Web Analytics Made Easy - Statcounter

مایکل هولینگزورث، (Michael Hollingsworth) استاد علوم سیاسی دانشگاه آلابامای جنوبی است. حوزه تخصصی او جنگ و تروریسم، روابط بین‌الملل و علوم سیاسی است. وی در گفت‌وگو با ایلنا نظرات خود را در خصوص تحریم‌ها در شرایط مقابله با کرونا مطرح کرده است.

ایران به دلیل تحریم‌ها بیش از سایر کشورها با مشکل کرونا روبرو بوده است

مایکل هولینگزورث در ابتدا در مورد شیوع کرونا ویروس در جهان گفت: کرونا باعث همه‌گیری در جهان شده است و بر همه مناطق جهان از جمله ایران تاثیر چشم‌گیری داشته است ایران به دلیل تحریم‌ها بیش از سایر کشورها با این مشکل روبرو بوده است، یک تهدید واقعی در این بیماری وجود دارد اما در طول تاریخ بسیار بدتر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در اصل ، جهان در آخرین بیماری همه‌گیر آنفولانزای خوکی بسیار خوش‌شانس بوده است. آنفولانزای خوکی می‌توانست بسیار بدتر باشد، اما قابلیت و سرعت انتقال کرونا یک مشکل است که می‌تواند باعث مشکلات زیادی شود.

تحریم‌ها توان ایران برای مقابله با کرونا را محدود کرده است

عزم جمعی برای لغو تحریم‌ها وجود ندارد

وی در ادامه در مورد تحریم‌ها گفت: تحریم ها در این شرایط غیراخلاقی است. تحریم‌ها قدرت اقتصادی ایران را به شدت تضعیف کرده است. به همین دلیل است که کشورها به ایران کمک‌هایی ارائه داده‌اند. کمک‌های بشردوستانه از تحریم‌های فعلی معاف است، اما این تحریم‌ها قدرت اقتصادی ایران را تضعیف کرده است ، بنابراین توانایی کشور را در پاسخ به ویروس محدود می‌کند.

استاد علوم سیاسی دانشگاه آلابامای جنوبی تاکید کرد: با توجه به اوضاع موجود، کاهش موقت تحریم‌ها علیه ایران و همچنین ارائه مساعدت مستقیم به بهترین وجه بهترین مسیر پیش روی ایران است اما دولت ایران باید مایل به پذیرش آن باشد. متأسفانه کشورها مشغول برخورد با سیاست‌‌های داخلی در مورد ویروس هستند و توجه زیادی به رفع مشکلات ایران نشده است. اکنون بیشتر کشورهای جهان درگیر کرونا ویروس هستند بنابراین عزم چندانی برای لغو تحریم‌ها در سطح جهانی وجود ندارد.

 

سازمان ملل برای لغو تحریم ها ناکارآمد است

وی در مورد نقش سازمان‌های بین‌المللی در لغو تحریم‌ها در شرایط کنونی گفت:  سازمان‌های بین‌المللی مانند سازمان بهداشت جهانی سیاست‌هایی را تعیین می‌کنند اما کمک‌های مستقیمی انجام نمی‌دهند. سازمان ملل به ویژه در این زمینه ناکارآمد است. آنها واقعاً نمی‌توانند کاری انجام دهند. این سیاست‌های کشورهای مختلف است که بعضاً بر سلامت مردم جهان تأثیر می‌گذارد. متأسفانه کشورهای کمتر توسعه یافته یا کشورهایی که در  تحریم‌های سنگین قرار دارند در این شرایط به طور نامتناسب رنج می‌برند. 

مردم ایران قربانی سیاست‌ها شدهاند 

این استاد دانشگاه در ادامه اضافه کرد: به نظر من مردم ایران نباید تحریم و شرایط سخت را در این شرایط تحمل کنند. مردم ایران در این شرایط قربانی سیاست‌ها شده‌اند.

ایالات متحده علاقه‌ای به رفع تحریم‌ها ندارد

وی هم چنین گفت: ایالات متحده قصد ندارد تحریم‌های عمومی را در زمان شیوع کرونا لغو کند. آنها تلاش کرده‌اند کمک‌های بشردوستانه ارائه دهند که در تحریم ممنوع نیست. ایالات متحده علاقه‌ای به رفع تحریم‌ها ندارد، بنابراین به احتمال زیاد کمک اقتصادی اتفاق نخواهد افتاد. هنوز ترس زیادی در مورد برنامه هسته‌ای ایران وجود دارد و این ترس وجود دارد پولی که از لغو تحریم‌ها در دسترس ایران قرار می گیرد به اهدافی غیر از تهیه مایحتاج پزشکی اختصاص یابد. البته به نظر می‌رسد چین بتواند کمک‌های چشم گیری به مردم ایران کند.  

