Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-16@21:39:55 GMT

درآمد ۳۰۰ میلیاردی که کار دست «پایتخت» داد

تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۰۶۸۴۶

درآمد ۳۰۰ میلیاردی که کار دست «پایتخت» داد

روزنامه خراسان: حواشی سریال «پایتخت» که جمعه‌شب روی آنتن رفت، هنوز به پایان نرسیده است. در حالی که انتقادات از این مجموعه تا پیش از قسمت آخر، تنها معطوف بود به آن چه «بدآموزی‌های سریال» خوانده می‌شد، اما در قسمت پانزدهم، تنها چند سکانس از ماه‌عسل «رحمت» و «عاطفه»، همه بحث‌ها را به حاشیه برد. جنجال اشارات سریال به دو فیلم محصول سینمای موسوم به «فیلمفارسی»، تا حدی پیش رفت که یکشنبه عصر، علی‌عسکری رئیس سازمان صداوسیما، در دستوری خطاب به معاون سیما، خواهان بررسی مسئله شد تا مشخص شود «حاصل اشتباه، بی‌توجهی و وادادگی است یا نتیجه عملیات مرموز و فتنه‌انگیز ستون پنجم فرهنگی دشمن».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


خارج از روال معمول
در همین روز‌ها گمانه‌زنی‌های بسیاری درباره چگونگی پخش این بخش از سریال، مطرح شده است؛ عده‌ای در فضای مجازی این احتمال را مطرح کرده‌اند که شاید گروه فیلم و سریال شبکه یک، متوجه شباهت و اشاره «پایتخت» به دو فیلمفارسی نشده‌اند. با این حال روزنامه خراسان به اطلاعاتی دست یافته است که نشان می‌دهد فصل ششم سریال «پایتخت» خارج از روال عادی تولید سریال‌های تلویزیونی ساخته شده است. می‌دانید دو مسیر معمول تصویب و تولید سریال‌های تلویزیون، گروه فیلم و سریال شبکه‌های مختلف سیما و همچنین سیمافیلم است. در حالی که در ابتدای تیتراژ «پایتخت»، عبارت «گروه فیلم و سریال شبکه یک تقدیم می‌کند» آمده، اما شنیده‌ها حاکی از آن است که گروه فیلم و سریال شبکه یک در تولید این سریال نقشی نداشته است.
ورود بازرگانی صداوسیما
از آن جا که بیم آن می‌رفته که فیلمنامه سریال «پایتخت ۶» به دلیل برخی اشارات سیاسی، مورد ممیزی شدید قرار بگیرد یا حتی به طور کلی تصویب نشود، به اصرار مدیرکل بازرگانی سازمان صداوسیما، روندی که برای تصویب فیلمنامه این مجموعه طی شده، خارج از روال عادی سازمان بوده است. ظرفیت فراوان سریال برای جذب آگهی، مدیران سازمان را مجاب کرد که به این درخواست تن دهند و با نگاه به درآمدی که حدود ۳۰۰ میلیارد تومان تخمین زده می‌شود، مجوز تولید «پایتخت ۶» را بدون آن که فیلمنامه آن در شورای فیلمنامه سیمافیلم یا گروه فیلم و سریال شبکه یک به تصویب برسد، صادر کنند. فیلمنامه پیش از تولید، تنها به رؤیت مرتضی میرباقری معاون سیما می‌رسد و از فیلتر‌های معمول نظارتی سازمان عبور نمی‌کند. برای پیگیری این موضوع با عباس مهدوی مهر مدیرکل بازرگانی صداوسیما تماس گرفتیم، ولی وی حاضر به گفتگو نشد. تلاش خراسان برای ارتباط با روابط عمومی این اداره کل نیز بی‌نتیجه ماند. همچنین خراسان این مسئله را با روابط عمومی معاونت سیما در میان گذاشت؛ اما پاسخی دریافت نشد.
بدعت شورای چهارنفره
ماجرای تولید و پخش «پایتخت ۶» به همین جا ختم نشده است. این سریال بعد از سپری کردن مراحل تولید، یک بار دیگر بدون آن که طبق روال معمول، توسط بازبین شبکه یک سیما، بازبینی شود، توسط شورای چهار نفره‌ای از مدیران ارشد سازمان بررسی و مجوز پخش آن صادر شده است. این شورا شامل مرتضی میرباقری معاون سیما، جواد رمضان‌نژاد مدیر سیمافیلم، مجید زین‌العابدین مدیر شبکه یک و مهدی فرجی مشاور پروژه «پایتخت» و مدیر سابق شبکه یک بوده است. این موضوع را هم از غلامرضا الماسی مدیر گروه فیلم و سریال شبکه یک که پروژه به نام مجموعه وی روی آنتن رفته، پیگیری کردیم، اما الماسی حاضر به پاسخگویی در این باره نشد. جالب این که همه افراد این شورا، چندین سال است که به عنوان مدیران ارشد سازمان صداوسیما مشغول به کار هستند. به نظر می‌رسد آن چه بیش از هرچیز جنجال‌های «پایتخت» را ساخته، ولع شدید برای جذب آگهی‌های گران‌تر برای محصولات برند سازمان است که در برخی برنامه‌های دیگر نیز نمود یافته است. همچنان که «عصر جدید»، «دورهمی» و حتی «فرمول یک» نیز با توجیه درآمدزایی، می‌توانند بخش‌هایی را روی آنتن ببرند که پیشتر در صداوسیما سابقه نداشته است؛ مواردی که در ماه‌های اخیر، نمونه‌هایی از آن را در همین صفحه خوانده‌اید.

