Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-19@11:30:07 GMT

متوفیان کرونایی از مبتلایان زنده کم خطرتر هستند

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۰۲۶۴۴

متوفیان کرونایی از مبتلایان زنده کم خطرتر هستند

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: میزان انتقال این مبتلایان زنده کرونایی و متوفیان ناشی از این ویروس متفاوت است و در این خصوص فرد فوتی از لحاظ انتقال کم‌خطرتر بوده چون عطسه، سرفه و هیچ‌گونه ترشحاتی ندارد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، علیرضا رئیسی در نشست خبری امروز خود که به‌صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد در ارتباط با اجرای طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا اظهار کرد: تاکنون 70 میلیون نفر از جمعیت کشور غربالگری شده و بیش از 800 هزار نفر از این افراد درجاتی از کرونا داشته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان این‌که برای فعالیت کلیه صنوف و مراکز کسب و کار برنامه‌ریزی صورت گرفته است، گفت: در گام اول کلیه مراکز به‌جز مراکزی که مایحتاج مردم را تأمین می‌کردند تعطیل بودند ولی در گام دوم صنوف را براساس ریسک انتقال عفونت دسته‌بندی و اجازه فعالیت داده خواهد شد که به دو گروه با ریسک کم و بالا تقسیم‌بندی شده‌اند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت افزود: ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار صنف موجود در کشور باید ضمن مراجعه به سامانه markazsalamat.behdasht.gov.ir و اطلاعات خود را ثبت کرده و تعهدنامه الکترونیک برای رعایت پروتکل‌های وزارت بهداشت را پر کنند.  پس از این مرحله برای هر صنف پروتکل مربوط به خودشان ارسال و نظارت بر فعالیت آنها صورت خواهد پذیرفت.

رئیسی در ارتباط با از سرگیری تغسیل اموات کرونایی از روز شنبه شانزدهم فروردین هم عنوان کرد: در ارتباط با این موضوع چند اصل وجود دارد مبنی بر این که این اولین باری نیست که بیماری عفونی در کشور شایع می‌شود و پروتکل مخصوص به آن از قبل وجود داشته ولی ما برای کرونا دستورالعمل جداگانه‌ای نوشتیم.

وی تصریح کرد: فردی که بر اثر هر نوع بیماری فوت می‌کند نباید به او بی‌حرمتی شود و باید موارد شرعی در ارتباط با آن رعایت شود و این موضع وزارت بهداشت است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت در ارتباط با تفاوت فرد فوتی و زنده کرونایی هم گفت: میزان انتقال این دو متفاوت است و البته فرد فوتی از لحاظ انتقال کم‌خطرتر است چون عطسه، سرفه و هیچ‌گونه ترشحاتی ندارد.

رئیسی افزود: پروتکل وزارت بهداشت در این مورد بسیار شفاف و واضح است و آن این‌که جسد را به مدت 15 دقیقه در محلول هیپوکلریت سدیم قرار داده و این موضوع باعث ضدعفونی جسد شده و سپس آن را برروی سنگ گذاشته تا غسل داده شود.

وی در ارتباط با ضدعفونی آب ناشی از غسل متوفیان کرونایی هم گفت: اگر محل غسل به سیستم فاضلاب متصل است که مشکلی ندارد و در غیر این‌صورت باید چاه جذبی برای آن احداث و مقداری هیپوکلریت سدیم برای ضدعفونی در آن ریخته شود و در صورت استفاده از تانکر نیز به میزان مشخصی از این محلول در آن ریخته می‌شود و بدین ترتیب آب ضدعفونی می‌شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت اذعان کرد: ما از ابتدا مخالف غسل نبودیم و الان که مشکلات مبنی بر تغسیل با آب رفع شده و این فعالیت از سرگرفته شده اتفاق خوبی است. نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این‌که مثلاً ما فوتی‌های بر اثر بیماری قلبی داریم که نسبت به این‌که دارا بودن علائم کرونا او آگاهی نداریم و یا افرادی‌که دچار کرونای بدون علامت هستند و دفع آنها وارد فاضلاب عمومی می‌شود بنابراین نباید با صحبت‌هایی از این دست حرمت متوفیان از بین برود.

رئیسی در ادامه با اشاره به آمار طرح غربالگری نیز گفت: در این طرح ما افراد در گروه‌های جداگانه با ریسک بالا (دارای بیماری‌های مزمن فشار خون، دیابت، سرطان و بیماری‌های حاد کلیوی، ریوی و قلبی)، افراد بالای 60 سال و همچنین افراد زیر 15 سال و مادران باردار بررسی کردیم که براساس اطلاعات به‌دست آمده حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد از بیماران بستری شده علامت‌های شدید دارند و میانگین سنی آنها نیز 50 سال بوده است.

وی با بیان این‌که میانگین سنی فوتی‌های ناشی از ویروس کرونا 57 تا 59 سال بوده است، بیان کرد: درصد بسیار کمی از ابتلا کمتر از 15 سال داشته‌اند که چندان چشمگیر نیست و آمار به‌دست آمده از غربالگری نیز آن را تأیید می‌کند.

 

این خبر در حال بروزرسانی است ....

منبع: آنا

کلیدواژه: معاون بهداشت وزارت بهداشت ویروس کرونا علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۰۲۶۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۵۰ درصدی حق‌الزحمه کار دانشجویی

عباس عبادی، معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت: حق الزحمه کار دانشجویی دانشجویان سال آخر پرستاری از ساعتی ۲۰ هزار تومان به ۳۰ هزار تومان افزایش یافته است. همچنین برای دانشجویان کارشناسی ارشد پرستاری نیز حق الزحمه ساعتی ۳۵ هزار تومان تصویب شده است.

وی افزود: این افزایش به پیشنهاد معاونت پرستاری و با تصویب هیأت امنای مشترک وزارت بهداشت صورت گرفته است.

معاون پرستاری وزارت بهداشت، با بیان اینکه دانشجویان پرستاری در دوران تحصیل خود، ضمن کسب تجربه عملی، بخشی از هزینه‌های تحصیل خود را نیز از طریق کار دانشجویی تامین می‌کنند، خاطرنشان کرد: افزایش ۵۰ درصدی حق الزحمه کار دانشجویی، گامی مثبت در جهت حمایت و قدردانی از تلاش‌های ارزشمند آنان در عرصه سلامت کشور به شمار می‌رود.

عبادی گفت: توجه به دانشجویان، انگیزه و روحیه آنان را برای ارائه خدمات بهتر و با کیفیت‌تر ارتقا خواهد داد و به نفع نظام سلامت کشور خواهد بود.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • وزارت بهداشت حذف هپاتیت C در ایران را اعلام کند
  • از احداث بیمارستان دوم دامغان چه خبر؟
  • افزایش شمار شهدای غزه به مرز ۳۴ هزار نفر
  • انگلیس ۱۳ نهاد ایرانی را در ارتباط با عملیات«وعده صادق» تحریم کرد
  • انگلیس ۱۳ نهاد ایرانی را در ارتباط عملیات «وعده صادق» تحریم کرد
  • آمار شهدای غزه به مرز ۳۴ هزار نفر رسید
  • افزایش حق‌الزحمه کار دانشجویی
  • افزایش ۵۰ درصدی حق‌الزحمه کار دانشجویی
  • برای جلوگیری از سرطان روده مسواک بزنید
  • شمار شهدای غزه به ۳۳ هزار و ۸۴۳ نفر رسید