کمک به ایران فرصتی برای بهبود روابط ایران و غرب است 

این استاد دانشگاه در ادامه افزود: این شرایط احتمالاً بیشترین تأثیر را در توانایی ایران در پاسخ به ویروس داشته است. شرایط اقتصادی بر توان ایران برای مقابله با  کرونا تاثیر داشته است. به نظر می‌رسد تمایلی برای لغو تحریم‌ها در این شرایط وجود ندارد. اما کشورهای غربی باید بدانند که کمک به ایران در این شرایط فرصت مناسبی برای حل اختلاف‌ها است. به نظر می‌رسد که اکنون مردم ایران در مبارزات قدرت میان ایران و آمریکا و اروپا گرفتار شده‌اند و در این شرایط رنج زیادی متحمل خواهند شد.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: ایران برای لغو تحریم ها لغو تحریم ها وجود ندارد مردم ایران سیاست ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۰۷۲۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقبال از کتاب جدید ظریف/ وزیر خارجه سابق ایران: امیدوارم این کتاب گامی هر چند کوچک به سوی درک بهتر سیاست خارجی و بهبود جایگاه ایران در جهان باشد

به گزارش جماران؛ ظریف در صفحه خود در شبکه اجتماعی اکس نوشت:

سلام دوستان کتاب «پایاب شکیبایی» که برداشت‌هایی از هشت سال وزارت بنده است، با استقبال شما در نزدیک یک ماه به چاپ سوم رسید.

برخی گفتارهای کتاب

دولت مستعجل بازنشستگی

پل و پیل و هندوستان

خودمان انتخاب کردیم

وزارت امور خارجه؛ نگاهی از درون

نگاه مردسالارانه و جایگاه زنان دیپلمات

بهسازی ساختار وزارت امور خارجه

کناره‌گیری

رابطه‌ با نهادهای زمامداری داخلی

کارنامۀ حقوق بشری

دیپلماسی نمایشی

فاجعۀ هواپیمای اوکراینی

دیپلماسی عمومی

بازی شماتت

تأثیر رسانه بر سیاست

برسازی ذلت

چارچوب روابط خارجی

سیاست خارجی و منافع ملی

گوناگونی منابع قدرت و جایگاه مردم

اولویت‌ها

دوران پساقطبی

امنیتی سازی

عزت

پیوند با همسایگان و جنوب جهانی

اولویت پیوند با همسایگان

دوگانۀ حضور و نفوذ

همدلی و نیابت

واکاوی انگیزه‌های نگاه به جهان عرب به جای جهان ایرانی

کنوانسیون رژیم حقوقی دریای کاسپین

نگاه آسیایی

ایران و قدرت‌های بزرگ

پیوندها با روسیه

اصالت و نیاز در پیوندهای خارجی

پیوندها با چین

پیوندها با اروپا

سرشت خودکانون‌بینی اروپایی

فرصت‌ها در اروپا

برجام

چالش‌های اجرای برجام

سخن پایانی (چالش شناخت فرایندهای ملی، منطقه‌ای و جهانی؛ فقدان اجماع داخلی پیرامون منافع و امنیت ملی، آرمان‌ها و اولویت‌ها؛ بی‌توجهی به توانمندی‌ها، گزینش اهداف بر پایۀ آرزوها؛ انگارۀ شیفتگی و بیزاری؛ چالش‌های پیوندها با همسایگان؛ چالش پیوندها با چین و روسیه؛ چالش در منطقۀ قفقاز؛ کنارگذاشته شدن ایران از راه‌های منطقه‌ای؛ چالش مزمن برجای‌مانده از جنگ تحمیلی؛ بحران امنیتی‌سازی ایران؛ چالش مدیریت تنش با آمریکا)

از همه شما سپاسگزارم. امیدوارم این کتاب گامی هر چند کوچک به سوی درک بهتر سیاست خارجی و بهبود جایگاه ایران در جهان باشد.

 

دیگر خبرها

  • محکومیت تهدید تحریم دولت اسلام آباد از سوی آمریکا
  • حضور ایران در بریکس تاکنون مثمرثمر بوده است
  • وحیدی: سفر رئیس‌جمهور به کشورهای همسایه و منطقه فرصت سرمایه‌گذاری فراهم می‌کند
  • مدیران پروازی ناکارآمد، باعث تحمل هزینه‌های سنگین مالی در بوشهر هستند
  • استقبال از کتاب جدید ظریف/ وزیر خارجه سابق ایران: امیدوارم این کتاب گامی هر چند کوچک به سوی درک بهتر سیاست خارجی و بهبود جایگاه ایران در جهان باشد
  • تهران و اسلام آباد؛ فرصت‌های پیش رو برای همکاری
  • تأکید قاطع «مادورو» بر مخالفت با قیمومیت آمریکا و تحریم‌های جدید
  • زمینه‌های مساعد برای گسترش همکاری ایران و پاکستان در حوزه انرژی فراهم است
  • ایران به زودی به شبکه کارت‌های اعتباری روسیه می‌پیوندد
  • رئیسی: ایران و پاکستان روابط اقتصادی- تجاری خود را ارتقا بخشند/ مرز دو کشور یک فرصت است