Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-03-29@09:22:53 GMT

اشتغال؛ درد مشترک جوانان تحصیل‌کرده/ بیکاری فسادآور است

تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۰۸۴۹۳

اشتغال؛ درد مشترک جوانان تحصیل‌کرده/ بیکاری فسادآور است

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- آرش صالحی: وجود ۳۴ دانشگاه و مرکز آموزش دانشگاهی در قزوین، این استان را به یکی از قطب‌های علمی و دانشگاهی کشور تبدیل کرده که هر ساله جوانان زیادی از این دانشگاه‌ها فارغ التحصیل شده و وارد بازار کار می‌شوند.

با توجه به نرخ بالای بیکاری در بین جوانان تحصیل‌کرده که برخی آمارها آن را حدود ۴۰ درصد عنوان می‌کنند، لازم است برای ایجاد فرصت‌های شغلی و اقتصادی برای تحصیل کرده‌ّ‌های دیار مینودری فکری اساسی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جوانانی که اگر فرصت‌ها و تسهیلات مناسبی برای آنها مهیا شود، می‌توانند با ایجاد بنگاه‌های زودبازده و شرکت‌های دانش بنیان زمینه توسعه اشتغال مولد در استان قزوین را مهیا کنند. با توجه به قرار داشتن در هفته جوان، در این گزارش به مشکلات شغلی جوانان تحصیل‌کرده نگاهی کرده‌ایم تا آثار و عواقب این مشکلات را واکاوی کنیم.

نبود بازار کار برای تحصیل کرده‌ها

یک جوان مینودری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بیکاری و نبود امنیت شغلی، عمده‌ترین مشکل جوانان استان قزوین است و مشکل دیگر امنیت شغلی است، یعنی اینکه جوان نباید هر لحظه نگران اخراج خود از محل کار و یا از دست دادن درآمد و دستمزد باشد که این دو مشکل سبب افزایش استرس و فشار روانی جوانان شده است.

رسول نصرتی که در رشته مهندسی کشاورزی تحصیل کرده با گلایه از بازار بد کار برای جوانان تحصیل کرده و دانش‌آموخته دانشگاهی، افزود: امروز وقتی جوان‌ّهای ما از دانشگاه‌ها فارغ التحصیل شده و یا از خدمت سربازی باز می‌گردند، از آنها سابقه کار می‌خواهند؛ در حالی که جوان باید کاری را شروع کند تا صاحب سابقه و تجربه شود.

حمایت نکردن از شرکت‌های دانش بنیان

دیگر جوان قزوینی هم ضمن انتقاد از حمایت نکردن برخی دستگاه‌ها و مسئولان دولتی از کسب و کارهای نوپا و دانش بنیان، گفت: متأسفانه از جوانان دارای فکر و ایده‌های نو و تحول آفرین چندان حمایت نمی‌شود و بانک‌ها به ندرت تسهیلات یا وام‌های کارآمد و با کارمزد کم را در اختیار استارت آپ‌ها و شرکت‌های جوان و دانش بنیان قرار می‌دهند.

فرید سجادی حسینی با بیان اینکه آینده اقتصاد دنیا متعلق به شرکت‌های دانش بنیان خواهد بود، ادامه داد: همین امروز که بحران شیوع ویروس کرونا در استان قزوین فراگیر شده، اگر به شرکت‌های دانش بنیان حوزه دارو و درمان اعتماد کنیم، شاید بتوانیم در درمان بیماری کووید -۱۹ و یا مقاوم سازی بیماران کرونایی به نتایج خوبی دست یابیم.

کمبود مهارت عامل بیکاری جوانان

از سوی دیگر، مدیرکل اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین هم بالا بودن نرخ بیکاری در بین جوانان تحصیل‌کرده را از مهمترین مشکلات استان و کشور در حال حاضر بیان کرد و گفت: استان قزوین به خاطر داشتن فضای دانشگاهی و وجود زیرساخت‌های متعدد صنعتی، کشاورزی و گردشگری از ظرفیت مناسبی برای ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان برخوردار است.

مریم بیدخام یکی از علل اصلی مشکل بیکاری جوانان تحصیل‌کرده را کمبود مهارت‌ّ‌ّ‌های عملی در آنها دانست و اضافه کرد: جوانان ما به دلیل کمبود آموزش‌های مهارتی در مراکز تحصیلی و دانشگاه‌ها بعد از فارغ التحصیلی نمی‌توانند برای خود شغل یا کسب و کاری راه بیندازند و به همین خاطر سرخورده شده و علاقه به تشکیل خانواده را هم از دست می‌دهند.

