Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس ستاد نماز جمعه شهرستان سمنان گفت: 30 تا 40 درصد از جمعیت نمازگزار جمعه را جوانان تشکیل می‌دهند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، جمعه‌ای که از راه می‌رسد، هشتمین جمعه‌ای خواهد بود که نماز جمعه در آن برگزار نمی‌شود. در این ایام و با شیوع بیماری کرونا که بسیاری از اجتماعات و مراسم‌ها را به تعطیلی کشانده، آیین نماز جمعه هم برگزار نمی‌شود اما سخن گفتن درباره این آیین، تعطیلی‌بردار نیست!

گفتگو با حجت‌الاسلام والمسلمین، محسن انصاری‌نیا، رئیس ستاد نماز جمعه شهرستان سمنان و دبیر شورای راهبردی قرارگاه‌های فرهنگی استان هم آن‌قدر صریح و شفاف هست که نیاز به مقدمه نداشته باشد! گفت‌وشنود مرآت با حجت‌الاسلام انصاری‌نیا از نمره نهایی پای کارنامه نماز جمعه آغاز می‌شود و با ضرورت انتقاد مصلحانه از ائمه جمعه پایان می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بخش نخست این گفتگو را از نظر می‌گذرانید:

مرآت: به عنوان پرسش نخست؛ اگر کارنامه نماز جمعه را پیش روی شما بگذارند، به لحاظ قرابت وضع موجود با «نماز جمعه تراز انقلاب»، از یک تا صد چه نمره‌ای برای این کارنامه درنظر می‌گیرید؟

بگذارید در ابتدا بگویم که ستاد نماز جمعه سمنان یکی از جوان‌گراترین ستادهای نماز جمعه در کشور است. ما ساختار ویژه‌ای را برای ستاد نماز جمعه تعریف و تأکید کردیم که هر ستاد نماز جمعه باید حسب فرمایش رهبر انقلاب، یک قرارگاه فرهنگی باشد. ما از چند ماه قبل، تریبون را به صورت پررنگ‌تری به دست جوان‌ها داده‌ایم تا در حوزه گفتمان‌سازی، جریان‌سازی و مطالبه‌گری سخن بگویند که برخی از آن‌ها از دانشجویان هستند.

جوانان محور ستاد نماز جمعه سمنان هستند

روندهای حاکم بر ستاد نماز جمعه، مبتنی بر این اصل است که جوان‌ها محور باشند. افراد در سنین بالا کم‌تر روحیه نقدپذیری، نقادی، مطالبه‌گری شجاعانه، ریسک‌پذیری و ابتکار عمل دارند اما در جوان‌ها این ویژگی‌ها پررنگ‌تر است. نکته دیگر آن که حضور جوانان و نوجوانان دانش‌آموز و دانشجو پیش از خطبه‌های نماز جمعه و حضور در حلقات صالحین که شامل حلقات معرفتی و بصیرتی و... است، نشاط دیگری به نماز جمعه بخشیده است.

سعه‌صدر آیت‌الله شاهچراغی در مواجهه با انتقادات جوانان

ما می‌کوشیم تا حلقه اتصال جوان‌ها با امامان جمعه و بالاخص نماینده محترم ولی‌فقیه در استان باشیم. آیت‌الله شاهچراغی چندی قبل گفتند جمعی از جوان‌ها را بیاورید تا با هم صحبت کنیم. ما 150 جوان از طیف‌های مختلف را جمع کردیم. آن‌ها نقدهای جدی خود را که حتی گاه جسارت‌آمیز هم بود در فرایند دو جلسه با ایشان مطرح کردند. ایشان هم با سعه‌صدر سخن جوان‌ها را شنیدند و به پرسش‌های آنان پاسخ گفتند و همین امر زمینه‌ای شد برای انس و الفت هرچه بیش‌تر جوانان با آیت‌الله شاهچراغی.

