Web Analytics Made Easy - Statcounter

در حالی که اسفندماه سال گذشته در پی شیوع ویروس کرونا در جهان و تاثیر منفی بر روند اقتصاد کشورها، صندوق بین المللی پول خبر از کمک به این کشورها داده بود، همتی رئیس کل بانک مرکزی ایران نیز در تاریخ شانزدهم اسفندماه یا ارسال نامه ای به رئیس صندوق بین المللی پول تاکید کرد که خواستار استفاده از حق ایران برای بهره‌مندی از طرح ۵۰ میلیارد دلاری تسهیلات سریع این صندوق برای جبران اثرات کرونا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش تابناک اقتصادی؛ ماه گذشته، صندوق بین‌المللی پول، بر اساس تجهیزات تامین مالی اورژانسی خود بسته ۵۰ میلیارد دلاری برای اقتصادهای کم‌درآمد و درحال ‌توسعه‌ای که برای مقابله با ویروس جدید نیاز به کمک مالی دارند در نظر گرفته.

حدود ۱۰ میلیارد دلار از این حجم شامل وام‌های با نرخ بهره صفر برای اقتصادهای فقیر بود.  صندوق بین‌المللی پول در خبری که در وبگاه خود قرار داد با رونمایی از این بسته حمایتی، اعلام کرد اولویت کشورها در اتخاذ سیاست‌های مالی اطمینان از مخارج حوزه سلامتی برای حفاظت مردم در برابر این بیماری، مراقبت از افرادی که بیمار شده‌اند، و کند کردن سرعت شیوع این ویروس است.

پس از این تصمیم صندوق بین المللی پول؛ همتی رئیس کل بانک مرکزی ایران در نامه خود به خانم کریستالیناگئورگیوا رئیس صندوق بین المللی پول اعلام کرد که بر اساس اعلان رسمی شما، برای پشتیبانی از اعضا از جمله ایران و با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا در کشورمان و ضرورت تداوم پرقدرت اقدامات پیشگیری، درمان و مقابله با آثار اقتصادی آن، با توجه به میزان سهمیه جمهوری اسلامی ایران در صندوق، خواستار بهره مندی از تسهیلات تامین مالی سریع RFI در حدود ۵ میلیارد دلار می باشیم.

اما از آن تاریخ تا به امروز هنوز خبری از ارائه تسهیلات 5 میلیارد دلاری به ایران نشده است. بر این اساس روز دوشنبه (هجدهم فروردین 99) یعنی حدود یک ماه پس از ارسال نامه رئیس کل بانک مرکزی به رئیس صندوق بین المللی پول، عبدالناصر همتی در پیامی اینستاگرامی در این باره نوشت: 

"درخواست بانک مرکزی برای دسترسی به حق خود در صندوق بین المللی پول و استفاده از آن برای کمک به برنامه مقابله با مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا، در جریان مراحل اداری است."

بر اساس این گزارش، همتی در بخش دیگری از یادداشت خود نوشت: «بانک مرکزی از طریق کاهش ۲۵۰ هزار میلیارد ریالی ذخیره قانونی بانک‌ها وبا همراهی بانک‌ها امکان تأمین اعتبار ۷۵۰ هزار میلیارد ریالی با نرخ ۱۲ درصد را فراهم ساخته است. پیشنهاد بانک مرکزی مبنی بر اعطای وام یک میلیون تومانی اعتبار خرید به ۲۳ میلیون خانوار یارانه بگیر با نرخ ۱۲ درصد و بازپرداخت ۲۴ ماهه با تنفس چهارماهه به تصویب ستاد اقتصادی دولت رسید که در اسرع وقت اجرایی خواهد شد.

با تأئید مقام معظم رهبری یک میلیارد یورو برای پشتیبانی از هزینه‌های عمدتاً درمانی ناشی از کرونا اختصاص یافت. بانک مرکزی با خرید این مبلغ ارزی، معادل ریالی آن را در اختیار سازمان برنامه خواهد گذاشت.

امروز در جلسه‌ای در حضور معاون اول محترم رئیس جمهوری، برنامه ریزی لازم برای تأمین دارو و کالاهای اساسی سال ۹۹ انجام شد.»

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: کروناویروس جهش تولید ناو روزولت مناجات شعبانیه حسن نوروزی کریم همتی عبدالناصر همتی بانک مرکزی صندوق بین المللی پول ویروس کرونا تسهیلات بانکی کروناویروس جهش تولید ناو روزولت مناجات شعبانیه حسن نوروزی کریم همتی صندوق بین المللی پول میلیارد دلاری بانک مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۰۶۵۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختصاص ۳۰ تا ۳۵ میلیون دلار ارز به بازرگانان کشور

صهبا رئیس هیئت مدیره صرافی ملی ایران گفت: نرخ بازار ارز در حوزه بازرگانی جزو سیاست‌های بانک مرکزی بوده که این موضوع همواره توسط این بانک در حال انجام است.

وی افزود: نرخ دلار امروز با قیمت حدود ۴۰ هزار و ۹۰۰ تومان در اختیار بازرگانان قرار دارد و لذا خدمت دهی ادامه دارد.

صهبا با بیان اینکه هر روز حداقل ۳۰ تا ۳۵ میلیون دلار ارز را در اختیار بازرگانان قرار می‌دهیم و ثبت سفارش از طریق بانک‌های عامل به ویژه بانک ملی در حال انجام است افزود: ارز مورد نیاز بازرگانان از طریق بانک مرکزی، بازار ارز نیمایی و  یا بازار ارز آزاد در اختیار قرار می‌گیرد و کار عملیات انتقال ارز به خارج از کشور انجام شده و در اختیار  فروشندگان خارجی قرار داده می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بانک و بیمه

دیگر خبرها

  • بهره‌مندی زنان روستایی و عشایر دارای سه فرزند از طرح بیمه رایگان
  • سقف تراکنش های بانکی تغییر کرد
  • سقف تراکنش خرید افزایش یافت
  • فعالان اقتصادی در انتظار اعلام تورم سال ۱۴۰۲
  • پیش‌بینی‌ نفت ۱۰۰ دلاری با حمله رژیم صهیونیستی به ایران
  • متقاضیان وام های بانکی بخوانند
  • اختصاص ۳۰ تا ۳۵ میلیون دلار ارز به بازرگانان کشور
  • سود سپرده های بانکی در سال ۱۴۰۳
  • پرسودترین بازار‌های ۱۴۰۳
  • کالای اساسی به نرخ ارز آزاد به دست مردم می رسد