Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا رونق و پویایی اقتصاد به عنوان یکی از پایه‌های اصلی و تاثیر گذار در توسعه و پیشرفت هر جامعه در گرو عوامل مختلفی به ویژه ایجاد صنایع بزرگ و کوچک و چرخش موثر چرخ صنعت است.
سیستان وبلوچستان سرزمین گنج های نهفته با برخورداری از یکهزار و ۱۰۰ کیلومتر مرز خاکی با کشورهای پاکستان و افغانستان و افزون بر ۳۱۰ کیلومتر مرز آبی در دریای عمان و استقرار در کنار آبهای آزاد بین المللی خارج از تنگه هرمز با وجود قابلیت و ظرفیت فراوان در بخش های مختلف اقتصادی اما از لحاظ صنعتی در گروه استان‌های کمتر توسعه یافته قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گفته کارشناسان فاصله طولانی و در حاشیه قرار گرفتن سیستان و بلوچستان از مراکز اصلی جمعیتی و راه های موجود توسعه کشور، تراکم اندک جمعیت، پراکندگی نقاط زیست، شرایط اقلیمی نامناسب، فقر منابع آبی بویژه در کانونهای جمعیتی و کمبود نیروی انسانی ماهر و زیربناهای توسعه از جمله مهمترین محدودیت هایی است که در راه توسعه صنعتی استان پدیدار شده اند.
این استان از امکانات و قابلیت های ویژه ای نیز برخوردار است که می تواند در درازمدت با جهت گیری های برنامه ریزی شده پایه های توسعه صنعتی کشور را استحکام بخشد.
موقعیت جغرافیایی سیستان و بلوچستان به لحاظ همجواری با کشورهای پاکستان، افغانستان و دسترسی به آبهای آزاد در خارج از تنگه هرمز و امکان ارتباط با کشورهای شرق آسیا، شبه قاره هند و کشورهای عربی و بازارهای آفریقایی امکان ویژه ای برای توسعه صنعتی فراهم ساخته است.

در سال های اخیر به ویژه سال گذشته با عنایت ویژه مسئولان به رفع موانع تولید در سیستان و بلوچستان شاهد رونق دوباره صنایع و واحدهای تولیدی تعطیل شده و یا در رکود هستیم.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان گفت: ۱۶ واحد تولیدی این استان سال گذشته از طریق پیگیری‌های ستاد تسهیل و رفع موانع تولید دوباره فعال شدند.

ماندانا زنگنه اظهار داشت: برای ایجاد اشتغال و رونق تولید در استان در سالجاری ۳۶ نشست این‌ کارگروه برگزار شد که نتیجه آن ۲۸۸ مصوبه بوده است.

وی ادامه داد: تاکنون با پیگیرهای انجام شده ۱۷۳ مصوبه در سیستان و بلوچستان اجرایی شده است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان افزود: با مصوبات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان ۱۶ واحد تولیدی غیرفعال به چرخه تولید بازگشتند و ظرفیت ۲۷ واحد دیگر نیز ۲۵ درصد افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: ایجاد زمینه مناسب برای جذب سرمایه گذاران، ایجاد تولید و اشتغال از جمله محورهایی بوده که در سیستان و بلوچستان مورد توجه قرار گرفته است.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: با توجه به جاذبه سیستان و بلوچستان برای سرمایه‌گذاری، زیر ساخت‌های صنعتی این استان به منظور افزایش تعداد شهرک‌ها و نواحی صنعتی، کیفی سازی زیرساخت‌ها و امکانات زیربنایی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی در حال توسعه است.

محسن صالحی‌نیا در سفر هفته گذشته به سیستان و بلوچستان در مراسم بهره‌برداری از واحد تولیدی محمد صنعت شرق زاهدان اظهار داشت: این سازمان همچنین از واحدهای تولیدی حمایت‌های نرم افزاری بعمل می‌آورد که از آن جمله می‌توان به استقرار کلینیک صنعت برای عارضه یابی واحدهای تولیدی از طریق ارائه خدمات مشاوره نام برد.

