Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ،رونق و پویایی اقتصاد به عنوان یکی از پایه‌های اصلی و تاثیر گذار در توسعه و پیشرفت هر جامعه در گرو عوامل مختلفی به ویژه ایجاد صنایع بزرگ و کوچک و چرخش موثر چرخ صنعت است.

سیستان وبلوچستان سرزمین گنج‌های نهفته با برخورداری از یکهزار و ۱۰۰ کیلومتر مرز خاکی با کشور‌های پاکستان و افغانستان و افزون بر ۳۱۰ کیلومتر مرز آبی در دریای عمان و استقرار در کنار آب‌های آزاد بین المللی خارج از تنگه هرمز با وجود قابلیت و ظرفیت فراوان در بخش‌های مختلف اقتصادی، اما از لحاظ صنعتی در گروه استان‌های کمتر توسعه یافته قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته کارشناسان فاصله طولانی و در حاشیه قرار گرفتن سیستان و بلوچستان از مراکز اصلی جمعیتی و راه‌های موجود توسعه کشور، تراکم اندک جمعیت، پراکندگی نقاط زیست، شرایط اقلیمی نامناسب، فقر منابع آبی بویژه در کانون‌های جمعیتی و کمبود نیروی انسانی ماهر و زیربنا‌های توسعه از جمله مهمترین محدودیت‌هایی است که در راه توسعه صنعتی استان پدیدار شده اند.
این استان از امکانات و قابلیت‌های ویژه‌ای نیز برخوردار است که می‌تواند در درازمدت با جهت گیری‌های برنامه ریزی شده پایه‌های توسعه صنعتی کشور را استحکام بخشد.
موقعیت جغرافیایی سیستان و بلوچستان به لحاظ همجواری با کشور‌های پاکستان، افغانستان و دسترسی به آب‌های آزاد در خارج از تنگه هرمز و امکان ارتباط با کشور‌های شرق آسیا، شبه قاره هند و کشور‌های عربی و بازار‌های آفریقایی امکان ویژه‌ای برای توسعه صنعتی فراهم ساخته است.

در سال‌های اخیر به ویژه سال گذشته با عنایت ویژه مسئولان به رفع موانع تولید در سیستان و بلوچستان شاهد رونق دوباره صنایع و واحد‌های تولیدی تعطیل شده و یا در رکود هستیم.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان گفت: ۱۶ واحد تولیدی این استان سال گذشته از طریق پیگیری‌های ستاد تسهیل و رفع موانع تولید دوباره فعال شدند.

ماندانا زنگنه اظهار داشت: برای ایجاد اشتغال و رونق تولید در استان در سالجاری ۳۶ نشست این کارگروه برگزار شد که نتیجه آن ۲۸۸ مصوبه بوده است.

وی ادامه داد: تاکنون با پیگیر‌های انجام شده ۱۷۳ مصوبه در سیستان و بلوچستان اجرایی شده است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان افزود: با مصوبات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان ۱۶ واحد تولیدی غیرفعال به چرخه تولید بازگشتند و ظرفیت ۲۷ واحد دیگر نیز ۲۵ درصد افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: ایجاد زمینه مناسب برای جذب سرمایه گذاران، ایجاد تولید و اشتغال از جمله محور‌هایی بوده که در سیستان و بلوچستان مورد توجه قرار گرفته است.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: با توجه به جاذبه سیستان و بلوچستان برای سرمایه‌گذاری، زیر ساخت‌های صنعتی این استان به منظور افزایش تعداد شهرک‌ها و نواحی صنعتی، کیفی سازی زیرساخت‌ها و امکانات زیربنایی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی در حال توسعه است.

محسن صالحی‌نیا در سفر هفته گذشته به سیستان و بلوچستان در مراسم بهره‌برداری از واحد تولیدی محمد صنعت شرق زاهدان اظهار داشت: این سازمان همچنین از واحد‌های تولیدی حمایت‌های نرم افزاری بعمل می‌آورد که از آن جمله می‌توان به استقرار کلینیک صنعت برای عارضه یابی واحد‌های تولیدی از طریق ارائه خدمات مشاوره نام برد.

او گفت: تامین مالی واحد‌های تولیدی از طریق ارائه تسهیلات بانکی به واحد‌هایی که دارای بیش از ۶۰درصد پیشرفت فیزیکی هستند و یا واحد‌هایی که با نوسازی و بهسازی ماشین آلات می‌توانند صادرات گرا باشند از دیگر حمایت‌های این سازمان به شمار می‌رود.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در سفر اسفند ۹۸ خود به سیستان و بلوچستان نیز گفته بود: هم‌اینک در این استان ۲۷ شهرک و ناحیه صنعتی با گستره چهار هزار و ۴۲۷ هکتار در استان مستقر هستند.

صالحی نیا افزود: ۲ هزار و ۶۳۴ فقره قرارداد با کارآفرینان و سرمایه گذاران در شهرک‌ها و نواحی صنعتی سیستان و بلوچستان منعقد شده است.

او بیان کرد: همچنین تاکنون یکهزار و ۲۸۷ واحد تولیدی و صنفی در این شهرک‌ها و نواحی صنعتی با سرمایه گذاری پنج هزار و ۳۱۸ میلیارد ریال بهره‌برداری شده است.

