Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@13:26:20 GMT

تقابل سلامت جسم و روح در بستر کرونا

تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۱۰۶۲۳

تقابل سلامت جسم و روح در بستر کرونا

به گزارش ایرنا از زمان شیوع کرونا بمباران عظیم محتوایی از مراقبت های جسمی و چگونگی حفظ سلامت بدن صورت گرفته اما متاسفانه پروتکل های محافظت روان کمتر مورد توجه بوده و این در حالیست که با توجه به اینکه پیش از این تجربه ای از قرنطینه و در خانه ماندن نداشته ایم، پیامدهای ناشی از این شرایط موجب فشار مضاعف روحی و روانی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر اقدامات بهداشت جسمانی توصیه می شود و به تازگی هم تبعات اقتصادی کرونا همچون رکود، بیکاری و بی خانمانی مطرح شده اما به دنیای روانی شهروندان کمتر توجه شده در حالیکه انسان به کمک روح و روان باید امور جسمانی را اداره کند.

بدون شک اگر از سلامت، اعتدال، آرامش روانی و مدیریت صحیح خود و محیط برخوردار نباشیم نمی توانیم این دستورالعمل های بهداشتی را انجام دهیم و ظرفیت پرسش ساده ای را حتی از طرف کودک خردسال خود نخواهیم داشت، تنش ها در روابط خانوادگی افزایش می یابد تا جاییکه در برخی موارد اصل مساله قرنطینه و کرونا جای خود را به خصومت های شخصی می دهد و ناآرامی های درون خانواده مساله اول می شود.

ضرورت تدوین پروتکل های بهداشت و روان برای روزهای خانه نشینی

کارشناسان بر این باورند زمانیکه  ظرفیت روانی مصرف می شود خستگی و فرسودگی روانی ایجاد می کند که حاصل آن وسواس و افسردگی توام است و شاید منجر به بروز بیماری های روانی شود که در این حالت کنترل اوضاع سخت و پیچیده خواهد شد.

متاسفانه در موضوع کرونا و قرنطینه های خانگی کمتر به تبعات پایین آمدن ظرفیت روانی و انواع آسیب هایی همچون ترس، اضطراب و نگرانی پرداخته شده در حالیکه برخی شهروندان با ترس های ناشی از احتمال ابتلا به کرونا دچار درگیری های روانی شده اند و باید با این شرایط نامتعادل امور زندگی خود را هم اداره کنند.

بدون شک باید فاکتورهای روانشناختی در پروتکل های مربوط به کرونای وزارت بهداشت لحاظ شود و سلامت روان و شادابی روح مدنظر باشد تا این شرایط قابل تحمل تر شود چراکه بعید نیست برخی از آنهاهایی که قرنطینه را شکسته و بی هدف در خیابان ها پرس می زنند برای فرار از تنش های درون خانواده دست به این اقدام زده باشند و از میان تهدید کرونا و مشکلات روحی در نهایت کرونا را انتخاب می کنند.

باید به نحوی برنامه ریزی شود تا محاسبه اعتدال بین تهدید ها، انجام شده  و خانواده ها با اقدامات روانشناختی در خانه بمانند نه اینکه صرف حفظ سلامت جسمشان هرآنچه فشار روحی را متحمل شده و با توجه به اضطراب ناشی از این شرایط که در میان مردم هم کم نیستف  شاید دچار آسیب های روانی بلندمدت شوند.

۷۰ درصد تماس های مشاوره بهزیستی برای غلبه بر استرس کرونا

مدیرکل بهزیستی لرستان به ایرنا گفت: طی حدود سه هفته  یکهزار و ۷۰۸ تماس تلفنی شهروندان در خصوص سوالات مربوط به کرونا برقرار و پاسخ داده شده که از این تعداد یکهزار و ۲۸۱ مورد در رابطه با اضطراب و استرس ناشی از کرونا بوده است.

