Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-25@12:58:55 GMT

کرونا ابهت آمریکا را فروریخت

تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۰۶۷۶۹

کرونا ابهت آمریکا را فروریخت

پروفسور نادر انتصار معتقد است که موضوع کرونا باعث تغییر اساسی در نظم کنونی جهانی که مبتنی بر سیستم ارباب و رعیتی است نمی شود. ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۶:۳۶ رسانه ها خواندنی نظرات - اخبار رسانه ها -

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، کرونا از سویی باعث شده تا گرایشات ناسیونالیستی و مرزهای ملی اهمیت ویژه‌تری بیابد و خودیاری(self-help) از مبانی و اصول اساسی رئالیسم است مورد توجه کشورها قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این خودیاری را در عدم همکاری مؤثر برخی کشورها با یکدیگر در مقوله کمک‌های پزشکی و … شاهد هستیم.

اگرچه کرونا باعث شده تا رویکرد رئالیستی و اصل خودیاری(self-help) مورد توجه کشورها قرار گیرد اما از سوی دیگر باعث شده تا ناکارآمدی رویکرد رئالیسم به امنیت که مبتنی بر «امنیت دولتی» (state security) است و اولویت را به «امنیت نخبگان حاکم» می‌دهد و موضوع امنیت را صرفاً نظامی می بیند، مشخص شود. از سویی شیوع این ویروس نشان داد اقتصادهای میلیتاریستی هم تأمین کننده امنیت عموم مردم نیست و دولتها باید در جهان پساکرونایی به مقوله «امنیت انسانی» (human security) توجه بیشتر نشان دهند و همپوشانی «امنیت دولتی» با «امنیت انسانی» بیشتر از قبل باشد تا بتوانند بقا داشته باشد.

خبرنگار در گفتگو با پروفسور «نادر انتصار» به بررسی تأثیر ویروس کرونا بر نظم کنونی جهانی پرداخته که در ادامه آمده است. انتصار رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلاباما جنوبی آمریکاست. وی از کارشناسان برجسته حوزه مطالعات خاورمیانه، مطالعات ایران و اقتصاد سیاسی بین الملل هست.

*کرونا چه آثاری بر نظم جهانی کنونی خواهد داشت؟

مهمترین اثر منفی و دراز مدت کرونا روی سیستم اقتصادی دنیا خواهد بود. گرچه با توجه به چگونگی برخورد دولت ترامپ و ناتوانی آن در این مورد تا مقداری از ابهت جهانی آمریکا کاسته خواهد شد و فرهنگ قلدر مآبانه آمریکا خدشه پیدا خواهد کرد. ولی من فکر نمی‌کنم که در نظم جهانی کنونی تغییر عمده ای ایجاد شود و یا اینکه کرونا باعث ایجاد نظم جهانی جدید گردد.

* اگر بپذیریم نظم کنونی جهانی در برخی عرصه‌ها متأثر از نئولیبرالیسم است و در برخی عرصه‌ها رفتار کشورها بر اساس رویکرد رئالیستی است، کرونا چه خلاًهایی از این دو مکتب را آشکار ساخته است؟

کرونا اندیشه نئولیبرالیسم بخصوص تأثیر منفی آن در سطح جهانی که مدتها است این شبهه را ایجاد کرده است که بازار آزاد قادر به حل اکثر مسائل است و دولت باید از مدیریت کشور کنار گذاشته شود یا حاشیه نشین شود را به چالش کشیده است. البته نمی‌شود اظهار کرد که کرونا به خودی خود رویکرد رئالیستی را تقویت خواهد کرد ولی آنچه مسلم است ما را مجبور خواهد کرد که دگمه‌ای نئولیبرالیسم را کورکورانه دنبال نکنیم و آنها را طوطی وار تکرار نکنیم.

