Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

 غلامرضا مشایخی گفت: به پیشنهاد شرکت ملی گاز ایران و وزارت نفت و با تصویب هیات دولت، به‌منظور تعیین الگوی مصرف گاز طبیعی در بخش خانگی، امسال به‌طور استثنا پایان دوره فصل سرد همه اقلیم‌ها و استفاده مشترکان خانگی از گازبهای فصل سرد تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه ۹۹ تمدید شد.

به گزارش روز دوشنبه شرکت ملی گاز ایران، وی افزود: بر اساس مصوبه هیات دولت، محاسبه قبوض گاز مصرفی مشترکان خانگی در کل، به دو بخش فصل سرد و گرم تقسیم می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یعنی از ۱۵ فروردین تا ۱۵ آبان‌ماه هر سال، فصل گرم و از ۱۵ آبان تا ۱۵ فروردین سال بعد، فصل سرد به شمار می‌آید و محاسبه قبوض گاز بر این اساس انجام می‌شود.

مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: بر این اساس، قبوض گاز مشترکان خانگی تا زمان گفته‌شده و با توجه به شرایط پیش‌آمده به دلیل شیوع ویروس کرونا، بر اساس نرخ فصل سرد و جداول پلکانی که برای هر اقلیم متفاوت است، ‌محاسبه می‌شود که تفاوت خیره‌کننده‌ای در هزینه پرداخت مشترکان خواهد داشت.

به گفته مشایخی، این موضوع به این مفهوم است که هیچ تغییری در گازبها و نحوه محاسبه آن به‌وجود نیامده و تنها بر اساس این مصوبه، به جای ۱۵ فروردین از ۱۵ اردیبهشت‌ماه قبوض مشترکان گاز بدون هیچ‌گونه افزایش دوباره‌ای، بر اساس روال پیشین و جداول پلکانی محاسبه می‌شود.

وی با بیان اینکه این مصوبه و اجرای فصل سرد و گرم برای همه مشترکان خانگی ۳۱ استان لازم‌الاجراست، اظهار کرد: طریقه محاسبه قبوض نیز بر اساس همان جداول پلکانی ۱۲ پله‌ای است که هر پله قیمت خاص خود را در فصل سرد سال دارد و به هر حال به دلیل مصرف بیشتر، ارزان‌تر محاسبه می‌شود.

مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران در پایان گفت: تفاوت این طریق محاسبه و اضافه کردن یک ماه به فصل سرد با روش معمول همیشگی، رقم قابل‌توجهی است، زیرا هم‌اکنون استان‌های بسیاری هستند که هنوز هوای گرم ندارند و مردم از بخاری و شوفاژ استفاده می‌کنند و از آنجا که هنوز گاز مصرفی آنها با همان قیمت پایین فصل سرد محاسبه می‌شود، در شرایط کنونی که مردم تحت فشارند، کمک بسیار مناسبی به آنان خواهد شد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: گازبهای مشترکان خانگی کرونا شرکت ملی گاز ایران مشترکان خانگی محاسبه می شود فصل سرد بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۰۴۸۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح پاداش مدیریت مصرف برق گسترده‌تر از ۲ سال گذشته

ناترازی در تولید و تقاضا‌ی برق در سال‌های اخیر و لزوم رفع آن در صنعت برق به عنوان یک صنعت پیشران به جهت تامین انرژی مورد نیاز صنایع و معادن کشور، موجب شد که وزارت نیرو برای کاهش این ناترازی اقدامات متعددی را پیش‌بینی کند.

البته که بخشی از این اقدامات، به حوزه افزایش ظرفیت‌های تولید و توسعه ظرفیت‌های نیروگاهی کشور خلاصه می‌شود و طبق آخرين آمار حدود ۸ هزار مگاوات در دوسال اخیر به توان تولیدی برق کشور اضافه شده است. اما در عین حال تنها به این افزایش اتکا نشد و تلاش‌هایی در زمینه بهینه سازی مصرف در طرف مصرف کنندگان به ویژه در بخش خانگی صورت گرفت. بهره گیری از سیاست‌های تشویقی، اقدامی بود که با هدف بهره مندی مردم از پاداش نقدی و در جهت کاهش پیک مصرف و همین‌طور نهادینه کردن مصرف صرفه جویی در تابستان سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ اجرایی شد. اقدامی که دولت نتیجه آن را گرفت و در این دوسال هیچ خاموشی به بخش خانگی تحمیل نشد.

