Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی‌حسین حسین‌زاده دوشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: پیرو درخواست عمومی تعدادی از شهروندان و سازمان‌های مردم نهاد خوزستان (سمن‌ها) درباره توقف عملیات مالچ‌پاشی در شن‌زارهای استان، مکاتبه‌ای با کلانتری رییس سازمان حفاظت محیط زیست انجام شد.

وی افزود: در این نامه از رییس سازمان حفاظت محیط زیست درخواست شده است یک هیات کارشناسی از تهران برای بررسی طرح مالچ‌پاشی نفتی در خوزستان تعیین و اعزام شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حسین‌زاده تصریح کرد: توقف مالچ پاشی نفتی در خوزستان تا نتیجه‌گیری این هیات کارشناسی نیز از سازمان حفاظت محیط زیست در خواست شده است.

معاون استاندار خوزستان همچنین گفت: در روزهای گذشته درخواست‌های متعددی از سوی اهالی دشت آزادگان (که طرح مالچ‌پاشی در آن در حال اجراست) و سمن‌های محیط زیستی درباره توقف عملیات مالچ‌پاشی نفتی دریافت کردیم و در دیدار حضوری با تعدادی از سمن‌ها نیز این مطالبه مطرح شده است.

وی تاکید کرد: باید به اعضای سمن‌ها و فعالان محیط زیست به عنوان شهروندان مسئول و دلسوز در مقابل محیط زیست احترام گذاشته و مطالبه آنها نباید بدون پاسخ بماند.

«مالچ» نوعی پوشش برای تثبیت شن‌های روان در مناطق بیابانی است. در خوزستان ۵۰ سال است که از نوع مالچ نفتی برای این کار استفاده می‌شود.

حدود ۱۰ سال است که کارشناسان و دوستداران محیط زیست نسبت به زیان‌های استفاده از مالچ نفتی در عملیات بیابان‌زدایی هشدار داده و خواستار جایگزینی روش‌های بی‌خطر شده اند. با راه اندازی کمپین #نه_به_مالچ_نفتی از سال گذشته، توسط سید باقر موسوی محیط بان خوزستانی، مالچ پاشی نفتی در مناطق حفاظت شده ممنوع شده بود اما فعالان محیط زیست خواستار توقف مالچ پاشی نفتی در همه ماسه‌زارهای خوزستان شده‌اند.

در بهمن ماه امسال بحث مالچ‌پاشی نفتی در منطقه «فکه» در دشت آزادگان که زیستگاه گونه آهوی کمیاب است، از سوی اداره کل منابع طبیعی خوزستان مطرح و تجهیز کارگاه نیز انجام شده بود که با اعتراض فعالان محیط زیست و ورود سازمان حفاظت محیط زیست، از اجرای آن ممانعت شد.

اعتراض فعالان محیط زیست با تجهیز کارگاه مالچ پاشی نفتی در منطقه بیت کوصر دشت آزادگان دوباره آغاز شد، اما با ادامه فعالیت و صدور مجوز مالچ پاشی نفتی در ۸۰۰ هکتار از دشت آزادگان از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان، این اعتراضات ادامه یافته است. «بیت کوصر» یکی از مهمترین زیستگاه‌های پرندگان زمستان گذر و گونه‌های حمایت شده «هوبره» و «خروس کولی دشتی» است. این منطقه رملی حاوی پوشش گیاهی غنی و تنوع زیستی خاص و بی نظیر است.

پیش از این عبدالرضا دانایی معاون اداره کل منابع طبیعی خوزستان گفته بود: «مالچ پاشی وظیفه‌ای است که به عهده ما گذاشته شده و حتی در صورت اعتراض فعالان محیط زیست، باید تعهدات خود را عملی کنیم. امسال ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار برای مالچ‌پاشی، بیابان‌زدایی و نهالکاری به این اداره کل اختصاص داده شده است که برنامه داریم در شهرستان‌های شوش، دشت آزادگان و حمیدیه آن را هزینه کنیم.»

مالچ پاشی نفتی در منطقه «بیت کوصر» که در تاریخ ۲۰ اسفند ماه با حکم دادستان دشت آزادگان، در پی اعلام جرم یکی از انجمن‌های زیست محیطی خوزستان متوقف شده بود، در تاریخ ۲۵ اسفند ماه دوباره از سرگیری شده است.

انجمن محیط زیستی دیده‌بان جلگه سبز خوزستان ۱۳ اسفند امسال علیه اداره کل منابع طبیعی این استان به دلیل مالچ‌پاشی نفتی و کشتار جانوران و از بین بردن گونه‌های گیاهی، اعلام جرم کرده و خواستار توقف مالچ‌پاشی نفتی در خوزستان شد.

مجلس شورای اسلامی از پارسال عملیات مالچ پاشی نفتی را ممنوع و اجرای آن را مشروط به مجوز سازمان حفاظت محیط زیست کرده اما کلانتری رییس این سازمان در توافقنامه‌ای با وزارت جهاد کشاورزی، موافقت خود را اعلام کرده است.

منبع: جماران

کلیدواژه: بودجه 99 ویروس کرونا اداره کل منابع طبیعی پرندگان جرم سازمان حفاظت محیط زیست محیط زیست بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی سازمان حفاظت محیط زیست مالچ پاشی نفتی فعالان محیط زیست دشت آزادگان اداره کل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۰۳۹۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح پتروشیمی «میانکاله» دیگر وجود ندارد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، علی سلاجقه پس از نشست با کمیسیون کشاورزی مجلس گفت که طرح پتروشیمی میانکاله «کاملا لغو شده» و خوشبختانه منتظریم وزارت جهاد کشاورزی زمین‌هایی که داده، پس بگیرد.

آقای سلاجقه گفت سازمان حفاظت محیط زیست حفاظت مشارکتی با مردم را در دستور کارش دارد و لایحه آن در دولت مطرح است تا به مجلس فرستاده شود. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین گفت اصلاح قانون حفاظت و شکار صید پس از ۵۰ سال در دستور این سازمان قرار گرفته که بر اساس «پدیده‌های نوظهور و مشارکت مردم» است. او این را هم گفت که تا پایان شهریور، در ۹۲ درصد کشور نقشه سازی انجام می‌شود.   کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • ضرورت آموزش حفاظت و نگهداری از طبیعت به دانش آموزان
  • دیدار با مدیر کل دفتر بازرسی ،مدیریت عملکرد ،امور حقوقی و ارتباطات مردمی استانداری آذربایجان غربی
  • طرح پتروشیمی «میانکاله» دیگر وجود ندارد
  • لزوم ابلاغ ممنوعیت عرضه کیسه پلاستیکی رایگان در فروشگاه‌های زنجیره‌ای
  • جمع‌آوری پلاستیک‌های حاشیه ورودی شهرها و روستاهای استان تهران
  • علی سلاجقه: مالچ‌پاشی نفتی را برای همیشه از دستور کار خارج کرده‌ایم
  • سخنگوی وزارت خارجه: ایران در پیشبرد اهداف جهانی «زمین پاک» تلاش جدی دارد / لزوم توقف فوری اقدامات مخرب صهیونیست‌ها
  • مالچ‌پاشی نفتی را از دستور کار خارج کرده‌ایم
  • اولتیماتوم سازمان محیط زیست به شرکت‌های صنعتی تهران
  • شناسایی کنسرسیوم میکروبی موثر در حذف آلودگی‌های نفتی منطقه دهلران