Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-03-28@19:09:53 GMT

آغاز تغذیه مزارع گندم در مرودشت

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۰۴۲۷۶

آغاز تغذیه مزارع گندم در مرودشت

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، عزیز رحیمی مدیر جهاد کشاورزی مرودشت اظهار کرد: با مساعد شدن شرایط آب و هوایی دما و رطوبت مناسب ناشی از بارندگی‌های مداوم، شرایط برای ظهور و شیوع بیماری‌های برگی گندم فراهم شده است و استفاده از قارچ کش‌ها به منظور کنترل بیماری‌های برگی بخصوص سپتوریوز و زنگ به صورت تلفیقی با کود‌های ریز مغذی در دستور کار قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او تصریح کرد: مصرف عناصر غذایی در دوره رشد گندم در زمان ساقه دهی علاوه بر جبران تاخیر در رشد محصول مقاومت گیاه در برابر تنش‌های محیطی را نیز افزایش می‌دهد.

رحیمی با اشاره به اینکه تغذیه باید زمانی صورت گیرد که نوع و میزان کمبود مشخص باشد بر نقش آزمون خاک و گیاه قبل از تغذیه تاکید کرد.

این مقام مسئول، برگزاری کلاس‌های آموزشی - ترویجی ویژه بهره برداران در فضای مجازی و تهیه پوستر و بنر در خصوص استفاده تلفیقی ریز مغذی‌ها و قارچ کش‌ها را از اهداف مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان به منظور کنترل بیماری‌های برگی و افزایش عملکرد در سال جهش تولید برشمرد.

او در خصوص تاثیر محلول پاشی نیز افزود: بر اساس نتایج بدست آمده، محلول پاشی در افزایش وزن هزاردانه، درصد پروتئین دانه، طول سنبله، تعداد سنبله، افزایش عملکرد و نهایتا در بهبود کیفیت آرد موثر است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت با بیان اینکه بیش از ۱۳۰ هزار هکتار اراضی قابل کشت در مرودشت وجود دارد، ادامه داد: این شهرستان با تولید سالانه بیش از ۲۵۰ هزار تن گندم، قطب تولید این محصول در استان و کشور محسوب می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جهاد کشاورزی محصولات کشاورزی مزارع گندم بارش باران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۰۴۲۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سالانه ۶۰۰ هزار تن بذر گواهی شده در کشور مصرف می‌شود

مبصر در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بنابر آمار سالانه ۲ میلیون تن بذر برای ۱۶ میلیون هکتار اراضی زراعی کشور مورد استفاده قرار می گیزد که به طور متوسط ۶۰۰ هزارتن از این میزان بذر گواهی شده است.

به گفته او، با توجه به آنکه گسترده ترین محصول کشاورزی گندم است، بذرهای گواهی شده عمدتا مربوط به گندم است.

مبصر با بیان اینکه از مجموع ۶۰۰ هزارتن بذرگواهی شده ۳۰ گروه محصول اعم از غلات، گیاهان صنعتی و محصولات سبزی و صیفی را شامل می شود، افزود: حجم بذرهای گواهی شده وارداتی ۵ تا ۷ هزارتن است که براین اساس یک درصد بذر وارداتی و ۹۹ درصد تولید داخل است.

معاون تحقیقات موسسه ثبت و گواهی بذر ادامه داد: بذر گواهی شده به تنهایی می تواند ۲۰ تا ۲۵ درصد منجر به افزایش عملکرد شود که در صورت استفاده از ارقام ژنتیک ۲۰ تا ۲۵ درصد منجر به افزایش تولید می شود که در صورت استفاده اط ارقام اصلاح شده جدید از نظر کیفی وضعیت بهتری خواهیم داشت به طوریکه تا ۵۰ درصد می توان شاهد افزایش عملکرد در اراضی بود.

او از رشد ۳ برابری عملکرد بذر گندم با بذرگواهی شده تولید خبر داد و گفت: با استفاده از بذر گواهی شده رکورد تولید در هکتار ۱۲ تن و ۸۰۰ کیلوست، درحالیکه متوسط کشور ۴ تن است که بخشی از این اختلاف بدلیل استفاده از بذرگواهی شده و بخشی مربوط به بحث تغدیه و خاک ورزی است.

مبصر گفت: با توجه به اقلیم کشور و کمبود منابع آب های زیرزمینی، استفاده از ارقام بذر اصلاح شده مبنای افزایش بهره وری است.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • افزایش جمعیت آفت سن غلات در مزارع گلبهار
  • چاره اندیشی برای جبرانِ خسارتِ مزارعِ گندمِ پارس آباد
  • برداشت گندم از مزارع هرمزگان ۷۰ هزار تن پیش‌بینی شد
  • سرمازدگی به ۶۰ هزار هکتار از مزارع گندم و جو استان اردبیل خسارت زد
  • ضرورت پایش مزارع و مبارزه با زنگ زرد گندم در استان فارس
  • سرمازدگی به ۶۰ هزار هکتار از مزارع گندم و جو خسارت زد
  • ضرورت پایش مزارع و مبارزه با زنگ زرد گندم در فارس
  • سالانه ۶۰۰ هزار تن بذر گواهی شده در کشور مصرف می‌شود
  • آغاز برداشت اولین خوشه‌های طلایی گندم کشور در جنوب کرمان
  • کشاورزان خراسان شمالی مراقب سرمازدگی محصولات باشند