در سال اول این طرح فقط بخش خانگی و مشترکانی که مصرفی پایین‌تر از الگو (۳۰۰ کیلووات در مناطق عادی) داشتند، شامل پاداش مدیریت مصرف برق می‌شدند و برای هر مشترک به ازای هر کیلووات صرفه جویی ۵۰۰ تومان محاسبه و روی قبوض آنها اعمال می‌شد. برای سال ۱۴۰۲ سیاست گذاری به این شکل انجام شد که مشترکان بیشتری از جمله پرمصرف‌ها نیز امکان بهره مندی از پاداش را داشته باشند و بتوانند در این طرح مشارکت کنند؛ همچنین مبلغ پاداش برای مشترکان نیز افزایش ۲۰ برابری پیدا کرد و در پایان طرح۲۲۰۰ میلیارد تومان به حدود ۱۰ میلیون قبض پرداخت شد. تقریبا یک سوم از این قبوض مشمول پاداش نیز قبض رایگان دریافت کردند و یا حتی بستانکار شدند.

گرمای هوا در سال گذشته سبب شد که مصرف مجموع بخش‌های تقاضاکننده برق (خانگی، اداری، صنایع و کشاوری) ۶.۶ درصد افزایش پیدا کند، اما با همراهی ۴۰ درصد از مشترکان در طرح پاداش مدیریت مصرف صنعت برق رشد مصرف بخش خانگی منفی شد و شاهد نتایج بسیار خوبی در تامین برق پایدار همه مشترکان به ویژه مشترکان صنعتی بودیم که به این ترتیب بخش تولید کشور با مشکلات کمتری در زمینه تامین انرژی مواجه شد.

بخش تجاری هم امسال مشمول پاداش مدیریت مصرف برق می شود

در ادامه‌ مصطفی رجبی مشهدی مدیرعامل شرکت توانیر و سخنگوی صنعت برق در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص برنامه ریزی‌ها برای عبور از اوج مصرف تابستان ۱۴۰۳ گفت: ۱۸۰ برنامه در ۶ محور با هدف تامین پایدار برق در تایستان تدوین شده که شامل توسعه نیروگاه‌های حرارتی و تجدیدپذیر و همنیطور برنامه‌های مدیریت مصرف است.

مدیرعامل توانیر با اشاره به برنامه‌ها در حوزه مدیریت مصرف گفت: در این حوزه نیز برنامه‌هایی در نظر گرفته شده و طرح پاداش مدیریت مصرف برای مشترکان خانگی در برنامه‌ها قرار دارد. امسال در نظر گرفتیم که بخش تجاری هم به طرح پاداش مدیریت مصرف اضافه کنیم و برنامه‌های تشویق محور وزارت نیرو در سمت تقاضا در برنامه‌ها در دستور کار قرار خواهد گرفت.

مشارکت مردم در افزایش تامین برق برای صنعت کشور

اگر نگاهی به اعداد و ارقام تامین برق مصرف بخش خانگی و اثرگذاری طرح پاداش مدیریت مصرف در دو سال گذشته داشته باشیم، در سال ۱۴۰۰، ۴۸ میلیارد کیلووات ساعت انرژی مصرفی برق در بخش خانگی بوده که در سال ۱۴۰۲ با رشد منفی نسبت به سال ۱۴۰۰ به ۴۶ میلیارد کیلووات ساعت رسید. به عبارت دیگر حتی اگر رشد متوسط ۵ درصدی سالانه در حوزه خانگی را هم در نظر بگیریم حدود ۷ میلیارد کیلووات ساعت انرژی کمتری در بخش خانگی مصرف شد. این برق حاصل از صرفه جویی و مشارکت مردم در پاداش مدیریت مصرف برق، به سمت صنایع روانه شد و در سال گذشته طی بازه اجرای طرح مدیریت مصرف ۲۲.۵۵ درصد، انرژی برق بیشتری تحویل صنایع کشور شد. این بخش در مجموع ۱۶.۳۸ میلیارد کیلووات ساعت برق مصرف کردند که این مقدار ۴.۷ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش را رقم زد.

انتظار می‌رود طرح پاداش مدیریت مصرف برق امسال نیز طبق روال دو سال گذشته از ابتدای خردادماه آغاز شود و مشترکان تا پایان شهریور فرصت مشارکت در این طرح را داشته باشند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • مشترکان خوش مصرف برق خانگی جوایز نقدی و خودرو دریافت خواهند کرد
  • شرایط و قیمت فروش دایون اعلام شد + قیمت و شرایط خرید
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • ۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده‌ سرماخوردگی‌ها کروناست | شیوع یک سویه بسیار واگیر کرونا
  • اجرای طرح پاداش مدیریت مصرف برق گسترده‌تر از ۲ سال گذشته
  • نحوه محاسبه اضافه کاری پرستاران اصلاح می‌شود
  • نحوه محاسبه اضافه‌کاری پرستاران اصلاح می‌شود
  • نحوه محاسبه قیمت مترو به ازای مسافت طی‌شده
  • سپاه پاسداران در عرصه سلامت گره‌گشا است/ دوران شیوع کرونا جلوه‌ای از خدمت‌رسانی به مردم
  • نحوه محاسبه قیمت مترو به ازای مسافت طی شده چطور است؟