Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدرضا میرزایی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طرح ارزیابی ذخایر کف‌زیان خلیج فارس و دریای عمان طرحی ملی است که برای بررسی وضعیت فراوانی و پراکنش ماهیان کفزی دریای عمان هر سال در آب‌های سیستان و بلوچستان با استفاده از شناور تحقیقاتی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با نام «فردوس۱» انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: این گشت در سال ۱۳۹۸ نیز مانند سال‌های گذشته فعال بود و از آبان از شرقی‌ترین نقطه سیستان و بلوچستان یعنی منطقه گواتر آغاز و تا غربی‌ترین نقطه استان ادامه یافت.

مسوول گشت کفزیان دریای عمان افزود: نتیجه بررسی آمارهای دریافت شده از این گشت دریایی نشان می‌دهد که تغییرات کاهشی در تعداد و گونه آبزیان این دریا در نقاط مختلف رقم خورده است.

وی درباره اهداف اصلی انجام این گشت گفت: از مهمترین اهداف این گشت تحقیقاتی می‌توان به پایش و ارزیابی روند برداشت پایدار از منابع ماهیگیری دریای عمان اشاره کرد. میرزایی ادامه داد: نتایج این گشت تحقیقاتی بیانگر میزان فراوانی گونه‌های مختلف آبزی، بویژه گونه‌های تجاری و مقایسه آن نسبت به سال‌های گذشته و اطلاع‌رسانی وضعیت ذخایر گونه‌های موجود به صیادان و مدیران شیلاتی است.

وی اظهارداشت: در گشت تحقیقاتی سال ۱۳۹۸ تعداد ۷۰ ایستگاه نمونه‌برداری در اعماق مختلف از ۱۰ متر تا ۱۰۰ متر نمونه‌برداری شد. تورکشی در ایستگاه‌های نمونه‌برداری یک ساعته انجام می‌شود که از زمان تورکشی در صید تجاری ۵۰ درصد کمتر است.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات شیلاتی آب‌های دور چابهار درباره نتایج به دست آمده از بررسی آمارهای مربوط به گشت کفزیان دریای عمان در سال گذشته گفت: مقایسه فراوانی گونه‌های مختلف تجاری صید، نظیر هامورماهیان، سنگسر ماهیان، کوتر ماهیان، یال اسبی، ماهی مرکب، گوازیم دم رشته‌ای، اسکوئید هندی، شوریده و حسون در اعماق مختلف نشان داد که در اعماق ۵۰ تا ۱۰۰ متر فراوانی و تراکم این آبزیان نسبت به اعماق پایین‌تر بیشتر است.

وی افزود: از سویی در لایه‌های عمقی ۱۰ تا ۲۰ متر میزان فراوانی و تراکم این گونه‌های با ارزش اقتصادی و تجاری کمترین مقدار است به عبارت دیگر میزان صید در واحد سطح گونه‌های مذکور در اعماق بالاتر از ۵۰ متر بیشتر از اعماق ۱۰ تا ۲۰ متر ثبت شد.

میرزایی اظهارداشت: ذخایر دریایی، مطالعات روی آمارهای به دست آمده از گشت کفزیان دریای عمان در سال ۱۳۹۸ نشان می‌دهد لایه عمقی ۱۰ تا ۲۰ متر، کاهش فراوانی و تراکم ۵۶ درصدی را از نظر صید بر واحد تلاش نسبت به سال ۱۳۹۷ دارد که کاهش فراوانی و تراکم گونه‌های با ارزش تجاری بالا در اعماق ۱۰ تا ۲۰ متر، نشانه فشار صیادی زیاد در این اعماق است.

وی خاطرنشان کرد: در مجموع در کل گشت انجام شده، ۷۵ گونه در ترکیب صید دیده شد که در مقایسه با گشت سال ۱۳۹۷ حدود ۶.۲۵ درصد و در مقایسه با گشت ۱۰ سال گذشته ۲۵ درصد تعداد گونه‌های ترکیب صید کاهش را نشان داد.

مسوول گشت کفزیان دریای عمان گفت: شاخص فراوانی یا شاخص صید در واحد سطح کل در حوضه مرکزی با ۸۱ درصد کاهش روبه‌رو بود که می‌تواند به علت افزایش تعداد صیادان و شناورهای صیادی در مناطق مرکزی و بنادر چابهار، کُنارک و رَمین باشد.

وی ادامه داد: بیشترین میانگین صید بر واحد سطح به تفکیک مناطق هم در صیدگاه‌های گوردیم، راشدی پزم و کنارک ثبت شده و صیدگاه‌های بیاهی، میدانی، خوررابچ و خورگالک در رده دوم فراوانی صید در واحد ثبت قرار داشتند.

میرزایی تصریح کرد: کاهش چشمگیر فراوانی گونه‌هایی مثل کوسه ماهیان و سپر ماهیان که از گونه‌های کلیدی و بالای هرم غذایی هستند نشان‌دهنده به هم خوردن تعادل اکولوژیک به واسطه فشار صیادی شدید روی گونه‌های مذکور است که از آسیب‌پذیری بالایی برخوردار هستند.

