Web Analytics Made Easy - Statcounter

ضیاء هاشمی تهیه‌کننده سینما و رییس جامعه صنفی تهیه‌کنندگان طی یادداشتی از تصمیم ابراهیم حاتمی‌کیا برای عرضه اینترنتی فیلم سینمایی « خروج » پیش از اکران عمومی حمایت کرد.

اخبار فرهنگ و هنر - در متن این یادداشت آمده است:

«ابراهیم حاتمی کیا را از سال‌های جوانی‌اش می‌شناسم، از نگاه متفاوت او در سینمای مستند و جنگ و نگرش آرمان‌گرایانه‌اش در سینمای اجتماعی تا پیشرو بودنش در نقدهای تند رویدادهای پیرامون جامعه؛ فیلمسازی که طی دهه‌ها ارتباط با مردم همواره متمایز عمل کرده و این بار نیز خویشتن خود را در آزمون دیگری قرار می‌دهد، قید حال خوب تماشای فیلمش بر پرده سینما در کنار مردم را زده تا در این روزهای سخت، حال مردم را با دیدن خروج آن هم در خانه‌هایشان بهتر کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ابراهیم این بار نیز خط شکن بود تا در زمانه طمع و حسادت و عطش دیده شدن بر پرده عریض سینما، به سان حاج کاظم میدان‌دار روایت مردانی باشد که در این روزگار تلخ و نامراد، جای خالی‌شان سخت پُرشدنی است.

این تصمیم بزرگ و جسارت قابل تقدیر را فتح بابی بدانیم برای شکست هیمنه و انحصار مدیریت پخش و نمایش سنتی سینمای ایران.

اطمینان داشته باشیم خلاقیت، هوشمندی، جسارت، اصالت و جامعه‌پذیری در تصمیم‌های بزرگ، توامان با نقد بی‌خردان، یک سو نگران و کوته نظران روبرو خواهد بود.

امیدوار باشیم این اقدام بزرگ، واهمه مدیران و دیگران را به تصمیمی جسورانه، متفاوت و خلاقانه بدل سازد.»

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: خروج سینما سینمای ایران ابراهیم حاتمی کیا فیلم خروج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۰۷۲۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازیگران اصلی بازار سینمای ایران چه اشخاص و سازمان‌هایی هستند؟

ایسنا نوشت: در بازار تولید و پخش سینما یکسری عوامل کلیدی در موفقیت یک‌ فیلم نقش دارند که ابتدا ممکن است فقط نام فیلمساز، بازیگران یا حتی تبلیغات گسترده به ذهن آید، اما باید حضور عوامل دیگری را هم در یک موفقیت یا ناکامی دخیل دانست که اگرچه شاید خیلی در ویترین نباشند اما می‌توانند تاثیرگذاری قابل توجهی داشته باشند.

امیرحسین علم‌الهدی - کارشناس سینمایی - به جایگاه سینمای صنعتی در ایران و ساختار آن نگاهی متفاوت داشته و از چند شخص و سازمان به عنوان بازیگران اصلی بازار سینما نام برده است.

او در یادداشت خود که جدولی هم به آن پیوست شده، نوشته است:

«کمپانی یا همان نگاه ساختاری متمرکز در سینما از تولید تا نمایش فیلم (تولید، پخش و سینماداری) حلقه مفقوده "صنعت سینما" در ایران است. سینمایی که به اسم صنعت از آن یاد می‌شود ولی همچنان در وضعیت شبه صنعتی آن هم با نگاه محدود است. فروش یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی در سال ۱۴۰۲ با این که فروش خوبی به نسبت سالیان گذشته است اما اگر بخواهیم با نگاهی به سینمای جهان بنگریم، یعنی حدود ۲۰ میلیون دلار. این در حالی است که کشور امارات عربی متحده سینمای خود را با رقمی نزدیک به ۲۵۰ میلیون دلار بیشتر در حوزه خدمات تعریف می‌کند تا مفهومی به نام فرهنگ خود!

مُحسنات تولید داخلی بر کسی پوشیده نیست و به قول بهرام بیضایی که جایی گفته است، «ما آن چه که هستیم تولید می‌کنیم»، امیدوارم این گفته او شامل فرهنگ غنی ایرانیان و تولیدات سینمایی خود نباشد و بی‌شک نمی‌توان آنچه که هستیم را در تولیدات سینمایی خود ارزیابی نماییم!

 اما غرض از ارائه این جدول پیوست، ضرورت توجه به صنعتی شدن سینما است که قطعا بدون کارِ تیمی و تبدیل به کمپانی شدن فعالان سینما از "صنعت" خبری نیست و به نوعی در حال برگزاری یک "سینما بازار یا به نوعی جمعه بازار هستیم" و نه "صنعت سینما "!

بازیگران اصلی سینمای ایران در ۳۰ سینمای برتر کشور (با استناد به گزارش فروش سال ۱۴۰۲ سینمای ایران، اعلام شده توسط سینماشهر) احصا شده است که در این گردش ۵۵ درصدی کل سینمای ایران، علی سرتیپی (تهیه‌کننده، سینمادار و پخش‌کننده) و شرکایش و سپس حوزه هنری  و محسن خباز (سینمادار) و شرکایش و شهرداری تهران خودنمایی می‌کنند.