* کرونا از سویی باعث شده تا گرایشات ناسیونالیستی و مرزهای ملی اهمیت ویژه‌تری بیابد و «خودیاری» (self-help) از مبانی و اصول اساسی رئالیسم است مورد توجه کشورها قرار گیرد. این خودیاری را در عدم همکاری مؤثر برخی کشورها با یکدیگر در مقوله کمک‌های پزشکی و … شاهد هستیم. ارزیابی شما چیست؟

این درست است که کرونا تا مقداری باعث شده که گرایشات ناسیونالیستی تقویت شده و مرزهای ملی اهمیت ویژه‌تری بیابد. متأسفانه ما هر روز شاهد افزایش گرایشات تندرو ناسیونالیستی هستیم که باعث عدم همکاری مؤثر برخی کشورها با یکدیگر در مقوله کمک‌های پزشکی، تکنیکی و مالی شده است

* اگرچه کرونا باعث شده تا رویکرد رئالیستی و اصل «خودیاری» (self-help) مورد توجه کشورها قرار گیرد اما از سوی دیگر باعث شده تا ناکارآمدی رویکرد رئالیسم به امنیت که مبتنی بر «امنیت دولتی» (state security) است و اولویت را به «امنیت نخبگان حاکم» می‌دهد و موضوع امنیت را صرفاً نظامی می بیند، مشخص شود. از سویی شیوع این ویروس نشان داد اقتصادهای میلیتاریستی هم تأمین کننده امنیت عموم مردم نیست و دولتها باید در جهان پساکرونایی به مقوله «امنیت انسانی» (human security) توجه بیشتر نشان دهند و همپوشانی «امنیت دولتی» با «امنیت انسانی» بیشتر از قبل باشد تا بتوانند بقا داشته باشد. نظر شما در این خصوص چیست؟

من با این برداشت کاملاً موافق هستم. ظهور دشمنی بدون شکل و صورت مانند ویروس کرونا که مقابله با آن راه حل نظامی ندارد بخوبی نشان داده است برداشت سنتی از فرضیه امنیت احتیاج به دوباره بینی دارد.

نه رویکرد رئالیسم و نه نئولیبرالیسم جوابی برای مقابله به این نوع خطرها ندارند. تئوری‌های رایج در روابط بین الملل و امنیت جهانی احتیاج به دوباره بینی و نقد از درون دارند.

* اگر معتقد باشیم، نظم جهانی پس از ویروس کرونا دچار تغییرات خواهد شد، آیا به نظر شما این تغییرات اساسی و مبنایی خواهد بود؟ چه مفاهیم و آموزه‌هایی دچار تغییرات بنیادی خواهد شد؟

گرچه ما شاهد تغییراتی در نظم جهانی پس از ویروس کرونا خواهیم بود، ولی همانگونه که قبلاً به آن اشاره کردم شواهد نشان نمی‌دهند که این تغییرات اساسی و مبنایی خواهند بود. تغییرات بنیادی تنها زمانی اتفاق خواهد افتاد که سیستم جهانی کنونی که بیشتر شبیه سیستم ارباب و رعیتی است و روی قلدری چند کشور بنا شده است ساقط شود.

منبع : مهر

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌‌ها

R1437/P/S9,1299/CT12

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سیاسی سیاست ایران نظامی دفاعی امنیتی گزارش و تحلیل سیاسی مجلس و دولت امام و رهبری ورزشی فوتبال ایران فوتبال جهان والیبال بسکتبال هندبال کشتی و وزنه برداری ورزش های رزمی ورزش زنان ورزش جهان رشته های ورزشی بین الملل دیپلماسی ایران آسیای غربی افغانستان آمریکا اروپا آسیا اقیانوسیه پاکستان و هند ترکیه و اوراسیا آفریقا بیداری اسلامی اقتصادی اقتصاد ایران پول ارز بانک خودرو صنعت و تجارت نفت و انرژی فناوری اطلاعات اینترنت موبایل کار آفرینی و اشتغال راه و مسکن هواشناسی بازار سهام بورس کشاورزی اقتصاد جهان اجتماعی پزشکی رسانه طب سنتی خانواده و جوانان تهران فرهنگیان و مدارس پلیس حقوقی و قضایی علم و تکنولوژی محیط زیست سفر حوادث آسیب های اجتماعی فرهنگی ادبیات و نشر رادیو و تلویزیون دین قرآن و اندیشه سینما و تئاتر فرهنگ حماسه و مقاومت موسیقی و تجسمی استانها آذربایجان شرقی آذربایجان غربی اردبیل اصفهان البرز ایلام بوشهر استان تهران چهارمحال و بختیاری خراسان جنوبی خراسان رضوی خراسان شمالی خوزستان زنجان سمنان سیستان و بلوچستان فارس قزوین قم کاشان کردستان کرمان کرمانشاه کهگیلویه و بویراحمد گلستان گیلان لرس امنیت انسانی ویروس کرونا امنیت دولتی باعث شده کرونا باعث نظم جهانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۰۶۷۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترسیم نظم نوین منطقه در اجلاس امنیتی سن‌پترزبورگ

