Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@07:38:08 GMT

پایش مداوم زیستگاه‌های لرستان در فصل زادوولد حیات‌وحش

تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۱۱۰۰۸

پایش مداوم زیستگاه‌های لرستان در فصل زادوولد حیات‌وحش

ایسنا/لرستان معاون فنی اداره کل حفاظت محیط‌زیست لرستان از پایش مداوم زیستگاه‌های حیات‌وحش استان با آغاز فصل زادوولد حیات‌وحش خبر داد.

نبی اله قائد رحمتی امروز در جمع خبرنگاران گفت: گشت و کنترل و پایش مداوم زیستگاه‌ها در سطح استان و با اولویت مناطق تحت مدیریت توسط محیط‌بانان و کارشناسان به‌منظور افزایش ضریب حفاظتی وحوش و با هدف تأمین آرامش آنان در فصل زادوولد صورت می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قائد رحمت با اشاره به اینکه فصل بهار، فصل زادوولد حیات‌وحش در زیستگاه‌های طبیعی است، بیان کرد: در این فصل از هرگونه زنده گیری نوزادان پستانداران، نزدیک شدن به لانه حیوانات، برداشتن جوجه و تخم پرندگان و یا غذادهی به‌منظور کمک به آنها باید خودداری شود.

وی با اشاره به اینکه زنده گیری نوزادان حیات‌وحش، برداشتن جوجه و تخم پرندگان تخلف محیط‌زیست محیطی محسوب می‌شود گفت: با متخلفین برابر قوانین و مقررات شکار و صید برخورد و متخلفین به مقامات قضائی معرفی می‌شوند.

قائدرحمتی گفت: اکثر نوزادان حیات‌وحش که به هر طریقی در طبیعت زنده گیری می‌شوند به دلیل تغذیه دستی، انس با انسان و عدم آموزش و مهارت‌های لازم جهت زندگی در طبیعت، معمولاً قابلیت بازگشت به عرصه‌های طبیعی را نداشته و به‌ناچار بایستی ادامه حیات خود را در اسارت به سر ببرند که تحت این شرایط حیات آنها دوامی نخواهد داشت.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان ضمن توصیه به عدم ورود به زیستگاه‌های حیات‌وحش اظهارکرد: در این ایام که آسیب‌پذیری حیات‌وحش بیشتر است طبیعت گردان در صورت مشاهده نوزادان حیوانات وحشی در طبیعت، هیچ‌گونه اقدامی جهت گرفتن آنها انجام ندهند و بدون آنکه به آنها دست بزنند بلافاصله از آن مکان فاصله گرفته تا حیوان مادر بتواند به نزد بچه‌های خود بازگردد و در نهایت مراتب را به اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان، پاسگاه‌های محیط‌بانی محل اقامت خود و یا از طریق شماره تماس ۱۵۴۰ گزارش کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی حیات وحش محیط زیست محیط زیست حیات وحش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۱۱۰۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استفاده از پهپاد برای پایش‌تالاب‌ها

علی سلاجقه در مراسم رونمایی از ٢۵ خودروی محیط بانی، افزود: ما در سازمان حفاظت محیط زیست سعی داریم تا محیط بانان را بیش از پیش تجهیز کنیم تا به جای اینکه در عرصه حفاظت از محیط زیست شهید یا مجروح شوند، اجازه فعالیت و نفس کشیدن به متخلفان و شکارچیان را ندهند.

سلاجقه تاکید کرد: در مرحله نخست تلاش ما بالا بردن فرهنگ حفاظت از محیط زیست است و در این زمینه نیز آموزشکده محیط زیست را راه اندازی کرده‌ایم و در آن محیط بانان درباره نحوه برخورد با متخلفان و شکارچیان آموزش می‌بینند. اما اگر زمانی متخلفان به هشدارها توجه نکنند آن زمان است که محیط بانان وارد عرصه می‌شوند و سازمان حفاظت محیط‌زیست از توان قهریه استفاده خواهد کرد .


رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست  ادامه داد: مرحله دوم بحث سخت افزاری است چون اعتقاد داریم اهمیت محیط زیست کشور و حفاظت از عرصه‌های طبیعی به‌حدی بالا است که در تلاشیم از به‌روزترین فناوری‌های روز دنیا استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: خودرو یکی از ابزارهای اصلی محیط بانان است تا بتوانند در تعقیب و گریز متخلفان موفق شوند، از این رو تقویت زیرساخت خودرویی را در دستور برنامه داریم و سعی می‌کنیم در یک تا دو سال آینده تکمیل شود همچنین تامین تجهیزات انفرادی هم جزو برنامه سازمان است.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست در ادامه گفت: سعی می‌کنیم از ظرفیت های پهپادی و پرنده‌ای بیشتر استفاده کنیم تا محیط بانان کمتر در عرصه حضور داشته باشند، این کار برای تالاب‌ها آغاز شده است، همچنین در تلاشیم تا در حفاظت از مناطق حفاظت شده هم از این ظرفیت استفاده کنیم تا به محیط بانان خسارت کمتری وارد شود.

وی در خصوص معیشت و مسکن محیط بانان گفت: در این زمینه  اقدامات خوبی صورت گرفته است. چند استان در تامین مسکن محیط بانان موفق بودند. استان‌های هم که موفق نبودند تذکر گرفتند تا هر چه زودتر اقدام کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • مشاهده گله گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود (فیلم)
  • مشاهده یک گله مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان
  • مشاهده ۴ راس مرال در جنگل های هیرکانی گیلان
  • ثبت تصویر ۴ راس مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان + فیلم
  • مشاهده ۴ رأس مرال در ارتفاعات جنگلی لنگرود + فیلم
  • استفاده از پهپاد برای پایش‌تالاب‌ها
  • تیمار و رهاسازی ۲ توله سمور سنگی در طبیعت خوانسار
  • ۲ توله سمور سنگی تیمار و در طبیعت خوانسار رهاسازی شدند+ تصاویر
  • ۲ توله سمور سنگی تیمار و در طبیعت خوانسار رهاسازی شدند+ عکس
  • پایش کیفیت ۱۴۳ رودخانه در سال ۱۴۰۲