جوانان تحصیل کرده با آموزش‌های فنی و حرفه‌ای ماهر می‌شوند

این مسئول با تاکید بر اهمیت بالای اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی در ایجاد رفاه خانواده‌ها و کاهش معضلات اجتماعی، عنوان کرد: در همین راستا سال گذشته تفاهم نامه‌ای بین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان فنی و حرفه‌ای منعقد شد که طبق آن سازمان یاد شده موظف بود در راستای آموزش و توانمند سازی مهارتی دانشجویان اقدام کند.

بیدخام با ذکر اینکه اجرای این طرح موجب اشتغالزایی برای جوانان تحصیل‌کرده جویای کار خواهد شد، گفت: اجرای طرح مهارت آموزی با هدف استعدادیابی، آموزش و توانمند سازی دانشجویان از سال قبل در همه دانشگاه‌های استان قزوین شروع شده و بعد از پایان بحران شیوع ویروس کرونا و باز شدن دوباره دانشگاه‌ها اجرای آن آغاز خواهد شد.

وی با اشاره به قابلیت‌های بالای سازمان فنی و حرفه‌ای برای مهارت آموزی جوانان تحصیل کرده و آموزش نحوه اشتغالزایی به آنها، یادآور شد: سازمان فنی و حرفه‌ای با استفاده از اساتید مجرب در رشته‌های مختلف هنری، فنی، صنعتی و کشاورزی ظرفیت بسیار مناسبی برای آموزش و توانمند سازی جوانان دارد که تا قبل از اجرای این طرح مغفول مانده بود.


افزایش سن ازدواج؛ نتیجه مشکلات اقتصادی جوانان

یک کارشناس ارشد جامعه شناسی هم با یادآوری اینکه جوانان مهمترین نیرو برای تغییرات و تحولات اجتماعی هستند، به خبرنگار مهر گفت: اگر امروز از جوانان حمایت کافی و لازم را به عمل آوریم، در آینده هم می‌توانیم از نیروی کار و اندیشه جوان به عنوان سرمایه‌ای برای حل مشکلات و پیشرفت جامعه بهره گیریم.

میر کاظم خلیفه زاده، کمبود شغل مطمئن و درآمد کافی را از عوامل مهم کاهش اعتماد به نفس و قدرت غلبه بر مشکلات در جوانان دانست و اضافه کرد: همچنین این دو معضل انگیزه ازدواج و تشکیل خانواده را در جوانان، به ویژه پسران کاهش داده و زمینه ایجاد انحراف اخلاقی و جنسی و رشد ناهنجاری‌های اجتماعی در جوانان را فراهم کرده است.

وی بالا رفتن سن ازدواج را از دیگر عواقب مشکلات اقتصادی جوانان و خانواده‌های آنها برشمرد و گفت: افزایش سن ازدواج بحران‌های اجتماعی زیادی ایجاد می‌کند که از آن جمله می‌توان به ایجاد افسردگی در جوانان، کوچک و شکننده شدن خانواده‌ها، پیر شدن خانواده‌های نوپا، افزایش احتمال تولد نوزادان ضعیف و معلول و در نهایت کاهش رشد جمعیت اشاره کرد.

نقش رسانه‌ّ‌های جمعی در آگاه سازی جوانان

این جامعه شناس با اشاره به نقش مهم و تأثیرگذار رسانه‌های جمعی و فضای مجازی در شکل دهی به شخصیت و فرهنگ جوانان امروز، عنوان کرد: امروز جوانان ما ساعات زیادی از عمر خود را با اینترنت، شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های جمعی دیگر می‌گذرانند که عملکرد این رسانه‌ها می‌تواند نقش مهمی در ایجاد روحیه خودباوری و یا تضعیف آنها داشته باشد.

خلیفه زاده با تاکید بر ضرورت افزایش سواد و آگاهی فردی و اجتماعی جوانان از طریق رسانه‌های جمعی مختلف، ادامه داد: اگر بتوانیم از طریق این رسانه‌ها مواردی مانند واقع بینی، کاهش انتظارات اجتماعی و اقتصادی از ازدواج و ایجاد روحیه کارآفرینی را در جوانان تقویت کنیم، بدون شک بخش عمده‌ای از جوانان سرگردان و بی انگیزه را به سر منزل مقصود خواهیم رساند.