صالحی نیا اظهار داشت: این تعداد واحد توانستند برای ۱۳ هزار و ۷۶ نفر براساس ارقام دفتری اشتغال ایجاد کنند.

انتهای پیام/گ

منبع: ایرنا

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جهش تولید کارگاه های تولیدی شهرک ها و نواحی صنعتی سیستان و بلوچستان واحد های تولیدی واحد تولیدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۰۳۱۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حل مشکلات ثبتی بیش از هزار واحد صنعتی در استان تهران

به گزارش خبرگزاری مهر، علی القاصی، رئیس کل دادگستری استان تهران ضمن گرامی‌داشت ولادت با سعادت کریم اهل بیت امام حسن مجتبی علیه‌السلام و آغاز سال ۱۴۰۳ و بهار طبیعت از پیگیری ویژه راهبرد تعیین شده از سوی مقام معظم رهبری مبنی بر «جهش تولید با مشارکت مردم» خبر داد و گفت: با توجه به دستورات و تأکیدات رئیس عدلیه، دستگاه قضا به‌عنوان یکی از قوای سه گانه به‌منظور تحقق عینی و عملی راهبرد تعیین شده از سوی مقام معظم رهبری ایفای نقش خواهد کرد و در همین راستا مجموعه قضائی استان تهران نیز به مسئولیت‌های قانونی خود در این حوزه به‌طور ویژه عمل می‌کند.

رئیس کل دادگستری استان تهران ضمن اشاره به برخی از اقدامات دستگاه قضا در استان تهران به‌منظور حل مشکلات و موانع موجود در مسیر فعالیت واحدهای تولیدی و صنعتی اظهار کرد: در سال گذشته سیاست دستگاه قضا در دوره «تحول و تعالی» مبنی بر حمایت قانونی از چرخه تولید به‌عنوان یک اولویت در دستور کار دادگستری کل استان تهران قرار داشته و بر همین اساس، پیگیری‌های ویژه‌ای به‌منظور رفع موانع و مشکلات مورد اشاره در قالب ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری کل استان تهران با مشارکت سایر دستگاه‌ها صورت گرفت.

وی در همین زمینه از صدور سند مالکیت و حل مشکلات ثبتی بیش از هزار واحد صنعتی در استان تهران با پیگیری ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری کل استان تهران خبر داد و گفت: خوشبختانه پیگیری‌های مجموعه قضائی استان تهران در جهت حل مشکلات واحدهای تولیدی منتهی به احیا و راه‌اندازی هفت واحد تولیدی و صنعتی غیرفعال و جلوگیری از تعطیلی ۴۸ واحد تولیدی و صنعتی فعال با جمعیتی بالغ بر شش هزار و ۵۰۰ نفر نیروی کار شد.

القاصی در بخش دیگری از سخنان خود به نتایج و دستاوردهای حاصل از تشکیل «کارگروه مدیریت تحقق و رسیدگی در پرونده‌های مربوط به شرکت‌های تولیدی و شهرک‌های صنعتی» در سال گذشته اشاره کرد و گفت: در خلال بررسی پرونده‌های مرتبط با واحدهای تولیدی و صنعتی توسط کارگروه مذکور، مشکلات و مسائلی احصا شد که ناشی از برخی رویه‌ها و ناهماهنگی‌ها میان دستگاه‌ها و ادارات مختلف بود که در همین زمینه مقرر شد تا نتایج حاصل از آسیب‌شناسی‌های صورت‌گرفته به‌منظور اصلاح رویه‌ها و تقویت هماهنگی میان‌بخشی مورد استفاده قرار گیرد.

رئیس کل دادگستری استان تهران در بخش پایانی سخنان خود با تاکید بر اینکه رویکرد دستگاه قضا با توجه به راهبرد تعیین شده از سوی مقام معظم رهبری برای سال جدید، تقویت تعامل با سایر بخش‌ها و شناسایی ظرفیت‌های مشارکت مردم در امر جهش تولید است، گفت: با توجه به تأکیدات و دستورات رئیس قوه قضائیه این موضوع به‌عنوان یک اولویت در دستور کار دادگستری کل استان تهران قرار دارد و مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

کد خبر 6062627 فاطمه کریمی

دیگر خبرها

  • ۴۱ واحد تولیدی و صنعتی سیستان و بلوچستان به مدار تولید بازگشت
  • تلاش برای دستیابی به خودکفایی در زمینه تولید مرغ و تخم‌مرغ در سیستان و بلوچستان
  • تشریح برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان برای تحقق شعار سال
  • برنامه‌های جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان برای تحقق شعار سال
  • بازفعال‌سازی ۱۸۴۰ واحد صنعتی راکد از ابتدای امسال
  • ایجاد اشتغال برای ۹۲ هزار نفر در شهرکهای صنعتی طی سال ۱۴۰۲
  • حل مشکلات ثبتی بیش از هزار واحد صنعتی در استان تهران
  • حل مشکلات ثبتی بیش از هزار واحد صنعتی در استان تهران با پیگیری ستاد اقتصاد مقاومتی
  • احیا ۲۳۹ واحد غیر فعال و نیمه فعال لرستان
  • تکمیل ظرفیت واحد‌های نیمه فعال و احیای واحد‌های راکد، اولویت کاری استان کرمان