انتقاد مصلحانه؛ ابزار رفع مشکلات

کمیته رسانه و فضای مجازی ستاد نماز جمعه و قرارگاه فرهنگی شهرستان سمنان هم در حوزه نقادی و مطالبه‌گری ورود پیدا کرده و در این راستا، اصلاح و تقویت حرکت‌های انقلابی و جهادی را هدف قرار داده است. نکته دیگر آن که در ذیل کمیته فرهنگی، بخش دانش‌آموزی و دانشجویی را فعال کردیم که در پیشبرد اهداف فرهنگی، نقش موثری خواهند داشت.

در حوزه فعالیت‌های اجتماعی و خدمت‌رسانی نیز تلاش کردیم با مجموعه‌های فعال در این حوزه از جمله قرارگاه جهادی امام رضا(ع) استان -که یکی از رسالت‌های آن ایفا نمودن نقش واسط بین مستمندان و مجموعه‌ها و افراد خیر است- و نیز قرارگاه شهید شاطری که از جمله رسالت‌های آن الگوسازی محله‌های اسلامی است و همچنین نهضت اجتماعی جوانان که از جمله رسالت‌های آن مطالبه‌گری و جریان‌سازی انقلابی و جهادی است مرتبط شویم و با تجمیع ظرفیت این مجموعه‌ها، بعد خدمت‌رسانی و و فعالیت اجتماعی ستاد را نیز تقویت نماییم.

رویکردی بدیع در ستاد نماز جمعه سمنان

گمان می‌کنم رویکرد جوان‌گرایی با سازوکاری که ستاد نماز جمعه سمنان طراحی کرده است در کشور کم‌نظیر باشد. یعنی در رأس ستاد نماز جمعه، قرارگاه فرهنگی و اجتماعی شهرستان سمنان ایجاد شده است که فعالیت آن در دو ساحت تبلور دارد: 1.برگزاری آیین نماز جمعه که متشکل از هفت معاونت و هشت مجموعه دیگر است که امور مرتبط با برپایی نماز جمعه را بر عهده دارد و آدینه‌مهد و کانون فرهنگی و هنری مصلی نیز از زیرمجموعه‌های این قسمت است. 2.اتاق عملیات گام دوم انقلاب که متشکل از 5 کمیته است از جمله کمیته سبک زندگی، کمیته عدالت‌طلبی و مطالبه‌گری، کمیته علمی و پژوهشی و...

ما البته در حوزه امکانات و بودجه، مشکلات اساسی داریم و در واقع هیچ‌گونه منابع جدی و پایداری برای تأمین هزینه‌های جاری نماز جمعه نداریم. به طور مثال برای تأمین سیستم صوت که هزینه هنگفتی دارد، مجبوریم هر هفته برای تأمین سیستم امانی صوت، اجاره پرداخت کنیم. برای پشتیبانی معنوی و فکری قرارگاه‌های 19گانه در استان(هر نماز جمعه یک قرارگاه) شورای راهبردی قرارگاه‌های فرهنگی استان را ایجاد کردیم که ریاست آن با آیت‌الله شاهچراغی و دبیری آن با بنده است و تقریبا 20 نهاد فرهنگی همسو در آن حضور دارند.

رهبر معظم انقلاب هر نماز جمعه را یک قرارگاه فرهنگی توصیف کردند

بیش از یکسال از صدور بیانیه گام دوم انقلاب می‌گذرد. ما از طریق شورای راهبردی مذکور از 80 دستگاه اجرایی و 300 سازمان مردم‌نهاد خواسته‌ایم تا اقدامات خود در راستای تحقق بیانیه گام دوم را اعلام کنند. رهبر انقلاب فرمودند ستاد نماز جمعه باید قرارگاه فرهنگی و امام جمعه، فرمانده این قرارگاه باشد. دغدغه‌ ما گفتمان‌سازی، جریان‌سازی، مطالبه‌گری و عملیاتی‌سازی بیانیه گام دوم انقلاب است.

