Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-04-23@23:05:24 GMT

اقدامات شاخص شورای عالی آموزش و پرورش در سال ۹۸

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۰۳۷۴۸

به گزارش ایلنا به نقل از وزارت آموزش و پرورش، مهدی نوید ادهم درباره این اقدامات گفت: بعد از تدوین و تصویب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در شورای عالی آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی و ضرورت عملیاتی کردن این سند، شورای عالی آموزش و پرورش مسئولیت خود را بسترآفرینی حقوقی و قانونی برای اجرای جامع این سند قرار داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین دلیل در اولین گام اصلی‌ترین کاری که باید انجام می‌شد، تدوین برنامه‌های زیرنظام‌های سند تحول بود.

وی ادامه داد: همانطور که در مفاد سند تحول اشاره شده است مجموعه آموزش و پرورش به شش بخش یا شش زیرنظام تقسیم شد و اهداف عملیاتی و راهکارهای ۱۳۱گانه مندرج در سند تحول بین این شش زیرنظام تقسیم شد و هر زیرنظام متکفل تحقق بخشی از راهکارهای مندرج در سند بود.

نویدادهم گفت: این زیرنظام‌ها شامل زیرنظام‌های مدیریت و راهبری، برنامه درسی و تربیتی، تامین و تربیت منابع انسانی، تامین و تخصیص منابع مالی، فضا و تجهیزات و فناوری و زیرنظام پژوهش و ارزشیابی است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اضافه کرد: اجرای سند تحول یعنی به جریان افتادن این شش زیرنظام و این شش چرخ‌دنده‌هایی‌اند که باید حرکت می‌کردند تا آموزش و پرورش را به تحول فرابخوانند. ۱۳۱راهکار که در سند تحول به صورت مصوب آمده بین این زیرنظام‌ها توزیع شد و با مدیریت شورای عالی و مشارکت جدی و صمیمی معاونت‌های آموزش و پرورش و معلمان و مدیران در سطوح مختلف و صاحب‌نظران تخصصی در هر رشته و موضوع، ما توانستیم این‌ها را تدوین و در کمیسیون‌های ذی‌ربط مورد بررسی کارشناسی قرار دهیم و در نهایت به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش برسانیم که خوشبختانه سال ۹۸ سالی بود که این زیرنظام‌ها کامل شد. هر چند که بخشی از آن‌ها در سال‌های قبل تولید شده بود، مانند زیرنظام برنامه درسی و فضا و تجهیزات؛ اما چهار زیرنظام باقی‌مانده در سال گذشته تصویب شد و بعد از امضای ریاست‌جمهوری جهت اجرا به سیستم آموزش و پرورش ابلاغ شد.

وی به دیگر اقدام مهم این شورا در سال ۹۸ اشاره کرد و گفت: گام بعدی که در سال ۹۸ برداشته شد و به اعتقاد من کار بسیار مهمی حساب می شود این بود که اهداف دوره‌های تحصیلی باید با توجه به تغییر ماموریت و کارکرد آموزش و پرورش، مورد بازنگری و بازتولید قرار می‌گرفت. اهدافی که این روزها در آموزش و پرورش ساری و جاری است مصوب بوده است. در آن سال ۵۷ هدف کلی و ۳۰۲ هدف جزئی برای سیستم آموزش و پرورش پیش‌بینی شد، هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی نقدهای خیلی جدی به اهداف مصوب وجود داشت.