منبع: فردا

کلیدواژه: سریال پایتخت گروه فیلم و سریال شبکه یک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۰۶۸۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«نون.خ ۵» تا چه زمانی پخش می‌شود؟

«نون.خ ۵» از  پانزدهم فروردین هر شب ساعت ۲۲ روی آنتن شبکه یک سیما می‌رود. این سریال در ۲۴ قسمت ساخته شده و تا ۹ اردیبهشت ماه پخش آن ادامه دارد.

فصل پنجم سریال «نون.خ» به دنبال موفقیت چهار فصل قبلی به کارگردانی سعید آقاخانی و تهیه کنندگی مهدی فرجی و با فیلمنامه‌ای نوشته امیر وفایی ساخته شده است.

سعید آقا خانی، حمیدرضا آذرنگ، سیروس میمنت، کاظم نوربخش، هدیه بازوند، ندا قاسمی، پاشا جمالی، ماشاءالله وروایی، صهبا شرافتی، مجید یاسر، سیدحسین موسوی، رضا رشیدی، سیروس سپهری، مهرنوش طوسی، افشین ملکی، علی اخوان، ماهرخ یخچال، پروانه لطفی، ساناز سماواتی، نارین ایوبی، نسرین مرادی، هدی استواری، اتنا مهیاری، سوژین حسن پور رضا خداداد بیگی و ... بازیگران سریال هستند.

«نون خ ۱» نوروز ۹۸، «نون خ ۲» اواخر فروردین ۹۹ و «نون خ ۳» نوروز ۱۴۰۰ از شبکه اول روی آنتن رفته‌اند. این مجموعه جزو سریال‌های موفق تلویزیون در فضای طنز و کمدی است و فصل چهارم آن در نوروز سال گذشته نیز با استقبال روبرو شد.

نون خ مخفف نام نقش اصلی این سریال، نورالدین خانزاده است.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون

دیگر خبرها

  • چهره الیزابت داعشی سریال پایتخت بعد از 6 سال (عکس)
  • نون خ ادامه دارد؟ | آقای جبلی سر صحنه به سعید آقاخانی گفت...
  • «سلمان فارسی» از عزا درآمد/۶۰ بازیگر در فصل ایران باستان
  • درآمد ۳۰ هزار میلیاردی دولت از ۳ محل مالیات خودرو
  • عکس| تغییر چهره «زن رحمت» در سریال پایتخت بعد از ۵ سال
  • درآمد ۱۱ هزار میلیاردی گمرک یزد/تراز مثبت ۱۷۷ میلیون دلاری تجارت فرامرزی استان
  • شاخص هوای تهران ۱۲۲/ پایتخت آلوده شد
  • سعید آقاخانی چطور «نون‌خ۵» را محبوب نگه می‌دارد؟
  • پایان سریال نون خ ۵ چه می‌شود؟
  • «نون.خ ۵» تا چه زمانی پخش می‌شود؟