امیدوارم در سال آتی، چه من باشم و چه عزیز دیگری، این مسیر ادامه داشته باشد و به سرانجام برسد. جوانان از ما حقوق و مزایا نمی‌خواهند و لازم نیست آن‌ها را به کاری مجبور کنیم؛ همین که آن‌ها را باور کنیم وارد میدان می‌شوند.

مرآت: از توضیحات شما سپاسگزارم. پرسشم را تکرار می‌کنم. اگر کارنامه نماز جمعه را پیش روی شما بگذارند، به لحاظ قرابت وضع موجود با «نماز جمعه تراز انقلاب»، از یک تا صد چه نمره‌ای برای این کارنامه درنظر می‌گیرید؟

از نگاه من نمره 35 برای وضع موجود مناسب است. به طور میانگین 30 تا 40 درصد از جمعیت نمازگزاران جمعه را جوانان تشکیل می‌دهند. از طرفی هرساله می‌بایست شمار نمازگزاران و به ویژه نمازگزاران جوان افزایش یابد و نماز جمعه از حیث کمی و کیفی به «نماز جمعه تراز انقلاب اسلامی» نزدیک شود.

ائمه جمعه می‌بایست در حل مشکلات مردم نقش محوری ایفا کنند

مرآت: از نگاه شما علت اجرایی‌نشدن برخی انتظارات رهبر انقلاب از نماز جمعه چیست؟

امام جمعه می‌تواند در این زمینه نقش صددرصدی ایفا کند. امام جمعه باید در حل مشکلات مردم، نقش محوری داشته باشد. پذیرفته نیست که امام جمعه‌ای بگوید در توان من نیست! شما که آبرومند هستید، می‌توانید لااقل با پادرمیانی و توصیه به مسئولان و پیگیری و رصد برخی از مسائل، بیش از این راهگشای امور مردم و شهر خویش باشید. اگر امام جمعه‌ای بگوید «از من کاری برنمی‌آید»، این نشانه مسئولیت‌پذیری اندک از سوی چنین امام جمعه‌ای است.

مرآت: چرا در استان مذهبی سمنان، آن حد از جمعیت که قابل انتظار است به نماز جمعه نمی‌آیند؟

من اکیدا معتقدم که امام جمعه، ستاد نماز جمعه و مومنینی که همواره در نماز جمعه حضور دارند، در بعد افزایش جمعیت نماز جمعه، نقش کلیدی دارند. ستاد نماز جمعه، با تشکیل قرارگاه‌های فرهنگی و فعال نمودن آن، امام جمعه با کیفیت‌بخشی به خطبه‌ها و بیان دغدغه‌های اساسی مردم و مومنین خط مقدم نماز جمعه با رفتار و منش خویش می‌توانند نماز جمعه را از حیث کمی و کیفی ارتقاء ببخشند.

من بارها گفته‌ام که امام جمعه نباید در حد بولتن باشد و حتی در کشور شاهدیم که به ندرت، برخی از ائمه جمعه نیز جریانات فکری، فرهنگی و سیاسی را خوب نمی‌شناسند.

برخی از ائمه جمعه جریانات فکری و سیاسی را به خوبی نمی‌شناسند

مرآت: در استان خودمان؟

بله در استان ما هم شاید برخی از ائمه جمعه البته به صورت نادر، تسلط کافی بر تحلیل مسائل فکری، سیاسی و اجتماعی ندارند و برخی به بیان وقایع تقویمی بسنده می‌کنند؛ بر خلاف برخی از امامان جمعه ما که حقیقتا وقت می‌گذارند و مطالعه می‌کنند و صاحب نظر و رأی هستند. 60 درصد جمعیت نمازگزار، موقع اقامه نماز به نماز جمعه می‌آیند و خطبه‌ها را از دست می‌دهند؛ این برای کسانی که عذر موجهی ندارند قابل پذیرش نیست و یک درد است.

