Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-19@06:54:16 GMT

نهضت نیکوکاری برای حمایت از محرومان در مقابل کرونا

تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۰۸۴۹۰

نهضت نیکوکاری برای حمایت از محرومان در مقابل کرونا

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه کیهان نوشت: وقتی زمستان گذشته خبرهای شیوع ویروس و بیماری جدید کرونا در کشور چین منتشر می‌شد شاید در ابتدا کمتر کسی در دنیا تصور می‌کرد این ویروس ناشناخته با سرعتی باور نکردنی مرزها را یکی پس از دیگری درنوردد و در کوتاه‌ترین زمان زندگی تمام مردم جهان را تحت تأثیر خود قرار دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما این روزها تمام کشورهای دنیا درگیر مبارزه با این بیماری سخت و مزاحم هستند. ویروسی که علاوه‌بر گرفتن جان هزاران نفر در دنیا به تنهایی بخش اعظمی از اقتصاد جهانی از حمل‌ونقل تا تجارت و کسب و کارهای مختلف را به تعطیلی کشانده است.
در این میان واکنش مردم در کشورهای مختلف در برابر این بیماری و تبعات جانبی آن یکی از موضوعات قابل توجه بوده است. در بسیاری از کشورها به‌ویژه کشورهای مدعی تمدن و پیشرفت، با آمدن کرونا سبقت از یکدیگر در هجوم به فروشگاه‌ها و ذخیره کردن اقلام غذایی و بهداشتی بدون توجه به نیاز سایر مردم به یک وجه غالب تبدیل شد.

تفاوت اساسی رفتار مردم ایران و جهان در برابر کرونا
در کشور ما که قریب به ۵۰ روز قبل اولین موارد شیوع کرونا اعلام شد، تا کنون در کنار همه سختی‌ها و محدودیت‌های پیش آمده، صحنه‌ها و جلوه‌های بی‌نظیری از انسانیت و بلوغ تمدن و باورهای اعتقادی به نمایش درآمد. از ایثار و از خودگذشتگی وصف‌ناپذیر کادر درمانی کشور در کنار تلاش مسئولان برای مدیریت این شرایط سخت گرفته تا حضور داوطلبانه و خودجوش مردم به‌ویژه گروه‌های مختلف جهادی شامل جوانان بسیجی و مسجدی و طلاب و اقشار مختلف دیگر برای ضدعفونی معابر و اماکن عمومی و حتی نظافت بیمارستان‌ها، تولید و توزیع رایگان ماسک و اقلام بهداشتی مورد نیاز و رفتار قابل تقدیر اکثریت مردم جامعه در رعایت نکات بهداشتی شامل خودداری از سفر حضور غیرضروری در جامعه و پرهیز از هجوم به فروشگاه‌ها و موارد دیگر همه تصویری متفاوت از مردم ایران را به جهانیان نشان داد.

آسیب اقتصادی کرونا بر بخش‌های زیادی از مردم
با همه این‌ها اما در کشورمان همچون سایر کشورها، اقشار مختلفی هستند که علاوه‌بر تحمل سختی‌های عمومی شیوع کرونا و محدودیت‌های پیش آمده، زندگی و معیشتشان دستخوش نوسانات و فشارهای ناگواری قرار گرفته است.
با اعمال محدودیت‌های پیش آمده و قرنطینه‌های خانگی انجام شده این روزها بسیاری از هموطنانمان از جمله صاحبان کسب و کارهای خرد، کارگران فصلی و خدماتی در رشته‌های مختلف، رانندگان تاکسی و… و در مجموع کسانی که دارای حقوق ثابت نیستند در گذران زندگی و امور معیشتی خود دچار مشکل و در موارد زیادی بحران شده‌اند.