وی گفت: تامین مالی واحدهای تولیدی از طریق ارائه تسهیلات بانکی به واحدهایی که دارای بیش از ۶۰درصد پیشرفت فیزیکی هستند و یا واحدهایی که با نوسازی و بهسازی ماشین آلات می‌توانند صادرات گرا باشند از دیگر حمایت‌های این سازمان به شمار می‌رود.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در سفر اسفند ۹۸ خود به سیستان و بلوچستان نیز گفته بود: هم‌اینک در این استان  ۲۷ شهرک و ناحیه صنعتی با گستره چهار هزار و ۴۲۷ هکتار در استان مستقر هستند.

صالحی نیا افزود: ۲ هزار و ۶۳۴ فقره قرارداد با کارآفرینان و سرمایه گذاران در شهرک‌ها و نواحی صنعتی سیستان و بلوچستان منعقد شده است.

وی بیان کرد: همچنین تاکنون یکهزار و ۲۸۷ واحد تولیدی و صنفی در این شهرک‌ها و نواحی صنعتی با سرمایه گذاری پنج هزار و ۳۱۸ میلیارد ریال بهره‌برداری شده است.

صالحی نیا اظهار داشت: این تعداد واحد توانستند برای ۱۳ هزار و ۷۶ نفر براساس ارقام دفتری اشتغال ایجاد کنند.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان نیز گفت: ۴۵۰ میلیارد ریال تسهیلات سرمایه در گردش، بازسازی و نوسازی به واحدهای تولیدی این استان در سال ۹۸ در قالب کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید اعطا شده است.

مسعود قائنی اظهار داشت: سال گذشته با حمایت ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در سیستان و بلوچستان اعتباری برابر با ۲ هزار و ۷۲۹ میلیارد ریال مصوب که از این مقدار مبلغ ۴۵۰ میلیارد ریال تسهیلات در قالب سرمایه در گردش، بازسازی و نوسازی به واحدهای تولیدی پرداخت شده است.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود با رفع مشکلات در این واحدها در مجموع برای یکهزار و ۲۱۶ نفر تثبیت اشتغال در واحدهای ذینغ رقم خواهد خورد. 

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان بیان کرد: همچنین سال گذشته تعداد نشست‌های کمیته‌های تخصصی کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید ۷۴ مورد و تعداد نشست‌های اصلی این کارگروه ۹ مورد بوده که در این نشست‌ها ۲۹۳ پرونده بررسی شده و تعداد مصوبات به ۲۸۵ مورد رسیده است. 

قائنی افزود: از مجموع ۲۸۵ مصوبه کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید سیستان و بلوچستان ۱۷۰ مصوبه اجرا شده و بقیه نیز در دست اجراست.

منبع: جماران

کلیدواژه: بودجه 99 ویروس کرونا افغانستان توسعه و پیشرفت سازمان صنعت معدن و تجارت سیستان و بلوچستان صنعت بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی ستاد تسهیل و رفع موانع تولید سیستان و بلوچستان واحدهای تولیدی نواحی صنعتی میلیارد ریال واحد تولیدی سال گذشته شهرک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۰۲۳۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس‌جمهور: تولید، شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش جام جم آنلاین، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در جشن احیای ۲۰۱ واحد راکد استان به همت دولت سیزدهم در واحد تولید کاشی در سمنان، افزود: افزایش تولید هیچ تناسبی با قاچاق کالا ندارد. قاچاق کالا خنجری بر پشت تولید است. مبارزه با قاچاق کالا می‌تواند کمک به تولید باشد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ایجاد اشتغال مورد توجه دولت است، اضافه کرد: هشت هزار و ۴۰۰ واحد تولیدی تا کنون احیا شد و به چرخه برگشته است. هدف‌گذاری شده که واحدهای دیگر هم به چرخه تولید وارد شود.

