفاضلی انجام خواهد داد. اداره سرشماری امریکا با استفاده از این امکان در عین حفظ هویت و حریم خصوصی، داده‌های کاربران را جمع‌آوری کرده و با روش مذکور، قابلیت انجام ترفند‌هایی از قبیل ناشناس بودن افراد و دستکاری داده‌ها را به حداقل خواهد رساند. گفتنی است مشروح هرکدام از فناوری‌های اعلام شده به زودی در گزارش‌های جداگانه‌ای در وب سایت مرکز ملی فضای مجازی منتشر خواهد شد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: کروناویروس جهش تولید ناو روزولت مناجات شعبانیه وام کرونا کریم همتی کروناویروس جهش تولید ناو روزولت مناجات شعبانیه وام کرونا کریم همتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۰۱۵۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نظم جهانی در آستانه فروپاشی است

به گزارش جماران به نقل از یورونیوز، عفو بین‌الملل روز چهارشنبه طی گزارشی اعلام کرد که «نظم جهانی پسا جنگ جهانی دوم در آستانه فروپاشی است» و درگیری‌های تلخ در جبهه‌های چندگانه و همچنین رشد لجام گسیخته هوش مصنوعی این نظم جهانی را تهدید می‌کنند.

انیِس کالامار، دبیر کل عفو بین‌الملل در گفتگو با خبرگزاری فرانسه در مورد گزارش سالانه این نهاد که با عنوان «وضعیت حقوق بشر جهان» منتشر شده است، گفت: «تمامی شواهد و قرائن ۱۲ ماه گذشته حاکی از آن است که نظم جهانی بین‌المللی در آستانه فروپاشی است. به ویژه که در شش ماه گذشته آمریکا از مقامات اسرائیلی در برابر تعرض‌های متعددی که در غزه زیر نظر آن‌ها اتفاق می‌افتد، محافظت کرده و بر آن‌ها سرپوش گذاشته است. ایالات متحده با استفاده از حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد آتش‌بس در غزه، این شورا را از معنای وجودی و وظیفه اصلی اش تهی ساخته است.»

بنابر آمار رسمی اسرائیل حملات هفتم اکتبر حماس به سرزمین های اشغالی هزار و ۱۷۰ کشته، اکثرا از میان غیر نظامیان برجای گذاشت. بنابر اعلام وزارت بهداشت حماس در نوار غزه، حملات انتقام جویانه اسرائیل به این منطقه تاکنون 34 هزار و 262 کشته برجای گذاشته است.

خانم کالامار در دیباچه این گزارش نوشت: «این کارزار شامل بمباران عمدی و بی‌رویه غیرنظامیان و تاسیسات غیرنظامی و همچنین محرومیت آن‌ها از کمک‌های بشردوستانه و ایجاد قحطی مهندسی شده است.»

او گفت: «برای میلیون‌ها نفر در سراسر جهان، غزه اکنون به نماد شکست مطلق اخلاقیات از سوی بسیاری از معماران نظم جهانی پسا جنگ جهانی دوم تبدیل شده است.»

دبیر کل عفو بین‌الملل افزود که متحدان اسرائیل از جمله آن‌هایی که این رژیم را تسلیح می‌کنند، شریک جرم هستند.

او همچنین ضمن انتقاد انفعال نهاد‌های بین‌المللی در قبال مساله غزه، این سوال را مطرح کرد که آیا آرمان‌های «دوباره هرگز» پسا جنگ اکنون نابود شده‌اند یا خیر؟

تهدید چین و روسیه و نیاز به تجدید ساختار شورای امنیت

انیس کالامار هشدار داد که دیگر «بازیگران قدرتمند» از جمله روسیه و چین هم «تمایل خود را در به خطر‌ انداختن کلیت نظام مبتنی بر قوانین ۱۹۴۸ نشان داده‌اند.»

این گزارش «قانون شکنی آشکار نیروهای روس طی تهاجم نظامی همه‌جانبه طولانی‌مدت آن‌ها به اوکراین و به‌کارگیری شکنجه و سوء رفتار علیه زندانیان جنگ» را مستند کرده است.

بنابر این گزارش چین نیز «با حمایت از ارتش میانمار» به رغم حمله این ارتش به غیرنظامیان این کشور، برخلاف حقوق بین‌الملل عمل کرده است.

به گفته خانم کالامار، «برای احیا و تجدید نهاد‌های بین‌المللی که وظیفه حفاظت از بشریت را برعهده دارند» به «اقدامات فوری» نیاز است.

او گفت: «ما خواهان بازسازی عاجل شورای امنیت سازمان ملل متحد و به ویژه اصلاح حق وتو هستیم به گونه‌ای که نتوان آن را در موقعیت‌های نقض شدید حقوق بشر به کار برد.»

هوش مصنوعی به مثابه تهدید بشریت

بنابر این گزارش ظهور و رشد هوش مصنوعی بر نگرانی‌هایی چون «امکان فرسایش فراگیر حقوق و به تبع آن تداوم سیاست‌های نژادپرستانه» و «امکان انتشار اطلاعات نادرست و ضد اطلاعات» دامن می‌زند.

عفو بین‌الملل شرکت‌های بزرگ فناوری را به نادیده گرفتن این تهدید‌ها حتی در «درگیری‌های مسلحانه» متهم می‌کند.

در این گزارش آمده است که «شرکت‌های یاغی فناوری و فناوری‌های سرکش آن‌ها» به حال خود رها شده‌اند و در «غرب وحشی دیجیتال آزادانه پرسه می‌زنند.» بنابر این گزارش این امر احتمالا به تسریع نقض حقوق بشر در سال ۲۰۲۴ خواهد انجامید، سالی که مملو از انتخابات کلیدی از جمله انتخابات ریاست‌ جمهوری آمریکا است.

کالامار گفت: «در دنیایی که درگیر بی‌ثباتی فزاینده است، گسترش و به‌کارگیری بی‌قاعده از فناوری‌هایی چون هوش‌ مصنوعی مولد، تشخیص چهره و بدافزارهای جاسوسی از طریق تعمیم و گسترش نقض حقوق بین‌الملل و حقوق بشر به سطحی خاق‌العاده، به دشمنی خطرناک تبدیل می‌شوند.»

او افزود: «در این سال به خصوص انتخابات و در سایه لابی‌های قدرتمند مخالف با مقیدسازی که توسط غول‌های فناوری تامین مالی می‌شوند، این پیشرفت سرکش و بی‌قاعده فناوری برای همه ما تهدیدی عظیم به شمار می‌رود.»

خانم کالامار از دولت‌ها خواسته است تا «اقدامات قانون و نظارتی خود را برای مقابله با خطرات و آسیب‌های ناشی از هوش مصنوعی قوت بخشند.»

 

دیگر خبرها

  • وعده تأمین اینترنت برای روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور
  • فناوری در خدمت جنایت
  • نظم جهانی در آستانه فروپاشی است
  • پیش بینی نگران کننده ایلان ماسک در مورد هوش مصنوعی به وقوع می پیوندد
  • استفاده از راهکار‌های اصولی و فنی به جای قطع اینترنت در زمان کنکور
  • پیش‌بینی های ایلان ماسک در مورد هوش مصنوعی
  • پیش‌بینی نگران‌کننده ایلان ماسک در مورد هوش مصنوعی
  • دهقانی فیروزآبادی: «مرکز ملی هوش مصنوعی» به زودی تأسیس می‌شود
  • برقراری اینترنت پرسرعت همراه در مسجد شکر طبس
  • هوش مصنوعی دوربین‌ها را شاعر کرد!