مابقی سینماهای این لیست هم بصورت (تک نفره) مدیریت می‌شوند. البته دفتر پخش علی سرتیپی به نام «فیلمیران» و پخش «بهمن سبز» حوزه هنری بازوهای کمکی این بازیگران هستند اما بی‌شک نقطه قدرت علی سرتیپی فارغ از این خودنمایی در اقتصاد سینمای ایران، پلتفرم فیلم‌نت است که می‌تواند نفش بسزایی در یکه‌تازی این فعال سینمایی در (صنعت تصویر ایران و نه تنها صنعت نداشته سینمای ایران) داشته باشد.

 تا این جای کار علی سرتیپی توانسته است شبه کمپانی موفقی را بصورت غیر متمرکز راه بیاندازد (کمپانی ساختاری متمرکز دارد)، اما این بازار نیاز به دو سه کمپانی یا شبه کمپانی دیگر دارد. پس منظر می‌مانیم هرچند خیلی دیر شده است.

 

بازیگران بازار سینما فروش (ریال) درصد از فروش کل کشور تعداد مخاطب درصد از مخاطب کل کشور درصد از مخاطب کل کشور علی سرتیپی حوزه هنری محسن خباز شهرداری تهران جمع کل(بازیگران اصلی) جمع کل ۳۰ سینمای برتر کشور جمع کل کشور
۱,۸۴۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ۱۴,۸۸۵ ۳,۴۵۳,۳۳۳ ۱۲,۵ ۴ سینما (کورش، ایران‌مال، لوتوس و شکوفه)
۱,۴۰۸,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ۱۱,۶۰۲ ۳,۰۵۸,۷۴۷ ۱۰,۵ ۷سینما (آزادی تهران، هویزه و آفریقا مشهد، ساحل و چارباغ اصفهان، سپهر ساری، سپیدرود رشت)
۷۷۹,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ۶,۲۸۳ ۱,۵۴۱,۳۸۱ ۵ ۴سینما (شهر آفتاب،  شیرازمال و گلستان در شسراز، شمیران سنتر در تهران)
۳۲۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ۲,۸۲۸ ۷۲۶,۷۸۶ ۲,۵

۲ سینما (ملت و راگا در تهران)

۴,۳۴۷,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ۳۵,۵۹۰ ۸,۷۸۰,۲۴۷ ۳۰,۵ ۱۷ سینما
۶,۸۳۳,۶۹۲,۳۶۱,۰۰۰ ۵۵,۴۱۵ ۱۳,۸۵۲,۸۸۵ ۴۸ ۳۰ سینما
۱۲,۴۱۰,۷۳۳,۱۳۱,۴۰۷ ۱۰۰ ۲۸,۵۶۹,۸۵۸ ۱۰۰

۲۷۷ سینما

توضیحات ضروری:

۱) ۳۰ سینمای اصلی تهران در فروش کل کشور کمی بیشتر از ۵۵ درصد و در تعداد تماشاگر ۴۸ درصد سهم کل کشور را در اختیار دارند.

۲) ۱۷ سینمای بازیگران اصلی کمی بیشتر از  ۳۵ درصد از فروش کل سینمای ایران و ۳۰.۵ درصد از کل تماشاگران را در اختیار دارند.

۳) حوزه هنری به دلیل تعداد بالای سینماهای در اختیار در سراسر کشور، حدود ۲۵ درصد از فروش کل کشور را در اختیار دارد و بازیگر اصلی سینمای ایران در حوزه پخش و سینماداری است.

۴) علی سرتیپی با شراکت گروه صنعتی گلرنگ و محمدرضا صابری (سینمادار و سخنگوی فعلی انجمن سینماداران) و فیلمیران توانسته است نقش مهم و موثری در این بازیگری داشته باشد.

۵) محسن خباز با شرکای ناشناخته خود در مجموعه سینماهای شهر آفتاب توانسته است رده سوم این جدول را از آن خود کند.

۶) با پیوستن مجموعه سینمایی باغ کتاب، شهرداری تهران می‌تواند سهم خود را به ۵ تا ۶ درصد برساند.

۷) بازیگران اصلی سینما در جدول بالا نشان‌دهنده ضرورت توجه به همگرایی بین تهیه‌کننده‌ها، پخش‌کننده‌ها و سینماداران هستند. (تشکیل کمپانی و بهم پیوستگی زنجیره تولید، توزیع و نمایش سینمای ایران)

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: 17 آقازاده‌ و خانم زاده‌ سینمای ایران که به واسطه پدر و مادرشان بازیگر شدند!(+عکس) کوچ ابدی رضا داوودنژاد بازیگر و چند نکته قابل تامل رخشان بنی‌اعتماد یا پوران درخشنده/ جای هم را تنگ نمی‌کنند!

دیگر خبرها

  • فرزاد موتمن :سینمای ایران نیازمند دگردیسی است/ چرا تنوع ژانر نداریم؟
  • سینمای ایران نیازمند دگردیسی است/ چرا تنوع ژانر نداریم؟
  • نقش و اهمیت بانوان در سینمای ایران
  • رامبد جوان از ته دل خندید!/ باید به جامعه امید بدهیم
  • برگزاری یادبود کیومرث پوراحمد در خانه سینما
  • یادبود کیومرث پوراحمد در خانه سینما
  • حمید معصومی‌نژاد بازیگر سینمای ایران شد | درآمد بازیگری بیشتر از خبرنگاری است | می‌آیم تهران و در سینما با مردم فیلم می‌بینم...| عکس
  • از تعارض در تعریف سینمای اجتماعی تا اتهام سیاه نمایی
  • ۲۱ فروردین پرمخاطب‌ترین روز سینما ایران
  • بازیگران اصلی بازار سینمای ایران چه اشخاص و سازمان‌هایی هستند؟