Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، «سیدرضا صدرالحسینی» تحلیلگر مسائل منطقه در تشریح دلایل و ابعاد پیشنهاد مذاکره استراتژیک آمریکا به عراق در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: با نگاهی عمیق به تحولات یک ساله عراق به خوبی می‌بینیم که ایالات متحده به دلیل شکست‌های پی‌در‌پیِ سیاسی و میدانی در این کشور نوع جدیدی از همکاری‌ها با مقامات این کشور را کلید زده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که در داخل آمریکا تیم ترامپ به دنبال آن است تا اتمسفر سیاسی و اجتماعی عراق را تحت کنترل خود درآورد که این مساله به صورت مستقیم با انتخابات ۲۰۲۰ ریاست جمهوری مرتبط است. در این ره‌آورد اگر به وقایع سال گذشته عراق نگاه کنیم به خوبی می‌بینیم که اعتراض‌های مردمی در این کشور و پس از آن صف‌بندی مقابل سفارت آمریکا در بغداد باعث شده تا یک زنگ خطر جدی برای این کشور به صدا دربیاید اما در نهایت آنچه که باعث شد حیات سیاسی آمریکا در عراق به خطر بیافتد، ترور سردار سلیمانی در فرودگاه بغداد بود. همین موضوع موجب شد تا پارلمان عراق طرح خروج نظامیان ایالات متحده از این کشور را به تصویب برساند و در همین راستا واشنگتن برای آنکه بتواند اوضاع و احوال را به نفع خود کانالیزه کند دست به عملیات روانی گسترده زد.

وی ادامه داد: این مولفه‌ها به علاوه تجمیع نظامیان آنها در پایگاه‌هایشان در عراق و همچنین دور کردن پایگاه‌های خود از تیررس موشک‌های مقاومت به خوبی نشان می‌دهد که ایالات متحده از ناحیه بغداد احساس خطر می‌کند. در این راستا انتصاب «عدنان الزرفی» به عنوان نخست‌وزیر جدید عراق نشان می‌دهد که آمریکا فقط در فاز میدانی به دنبال تعمیق نفوذ خود نیست بلکه در محور سیاسی هم خواهان تغییر اوضاع و احوال عراق است.

آنها در حوزه سیاسی تلاش می‌کنند تا به هر ترتیب که شده بتوانند منافع خود را تامین کنند و در این راستا اینکه دیده می‌شود که سفیر ایالات متحده در عراق با عادل عبدالمهدی دیدار می‌کند. این مساله به خوبی نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها بحث پیگیری منافع سیاسی خود در عراق را مجدداً در دستور کار قرار دادند.

در این دیدار سفیر آمریکا ضمن حمایت از چهره‌های عراقی که با آمریکا هماهنگ هستند برای به دست آوردن دل مردم عراق پیشنهاد ارائه کمک‌های آمریکا را مطرح کرده است که تمام این مطالب را با عنوان «مذاکرات استراتژیک» به دنیا معرفی کرده‌اند. از جهتی دیگر باید توجه داشته باشیم که یکی از دلایل پیشنهاد مذاکرات استراتژیک آمریکا به عراق بحث امنیت اسرائیل در منطقه است. تمام این مولفه‌ها به یکدیگر ربط دارد و آمریکایی‌ها برای برون رفت از فضای فعلی و پُر کردن کارنامه سیاسی ترامپ تلاش می‌کنند که در حال و آینده سیاسی عراق تاثیرگذار شوند.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: به یاد داریم که آمریکایی‌ها سابقاً در عراق به صورت گسترده کار می‌کردند و تا حد زیادی راهبردهای این کشور را مشخص و دستورات مورد نظرشان را ارائه می‌کردند اما وضعیت فعلی کاملاً با چند سال گذشته تفاوت دارد. به عنوان مثال در مورد «عدنان الزرفی» و معرفی او به عنوان نخست‌وزیر شاهد هستیم که فراکسیون اکثریت در پارلمان عراق ایشان را معرفی کردند و سابقه او به عنوان استاندار نجف هم یکی از دلایلی بود که برای این معرفی مطرح شده بود، اما به نظرم ایشان از پارلمان رای اعتماد نخواهد گرفت و همین موضوع نشان می‌دهد سناریوی واشنگتن در بغداد تا حدود زیادی با اما و اگرهای مختلف روبه‌رو است.

