Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا رونق و پویایی اقتصاد به عنوان یکی از پایه‌های اصلی و تاثیر گذار در توسعه و پیشرفت هر جامعه در گرو عوامل مختلفی به ویژه ایجاد صنایع بزرگ و کوچک و چرخش موثر چرخ صنعت است.
سیستان وبلوچستان سرزمین گنج های نهفته با برخورداری از یکهزار و ۱۰۰ کیلومتر مرز خاکی با کشورهای پاکستان و افغانستان و افزون بر ۳۱۰ کیلومتر مرز آبی در دریای عمان و استقرار در کنار آبهای آزاد بین المللی خارج از تنگه هرمز با وجود قابلیت و ظرفیت فراوان در بخش های مختلف اقتصادی اما از لحاظ صنعتی در گروه استان‌های کمتر توسعه یافته قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گفته کارشناسان فاصله طولانی و در حاشیه قرار گرفتن سیستان و بلوچستان از مراکز اصلی جمعیتی و راه های موجود توسعه کشور، تراکم اندک جمعیت، پراکندگی نقاط زیست، شرایط اقلیمی نامناسب، فقر منابع آبی بویژه در کانونهای جمعیتی و کمبود نیروی انسانی ماهر و زیربناهای توسعه از جمله مهمترین محدودیت هایی است که در راه توسعه صنعتی استان پدیدار شده اند.
این استان از امکانات و قابلیت های ویژه ای نیز برخوردار است که می تواند در درازمدت با جهت گیری های برنامه ریزی شده پایه های توسعه صنعتی کشور را استحکام بخشد.
موقعیت جغرافیایی سیستان و بلوچستان به لحاظ همجواری با کشورهای پاکستان، افغانستان و دسترسی به آبهای آزاد در خارج از تنگه هرمز و امکان ارتباط با کشورهای شرق آسیا، شبه قاره هند و کشورهای عربی و بازارهای آفریقایی امکان ویژه ای برای توسعه صنعتی فراهم ساخته است.

در سال های اخیر به ویژه سال گذشته با عنایت ویژه مسئولان به رفع موانع تولید در سیستان و بلوچستان شاهد رونق دوباره صنایع و واحدهای تولیدی تعطیل شده و یا در رکود هستیم.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان گفت: ۱۶ واحد تولیدی این استان سال گذشته از طریق پیگیری‌های ستاد تسهیل و رفع موانع تولید دوباره فعال شدند.

ماندانا زنگنه اظهار داشت: برای ایجاد اشتغال و رونق تولید در استان در سالجاری ۳۶ نشست این‌ کارگروه برگزار شد که نتیجه آن ۲۸۸ مصوبه بوده است.

وی ادامه داد: تاکنون با پیگیرهای انجام شده ۱۷۳ مصوبه در سیستان و بلوچستان اجرایی شده است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان افزود: با مصوبات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان ۱۶ واحد تولیدی غیرفعال به چرخه تولید بازگشتند و ظرفیت ۲۷ واحد دیگر نیز ۲۵ درصد افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: ایجاد زمینه مناسب برای جذب سرمایه گذاران، ایجاد تولید و اشتغال از جمله محورهایی بوده که در سیستان و بلوچستان مورد توجه قرار گرفته است.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: با توجه به جاذبه سیستان و بلوچستان برای سرمایه‌گذاری، زیر ساخت‌های صنعتی این استان به منظور افزایش تعداد شهرک‌ها و نواحی صنعتی، کیفی سازی زیرساخت‌ها و امکانات زیربنایی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی در حال توسعه است.

محسن صالحی‌نیا در سفر هفته گذشته به سیستان و بلوچستان در مراسم بهره‌برداری از واحد تولیدی محمد صنعت شرق زاهدان اظهار داشت: این سازمان همچنین از واحدهای تولیدی حمایت‌های نرم افزاری بعمل می‌آورد که از آن جمله می‌توان به استقرار کلینیک صنعت برای عارضه یابی واحدهای تولیدی از طریق ارائه خدمات مشاوره نام برد.

وی گفت: تامین مالی واحدهای تولیدی از طریق ارائه تسهیلات بانکی به واحدهایی که دارای بیش از ۶۰درصد پیشرفت فیزیکی هستند و یا واحدهایی که با نوسازی و بهسازی ماشین آلات می‌توانند صادرات گرا باشند از دیگر حمایت‌های این سازمان به شمار می‌رود.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در سفر اسفند ۹۸ خود به سیستان و بلوچستان نیز گفته بود: هم‌اینک در این استان  ۲۷ شهرک و ناحیه صنعتی با گستره چهار هزار و ۴۲۷ هکتار در استان مستقر هستند.

صالحی نیا افزود: ۲ هزار و ۶۳۴ فقره قرارداد با کارآفرینان و سرمایه گذاران در شهرک‌ها و نواحی صنعتی سیستان و بلوچستان منعقد شده است.