لزوم حمایت دولت از شرکت‌های نوپای جوانان نخبه

با توجه به خسارت‌هایی که این روزها کرونا به اشتغال و اقتصاد کشور و استان وارد کرده لازم است دولت و دستگاه‌های مسئول از شرکت‌های نوپایی که توسط جوانان نخبه و تحصیل‌کرده ایجاد و راه‌اندازی شده‌، حمایت کرده و در اعطای تسهیلات به کسب و کارهای آسیب‌دیده توجه ویژه‌ای داشته باشد تا جوانان خلاق و فعال در این شرکت‌ها بتوانند برای خود و دیگران اشتغالزایی کرده و به اقتصاد کشور کمک کنند.

توجه به جوانان و حرکت در مسیر حل مشکلات آنها می‌تواند سلامت روانی جامعه را تضمین کرده و آینده روشنی را پیش روی کشور قرار دهد.

کد خبر 4894128

منبع: مهر

کلیدواژه: جوانان اشتغال قزوین ویروس کرونا ستاد مقابله با کرونا شیوع کرونا بوشهر فاصله گذاری اجتماعی ایلام شهرکرد گرگان طرح غربالگری بیرجند روز طبیعت بارش باران ماسک طبی استانداری قزوین شرکت های دانش بنیان جوانان تحصیل کرده فنی و حرفه ای استان قزوین دانشگاه ها خانواده ها رسانه ها شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۰۸۴۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد اشتغال برای ۱۲۴۸ نفر از زندانیان در کردستان

 رئیس کل دادگستری کردستان اظهار کرد: بنیاد تعاون زندانیان کردستان با دارا بودن ۴۶ کارگاه فعال در حوزه‌های، کشاورزی، دامداری، محصولات گلخانه ای، پرورش قارچ، پرورش ماهی، انواع رشته‌های صنایع دستی، قالی بافی، مونتاژ انواع لامپ‌های کم مصرف، بلوک زنی و ... به صورت خودگردان، مشارکت یا واگذاری به کارآفرین و همچنین اعزام زندانیان به مراکز صنعتی و دولتی برای یک‌هزارو ۲۴۸ نفر از زندانیان اشتغال ایجاد کرده است.

 به گفته حجت الاسلام سیدحسین حسینی، ۵۷۰ نفر از این افراد به صورت اعزام به کار خارج از زندان و مراکز خصوصی و دولتی مشغول به کار و مابقی در کارگاه‌های داخل و خارج از زندان شاغل هستند.

وی ادامه داد: در راستای تشویق کارآفرینان برای راه اندازی و فعالیت کارگاهی داخل و خارج از زندان‌ها و همچنین تشویق مراکز خصوصی جهت بکارگیری زندانیان این بنیاد با همکاری اداره کل زندان‌ها و اداره مراقبت بعد از خروج و بررسی در کمیته اشتغال اقدام به معرفی کارآفرینان به بانک جهت دریافت تسهیلات تبصره ۱۶ با کارمزد بانکی ۴ درصد می‌کند.

رئیس کل دادگستری استان کردستان اضافه کرد: در راستای آموزش زندانیان و حرفه آموزی در سال جاری ۲ هزار و ۳۱۸ فقره گواهی نامه مهارت حرفه‌آموزی در ۵۰ رشته مختلف توسط اداره حرفه آموزی و اشتغال زندان صادر شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • تحقق ۱۲۰ درصدی اشتغال هدف گذاری شده در استان
  • اشتغال و کار آفرینی جوانان سملقانی در تولید فلنج 
  • ۱۴۷ طرح کشاورزی استان اردبیل امسال به بهره‌برداری می‌رسد
  • بیکاری ۸۳ درصد از جوانان هند
  • بهبود گردشگری چهارمحال و بختیاری باعث کاهش بیکاری می‌شود
  • زنجان پیشتاز نرخ مشارکت اقتصادی در کشور
  • ایجاد اشتغال برای ۱۲۴۸ نفر از زندانیان در کردستان
  • مطالبه اعتبارات ملی برای خوزستان/ اشتغال، اولویت اول جوانان
  • ایجاد اشتغال برای ۱۳۰۰ نفر در کارگاه‌های سنگ‌شکن مجتمع سنگ آهن سنگان
  • توسعه مشاغل خانگی راهی برای ایجاد اشتغال و رونق تولید