وی ادامه داد: از واحدهایی بازدید کردیم که توسط بانک‌ها تملک شده بود و به مرور زمان گرفتار رکود شدند. این شایسته نیست که وقتی بانک واحدی را به دلیل مسائل مالی تملک می‌کند به خاطر مشغله‌های مالی و پولی از امر تولید آن واحد غافل شوند.
وی با اشاره به لزوم فعال شدن کارگروهی برای فعال شدن واحدهای تملک‌شده بانک‌ها، افزود: از وزیر صنعت، معدن و تجارت خواستم که کارگروهی برای فعال شدن آن دسته از واحدهای تولیدی که به تملک بانک‌ها در آمده و عددش را تا ۲ هزار واحد تولیدی بیان می‌کنند، باید تشکیل شود.

موفقیت های استان سمنان در تولید

سید ابراهیم رئیسی با بیان اینکه امروز محصولات این کارخانه تولید کاشی در سمنان هم استانداردسازی و هم تجاری‌سازی شده و هم صادرات دارد و امیدواریم که ارزش افزوده برای محصولات این کارخانه را شاهد باشیم، ابراز کرد: این جشن برای احیای بیش از ۲۰۰ مجموعه صنعتی استان سمنان است که به چرخه تولید بازگشته‌اند. باید از خداوند متعال شاکر باشیم که لظفش شامل حال ما شد و کارخانه‌ها به چرخه تولید بازگشت.

وی با قدردانی از همت همه عزیزان از جمله ستاد احیای واحدهای صنعتی و معدنی، استاندار سمنان و مدیران واحدهای تولیدی که همت کردند این واحدها را احیا کردند، افزود که کار ارزشمندی که در استان سمنان انجام شد این است که واحد دیگری تعطیل نشود. این تلاش هم قابل تقدیر است.
رییس جمهور اضافه کرد: نشان این فعال شدن و احیا افزایش اشتغال در استان سمنان است. به جز تعداد چهار هزار و ۵۰۰ نفر اشتغال با احیای این واحدها، شاخص‌ها نشان می‌دهد که نرخ بیکاری در سمنان کاهش یافته و برخی واحدهای استان اکنون به نیروی کار نیاز دارند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه استان سمنان در تولید، اشتغال و کار دانش‌بنیان می‌تواند نمونه باشد، ادامه داد: نرخ تورم در استان کاهشی و رشد اقتصادی سمنان افزایشی است. این ها نشان می‌دهد آن‌چه که رهبر فرزانه انقلاب نسبت به آن تاکید کردند مبنی بر رشد تولید و اقتصاد در استان محقق شده است.

وی ادامه داد: خرسندم در جمع مدیران و کارگران و در کارخانه‌ای که نماد احیا است، هستم.

ابراهیم رئیسی ابراز کرد: واحد تولیدی کاشی سمنان بیش از ۱۰ سال غیرفعال بود و اکنون با همت مسوولان احیا و کارگران که در گذشته مشغول به کار بودند، دعوت به کار شدند.

وی اضافه کرد: واحد احیا شده تولید کاشی سمنان اکنون در سه خط فعالیت دارد و توسعه خط تولید و افزایش ظرفیت در دستور کار این واحد تولیدی است.

رییس‌جمهور اظهار کرد: کارگروه فعال شدن واحدهای تملک‌شده بانک‌ها که وزارت صمت و بانک مرکزی و بانک‌های عامل باید در آن باید عضویت داشته باشند، با برنامه‌ریزی ستاد احیا می‌تواند سرعت برگرداندن واحدهای دارای مسائل مالی به چرخه تولید را افزایش دهد.

نقش تعاونی در تحقق شعار سال

رئیسی خاطرنشان کرد: امسال از سوی رهبر فرزانه انقلاب سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری شده است. مشارکت مردم ساز و کارهایی نیاز دارد. یکی از بخش‌هایی که حتما می‌تواند در تحقق شعار سال نقش داشته باشد تعاونی‌هاست. افرادی که در تعاونی‌ها عضو هستند و آمادگی و تمکن دارند می‌توانند به اقتصاد کشور کمک کنند.
وی افزود: اتاق تعاون، معاونت تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بخش‌هایی که در حوزه تعاون فعال هستند، بدانند امسال یکی از جلوه‌های تقویت مشارکت مردم میدان دادن به تعاونی‌هاست.

