Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-25@10:52:43 GMT

کشاورزان از سرمازدگی محصولات پیشگیری کنند

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۰۴۳۵۰

کشاورزان از سرمازدگی محصولات پیشگیری کنند

قاسم اسدیان نسبت به سرمازدگی برخی محصولات کشاورزی هشدار داد و گفت: کشاورزان باید اقدامات پیشگیری را در زمین های هموار انجام دهند تا از میزان خسارت بکاهند؛ همچنین در گیاهان رویشی که خسارت بالاست، کود سرک استفاده کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصر همدان؛ سازمان هواشناسی با صدور هشدار قرمز رنگ از رگبار باران، گاهی رعد و برق و وزش باد شدید موقت از امروز (۱۸ فروردین) در بیشتر استان‌های کشور خبر داده و گفته که در مناطق مستعد رخداد تگرگ و در ارتفاعات مناطق سردسیر، بارش برف پیش‌بینی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس هشدار سازمان هواشناسی، در استان همدان شاهد رگبار باران و گاهی رعد و برق همراه با وزش باد شدید و در ارتفاعات نیز شاهد بارش برف خواهیم بود.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی استان همدان در گفتگو با خبرنگار عصرهمدان، با بیان اینکه کشاورزان باید مراقبت کنند و هشدارها را جدی بگیرند، گفت: خوشبختانه در باغات چندین سیستم گرمادهی داریم که آبیاری مهمترین آنهاست و می تواند دمای هوا را معتدل کند.

قاسم اسدیان با اشاره به کاهش دمای همدان افزود: گیاهانی مثل زردآلو، بادام و شلیل در حال حاضر جوانه زده اند و احتمال خسارت در آنها بسیار بالاست و می توان برای پیشگیری از ترکیبات شیمیایی استفاده کرد تا دوره گل دهی را عقب بیاندازد.

وی عنوان کرد: باغاتی که در زمین های شیب دار قرار گرفته اند مشکلی ندارند چرا که در این زمین ها هوا جریان دارد و خسارت و سرمازدگی بسیار پایین است.

اسدیان دشت ها و باغات تخت را مهمترین کانون خسارت دانست و ادامه داد: کشاورزان باید اقدامات پیشگیری را در زمین های هموار انجام دهند تا از میزان خسارت بکاهند؛ همچنین در گیاهان رویشی که خسارت بالاست، کود سرک استفاده کنند.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی یکی از مهمترین اقدامات را پاشیدن کود پوسیده دامی دانست و گفت: کود پوسیده دامی با گرم نگه داشتن ریشه نهال از سرمازدگی گیاه جلوگیری می کند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۰۴۳۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساماندهی رودخانه بابلک از بروز خسارت به یک روستا پیشگیری کرد

سید محمد موسوی معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای مازندران گفت: با انجام اقدام به موقع برای لایروبی و ساماندهی یکی از نقاط حادثه‌خیز رودخانه بابلک در شهرستان سوادکوه شمالی از وقوع خسارت ناشی از طغیان این رودخانه طی روز‌های اخیر و آسیب به زیرساخت‌ها و تاسیسات حاشیه رودخانه جلوگیری شد.

او با بیان این‌که لایروبی رودخانه‌های مازندران بر اساس اولویت و با شناسایی نقاط حادثه‌خیز در حال انجام است، افزود: انباشت رسوبات سیلاب سال‌های اخیر در بستر جاری و آبرو رودخانه بابلک در محدوده بالادست روستای امامکلا از توابع دهستان لفور شهرستان سوادکوه شمالی، این محدوده از رودخانه را به یکی از نقاط حادثه‌ساز در زمان طغیان رودخانه و جاری شدن سیلاب تبدیل کرده بود که با لایروبی و ساماندهی به موقع از بروز خسارت ناشی از سیل در هفته جاری جلوگیری شد.

موسوی گفت: در این نقطه حادثه‌خیز چند بار شاهد طغیان رودخانه و خارج شدن سیلاب از مسیر اصلی بودیم که به جاده دسترسی و تاسیسات مجاور رودخانه خسارت می‌زد و بخشی از روستا نیز دچار آبگرفتگی می‌شد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای مازندران افزود: پیش از بارندگی‌های اخیر اجرای عملیات خروج مصالح رودخانه‌ای مازاد، لایروبی و ساماندهی رودخانه در دستور کار شرکت آب منطقه‌ای قرار گرفت و با استفاده از ظرفیت تبصره ۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ (تهاتر مصالح) و بخش خصوصی، بخش‌هایی از مسیر رودخانه ساماندهی و امکان عبور جریان سیلاب ایجاد شد.

موسوی گفت:با انجام این اقدامات جریان سیلاب روز‌های ۳ و ۴ اردیبهشت بدون انحراف در بستر رودخانه جاری شد و خسارتی به جاده دسترسی روستایی و اماکن گردشگری حاشیه رودخانه وارد نکرد.

او افزود: در صورت همکاری بیشتر منابع طبیعی برای قطع و جمع‌آوری درختان موجود در بستر جریانی رودخانه، عملیات لایروبی با سرعت بیشتری انجام می‌شود و با افزایش عرض آبگذری رودخانه، بستر بابلک سیلاب‌های بزرگ‌تری را هم عبور خواهد داد که در نهایت باعث کاهش خسارات احتمالی در سیلاب‌های آینده خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • کشاورزان خسارت دیده استان بوشهر برای مهلت تسهیلات مراجعه کنند
  • ساماندهی رودخانه بابلک از بروز خسارت به یک روستا پیشگیری کرد
  • هشدار سرمازدگی تا ۲ روز آینده در استان همدان
  • شناسایی بیش از ۴ هزار انشعاب غیر مجاز آب در همدان
  • شناسایی بیش از چهار هزار انشعاب غیر مجاز آب در همدان
  • کشاورزان خسارت دیده استان بوشهر برای امهال تسهیلات مراجعه کنند
  • هشدار سرمازدگی به باغداران همدانی
  • خسارت میلیاردی سیل به کشاورزان گراشی
  • تجلیل از نانوایان و کشاورزان نمونه در مرند
  • خوشحالی مردم و کشاورزان از بارش رحمت الهی