Web Analytics Made Easy - Statcounter

در حالی که جهان درگیر مقابله با ویروس کرونا است آمریکایی‌ها تلاش دارند، مجدداً با بهره‌گیری از پرونده "رابرت لوینسون" یک بازی تبلیغاتی علیه ایران ایجاد کنند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، دو هفته پیش خانواده رابرت لوینسون کارمند بازنشسته سازمان اف.بی.آی آمریکا اعلام کردند که بر اساس اطلاعاتی که سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا ارائه کردند، وی در زندان‌های ایران فوت کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا که سابقه اختلاف نظرهای وی با سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده بارها سبب انتقاد سیاستمداران شده است، ولی با رد این ادعای لوینسون در نشست خبری با خبرنگاران گفت که معتقد است او زنده است. این موضوع نشان می‌داد که هنوز یک اجماع کامل در آمریکا در مورد لوینسون وجود ندارد.

اما آنچه در مورد اعلام جدید خانواده لوینسون برای بسیاری از صاحب نظران جای سوال ایجاد کرده است، مقطع زمانی آن بوده به طوری که برخی معتقدند زمانی که جهان به شدت درگیر مبارزه با کرونا شده و حتی خود آمریکا به شدت در مقابل کووید ۱۹ ناتوان است، چرا باید این گزاره در این زمان اعلام شود.

مهمترین جوابی که می توان به این سوال داد این است که آمریکایی ها به مانند دفعات گذشته تلاش دارند کارزار جدیدی علیه جمهوری اسلامی ایجاد کرده و افکار عمومی را مجدداً با اعلام یک موضوع واهی متوجه کشورمان سازند و در این مسیر تلاش کنند کشورمان را ناقض حقوق بشر جلوه دهند.

رابرت لوینسون که بازنشسته سازمان FBI بود، در اسفند ۲۰۰۷ سفری به ایران کرد و بعد از ترک جزیره کیش ناپدید شد. در سال ۲۰۱۳ آسوشیتدپرس گزارش کرد که لوینسون برای ماموریتی تایید نشده برای سازمان جاسوسی CIA به ایران سفر کرده بود.

در همان زمان مقامات اداره فدرال آمریکا ادعا کردند که لوینسون احتمالاً از سوی یک گروه ربوده شده و در منطقه مرزی میان ایران، افغانستان و پاکستان نگهداری می‌شود. موضوعی که با انتشار تصویری از لوینسون در لباسی مشابه زندانیان گوانتانامو بیشتر به حقیقت نزدیک شد و این فرض را تقویت کرد که گروه‌های مخالف آمریکا از جمله القاعده، برای انتقام از آمریکا چنین کاری را انجام داده‌اند.

در حالی که خانواده لوینسون در بیانیه خود ادعا کرده‌اند که وی در زندان ایران جان باخته که هیلاری کلینتون وزیر خارجه اسبق ایالات متحده در سوم مارس ۲۰۱۱ در یک بیانیه که در سایت وزارت خارجه آمریکا نیز قابل مشاهده است، اعلام کرد: نشانه های تازه از اینکه آقای لوینسون جایی در جنوب غرب آسیا زندانی بوده، دریافت کرده است.

کلینتون افزود: از تلاش‌های ایران در این باره قدردانی می‌شود.

این اظهارات وزیر خارجه اسبق آمریکا نشان می دهد که خود دستگاه های اطلاعاتی و جاسوسی آمریکایی از این موضوع که لوینسون از ایران خارج شده و توسط جمهوری اسلامی بازداشت نشده است، خبر داشته و بیانیه کلینتون در سال ۲۰۱۱ نمایانگر همین موضوع است چرا که اصلاً در مورد وضعیت زندان نبودن وی نامی از ایران برده نشده است.

به نظر می‌رسد این اقدام به اعلام مرگ لوینسون در این مقطع زمانی که جهان به شدت درگیر مبارزه با ویروس کوئید ۱۹ بوده و همه اخبار متوجه ویروس کرونا است، تلاش برای ایجاد یک جنگ رسانه‌ای جدید علیه ایران بوده تا اصطلاحاً یانکی‌ها مجدداً از آب گل‌آلود ماهی بگیرند.