وی بیان کرد: همچنین تاکنون یکهزار و ۲۸۷ واحد تولیدی و صنفی در این شهرک‌ها و نواحی صنعتی با سرمایه گذاری پنج هزار و ۳۱۸ میلیارد ریال بهره‌برداری شده است.

صالحی نیا اظهار داشت: این تعداد واحد توانستند برای ۱۳ هزار و ۷۶ نفر براساس ارقام دفتری اشتغال ایجاد کنند.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان نیز گفت: ۴۵۰ میلیارد ریال تسهیلات سرمایه در گردش، بازسازی و نوسازی به واحدهای تولیدی این استان در سال ۹۸ در قالب کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید اعطا شده است.

مسعود قائنی اظهار داشت: سال گذشته با حمایت ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در سیستان و بلوچستان اعتباری برابر با ۲ هزار و ۷۲۹ میلیارد ریال مصوب که از این مقدار مبلغ ۴۵۰ میلیارد ریال تسهیلات در قالب سرمایه در گردش، بازسازی و نوسازی به واحدهای تولیدی پرداخت شده است.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود با رفع مشکلات در این واحدها در مجموع برای یکهزار و ۲۱۶ نفر تثبیت اشتغال در واحدهای ذینغ رقم خواهد خورد. 

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان بیان کرد: همچنین سال گذشته تعداد نشست‌های کمیته‌های تخصصی کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید ۷۴ مورد و تعداد نشست‌های اصلی این کارگروه ۹ مورد بوده که در این نشست‌ها ۲۹۳ پرونده بررسی شده و تعداد مصوبات به ۲۸۵ مورد رسیده است. 

قائنی افزود: از مجموع ۲۸۵ مصوبه کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید سیستان و بلوچستان ۱۷۰ مصوبه اجرا شده و بقیه نیز در دست اجراست.

برچسب‌ها سیستان و بلوچستان وزارت صنعت معدن و تجارت سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران جهش تولید پروندهٔ خبری سال ۹۹؛ سال جهش تولید

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سیستان و بلوچستان وزارت صنعت معدن و تجارت سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران جهش تولید سیستان و بلوچستان وزارت صنعت معدن و تجارت سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران جهش تولید ستاد تسهیل و رفع موانع تولید سیستان و بلوچستان واحدهای تولیدی نواحی صنعتی میلیارد ریال واحد تولیدی سال گذشته شهرک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۰۲۱۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشت ۴ هزار واحد تولیدی به چرخه صنعت

سعید صادقی مدیر عامل شرکت شهرکهای صنعتی استان تهران در نشست خبری  گفت: در حال حاضر برای ۷۰۰ واحد صنعتی غیر فعال یا زیر ظرفیت تولید پروژه عارضه یابی و بهبود تعریف شد. 

مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی استان تهران با اشاره به حمایت دولت سیزدهم در راستای احیای واحدها و بنگاه های اقتصادی گفت: در زمان شروع دولت سیزدهم نزدیک به ۳۳ درصد از واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور غیرفعال یا زیر ظرفیت بودند.

صادقی اضافه کرد: با همت دولت، چهار هزار تولیدی واحد به چرخه صنعت و تولید بازگشتند.

به گفته او،شهرک های صنعتی سال گذشته رتبه اول در صدور ضمانت‌نامه در شهرک‌های صنعتی کشور را کسب کرد.

صادقی با اشاره به حمایت از توسعه واحدهای صنعتی، گفت: به توسعه صنایع کوچک از طریق تضمین حداکثر ۱۰۰درصد تسهیلات اعطایی بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری کمک می‌شود.

صادقی گفت: در راستای کمک به حفظ اشتغال و احیای واحدهای تولیدی راکد، تسهیلات و کمک های فنی اعتباری در قالب سرمایه در گردش و ثابت پرداخت می گردد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • رشد ۱۷ درصدی جوجه ریزی در واحدهای مرغداری سیستان وبلوچستان
  • افزایش تخصیص ارز به واحدهای تولیدی اردبیل
  • صنعتگران اردبیلی در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادرات ایران
  • احیاء یک واحد تولیدی راکد بعد از ۱۰ سال
  • ۱۱۱ هکتار به اراضی صنعتی در دشتستان تخصیص یافت
  • صادرات ۹ میلیارد دلاری استان تهران
  • یک واحد تولیدی راکد بعد از ۱۰ سال در دشتستان احیا شد
  • ابتکار جدید یک هسته فناور در سوددهی واحدهای صنعتی
  • بازگشت ۴ هزار واحد تولیدی به چرخه صنعت
  • بررسی مشکلات چند واحد تولیدی در شهرک صنعتی بوکان