اگر فایده‌بخشی نماز جمعه در حل مشکلات مردم بیشتر شود، حضور مردم و مومنین در نماز جمعه پررنگ‌تر می‌شود. از طرفی اگر محتوای خطبه‌ها مفید و جذاب باشد این اتفاق نمی‌افتد.

فعالیت برخی از ستادهای نماز جمعه در استان بسیار کم‌رنگ است

مرآت: شاید بخشی از مشکل به خاطر برخی تحلیل‌های خطاست. ما بعضا شاهد آن هستیم که برخی از محتواها کم‌تر سنخیتی با واقعیت‌های جامعه دارد.

می‌شود گفت بعضا در برخی از خطبه‌ها کم‌تر به واقعیات و دغدغه‌های جدی مردم پرداخته می‌شود اما از سویی نیز شاهد خطبه‌های پرمحتوا و غنی و پر از دغدغه‌ی عده‌ای از خطبای موفق در کارنامه نمازهای جمعه هستیم که الگوی مناسبی برای آن عده دیگر هستند.  به یک نکته دیگر هم باید اشاره کنم. برخی از ستادهای نماز جمعه در استان ما فعالیتشان خیلی کم‌رنگ است که می‌بایست به لحاظ مالی و نیروی انسانی بیش‌تر تقویت شوند.

البته این حمایت‌ها باید مردمی باشد. مادامی که نهادی از سوی مردم حمایت نشود، در عمل توفیق چندانی نخواهد داشت. نکته دیگر آن که ما در استان از سوی شورای راهبردی برای 18 امام جمعه محترم، از سوی آیت‌الله شاهچراغی حکم ریاست قرارگاه فرهنگی را صادر کرده‌ایم چراکه امام جمعه باید پیش‌قراول و جلودار حرکت‌های فکری و فرهنگی هر شهر باشد.

اساس تشکیل نماز جمعه برای حضور جوانان بوده است

نمی‌شود امام جمعه در گوشه‌ای بنشیند و محور فعالیت‌های جهادی شهر نباشد. فرماندهی در بعد فرهنگی و اجتماعی، مثل فرماندهی در بعد نظامی است؛ فرماندهان نظامی ما در خط مقدم می‌جنگیدند. از طرفی نماز جمعه‌ای که جوان‌ها در آن نباشند یا محور فعالیت‌های مرتبط با نماز جمعه نباشند، نماز جمعه‌ی زنده‌ای نیست. با توجه به لسان روایات پیرامون نماز جمعه، این نکته به ذهن متبادر می‌شود که نماز جمعه میعادگاه حضور مومنین و بالاخص جوانان است.

چراکه در روایات افراد سالمند، مریض، مسافر و امثالهم تأکید به رفتن به نماز جمعه نشده‌اند؛ بر خلاف توصیه هرچه بیشتر روایات به حضور جوانان در این میعادگاه.

مرآت: رهبر انقلاب امسال از ائمه جمعه خواستند که در خطبه‌ها درباره تقوا در فضای مجازی سخن بگویند. اما می‌دانیم که برخی از ائمه جمعه، اطلاعات دسته‌اولی درباره فضای مجازی ندارند و حضور در این فضا را نیز تجربه نکرده‌اند. با این نقص چه باید کرد؟

ما این نقیصه را از طریق تشکیل کمیته فضای مجازی و رسانه در ستادهای نماز جمعه می‌توانیم مرتفع کنیم که این امر در ستاد نماز جمعه سمنان اتفاق افتاده است. ما از متخصصان و فعالین عرصه فضای مجازی و رسانه خواسته‌ایم تا در این بعد به ما کمک کنند و همچنین مطالبات مردم و مشکلات مردم را به امام جمعه منعکس کنند. از طرفی از این طریق ما هم می‌توانیم مطالب اخلاقی و بصیرتی ائمه محترم جمعه را در فضای مجازی منعکس کنیم.