کرم یاری افزود: شماره تلفن ۱۴۸۰ این سازمان از ساعت ۸ صبح  تا ۲۴ با ۱۷ کارشناس مجرب و برجسته مشاوره و راهنمایی لازم را به تماس گیرندگان ارائه می نماید که روزانه به سوالات و ابهامات حدود ۱۵۰ شهروند پاسخ داده می شود.

وی با بیان اینکه حدود ۷۰ درصد تماس ها در خصوص راههای غلبه بر استرس ناشی از کرونا بوده تصریح کرد:  همچنین سامانه خودارزیابی روانشناختی در بحران ویروس کرونا توسط سازمان بهزیستی راه اندازی شده و مردم می توانند با مراجعه به آدرس corona.behzisti.ir ، تکمیل اطلاعات جمعیت شناختی و پاسخ به سوالات روانشناختی، از میزان استرس، اضطراب و افسردگی ناشی از بیماری کرونا مطلع شوند.

یاری افزود: در این سامانه متناسب با نمره غربالگری کسب شده توسط افراد، توصیه های روانشناختی ارائه می گردد و در صورتی که نمره غربالگری بالاتر از حد طبیعی بود افراد می توانند با ارائه شماره تلفن و کد ملی در سامانه خود ارزیابی روانشناختی، کد شناسه خدمت دریافت نمایند و با صدای مشاور (۱۴۸۰) تماس بگیرند تا از خدمات تخصصی بهره مند شوند.

وی گفت: شناسایی داوطلبان برخوردار از سلامت روحی و جسمی، برنامه‌ریزی برای ارائه خدمات مشاوره و روانشناسی به شهروندان با کمک جامعه روانشناسی، تامین و توزیع اقلام معیشتی و بهداشتی برای اقشار تحت پوشش با مشارکت خیران  از جمله وظایف و ماموریت های سازمان بهزیستی در این طرح است.

سلامت روح لازمه ی مراقبت از جسم

علی سیاه منصور دکترای روانشناسی تربیتی می گوید: در شرایط شیوع کرونا حفظ سلامت جسم یک اولویت بسیار مهم است که با رعایت موارد ایمنی کم و بیش توسط شهروندان رعایت می شود اما برای تحقق کامل این مهم باید مهارت هایی داشته باشیم.

وی اظهار داشت:‌ مادامی که روان سالم و بانشاطی نداشته باشیم نمی توانیم به درستی از جسم خود مراقبت کرده و درصورتی که مهارت های محافظت جسمی و روحی را فرانگیریم دچار سردرگمی و اضطراب خواهیم شد.

وی ادامه داد: متاسفانه در بحران کرونا آمارو اعداد منفی و ناخوشایند ببشتر مورد توجه قرار گرفته و در جامعه منتشر شده و در خصوص مرگ و میرهای سخت این بیماری اغراق می شود که همین امر پیامد روانی داشته و افراد را دچار مشکل می کند.

مهارت مدیریت هیجانهای منفی در جامعه کم است

این مدرس دانشگاه افزود: بنابراین باید راهکارهایی برای امنیت روانی داشته باشیم که متاسفانه بسیاری از افراد جامعه در این مورد آگاهی ندارند و نمی دانند چطور باید هیجانات منفی را مدیریت کنند که این مساله بر روابط اجتماعی آنها تاثیر بسزایی خواهد داشت.

سیاه منصور تصریح کرد: با توجه به تازگی مساله کرونا و البته نخستین تجربه قرنطینه خانگی در کشور ایران، مهارت روانی و آمادگی لازم برای مدیریت این برهه وجود ندارد ، فشارهای روحی به خانواده وارد شده و باعث چالش های روانی می شود.

وی گفت: افراد برای حفظ سلامت جسم خود به خانه نشینی روی آورده اند غافل از اینکه در صورت نبود مهارت های لازم طی این مدت با مشکلات جدی روحی و روانی مواجه می شوند و علاوه بر اضطراب بیماری، بارمضاعفی به روان آنها وارد می شود که همین امر زمینه ناملایمات و تیرگی در روابط بین فردی خواهد شد.

