Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، بابک شکری معاون پژوهشی دانشگاه شهید بهشتی امروز (سه شنبه ۱۹ فروردین) اظهار داشت: کیت های موجود در بازار برای تشخیص کرونا از یک تا چند ساعت زمان نیاز دارند اما در دانشگاه شهید بهشتی تولید کیت هایی که حداکثر تا ۲۰ دقیقه بیماری را تشخیص می دهند، مورد نظر قرار گرفته و این کیت های تولیدی نه تنها برای کرونا ویروس بلکه برای تمام ویروس های مطرح اعم از ایدز و آنفلوآنزای پرندگان مورد استفاده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: روش های تشخیصی کیت دسته بندی دارند. کیت ها به دو روش ژنوم یا ویروس محور بیماری را شناسایی می کنند که کیت های محققان دانشگاه شهید بهشتی بر مبنای ویروس است و در سطح کشور و حتی دنیا بسیار جدید است و می تواند مشکلات را در صورت تولید انبوه رفع کند. بسیاری از این کیت ها به صورت نوار هستند که می توانند به سرعت و در مدت زمان ۲۰ دقیقه پاسخ دهند.

شکری با بیان اینکه کیت های تشخیص ویروس آماده سرمایه گذاری است، تصریح کرد: دانشگاه نمونه های مورد نیاز را تولید کرده است. دانشگاه شهید بهشتی سه دسته کیت تشخیصی متغیر تولید کرده است که باید تایید سازمان غذا و دارو را بگیرد اما این روند طولانی است و نیاز به همکاری لازم این سازمان دارد و در صورت تسریع مجوز از یک تا سه ماه آینده به تولید انبوه می رسد و وارد بازار می شود.

تولید ماسکی که ویروس کرونا را می‌کشد

وی با اشاره به طرح پژوهشی دوم اظهار داشت: محققان دانشگاه توانسته اند برای اولین بار در کشور دستگاه هایی تولید کنند که با انجام عملیات فیزیکی و شیمیایی روی پارچه ها آن ها را در برابر ویروس کرونا مقاوم کند.

شکری در این خصوص توضیح داد: ماسک هایی که در کشور تولید می شوند، تنها می توانند از ورود ویروس جلوگیری کنند و گاهی اوقات هم ویروس از طریق آنها وارد دهان و بینی می شود و مطمئن نیست. این دستگاه ها با انجام عملیات شیمیایی و فیزیکی روی پارچه های ماسک می توانند ویروس را از بین ببرند یا فعالیت آنها را کم کند زیرا احتمال اینکه ویروس از ماسک عبور کند، وجود دارد. اما این نوع پارچه ها می توانند فعالیت ویروس را کاهش داده یا حتی آنها را از بین ببرند.

معاون پژوهشی دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: زمانی که پارچه در این دستگاه ها قرار می گیرد، پس از پردازش فیزیکی و شیمیایی، برای تولید ماسک آماده می شود.

وی ادامه داد: تولید اوزون و مولدهای اوزون توسط محققان شهید بهشتی در دانشگاه های دیگر نیز در حال انجام است. مولدهای اوزن به مقدار زیاد در صنایع برای ضدعفونی کردن استفاده می شود و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آنها را برای مراکز درمانی ممنوع کرده است اما از آنها می توان برای ضدعفونی کردن تجهیزات غیربیمارستانی و صنایع استفاده کرد که انواع مختلف آن در اشکال متفاوت اوزون در حال تولید است.

تولید ونتیلاتورهای سبک (دستگاه تنفس مصنوعی)

شکری در خصوص سایر اقدامات دانشگاه در خصوص پیشگیری از شیوع کرونا ادامه داد: تولید ونتیلاتورهای سبک (دستگاه تنفس مصنوعی) نیز در مرحله طراحی است و تا یک ماه آینده برای تولید آماده می شود.

وی ادامه داد: قیمت ونتیلاتورهای سبک زیر ۲۰ میلیون تومان بوده و سبک است و به خوبی مشکلات تنفسی بیماران را رفع می کند. همچنین ونتیلاتورهای سنگین ۱۵۰ میلیون تومان است که معاون علمی ریاست جمهوری قرارداد تولید ۳ هزار ونتیلاتور سنگین را با شرکت های دانش بنیان امضا کرده و در حال تولید است.