این نکته را نباید از یاد برد که اکنون خود آمریکایی‌ها به شدت از سوی جامعه جهانی، سازمان‌های بهداشتی، اجتماعی و نهادهای ضد جنگ برای تعلیق تحریم‌ها علیه ایران تحت فشار قرار دارند و به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند با آغاز یک جنگ رسانه‌ای، فشار را از دوش خود برداشته و اجماع جهانی علیه خود به نفع ایران را علیه کشورمان کنند.

مرگ لوینسون با توجه به اینکه وی در یک ماموریت تایید نشده برای سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA) بوده و به گفته هیلاری کلینتون در منطقه مرزی میان افغانستان و پاکستان به سر می‌برد، به احتمال زیاد لوینسون مامور اجرای کاری در راستای اقدامات خرابکارانه علیه منافع ایران بوده است.

شاید وی تلاش داشته در دیداری محرمانه با اعضای القاعده دست به تهدید منافع ایران بزند که قرارشان آنگونه که پیش‌بینی می‌شد، به پیش نرفته و حالا آمریکا تلاش می‌کند برای فرار از این موضوع، با توسل به جنگ رسانه‌ای و پروپاگاندا علیه ایران، هم روی عملیات شکست خورده خود سرپوش بگذارد و هم اینکه مجددا به پرونده سازی علیه کشورمان بپردازد.

 

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: لوینسون ترامپ ایران آمریکا کرونا حقوق بشر آمریکایی ها علیه ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۰۸۸۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاش آمریکا برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی در پاسخ به پرسشی درباره ادعاهای رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر اینکه ایران چند هفته تا دستیابی به اورانیوم با غنای لازم برای تولید سلام هسته ای فاصله دارد، گفت: ما از تلاش های گسترده آژانس بین المللی انرژی اتمی برای تعامل با ایران در مورد مسائل دیرینه مربوط به تعهدات پادمانی ایران قدردانی می کنیم.

این مقام وزارت خارجه آمریکا افزود: ما به حمایت از مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تلاش‌هایشان ادامه خواهیم داد. ما همچنین به مشورت نزدیک با تروئیکای اروپا و سایر شرکا در این مورد ادامه خواهیم داد.

پاتل تصریح کرد: رئیس جمهور آمریکا به وضوح گفته است که ما تمام تلاش خود را می کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که ایران به سلاح هسته ای دست پیدا نمی کند. اما ارزیابی‌ای درباره اظهارات گروسی ندارم که ارائه کنم.

وی بار دیگر گفت: اما مطمئناً از تلاش‌های او (گروسی) برای تعامل با حکومت ایران در رابطه با تعهدات پادمانی آنها قدردانی می‌کنیم.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تازگی در گفتگو با شبکه آلمانی دوویچه وله با تکرار ادعاهای سیاسی و تحریک‌آمیز درباره برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان مدعی شد که ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز برای تولید سلاح اتمی، چند هفته فاصله دارد.

رافائل گروسی در گفت‌وگو با دویچه‌وله افزود: این بدان معنا نیست که ایران در این مدت زمان، سلاح هسته‌ای خواهد داشت. هرچند غنی‌سازی اورانیوم در سطح بالا مایه نگرانی است، اما نمی‌توان به این نتیجه مستقیم رسید که ایران دارای سلاح هسته‌ای است. "یک کلاهک هسته‌ای فعال، به چیزهای دیگری به‌غیر از تولید مواد شکافت پذیر نیاز دارد."

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی تصریح کرد: همچنین به تدابیر جبرانی ایران تحت برجام اشاره و ادعای کاهش دسترسی‌های آژانس به مراکز اتمی ایران را تکرار کرد. وی مدعی شد: «من بارها به همتایان ایرانی خود گفته‌ام که ما دسترسی و دید لازم را که به اعتقاد من باید ضروری باشد، نداریم و این مساله باعث گمانه‌زنی (درباره برنامه اتمی ایران) می‌شود.»

