Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسلم علیپور نوازنده کمانچه و فرزند فرج علیپور است؛ او مدتی است که به خواننده شدن فکر می‌کند و در همین راستا هم کلیپی منتشر کرده است. ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۷ فرهنگی موسیقی و تجسمی نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، فرج علیپور از اسطوره‌های کمانچه نوازی موسیقی لرستان و ایران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

توان و تسلط او در کمانچه نوازی بر کسی پوشیده نیست.
فرج علیپور در چند دهه گذشته آثار بسیاری تولید و منتشر کرده که شاید بتوان شاخص‌ترین آن را «داغ شقایق» معرفی کرد که با حضور نوازندگان بزرگ موسیقی ایران و با تنظیمی از فریدون شهبازیان ساخته شد.

مردم لرستان و علاقه مندان به موسیقی این منطقه در سراسر ایران و جهان هنوز هم قطعه‌های آلبوم «گل شقایق» را به خاطر دارند.


فرج علیپور نوازنده چیره دست کمانچه

هدف از نگارش این مطلب پرداختن به فرج علیپور و آثارش نیست. بلکه می‌خواهیم کلیپی را بررسی کنیم که چندی پیش با صدای مسلم علیپور منتشر شده است. مسلم علیپور فرزند فرج علیپور و از نوازندگان چیره دست کمانچه است. او اخیرا تصمیم گرفته وارد عرصه خوانندگی هم بشود و در همین راستا کلیپِ «زلف قجری» را منتشر کرده است. متاسفانه این کلیپ با واکنش‌های منفی از سوی مخاطبان موسیقی ایرانی و موسیقی لرستان مواجه شده است.

اجرای آفاق در شب‌های قرنطینه / هنرمندانی که در روزهای کرونا کنار مردم ماندند

 

 

نگاهی به دیدگاه‌های مخاطبان نشان می‌دهد که مخاطبِ موسیقی فولکلور بیش از هر چیز به دنبال شنیدنِ اصالت‌ها است. موسیقی لرستان در چند دهه گذشته یکی  از پرمخاطب‌ترین موسیقی‌های فولکلور در میان مردم ایران بوده است. این موسیقی حتی در میان مردمانِ دیگر کشورها هم مخاطبان بسیاری دارد. نقطه اشتراکِ علاقه‌مندان به این موسیقی همان اصالت‌هاست.

مخاطبان موسیقی لرستان دیگر از کلام‌های سطحی استقبال چندانی نمی‌کنند. به هر روی این موسیقی با حضور چهره‌ای مانند ایرج رحمانپور از نظر کلامی گام‌های بزرگی برداشته است. موسیقی لرستان شاید نخستین موسیقی محلی ایران بود که در آن اشعاری با مضمون‌های اجتماعی مطرح شد. با این وجود استفاده از کلام‌های سخیف و سطحی به هیچ وجه نمی‌تواند مخاطبانِ همیشگی برای هیچ هنرمندی داشته باشد.

به هر روی آنچه در این مطلب درج شد شاید زنگ خطری برای مسلم علیپور باشد تا شاید در مسیری که در پیش گرفته است تجدید نظر کند و راه بهتری برای خودش برگزیند.
خبرنگار تسنیم در روزهای آینده در گفت‌وگو با کارشناسان و شاعران به بررسی مسیر حرکت موسیقی لرستان و البته جایگاه شعر در این موسیقی می‌پردازد.

انتهای پیام/

R33357/P/S4,40/CT7

منبع: تسنیم

کلیدواژه: موسیقی لرستان فرج علیپور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۰۹۰۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهاجم سابق و یک لژیونر خواستار پرسپولیسی شدن

مهدی عبدی که در تابستان گذشته با نظر گل‌محمدی از جمع سرخپوشان جدا و به صورت قرضی راهی تراکتور شد، چون تحت قرارداد پرسپولیس است، تمایل دارد به این تیم برگردد. البته تبریزی‌ها هم خواستار خرید دائمی او هستند و این اتفاق در حالی رخ خواهد داد که پرسپولیس تمایلی برای حفظ این بازیکن نداشته باشد.

ناگفته نماند عبدی یک فصل دیگر با پرسپولیس قرارداد دارد و طبیعتا این باشگاه اگر می‌خواهد او را باز هم به تیمی قرض دهد باید قراردادش را تمدید کند یا اینکه تصمیم به فروش او بگیرد. ناگفته نماند انتقال قرضی عبدی به تراکتور از نظر مالی خیلی به سود او تمام شد. درمورد عبدی باید گفت اوسمار هم خیلی روی او نظر مساعد ندارد و این مساله کار او را برای بازگشت به پرسپولیس سخت می‌کند.

علیپور مشتاق بازگشت

علی علیپور بعد از سپری کردن ۴ فصل نه‌چندان خوب در فوتبال پرتغال به نوعی ناچار به بازگشت دوباره به فوتبال ایران است. از این جهت که او پیشنهاد مالی خوبی از باشگاه ژیل‌ویسنته برای تمدید دریافت نکرده و پیشنهاد خارجی دیگری هم ندارد. البته او فصل پیش و نیم‌فصل هم مورد توجه تراکتور قرار داشت، اما تاکیدش این بود که در صورت بازگشت به ایران دوست دارد در پرسپولیس به فوتبالش ادامه دهد.

علیپور برخلاف عبدی بازیکنی دونده و سختکوش است و از این جهت بعید است اوسمار تمایلی برای جذب او نداشته باشد؛ هرچند این مربی برزیلی در صورت ماندن در پرسپولیس به دنبال جذب مهاجم خارجی بلندقامت است، اما مدیران باشگاه پرسپولیس علاقه‌مند به بازگشت علیپور به تیم‌شان هستند. البته با اتمام این فصل غیر از بازیکنان اشاره‌شده باز هم هستند نفراتی که دوست داشته باشند برای پرسپولیس بازی کرده یا به این تیم برگردند؛ اتفاقی که مشابه آن را در سال‌های گذشته زیاد دیده‌ایم.

منبع: همشهری آنلاین

tags # پرسپولیس سایر اخبار (تصاویر) عجیب‌ترین موجودات دریایی جهان؛ از شیطان دریایی تا ماهی خون‌آشام! حقایقی عجیب درباره اژد‌های کومودو؛ از بچه‌داری بدون جفت‌گیری تا شنیدن بوی خون از ۴ کیلومتری! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟!

دیگر خبرها

  • رضا علیپور: برای میرزازاده خوشحالم
  • رکوردشکنی «مست عشق» در روز اول اکران
  • چشم نوازی شکوفه‌های درختان گلابی در باغ‌های روستای تکه + فیلم
  • دو سالانه سرنا نوازی - لرستان
  • جشنواره دوسالانه سرنانوازی در لرستان
  • برگزاری جشنواره دوسالانه سرنانوازی در لرستان
  • سُرنانوازی لرستان یک موسیقی جهانی شده است
  • سنندج ،پایتخت دف جهان
  • سرنانوازی جزء جداناپذیر موسیقی لرستان است
  • مهاجم سابق و یک لژیونر خواستار پرسپولیسی شدن