سامانه هوشمند تشخیص ویروس کرونا

معاون پژوهشی دانشگاه شهید بهشتی عنوان کرد: تیمی از دانشکده کامپیوتر دانشگاه، سامانه هوشمندی طراحی کرده است که تصاویر سی تی اسکن، صدای سرفه و تحلیل داده های کیلینیکال را به صورت همزمان و هوشمند انجام می دهد و پزشک با توجه به داده ها تشخیص می دهد که احتمال وجود ویروس کرونا در بدن بیمار چه اندازه است.

شکری ادامه داد: این پروژه با همکاری بیمارستان سینا در تهران در حال انجام است و امیدواریم به زودی این سامانه هوشمند در دسترس بیمارستان ها و خارج کشور قرار بگیرد. همچنین مجموعه طرح های دیگری نیز ارائه شده که باید به سایر سازمان ها ارائه شود.

شکری اظهار داشت: تعداد زیادی از هموطنان در قرنطینه خانگی به سر می برند یا اکثریت آنها آسیب های شغلی زیادی را متحمل می شوند؛ بنابراین برای سلامت افراد نیاز به راهکار وجود دارد که دانشکده علوم تربیتی در نظر دارد اپلیکیشن هایی را در این خصوص تولید کند. همچنین دانشکده تربیت بدنی نیز محتواهایی را برای سلامت جسمی افراد تهیه کرده است.

معاون پژوهشی دانشگاه شهید بهشتی یادآور شد: معاونت علمی ریاست جمهوری نیز تاکنون تجهیزات لازم را در خصوص سه طرح تشخیصی کرونا در اختیار دانشگاه قرار داده و حمایت خود را از طرح های تشخیصی کرونا اعلام کرده است.

کد خبر 498745 برچسب‌ها كرونا در ايران

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: كرونا در ايران ویروس کرونا کیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۰۹۶۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصدومیت ۱۳ نفر در پی واژگونی اتوبوس در یزد

عکس آرشیوی است.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، سید حسین طباطبایی،مسئول روابط عمومی اورژانس و مرکز فوریت‌های پزشکی یزد،افزود: این حادثه ساعت ۵:۲۴ دقیقه امروز اتفاق افتاد که از مصدومان هفت نفر به بیمارستان شهید صدوقی (ره)، چهار نفر به بیمارستان شهید رهنمون و ۲ نفر نیز سرپایی در محل حادثه درمان شدند.

وی با اشاره به اینکه اتوبوس ۱۵ مسافر داشت ادامه داد: تریاژ و درمان اولیه مصدومان حادثه در کمتر از ۴۰ دقیقه توسط اورژانس یزد مدیریت و هم‌اکنون تمام مصدومان حادثه در بیمارستان تحت نظر اورژانس هستند.

این مسئول اظهار کرد: علت حادثه توسط کارشناسان در حال بررسی است که متعاقبا اطلاع رسانی می‌شود.

روزانه بیش از ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو از جاده‌های استان یزد از جنوب به شمال و شرق و غرب کشور و تردد می‌کنند.

یادآور می شود؛ چند روز پیش اتوبوسی در مسیر گردنه حیران بر اثر حادثه مشابه واژگون شده و در نهایت چند تن از هموطنان مان در آن حادثه جان خود را از دست دادند و تعدادی نیز مجروح شدند.

دیگر خبرها

  • توانایی واکسن سازی ایران را جهانی کردیم
  • ارتش ۸ شهید مدافع حرم را تقدیم انقلاب کرده‌ است
  • تشخیص بیماری‌های استخوانی با دستگاه ایران‌ساخت
  • دلایل عدم‌ تجاری‌سازی کیت‌های‌ تشخیصی بر پایه DNA
  • مصدومیت ۱۳ نفر در پی واژگونی اتوبوس در یزد
  • واژگونی اتوبوس با ۱۳ مصدوم در یزد
  • دلایل عدم‌ تجاری‌سازی کیت‌های‌ برپایه DNA بررسی شد
  • دلایل عدم‌تجاری‌سازی کیت‌های‌تشخیص‌دهنده برپایه DNA مطرح شد
  • برگزاری نشست فصلی ترجمان دانش در دانشگاه علوم پزشکی اهواز
  • دربی ایرانی‌های امارات را قایدی برد