به همین دلیل اینکه دیده می‌شود جناح‌های سیاسی شیعه به دنبال اعمال فشار برای کناره‌گیری وی از این مقام هستند گویای ساختار پیچیده سیاسی در عراق است. لذا فکر نمی‌‌کنم موانعی برای کناره‌گیری عدنان الزرفی از مقام خود وجود داشته باشد. در این میان طی روزهای اخیر شاهد بودیم که برخی از جریانات اصلی پارلمان موضوع حذف فراکسیون اکثریت را مطرح کردند و در اینجا گمانه‌زنی‌ها برای معرفی اشخاصی مانند مصطفی الکاظمی (رییس سرویس اطلاعاتی عراق) به عنوان نخست وزیر مطرح شده است اما هنوز داده‌ای مبنی بر تایید این موضوع و یا اینکه وی قرار است به این مقام منصوب شود، وجود ندارد. به همین دلیل است که می‌گوییم در محور سیاسی همانند مسایل میدانی همه چیز در هم‌ریخته است و گمانه‌زنی برای آینده مقدور نیست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بسیاری از تحلیلگران و منابع اطلاعاتی و رسانه‌ای معتقدند که بخشی از نیروهای آمریکا از عراق خارج شدند اما داده‌های میدانی نشان می‌دهد هیچ نیروی آمریکایی از این کشور خارج نشده است. حتی در مورد استقرار سامانه پدافندی پاتریوت در پایگاه عین‌الاسد و سایر پایگاه‌های آ‌مریکا اما و اگرهای بسیار زیادی وجود دارد و مشخص نیست چه اتفاقی رخ می‌دهد.

در همین راستا احتمال ورود نظامیان آمریکا به مناطق کردنشین و سنی‌نشین عراق هم به خوبی نشان می‌دهد که ابهام سرتاسر تحولات عراق را فرا گرفته اما آمریکایی‌ها به خوبی می‌دانند که اگر دست به اقدام هیجانی بزنند بسیج مردمی عراق آماده مقابله است.

من معتقدم که پروازهای مشکوک نظامی آمریکا و بسیاری از تحرکات نشان می‌دهد که واشنگتن در عراق دست به یک تحرک موثر نخواهد زد و تمام این معادلات زمانی در حال اتفاق افتادن است که بیش از سه سال، ۱۵۰ هزار نیروی آمریکایی در عراق حضور داشتند و حالا مردم این کشور خواهان خروج آ‌نها هستند.

منبع: ایلنا

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آمریکا بغداد نشان می دهد ایالات متحده آمریکایی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۱۱۲۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عراق: نباید دامنه درگیری در منطقه گسترش پیدا کند

سخنگوی دولت عراق  بر کاهش تنش در منطقه تاکید کرد و گفت این کشور به دنبال عدم گسترش درگیری در منطقه است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم ، سخنگوی رسمی دولت عراق در گفت‌وگو با شبکه الجزیره گفت: پایان ماموریت ائتلاف بین المللی در عراق موضوعی است که با واشنگتن مطرح شده است.

وی افزود: هدف ما افزایش همکاری امنیتی و اطلاعاتی با ایالات متحده است.

سخنگوی رسمی دولت عراق تاکید کرد که عراق به دنبال پایان دادن به ماموریت ائتلاف بین المللی است که تامین کننده منافع ملی باشد.

وی گفت این کشور خواهان عدم گسترش درگیری در منطقه است. 

این در حالی است که  محمد شیاع السودانی که به آمریکا سفر کرده پس از دیداربا جو بایدن رئیس جمهور آمریکا با  لوید آستین وزیر دفاع این کشور نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. 

نخست وزیر عراق در این دیدار تاکید کرد که نیروهای امنیتی ما امروز در سطح بالایی از آمادگی قرار دارند. 

تأکید عراق برای تعیین جدول زمانی برای پایان مأموریت ائتلافسفر السودانی به آمریکا زیر ذره بین گروه‌های مقاومت عراق

انتهای پیام/ 

دیگر خبرها

  • جواب منطقی یحیی گل‌محمدی به ۲ پیشنهاد ویژه؛ صبر استراتژیک!
  • بایدن: به امنیت اسرائیل متعهد هستیم
  • بیانیه مشترک عراق و آمریکا پس از دیدار السوانی با بایدن
  • عراق: نباید دامنه درگیری در منطقه گسترش پیدا کند
  • بایدن : به امنیت اسرائیل متعهد هستیم
  • السودانی: داشتن روابط همزمان با ایران و آمریکا امتیازی برای عراق است
  • پاسخ قریشی در مواجهه با جانبداری مجری بی‌بی‌سی از اسرائیل!
  • اگر آمریکایی‌ها از عراق خارج نشوند هدف قرار می گیرند
  • آیا آمریکا و عراق می توانند از روابط نظامی فراتر بروند؟ / جو بایدن باید واقعیت رابطه بغداد و تهران را بپذیرد
  • فیلم/شادی مردم عراق در سفارت ایران در بغداد