Web Analytics Made Easy - Statcounter

پدرام سلطانی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره فعالیت اینستکس اظهار داشت: ما گزینه‌های زیادی نداریم که بتوانیم انتخاب کنیم که به اینستکس بپیوندیم یا خیر، اینستکس یک ساز و کار مالی بود که که 18 ماه پیش اتحادیه اروپا برای تعاملات تجاری طراحی و وعده آن را داد، ایران هم دنبال کرد و مُصِر بود که راه اندازی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکنون خیلی طولانی شده و به پیچیدگی و گرفتاری‌هایی برخورد که اتحادیه اروپا تصور آن را نمی‌کرد، البته در این تاخیر ما هم بی‌تقصیر نبودیم کارشکنی‌هایی از داخل باعث کند شدن این روند شد.

وی ادامه داد: کارشکنی‌هایی که بابت پیوستن به FATF از سوی مجمع تشخیص مصلحت و برخی صاحبان قدرت صورت گرفت تا سیاست کشور را به سمت منافع خود منحرف کنند، باعث شد اتحادیه اروپا هم محتاط شود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و اتریش در ادامه گفت: اکنون ایران بیشترین درگیری را با کرونا دارد، شاید اتحادیه اروپا با نگاه بشردوستانه نسبت به راه‌اندازی این ساز و کار مالی اقدام کند، کما اینکه اولین تراکنش هم برای دارو انجام شد، اما چالش اصلی این است که باید برای اینستکس منابع مالی داشته باشیم که بر اساس آن تجارت جریان یابد و این تجارت باید از محل فروش ما به اتحادیه اروپا شکل بگیرد، باید از محل نفت و فرآورده و ارز متعلق به دولت، یا مانده حساب و پولی که در بانک‌های جهانی داریم، تامین مالی شود، باید از محل پول نفتی که به چین، کره، ترکیه، عراق، بخشی از ژاپن و مبلغ کمی هم که در اروپا داریم، اگر قابل انتقال باشد برای تجارت بهره ببریم.

وی درباره پیوستن اتریش به اینستکس نیز بیان کرد: اتریش آمادگی خود را برای پیوستن به اینستکس اعلام کرده و مورد استفاده قرار خواهد داد، اکنون نیز این ساز و کار آماده اجرا است اما باید منابعی موجود باشد تا هر کشوری از جمله اتریش از آن استفاده کند.

سلطانی خاطرنشان کرد: در هر حال اکنون با نگاه بشردوستانه برای تجارت با ایران آن هم فقط غذا و دارو از این سازوکار استفاده می‌شود، اما تصور نمی‌کنم بیش از غذا و دارو باشد و زمانی که از بحران کرونا عبور کردیم، به وضع قبل برمی‌گردیم و لیست سیاه FATF در مورد ما پررنگ‌تر می‌شود.

وی درباره آخرین رقم مراودات با اتریش نیز تصریح کرد: آمار دقیقی در این خصوص در دست نیست، گمرک مدت‌ها است آماری منتشر نمی‌کند، آخرین آمار که به صورت شفاهی اعلام شد، حاکی از آن است که نیمه اول سال گذشته یعنی 6 ماه ابتدایی سال 98 در بخش صادرات 80 درصد و در بخش واردات 70 درصد کاهش داشته‌ایم، که قطعا بعد از آن این ارقام بدتر هم شده است.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: اتحادیه اروپا اتریش پدرام سلطانی ترکیه چین دارو ژاپن عراق مجمع تشخیص منابع مالی کرونا بانک کره سیاست اینستکس اتحادیه اروپا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۰۸۰۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بورل: به همکاری با آنروا ادامه می دهیم

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه الجزیره، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اذعان کرد که رژیم صهیونیستی قطعنامه شورای امنیت در خصوص کمک رسانی به نوار غزه را زیر پا گذاشته است.

«جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه شنبه اعلام کرد: اسرائیلی ها به قطعنامه شورای امنیت برای تسهیل ارسال کمک ها به غزه عمل نکردند. هیچ مدرکی دال بر اتهامات وارده به آنروا وجود ندارد.

بورل تاکید کرد: پس از اینکه گزارش کمیته حقیقت یاب سازمان ملل ثابت کرد هیچ مدرکی دال بر اتهامات آنروا در خصوص حمله ۷ اکتبر وجود ندارد، از همکاری با آنروا استقبال می کنیم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود که این اتحادیه باید تلاش های خود را با کشورهای حوزه خلیج فارس برای یافتن راه حل سیاسی در خاورمیانه متحد کند.

بورل ابراز امیدواری کرد که این همکاری ها به توقف دائمی جنگ در غزه منجر شود.

این مقام ارشد اروپا افزود که باید بر روی راه حل سیاسی بحران غزه، بر اساس اصل راه حل دو کشوری کار کرد.

کد خبر 6086834

دیگر خبرها

  • ببینید | دفاع جانانه برخی از نمایندگان اتحادیه اروپا از ایران
  • لیست قیمت اتحادیه لوله کشی گاز تعرفه نظام مهندسی، دستمزد و قیمت لوله گاز ۱۴۰۳ (
  • اعتصاب در بزرگترین فرودگاه انگلیس
  • اتحادیه اروپا تیک‌تاک را به دلیل یک برنامه جدید تهدید می‌کند
  • اتحادیه اروپا ال‌ان‌جی روسیه را هم تحریم می کند
  • بورل: به همکاری با آنروا ادامه می دهیم
  • اتحادیه اروپا ال‌ان‌جی روسیه را هم تحریم می‌کند
  • ورود اینتر اینزاگی به لیست تاجران قهرمانی در اروپا
  • تبدیل مجوز‌های کاغذی به شناسه یکتا از مرز ۴۰۰ هزار مجوز عبور کرد
  • تظاهرات گسترده در حمایت از فلسطین در اسپانیا