نویدادهم ادامه داد: ما هم منتظر فرصتی بودیم تا این مصوبه را بازنگری و اصلاح کنیم. بعد از تصویب سند تحول، در اولویت کارهای شورای عالی قرار گرفت و با مشارکت کارشناسان ذی‌ربط به ویژه دست‌اندرکاران و مدیران و کارشناسان سازمان پژوهش و مولفان کتاب‌های درسی، ما این اهداف را بازخوانی و بازتولید کردیم. اهداف جدید که خوشبختانه در سال ۹۸ به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسید و به سیستم ابلاغ شد، تنها ۷ هدف کلی و ۵۷ هدف جزئی دارد. نکته مهم این است که اهداف هم براساس ساحت‌های تربیتی شش‌گانه که در سند تحول آمده و مبنا است، و هم متناسب با دوره‌های تحصیلی ۴ گانه» تقسیم‌بندی شده است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: ما در سند تحول شش ساحت تربیت اعتقادی، اخلاقی، عبادی؛ تربیت سیاسی و اجتماعی، تربیت زیستی و بدنی، علمی و فناورانه، زیبایی‌شناسی و هنری و ساحت تربیت اقتصادی و حرفه‌ای داریم. فرض بر این است دانش‌آموز که به مدرسه می‌آید همه استعدادهای او در همه این ساحت‌ها باید به صورت متعادل و متوازن شناسایی شود و رشد پیدا کند. این تقسیم‌بندی ساحت‌های شش‌گانه بر تدوین اهداف تحصیلی تاثیر می‌‌گذارد. اهداف جدید را متناسب با این ساحت ها و متناسب با چهار دوره تحصیلی تعریف شده است. بنابراین الان می‌دانیم مثلا در دوره متوسطه اول در ساحت تربیت اقتصادی و حرفه‌ای، هدف‌مان کدام است و چه چیزی را باید محقق کنیم. این اهداف مصوب سرلوحه کار همه سیستم آموزش و پرورش قرار خواهد گرفت من جمله برنامه‌ریزان درسی و مولفان کتاب‌های درسی و همچنین تربیت معلم همه فعالیت‌های آموزشی، ورزشی و تربیتی و ... هر کاری که انجام می‌دهیم باید ناظر بر این اهداف و معطوف به آنها طراحی و اجرا شود.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: آموزش و پرورش شورای عالی آموزش و پرورش سند تحول زیرنظام ها سال ۹۸ ساحت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۰۳۷۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صحرایی: معلم محور اصلی تحول و راه حل تمام مسائل آموزش و پرورش است

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، رضا مراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش در جلسه شورای عالی آموزش و پرورش با تبریک هفته بزرگداشت مقام معلم گفت: معلم محور اصلی تحول و راه حل تمام مسائل آموزش و پرورش است.

وی افزود: مدارس جایگاه تحقق عدالت آموزشی است و سهم دانش آموزان مناطق محروم برای ورود به مدارس خاص باید بیشتر شود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه امکانات مدارس باید بین همه دانش آموزان مناطق مختلف کشور تقسیم شود اظهار داشت: رئیس جمهور محترم بر ارتقای کیفیت و تقویت مدارس دولتی تاکید دارد و باید تلاش کنیم کیفیت آموزشی و تربیتی مدارس دولتی را ارتقا دهیم این امر با همکاری و همراهی معلمان میسر می‌شود.

وی با اشاره به ضرورت تقویت مدارس دولتی ابراز داشت: تامین نیروی مورد نیاز مدارس دولتی، تهیه و تدوین برنامه عملیاتی برای تقویت و ارتقای مدارس دولتی، ارزیابی مستمر عملکرد مدارس دولتی، طراحی استاندارد‌های تقویت مدارس دولتی و تدریس معلمان خاص در این مدارس از جمله مواردی است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه تاکید کرد: هدف اصلی ما در آموزش و پرورش، تقویت جایگاه مدرسه است برای تقویت و ارتقا جایگاه آن باید برخی از محدودیت‌ها را بر داشته واختیاراتی را به این مدارس تفویض کنیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • صحرایی: معلم محور اصلی تحول و راه حل تمام مسائل آموزش و پرورش است
  • خسروپناه: تعلیم و تربیت اولویت اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی است
  • آیا امسال سال تحصیلی جدید از ۱۰ شهریور آغاز می شود؟!
  • آموزش و پرورش ما نباید حافظه محور و ایستا باشد
  • تکلیف معلم بلاگرها روشن شد!
  • خط و نشان آموزش و پرورش برای معلم بلاگرها
  • تعیین تکلیف «معلم بلاگرها» برای حفظ حریم خصوصی
  • تصویب یک ماده واحده درباره معلم بلاگرها | تعرض به حریم شخصی و اجتماعی دانش‌آموزان ممنوع
  • تصویب کلیات حفظ حریم شخصی و اجتماعی دانش‌آموزان؛ تکلیف «معلم بلاگرها» مشخص شد
  • تعیین تکلیف معلم بلاگرها برای حفظ حریم خصوصی دانش‌آموزان و معلمان