رییس‌جمهور تصریح کرد: میدان دادن به بخش خصوصی فعال در این مسیر بسیار مهم است. تلاش همه دولتمردان و فعالان اقتصادی و بخش‌های خصوصی و تعاونی و دولتی برای تحقق شعار سال ضروری است. همگان با اخلاص تلاش کنند که این کار انجام شود. همین کارخانه کاشی در سمنان که احیا شده یکی از نمونه‌های قابل انجام بودن این کار است.

عزم دولت برای حمایت از بخش خصوصی

رییس دولت سیزدهم با بیان این‌که دولت توجه ویژه‌ای به حمایت‌های حقوقی دارد، اظهار کرد: وزیر صمت و معاونان و مدیران این وزارتخانه انگیزه و تلاش جدی برای کمک به جهش تولید دارند. البته جهش تولید به معنای رشد یک درصدی نیست. جهش یعنی عدد قابل توجهی رشد داشته باشیم.

وی افزود: امروز می‌بینیم که به دست جوانان ما رژیم صهیونیستی و حامیانش ذلیل شده‌اند. همین جوانان ما توان احیای کارخانه‌های راکد را هم دارند.  

ضرورت حمایت از کارگران در مسیر تولید

رئیسی اظهار کرد: برنامه دولت این است که هم از دولت حمایت کند و هم حامی کارگرانی باشد که بازوان توانای آن‌ها می‌تواند کارهای بزرگی را در عرصه اقتصادی و تولیدی کشور رقم بزند. برنامه‌ها و اقدامات دولت در همین جهت است که بتواند مسکن کارگری را فعال کند و تعاونی‌های کارگری را برای رفع مشکل مسکن کارگران عزیز فعال شود. در تمام کشور اعلام شده که این تعاونی‌ها فعال شوند و زمین‌ هم برای ساخت مسکن کارگری در اختیارشان قرار بگیرد.

رییس‌جمهور تصیح کرد: فعال شدن تعاونی‌های مسکن و تعاونی‌های مصرف در دستور کار دولت قرار دارد و از این اقدام حمایت می‌کنیم. مدیران هم در تلاش هستند که مساله دستمزدها و مسکن و درخواست‌های متعدد کارگران از سوی کارفرمایان و دولت محقق شود تا تولید بدون دغدغه دنبال شود.

وی افزود: بسیار خرسندیم از این که این کارخانه و بیش از ۲۰۰ واحد تولیدی در استان سمنان فعال شده است. بنای دولت سیزدهم این است که اجازه ندهیم هیچ واحدی دچار رکود و تعطیلی شود و همین روند ادامه یابد تا بگوییم سمنان استان نمونه‌ای در احیای واحدهای راکد و پیشگیری از تعطیل شدن کارخانه‌هاست.

دیگر خبرها

  • احیای واحدهای تولیدی راکد ۱۹۵ هزار فرصت شغلی ایجاد کرد
  • جشن احیای ۲۰۱ واحد راکد تولیدی و صنعتی در استان سمنان/ ایجاد ۴ هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی برای مردم استان سمنان
  • رئیس‌جمهور: تولید، شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است
  •  قاچاق کالا خنجری بر پشت تولید است/ رشد تولید بسیاری از مشکلات اقتصادی را حل می‌کند
  • اجازه نمی‌دهیم هیچ واحدی دچار رکود و تعطیلی شود
  • سفر رئیس جمهور به استان سمنان/ جشن احیای ۲۰۱ واحد راکد تولیدی‌ و صنعتی
  • پرواز بلند تولیدگران سمنانی از روی موانع/ رکود پشت در گذاشته شد
  • بازگشت ۳۰ واحد صنعتی هرمزگان به چرخه تولید
  • بازگشت ۳۰ واحد تولیدی تعطیل به چرخه تولید در هرمزگان
  • بازگشت ۳۰ واحد صنعتی به چرخه تولید در هرمزگان