وی افزود: در این گشت میزان فراوانی این گونه‌ها تا ۸۰ درصد کاهش نسبت به سال ۱۳۹۲ ثبت شد و فراوانی برخی از گونه‌ها مثل کوترماهیان نسبت به سال ۱۳۹۷ با افزایش همراه بود این شرایط برای گونه ماهی یال‌اسبی، حلوا سیاه، حلوا سفید، سنگسر ماهیان و ماهی مرکب نیز صادق بود.

مسوول گشت کفزیان دریای عمان ضمن ابراز نگرانی از کاهش برخی گونه‌های آبزی این دریا گفت: در شرایط کنونی به نظر می‌رسد ذخایر آبزیان کفزی دریای عمان از آسیب‌پذیری بالایی برخوردار باشند که در این ارتباط فعالیت‌های صیادی غیرمجاز می‌تواند شرایط ناپایداری ذخایر را با مشکل جدی روبه‌رو کند.

وی ادامه داد: چنانچه روند برداشت بی‌رویه فعلی از ذخایر کفزیان در مناطق ساحلی کنترل نشود، به احتمال زیاد گونه‌ها در آینده ذخایر دچار مشکل خواهد شد؛ همچنین تعادل اکولوژیک زیست‌بوم دریای عمان نیز می‌تواند دچار آسیب شود.

میرزایی گفت: اطلاع‌رسانی جامعه صیادی از وضعیت ذخایر کفزیان و نیز جلب مشارکت بهره‌برداران در مدیریت ماهیگیری می‌تواند ما را در مدیریت برداشت پایدار از ذخایر یاری کند.

برچسب‌ها سیستان و بلوچستان دریای عمان چابهار

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سیستان و بلوچستان دریای عمان چابهار سیستان و بلوچستان دریای عمان چابهار نسبت به سال گونه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۰۷۳۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت تصویر ۴ راس مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان + فیلم

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان از ثبت تصاویری از گله بزرگ‌ترین گونه گوزن جنگل‌های هیرکانی در این جنگل‌ها خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از گیلان، حمزه عشوری امروز_ چهارشنبه پنجم اردیبهشت_ اظهار کرد: کارشناسان اداره حفاظت محیط زیست شهرستان لنگرود پس از هفته‌ها تلاش شبانه روزی موفق به ثبت تصاویر زیبا از چهار رأس گوزن قرمز (مرال) در ارتفاعات جنگلی این شهرستان شدند.

وی افزود: پایش دوره‌ای و منظم زیستگاه‌ها و همکاری جوامع محلی از مهم‌ترین عوامل افزایش جمعیت این گونه باارزش در استان گیلان است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان خاطرنشان کرد: مرال یا گوزن قرمز یکی از نمادهای تنوع زیستی جنگل‌های هیرکانی و از گونه‌های حمایت شده و شکار ممنوع در زیستگاه‌های استان گیلان است.

عشوری با بیان اینکه مرال یا گاو وحشی به طور معمول در دوران حیات خود یک بار زاد و ولد می‌کند، تصریح کرد: امن بودن محیط زندگی این حیوان برای ادامه‌ی بقای آن از اهمیت زیادی برخوردار است و محیط‌بانان با حضور و تلاش شبانه روزی در جنگل‌ها زیستگاه‌ها را برای حیات وحش امن می‌کنند.

وی ادامه داد: زمان جفت‌گیری مرال‌ها از نیمه دوم شهریور تا نیمه دوم مهرماه انجام می‌شود و چنانچه شرایط برای زادآوری مرال‌ها مناسب نباشد، سبب کاهش زادآوری و به‌هم ریختگی در جمعیت مرال‌ها می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان گفت: تنوع سرزمینی و ویژگی‌های آب و هوایی، استان گیلان را به تابلوی متنوع و چشم‌نواز از حیات وحش در شمال ایران تبدیل کرده است.

کد خبر 747472

دیگر خبرها

  • وزش باد شمال شرقی در خلیج فارس و دریای عمان از امشب
  • دریای خزر عقب‌نشینی کرد
  • حذف کیسه‌های پلاستیکی در ایران | آب دریای خزر باز هم عقب‌نشینی کرد
  • توضیحات سلاجقه درباره موضوع حذف کیسه‌های پلاستیکی
  • ثبت تصویر ۴ راس مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان + فیلم
  • رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس بیان کرد؛ نمره ضعیف کشور در برخی شاخص های محیط زیستی
  • برای احقاق حقابه سیستان از همه اهرم‌ها استفاده نمی‌کنند | عده ای آب ژرف می خواهند و عده ای دیگر از آب دریای عمان !
  • نجات یک بهله دلیجه زخمی با کمک دوستداران محیط زیست
  • مدیریت «پت و مت» در زاینده‌رود؟! / اعتراف مسوولان اصفهانی؛ آبی که از دریای عمان به اصفهان برسد وارد رودخانه نمی‌شود/ مدیریت یکپارچه تنها راه نجات زاینده‌رود (فیلم)
  • ۱۸ هزار و ۳۹۸ واقعه ولادت در قم به ثبت رسید