Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-25@11:23:38 GMT

کاهش ۳۶درصدی میزان ورودی آب به مخازن سدها

تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۰۹۵۹۰

کاهش ۳۶درصدی میزان ورودی آب به مخازن سدها

ایران اکونومیست- رییس گروه بهره‌برداری از تاسیسات تامین آب شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: اکنون ۳۳درصد حجم مخازن سدهای کشور خالی است.

 

«وحید عسگری‌نژاد»  افزود: میزان کل ورودی آب به سدهای کشور در ۶ ماهه نخست سال آبی جاری(مهرماه ۹۸تا آخر شهریور ۹۹) حدود ۳۰میلیارد متر مکعب بوده است.

وی ادامه داد: میزان ورودی آب به مخازن سدها در مقایسه با سال آبی پارسال (مهرماه ۹۷تا آخر شهریور ۹۸) کاهش ۳۶درصدی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عسگری‌نژاد میزان موجودی آب سدها تا نیمه فروردین امسال را ۳۴ میلیارد متر مکعب عنوان کرد که نسبت به پارسال ۱۰درصد کاهش نشان می‌دهد.

رییس گروه بهره‌برداری از تاسیسات تامین آب شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: میزان متوسط بارش های کشور از ابتدای سال آبی جاری تا نیمه نخست فروردین ۲۴۳ میلیمتر بوده که نبست به مدت مشابه پارسال ۱۳درصد کاهش یافته است. با ین حال میزان بارش‌ها در این مدت نسبت به متوسط دوره بلند مدت ۲۴ درصد رشد دارد.

عسگری‌نژاد افزود: استان گیلان در۶ ماهه نخست سال آبی جاری با دریافت ۷۹۰ میلیمتر بارش مقام نخست و استان لرستان هم با دریافت ۶۲۳میلیمتر بارش مقام دوم پربارش ترین نقاط کشور را دارند.

افزایش 50 درصدی تراز آبی دریاچه ارومیه

رییس گروه بهره‌برداری از تاسیسات تامین آب شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: میزان بارش در حوضه دریاچه ارومیه با کاهش ۳۳درصدی روبرو شده اما درعین حال سطح تراز آب دریاچه ارومیه در نیمه نخست فروردین ماه حدود ۵۰ درصد نسبت به تراز آب در سال گذشته افزایش یافته است.

وی علت این افزایش را رها سازی اثربخش آب سدهای واقع دراین حوضه آبریز عنوان کرد.

عسگری نژاد افزود: رهاسازی آب از برخی سدهای مهم استان‌های آذربایجان غربی و شرقی به سمت دریاچه ارومیه صورت گرفته و این امر همچنان تداوم خواهد داشت.

 

ایرنا

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: دریاچه ارومیه عسگری نژاد سال آبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۰۹۵۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش میزان ذخایر سد‌های استان کرمانشاه

علی مرادی معاون حفاظت بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه گفت : میزان ذخایر سد‌های استان کرمانشاه پس از بارش‌های اخیر ۶۶.۵۴ درصد بوده که این آمار در حال افزایش است و ۳۳.۴۴ درصد ظرفیت سد‌های استان خالی است، که میزان ذخیره‌سازی معمولی سد‌ها یک میلیارد و ۳۴۶ میلیون مترمکعب است، اما در حال حاضر به ۴۵۰ میلیون مترمکعب آب نیاز داریم که سد‌های استان کاملاً پر شوند.

معاون حفاظت بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه عنوان کرد: ورودی رودخانه‌ها به سد‌های استان یک میلیارد و ۴۳۳ میلیون مترمکعب است؛ که بیشترین آمار ورودی مربوط به سد داریان بوده و سد داریان به دلیل وجود نیروگاه، آب را تخلیه می‌کند، اما در حال حاضر میزان پرشدگی سد داریان ۹۰.۵۸ درصد است که این نشان از حجم تکمیل سد داریان به میزان ۳۳۸ میلیون مترمکعب است که مابقی آن از اول مهرماه سال گذشته به دلیل کار نیروگاه از سد خارج شده است.

مرادی با اشاره به میزان ورودی آب سد‌ها اذعان کرد: در این سال آبی کم‌ترین ورودی آب مربوط به سد گیلانغرب با حدود ۱ میلیون مترمکعب بوده و بیشترین ورودی مربوط به دو سد شرف‌شاه با ۶۱.۳۶ میلیون مترمکعب و سد گاوشان با ۶۰.۴۳ میلیون مترمکعب بوده است.

معاون حفاظت بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه در رابطه با میزان تغییر آمار نسبت به سال گذشته بیان کرد: در حال حاضر آمار قیاس دقیق نداریم، اما وضعیتی که شاهد هستیم نسبت به سال گذشته یقیناً با توجه به رواناب‌ها تغییرات کاملاً محسوس است؛ در سال گذشته به دلیل اینکه از پشت سد‌ها برداشت داشتیم این میزان حجم خالی‌شده فعلی مربوط به سال گذشته بوده، چرا که فصل کشاورزی ورود آب کم و خروج آن زیاده بوده است.

مرادی با اشاره به مؤثر بودن بارش‌های اخیر در افزایش ذخیره سد‌ها تصریح کرد: با بارش‌های مقطعی که در چند وقت اخیر شاهد بودیم و با توجه به روند افزایشی که نسبت به درازمدت داشتیم، یک مقداری از کسری مخازن سد‌های استان را جبران کرده که ان‌شاءالله در سال جاری شاهد کمبود آب و ایجاد تنش در این حوزه نباشیم .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • تامین آب شرب، صنعت و کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد/سدها پر شد
  • کاهش ورودی پرونده‌های تغییر غیرمجاز کاربری اراضی در شهر تهران
  • افزایش میزان ذخایر سد‌های استان کرمانشاه
  • کاهش ورودی پرونده‌های تغییر غیرمجاز کاربری اراضی در تهران
  • این سد از بروز فاجعه انسانی در سیستان و بلوچستان جلوگیری کرد
  • ذخیره غیر اصولی آب به خاطر ترس از خشکسالی 
  • ۶۳ درصد حجم مخازن سد‌های کشور پر شد
  • گفتگو با حمید معصومی نژاد؛ از قبولی در آزمون ورودی پزشکی در رم تا پیشنهاد بازیگری (+عکس)
  • بارش‌های جنوب کشور در تابستان هم ادامه خواهد داشت
  • لزوم مدیریت علمی آب موجود در بستر دریاچه ارومیه