از متخصصان فضای مجازی درخواست کرده‌ایم که محتواهایی را در این خصوص تهیه کنند. این کار در حال انجام است و موضوعاتی مثل سبک زندگی، مطالبه‌گری، امر به معروف و نهی از منکر و بیانیه گام دوم را دربرمی‌گیرد.

بخش دوم این گفتگو به زودی منتشر می‌شود.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

کلیدواژه: ستاد نماز جمعه سمنان آیت الله شاهچراغی ستادهای نماز جمعه برخی از ائمه جمعه حل مشکلات مردم قرارگاه فرهنگی بیانیه گام دوم شورای راهبردی شهرستان سمنان نماز جمعه کارنامه نماز نماز جمعه نماز جمعه نماز جمعه امام جمعه رهبر انقلاب مطالبه گری جمعیت نماز فضای مجازی مجموعه ها نکته دیگر خطبه ها جوان ها جمعه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۰۲۰۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توزیع ۳۵ هزار بسته معیشتی در مناطق سیل زده استان سیستان و بلوچستان

به گزارش حوزه جامعه خبرگزاری تقریب، محمدترکمانه با حضور در مناطق سیل زده در شهرستان های دشتیاری، کنارک و چابهار استان سیستان و بلوچستان گفت: توزیع بسته معیشتی به صورت روزانه از طریق مسیرهای زمینی و هوایی به مناطق هدف در حال انجام است و بر اساس تاکید رئیس ستاد بعد از ارزیابی های دقیق و بررسی های میدانی توسط مسئولین استانی و گروه های مستقر در مناطق سیل زده بخشی از خسارت وارد شده به احشام و لوازم خانه، خانواده های محروم از طریق خریداری و تحویل احشام و لوازم خانه به این خانواده ها جبران خواهد شد.

وی افزود: همچنین به صورت مستمر آب معدنی در مناطق درگیر سیل توزیع می‌شود که در این میان حدود ۵۰ هزار بطری آب معدنی بزرگ در این مناطق توزیع شده و ۳ هزار پتو و ۸۰ هزار موکت توسط قرارگاه مرکزی خدمت رسانی ستاد اجرایی فرمان امام ساماندهی و توزیع شده است.

به گفته وی، وسایل مورد نیاز برای تخلیه آب از منازل خریداری شده و توسط گروه های جهادی در مناطق سیل زده کار تخلیه آب در حال انجام است و درحال حاضر اکنون بیش از ۴۰ گروه جهادی با مجموعه قرارگاه مرکزی خدمت رسانی ستاد اجرایی فرمان امام همکاری می‌کنند.

ترکمانه تاکید کرد: تا زمانی که این مناطق درگیر سیل باشند و مردم نیاز به کمک رسانی داشته باشند خدمات امدادرسانی ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برگزاری تجمع حمایتی مردم و بانوان کرمانشاهی از اجرای «طرح نور»
  • داوطلبان هلال احمر ایثارگران واقعی هستند
  • ائمه جمعه در حفظ اتحاد و همدلی بین مردم نقش مهمی دارند
  • ائمه جمعه عامل اتحاد و همدلی در شهرها باشند
  • نقش مساجد فراتر از محلی برای عبادت است
  • نماز جمعه تهران به امامت آیت‌الله خاتمی اقامه می‌شود
  • مقابله با معضلات فرهنگی به کمک کاربردی‌سازی سیره حضرت عبدالعظیم(ع)
  • توزیع ۳۵ هزار بسته معیشتی در مناطق سیل زده استان سیستان و بلوچستان
  • نماز جمعه ‌به هیچ عنوان نباید وارد فضای ‌جناحی و گروهی شود
  • آیت الله نورمفیدی در گردهمایی ائمه جمعه منطقه یک: فضای محتوایی نماز جمعه نباید وارد فضای جناحی و گروهی شود