خانه نشینی بستر تقویت چالش های منفی

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در قرنطینه های خانگی افراد ساعات بیشتری در کنار هم هستند زمینه برای تقویت و بروز مجدد چالش های منفی گذشته فراهم می شود.

وی گفت: پیشنهاد می شود رسانه های رسمی و فضای مجازی ارایه راهکارهای کاهش تنش و افزایش مهارت کنار هم بودن در روزهای قرنطینه را به صورت متمرکز در دستور کار قرار دهند که اصلی ترین این راهکارها با هدف کاهش استرس باید تدوین شود.

این دکترای روانشناسی افزود: همچنین باید حرکت رسانه ها به سمت انتشار اخبار مثبت و امید آفرین باشد و جنبه های منفی کرونا بزرگنمایی نشود.

سیاه منصور با بیان اینکه انسان موجودی سازگار است ادامه داد: افراد منطقی تر در این شرایط راحت تر سازگر می شوند و تلاش می کنند آگاهی خود را افزایش دهند و چنانچه سه مولفه اساسی همدردی، همدلی و تفادت فردی لازم در دوران قرنطینه مدنظر قرار گیرد حجم بسیاری از اختلافات کاهش می یابد.

برچسب‌ها ویروس کرونا اختلال استرس پس از حادثه سلامت روان لرستان پروندهٔ خبری کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا اختلال استرس پس از حادثه سلامت روان لرستان ویروس کرونا اختلال استرس پس از حادثه سلامت روان لرستان سلامت جسم حفظ سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۱۰۶۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمان تقابل پرسپولیس با گربه سیاه مشخص شد

آفتاب‌‌نیوز :

برنامه مسابقات مرحله یک هشتم نهایی جام حذفی فوتبال به شرح زیر است:

پنجشنبه - ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

مس رفسنجان - پیکان تهران، ساعت ۱۷:۴۵، ورزشگاه شهدای مس رفسنجان

جمعه - ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

مس کرمان - چادرملو اردکان، ساعت ۱۷:۴۵، ورزشگاه امام علی (ع) کرمان

فجر شهید سپاسی شیراز - گل‌گهر سیرجان، ساعت ۱۸، ورزشگاه حافظیه شیراز

هوادار تهران - مس سونگون ورزقان، ساعت ۱۸:۱۵، ورزشگاه پاس قوامین تهران

آلومینیوم اراک - پرسپولیس، ساعت ۱۸:۱۵، ورزشگاه امام خمینی (ره) اراک

تراکتور تبریز - ذوب‌آهن اصفهان، ساعت ۱۸:۳۰، ورزشگاه یادگار امام (ره) تبریز

ملوان بندر انزلی - سایپا تهران، ساعت ۱۸:۳۰، ورزشگاه تختی بندر انزلی

آبی‌پوشان جنوب - سپاهان اصفهان، ساعت ۱۹:۳۰، ورزشگاه غدیر اهواز

منبع: خبر ورزشی

دیگر خبرها

  • سپاهان در آستانه تقابل با تراکتور؛ تمرین پرشور در نقش‌جهان با حضور هواداران
  • سلامت روان سالمندان به اندازه هر زمان دیگری از زندگی مهمتر است
  • راه‌های مقابله با شیطان در کتاب «بررسی تقابل شیطان با نماز»
  • (تصاویر) تکرار تاریخ؛ شباهت همه گیری آنفلوآنزای اسپانیایی و کرونا
  • حمل و نقل دام در ایلام نیازمند اخذ گواهی بهداشتی قرنطینه‌ای است
  • سازمان بهداشت جهانی خواستار حمایت از بیماران روانی در افغانستان شد.
  • عکس هایی جالب از شباهت همه گیری آنفلوآنزای اسپانیایی و کرونا / تاریخ تکرار شد!
  • زمان تقابل پرسپولیس با گربه سیاه مشخص شد
  • لزوم اخذ گواهی بهداشتی قرنطینه‌ای برای جابجایی دام
  • تئاتر کودک، تقابل تأثیرگذارترین رسانه با تأثیرپذیرترین مخاطب