او مدعی شد: "وقتی همه اینها را کنار هم می گذارید، مطمئناً با علامت سوال های زیادی روبرو می شوید." گروسی همچنین با تکرار ادعاهای سیاسی پادمانی درباره فعالیت‌های اتمی کشورمان افزود که این مساله محور مذاکرات وی با مقام های ایران است.

گروسی نزدیک به پنج سال است که ادعاهایی را به واسطه اطلاعات و ادعاهای غیرمستند علیه برنامه هسته‌ای کشورمان مطرح می‌کند. این ادعاها ریشه در اسناد جعلی رژیم صهیونیستی دارد که با هدف امنیتی سازی پرونده هسته‌ای ایران در اختیار رسانه‌ها و مقامات آژانس قرار می‌گیرد.

جمهوری اسلامی ایران ضمن رد ادعاهای مطرح شده همواره تاکید کرده است که تعهدات کشورها در حوزه پادمان نامحدود نیست؛ با این حال اسفند گذشته در جریان سفر دو روزه رافائل گروسی مدیرکل آژانس به تهران، به صورت داوطلبانه با فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارت بیشتر بازرسان این سازمان، در چارچوب قانون راهبردی مجلس (قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران) موافقت کرد.

در پی این توافق (موسوم به بیانیه ۴ مارس) جلساتی در سطح کارشناسی برگزار شد و با تعاملات انجام شده از ابتدای سال جاری تاکنون، ایران و آژانس پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در ارتقاء همکاری‌های خود طبق بیانیه مشترک اسفند ۱۴۰۱ داشته‌اند. در نتیجه این روند چندین موضوع فنی بین ایران و آژانس حل و فصل شده، گفت وگوها و تعاملات ایران و آژانس افزایش یافته و گفت وگو در مورد حل و فصل موضوعات فنی دیگری در جریان است.

مدیرکل آژانس درباره تهدید ادعایی اسرائیل برای تجاوز به تاسیسات اتمی ایران تصریح کرد که چنین اقدامی «خلاف مقررات بین‌المللی» و «ممنوع» است. وی با اشاره به ادبیات مشابه وزیر کابینه رژیم صهیونیستی درباره حمله اتمی به غزه افزود: من معتقدم عادی سازی ادبیات در مورد سلاح های هسته‌ای، کاملاً تاسف بار است. ما پیمانی تحت عنوان عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای داریم که از بروز جنگ اتمی و شرایطی که غیرقابل کنترل باشد جلوگیری می‌کند.

او درباره برخی گزارش‌های ادعایی پیرامون مذاکرات پشت پرده میان ایران و آمریکا برای از سرگیری اجرای توافق سال ۹۴ هم گفت: این سووال را باید ایالات متحده و ایران پاسخ دهند اما آژانس همواره بر لزوم گفت‌وگو تاکید کرده است.

گروسی ادامه داد: چیزی که من به آن علاقه دارم گفت‌وگوی میان ما، یعنی آژانس و ایران است، زیرا موارد زیادی وجود دارد که باید روشن شود و به همین دلیل است که به زودی به تهران سفر خواهیم کرد. او با تکرار ادعاهای سیاسی درباره برنامه اتمی کشورمان مدعی شد که پیام او در این سفر، این است که ایران باید برای حل وفصل مسائل پادمانی بیشتر همکاری کند.

به گزارش ایرنا، جمهوری اسلامی ایران تاکید که دارد که همکاری‌ها با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب توافقنامه‌ جامع پادمانی جریان دارد و این سازمان باید بدون جانبداری، مسائل باقیمانده را حل و فصل کند.

دیگر خبرها

  • ایروانی: تحریم های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود
  • ایروانی: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود
  • تلاش فعالان مدنی در انگلیس علیه آمریکا و رژیم صهیونیستی
  • آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم
  • تلاش آمریکا برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای
  • توطئه‌های دشمن علیه جمهوری اسلامی شکست خورد/ آمریکا به زودی از منطقه خارج می‌شود
  • تباس: برخی بازی‌های لالیگا در آمریکا برگزار خواهند شد!
  • تحریم های جدید آمریکا علیه ایران؛ ۴ شخص و ۲ شرکت تحریم شدند
  • تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران
  • اعمال تحریم های جدید آمریکا علیه ایران