در روزهای اخیر علی اکبر احمدیان دبیر شورای عالی امنیت ملی، بنابر دعوت نیکولای پاتروشف دبیر شورای امنیت ملی فدراسیون روسیه، در رأس یک هیات بلندپایه‌ امنیتی برای شرکت در دوازدهمین "نشست بین‌المللی مقامات عالیرتبه مسئول در امور امنیتی" و "نشست دبیران شوراهای امنیت ملی کشورهای عضو بریکس” عازم شهر سن‌پترزبورگ روسیه شده است.
شرکت در این اجلاس مهم از جانب جمهوری اسلامی ایران به لحاظ روند تحولات منطقه‌ای به خصوص بعد از عملیات وعده صادق اهمیت بالایی دارد.
ایران در روند شکل‌گیری نظم نوین منطقه، می‌کوشد با همکاری سایر کشورها با روند تروریسم، به ویژه تروریسم دولتی اسرائیل مقابله کند.
ایران و روسیه در ماه‌های اخیر هردو قربانی تروریسم بوده‌اند و بنابراین اجلاس امنیتی سن پطرزبورگ نسبت به اجلاس امنیتی مونیخ که شرکت‌کنندگان در آن عمدتا حامی تروریسم هستند، حائز اهمیت است.
در این اجلاس ۱۱۰ کشور از  پنج قاره جهان که نشان از اهمیت این اجلاس و توجه به رویکردهای تازه امنیتی برپایه همکاری دارد. مذاکرات دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با مقامات دیگر کشورها در حاشیه این اجلاس که بصورت دوجانبه با مقامات برخی از کشورها از جمله هند، برزیل، سوریه، عراق و سایر کشورها انجام شد، نمونه‌ای از همین تعاملات محسوب می‌شود.
این اجلاس امنیتی درحالی برگزار می‌شود که منطقه در آتش جنگ‌افروزی صهیونیستها می‌سوزد و نیاز به اتحاد جهانی برای مقابله با این جنگ‌طلبی دارد. شرایط جدید منطقه به‌ویژه بعد از عملیات وعده صادق، نگاه‌ها را به ایران دوخته که چگونه تحولات تازه را مدیریت می‌کند.
به این ترتیب، حضور ایران در اجلاس امنیتی سن‌پترزبورگ را باید اتفاقی مهم در چارچوب نظم نوین منطقه‌ای و جهانی توصیف کرد و یادداشتهای تفاهم امنیتی حاشیه آن را به مثابه شکل دهنده آینده به بررسی نشست.

دیگر خبرها

  • ترسیم نظم نوین منطقه در اجلاس امنیتی سن‌پترزبورگ
  • جزئیاتی از حمله به سایت اتمی ایران و کنسولگری ایران در سوریه از زبان دبیر شورای عالی امنیت /۵ پیشنهاد به نشست سن پترزبورگ
  • پنج پیشنهاد مهم دبیر شورای امنیت ملی ایران درباره امنیت اطلاعات/ احمدیان: تسلط آمریکا بر زیرساخت های اینترنت جهانی یک خطر جهانی است
  • 5 پیشنهاد مهم دبیر شورای امنیت ملی ایران درباره امنیت اطلاعات/ احمدیان: تسلط آمریکا بر زیرساخت های اینترنت جهانی یک خطر جهانی است
  • مقابله با یکجانبه‌گرایی غرب با خلق ساختار‌های جدید/ ۵ پیشنهاد ایران برای تقویت امنیت جهانی اطلاعات
  • پیشنهادات ایران برای ارتقای امنیت اطلاعات
  • احمدیان: مشکل بزرگ‌تر در بقا و ثبات این کشورها خواهد بود
  • هشدار دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به کشورهایی که اجازه استقرار مراکز امنیت سایبری خود را به رژیم صهیونیستی داده‌اند
  • هشدار احمدیان به کشورهایی که اجازه استقرار مراکز امنیت سایبری خود را به رژیم صهیونیستی داده‌اند
  • پوتین: نظم نوین جهانی باید منافع اکثر کشورها را تأمین کند