Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@08:39:26 GMT

الزرفی: عراق یک کشور مستقل است 

تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۰۶۱۷۹

الزرفی: عراق یک کشور مستقل است 

الزورفی در این توییت تاکید کرد که جمهوری عراق یک کشور فدرال و کاملا آزاد و مستقل است. 
وی نوشته که نظام سیاسی عراق، جمهوری دموکراتیک و دارای پارلمان است و قانون اساسی وحدت عراق را تضمین می کند.
عدنان الزرفی ۲۷ اسفند ماه سال گذشته با حکم «برهم صالح» رییس جمهوری عراق بدون توجه به حق قانونی جریان‌های شیعه در معرفی نخست وزیر، مامور تشکیل دولت انتقالی در عراق شد؛ اقدامی که خشم و اعتراض شدید بیت شیعی عراق را برانگیخته و مخالفت ها همچنان با او ادامه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این در حالی است که الزرفی جمعه گذشته نیز در بیانیه ای اعلام کرد که قصد کناره گیری از تشکیل دولت عراق را ندارد و کابینه خود را برای رای اعتماد به مجلس معرفی می کند.  
الزرفی همچنین شنبه گذشته در نامه ای به «محمد الحلبوسی»، برنامه های دولت خود را به رییس مجلس عراق اعلام کرد.
در این نامه الزرفی برنامه دولت خود را در صورت کسب رای اعتماد از مجلس حول محور مهار «ویروس کرونا»، تهیه بودجه ۲۰۲۰ و فراهم کردن بسترهای لازم برای برگزاری انتخابات زودهنگام در این کشور قرار داده است.
نخست‌وزیر مامور تشکیل دولت عراق به تاریخ مشخصی در برنامه خود برای برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی در این کشور اشاره نکرده است.
سازماندهی نیروهای مسلح و حمایت از «الحشد الشعبی» و «پیشمرگه» به عنوان نیروهای رسمی عراق از دیگر برنامه‌های دولت الزرفی عنوان شده است.
وی همچنین بر انحصار سلاح در دست دولت و پایان بخشیدن به حمل سلاح در انظار عمومی و رسیدگی به مطالبات تظاهرکنندگان تاکید کرده است، بدون اینکه در این خصوص جزییات اجرای برنامه‌ای را عنوان کند.
الزرفی همچنین بر بازگرداندن آوارگان ناشی از تروریسم به شهر و دیارشان و کمک به اقشار فقیر جامعه، بهبود وضعیت اقتصادی از طریق کاهش هزینه‌های دولت و حل مشکلات بین بغداد و اربیل هم اشاره کرده است.
نخست‌وزیر مامور تشکیل دولت عراق درخصوص روابط خارجی، خود را ملزم به ایجاد روابط متوازن با همه کشورهای همسایه، منطقه و جهان کرده و گفته تلاش می‌کند که عراق محلی برای پیوندها و نه درگیری‌ها باشد.
اعطای صلاحیت‌های بیشتر به استان‌ها، حمایت از بخش آموزش و پرورش و دادن نقش بیشتر به زنان از دیگر برنامه‌هایی است که به طور کلی الزرفی به آنها تعهد نشان داده است.
وی به رییس مجلس عراق گفته است که در مهلت قانونی باقی مانده نیز اعضای کابینه خود را به پارلمان معرفی می‌کند تا جلسه اعطای رای اعتماد به کابینه‌اش برگزار شود.
در حالی الزرفی همچنان بر تشکیل کابینه اصرار می‌ورزد که فراکسیون‌های عمده شیعه با تکلیف او به عنوان نخست‌وزیر عراق مخالف هستند و کارشناسان در سایه این مخالفت‌های شدید، شانس او را برای تصدی این پست بعید می‌دانند.
الزرفی از زمان انتخاب و صدور حکم مکلف شدن (۲۷ اسفند) ۳۰ روز مهلت دارد کابینه خود را برای رای اعتماد به مجلس عراق معرفی کند.
در همین حال، خبرها حکایت از این دارد که جریان‌های سیاسی شیعی عراق برای معرفی «مصطفی الکاظمی» به جای «عدنان الزرفی»، نخست وزیر مکلف عراق به توافق رسیده‌اند.
منابع سیاسی عراق یکشنبه شب گذشته گزارش دادند که گروه‌های اصلی شیعه این کشور موافقت خود را برای معرفی مصطفی الکاظمی به جای عدنان الزرفی برای عهده داری پست نخست وزیری عراق اعلام کردند.
این منابع دیروز (یکشنبه) در مصاحبه با «موازین نیوز» گفتند که جلسه‌ای در خانه رییس ائتلاف الفتح (هادی العامری) با حضور رهبر ائتلاف دولت قانون، (نوری المالکی) و رییس جریان حکمت ملی سید (عمار الحکیم)، برای بحث در مورد نامزد جدید نخست وزیری برگزار شد.
بر اساس این گزارش، به پیشنهاد «مقتدی صدر» رهبر جنبش صدر، الکاظمی نامزد نخست وزیری و به عنوان جایگزین الزرفی مشخص شد.

برچسب‌ها شیعه تروریسم هادی العامری محمد الحلبوسی نوری المالکی مقتدی صدر قانون اساسی عراق الحشد الشعبی پروندهٔ خبری گره کور تشکیل دولت عراق

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شیعه تروریسم هادی العامری محمد الحلبوسی نوری المالکی مقتدی صدر قانون اساسی عراق الحشد الشعبی شیعه تروریسم هادی العامری محمد الحلبوسی نوری المالکی مقتدی صدر قانون اساسی عراق الحشد الشعبی تشکیل دولت عراق رای اعتماد نخست وزیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۰۶۱۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اردوغان با استقبال نخست وزیر عراق وارد بغداد شد

رئیس جمهور ترکیه با استقبال نخست وزیر عراق وارد بغداد شد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه امروز دوشنبه وارد عراق شد.

محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق از در بدو ورود از اردوغان استقبال کرد.

دفتر اطلاع رسانی محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق در این خصوص اعلام کرد: السودانی و رئیس جمهور ترکیه، مذاکرات رسمی دوجانبه انجام خواهند داد. در این سفر، پرونده های آب، اقتصاد، امنیت و پروژه جاده توسعه مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. همچنین توافقنامه چارچوب راهبردی میان دو کشور با هدف توسعه شراکت اقتصادی و تجاری امضا خواهد شد.

اردوغان پس از آن به اربیل می رود. این سفر بعد از 12 سال انجام گرفت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مذاکرات بغداد و اربیل برای از سرگیری صادرات نفت شمال
  • ببینید | لحظه سکندری خوردن اردوغان پس از پیاده شدن از هواپیما؛ نخست وزیر عراق واکنش نشان داد
  • رئیس جمهور عراق به اردوغان:تعرض به شهرهای عراق را نمی‌پذیریم
  • حریت: پس از سفر اردوغان به عراق، عملیات زمینی علیه پ‌ک‌ک آغاز می‌شود
  • عملیات زمینی گسترده ترکیه علیه گروه‌های کُرد در عراق؛ زمان حمله مشخص شد
  • اردوغان با استقبال نخست وزیر عراق وارد بغداد شد
  • کارنامه سفر نخست‌وزیر عراق به آمریکا؛ موفق یا ناکام؟
  • معرفی قهرمانان سه وزن نخست کاراته دختران زیر ۲۱ سال کشور
  • تل آویو سفرای حامی تشکیل دولت مستقل فلسطینی را احضار کرد
  • ◄ پور سید آقایی : برای تاسیس تنظیم گر مستقل ریلی لابی کنید