اهمیت نقش پررنگ و پر برکت مردم
در این زمینه تا کنون اقدامات مختلفی از سوی مسئولان دولتی و برخی نهادها و سازمان‌ها انجام و وعده‌هایی نیز داده شده است اما می‌دانیم، در شرایط کنونی شاید پوشش کامل این خسارات و کمبودها به تنهایی از سوی دولت و نهادهای دیگر که درگیر مبارزه با کرونا هم هستند امکان‌پذیر نباشد، اینجاست که یک بار دیگر نقش پررنگ و پر برکت مردم مهربان و مؤمن کشورمان در کمک و دستگیری از هموطنان خودنمایی می‌کند.
مردمی که از دیرباز از روزهای دفاع مقدس که تأمین نیازهای جبهه را بر خود واجب می‌دانستند، تا کنون که همواره در بحران‌ها و حوادث مختلف همچون سیل و زلزله یا کارهای خیری همچون کمک به نیازمندان، آزادی زندانیان بدهکار غیرعمد، تحت پوشش گرفتن ایتام یا دانش‌آموزان نیازمند و نمونه‌های متعدد دیگر پیش قدم بوده و حماسه آفریده اند، این بار نیز می‌توانند مهم‌ترین نقش در کمک به آسیب‌دیدگان تبعات اقتصادی کرونا را داشته باشند.

لزوم آغاز «نهضت نیکوکاری»
البته از همان روزهای اول در کنار تأمین مایحتاج بهداشتی و درمانی مبارزه با کرونا توسط خیرین و گروه‌های مردمی و جهادی، حرکت‌های خودجوش و ارزشمند زیادی برای کمک به خانواده‌های آسیب دیده از شرایط پیش آمده توسط همین گروه‌ها از جمله تهیه اقلام غذایی و مایحتاج زندگی انجام شده و همچنان در حال انجام است اما برای اثرگذاری بیشتر و رفع کامل نیاز این عده از هموطنان جا دارد حرکتی منسجم با برنامه و فراگیر و سراسری با محوریت نهادی همچون کمیته امداد و حضور پررنگ مردم و گروه‌های جهادی و خیرین طراحی و انجام شود.
این حرکت اثرگذار می‌تواند از اقدام یک شخص یا یک خانواده تا مشارکت مردم در سطح کشور اجرا شود.
هموطنان آسیب‌دیده را دریابیم
همه ما این روزها در اطراف خود عزیزانی را می‌شناسیم که پیش از این برای خود شغل یا کسب و کاری آبرومند داشته و نیاز زندگی خود را عزتمندانه با تلاش و توکل بر خدا تأمین می‌کرده‌اند (هرچند برخی از آنها در شرایط عادی و غیرکرونایی هم در تأمین مایحتاج خود و خانواده دچار مشکل بودند) اما اکنون همین افراد با توجه به شرایط پیش آمده در تأمین ابتدایی‌ترین نیازهای خود از خورد و خوراک تا کرایه خانه و مغازه و… دچار مشکل اساسی شده‌اند.

پیشنهاد به برخی از اقشار جامعه علاوه‌بر این موضوع، درگیر فشار و تبعات اقتصادی شدیدی هستند که راه حمایت و کمک به آنها راه‌اندازی یک «نهضت سراسری نیکوکاری» در تکمیل حرکات خودجوش و پراکنده انجام شده تا کنون است‌ داد
با این شرایط پیشنهاد می‌شود همه افرادی که توانایی تأمین زندگی خود را دارند به شکرانه این موضوع در هر حدی از توان و امکان به «نهضت نیکوکاری» بپیوندند. این مهم می‌تواند در بین اعضای یک خانواده و فامیل یا محله و شناسایی افراد لطمه دیده از شرایط فعلی و کمک همراه با حفظ عزت و حرمت آنها تا برنامه‌ریزی وسیع‌تر در مساجد و محافل مذهبی و خیریه‌ها و البته در سطح کلان با محوریت کمیته امداد امام خمینی (ره) تا رفع کامل مشکلات این دسته از هموطنانمان انجام شود.
اکنون که در آستانه عید بزرگ میلاد یگانه منجی بشریت حضرت ولی‌عصر (عج) هستیم می‌توان با تاسی به سیره ائمه اطهار (ع) و توسل بر این بزرگان، آغاز یک حرکت عظیم مردمی را کلید زد تا ان‌شاء‌الله بیش از پیش مورد عنایت خداوند متعال و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و دعای خیر ولی نعمتمان حضرت صاحب‌الزمان (عج) در این شرایط سخت قرار گیریم.
حتی مردم مؤمن کشورمان می‌توانند هزینه برگزاری جشن‌ها و نذورات گسترده هر ساله نیمه‌شعبان که شاید امسال مثل سال‌های قبل قابل انجام نباشد را برای کمک به خانواده‌های نیازمند و تأمین مایحتاج آنها اختصاص دهند.
پیشنهاد می‌شود کمیته محترم امداد با برنامه‌ریزی مناسب و گسترده از جمله تبلیغ و اعلام شماره حساب و هدایت و راهنمایی مراکز خیریه و مردم خیّر و مشتاق کمک و همراهی اجتماعی، زمینه برگزاری فراگیر و پر شور «نهضت نیکوکاری» حتی باشکوه‌تر از جشن عاطفه‌ها و جشن نیکوکاری هرساله را فراهم کند تا ان‌شاءالله برگ زرین دیگری از حماسه‌آفرینی مردم کشورمان رقم بخورد و یک بار دیگر الگوی مترقی تمدن و فرهنگ ایرانی- اسلامی به جهانیان نشان داده شود.

کد خبر 4894222

منبع: مهر

کلیدواژه: روزنامه کیهان ویروس کرونا صفحه اول روزنامه ها ویروس کرونا دکه روزنامه مطبوعات ایران اینفوگرافیک شیوع کرونا بیماری کرونا روز جوان فضای مجازی خانواده شهید نسل جوان پیش آمده گروه ها تا کنون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۰۸۴۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش ‌آیت‌الله سعیدی به حمله موشکی ایران به اسرائیل

تولیت حرم مطهر بانوی کرامت گفت: کاری که جمهوری اسلامی در حمایت از مردم مظلوم فلسطین انجام داد ثابت کرد که دشمنان هیچ حرفی برای گفتن ندارند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، آیت‌الله سید محمد سعیدی در دیدار حامد اصلانی مدیرکل دیوان محاسبات استان قم که در سالن جلسات پژوهشکده علامه طباطبایی برگزار شد با تأکید بر اینکه نباید فرد یا نهادی را از قانون استثنا کرد، اظهار داشت: ایجاد استثنا در قانون مانند یک ویروس است که وارد بدن انسان می‌شود و همه اعضا را درگیر می‌کند.

 وی گفت: افرادی که خوب کار می‌کنند و در مراکز حساس هستند باید به‌صورت قانونمند از آنها حمایت شود تا عدالت در مورد آنها برقرار و حقشان ادا شود.

تولیت حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه باید بدانیم که همه ما تحت نظارت خداوند هستیم، افزود: اگر بتوانیم در اثر اعتقاد و باوری که داریم و نمازی که می‌خوانیم فقط خدا را ببینیم بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

وی با بیان اینکه دولت، مجلس و سایر ارکان نظام اسلامی خداباور و دین‌باور هستند و دارند کار می‌کنند، گفت: هیچ‌کدام از کشورهای عربی که هم مذهب فلسطینیان هستند با وجود این که ظلم رژیم صهیونیستی به مردم فلسطین را می‌بینند؛ ولی هیچ اقدامی انجام ندادند.

آیت‌الله سعیدی تصریح کرد: کاری که جمهوری اسلامی در حمایت از مردم مظلوم فلسطین انجام داد ثابت کرد که دشمنان هیچ حرفی برای گفتن ندارند و این قدرت جمهوری اسلامی ایران به‌خاطر اتکای به قدرت خداوند و عنایت امام عصر (عج) است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • واکنش ‌آیت‌الله سعیدی به حمله موشکی ایران به اسرائیل
  • واگذاری ۲۵۰ واحد نهضت ملی مسکن به مردم سه روستای مشهد 
  • قدردانی آیت الله نورمفیدی از تلاش‌ها و خدمات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان 
  • اجرایی شدن طرح نهضت ملی مسکن در بردسکن مستلزم مشارکت متقاضیان
  • روزی که نباشم هواداران تشویقم می‌کنند/ با وجود پیروزی مقابل ذوب‌آهن مانند بازنده‌ها بودیم
  • ۴هزار واحد از پروژه‌ نهضت ملی پرند در انتظار تأمین زیرساخت
  • افزایش نرخ بیکاری در انگلیس به رقمی بی سابقه
  • پیشرفت ۷۰ درصدی پروژه‌های نهضت ملی مسکن در زنجان
  • دستگاه قضا مهمترین حامی پلیس در انجام مأموریت‌ها
  • پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی پروژه‌های حمایتی نهضت ملی مسکن در زنجان