Web Analytics Made Easy - Statcounter

فردین حکیمی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در خصوص وضعیت کنونی تالاب صالحیه نظرآباد با اشاره به اینکه آبگیری تالاب کماکان در حال انجام است، اظهار کرد: وضعیت حضور پرندگان مهاجر در تالاب صالحیه نیز مطلوب است.

وی با تاکید بر اینکه نسبت به سال گذشته، اکنون بخش جنوبی کانال زهکش موجود در محدوده تالاب صالحیه نیز آبگیری بهتری شده است، گفت: در گذشته تالاب اصلی تنها شامل قسمت شمالی کانال زهکش بود اما امسال با طراحی‌های انجام شده آب مازاد تالاب صالحیه به سمت جنوب زهکش هدایت می‌شود، به همین دلیل در حال حاضر با آبگیری که در آن قسمت ایجاد شده شاهد حضور خوب پرندگان هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز با اشاره به اینکه این روزها سطح جاده‌های دسترسی به تالاب صالحیه به علت بارندگی اخیر و نفوذ آب به سطح این جاده‌ها دچار تخریب شده است، گفت: به همین دلیل فعلاً امکان ورود به محدوده تالاب امکان پذیر نیست.

حکیمی اشاره کرد: سال گذشته پایشگاه تالاب صالحیه با حضور معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های کشور افتتاح شد و اکنون همکاران ما در اداره محیط زیست شهرستان نظرآباد به صورت آنلاین امکان رصد تالاب را دارند.

وی اضافه کرد: سایت پرنده نگری در محدوده تالاب صالحیه کلنگ زنی شده است، امید است که بتوانیم امسال اعتباری از سازمان محیط زیست دریافت کرده و در محل پایشگاه این سایت پرنده نگری را راه اندازی کنیم.

وی در ادامه عنوان کرد: به تبع با راه اندازی سایت پرنده نگری تالاب صالحیه تمامی علاقمندان به حیات وحش، عکاسان و گردشگران طبیعی می‌توانند از محل سایت به رصد پرندگان تالاب بپردازند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز تاکید کرد: از سال ۹۴ به بعد و با پیگیری لحاظ شدن تأمین حق آبه برای ورود به تالاب صالحیه این مهم از ناحیه رودخانه کُردان برای این تالاب فراهم شد و وضعیت بسیار مطلوب‌تری پیدا کرده است، در کنار این مهم آب‌های سطحی آن منطقه نیز به سمت تالاب صالحیه هدایت شده است و با این اقدامات مثبت اکنون شاهد آبگیری خوب آن هستیم.

حکیمی در ادامه تاکید کرد که رسیدن تالاب به وضعیت پایدار همیشه دغدغه دوستداران محیط زیست بوده است و دوست دارند که این تالاب به صورت پایدار و همیشگی باقی بماند.

وی با این توضیح که بیشتر پرندگان تالاب صالحیه جزو خانواده مرغابی سانان هستند، افزود: پرندگانی از جمله «غاز خاکستری»، «آنقوت»، «تنجه»، «آووست»، «کاکایی»، «درنا خاکستری»، «حواصیل خاکستری» و یا «خروس کولی» به این تالاب مهاجرت می‌کنند، انواع اردک‌ها نیز در تالاب صالحیه مشاهده می‌شوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز با اشاره به اینکه حدود یک و ماه نیم قبل و به هنگام بازدید از تالاب صالحیه با حضور جمعیت هزارتایی از پرنده‌ای با نام خروس کولی مواجهه شدیم، بیان کرد: طبق آمار سال‌های گذشته بیش از ۷۰ گونه از پرندگان در طول یکسال در زمان‌های مختلف در تالاب صالحیه رؤیت شده اند.

منبع: جماران

کلیدواژه: بودجه 99 ویروس کرونا پرندگان مهاجر پرنده تالاب حفاظت محیط زیست خانواده بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی سایت پرنده نگری تالاب صالحیه محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۱۱۸۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرغ‌های زنبورخوار قربانی زیاده خواهی برخی از زنبورداران سودجو شدند + تصاویر

حسن ابراهیمی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ارسنجان اظهار کرد: در پی گزارشات رسیده از مردم و دوستداران حیات وحش شهرستان مبنی برتلف شدن پرندگان از نوع زنبورخوار در جنگل این شهرستان، ۲ نفر زنبوردار غیر بومی متخلف که با ترفند‌های خاص به منطور جلوگیری از خسارت به کندو‌های خود با آغشته کردن سم به زنبور عسل و با خوراندن طعمه‌های آغشته به سم مبادرت به از بین بردن این پرنده‌ها کرده بودند، دستگیر شدند.

او گفت: زنبورداران متخلف اقدام به از بین بردن تعداد ۴۰ قطعه پرنده از نوع زنبورخوار در منطقه ممنوعه کوه سیاه در جنگل بناب و دهنه حسین کشته شهرستان ارسنجان کرده بودند.

ابراهیمی افزود: ماموران اجرایی اداره حفاظت محیط زیست جهت رصد، گشت، پایش و بررسی دقیق موضوع ضمن شناسایی و دستگیری متخلفان در منطقه مراتب تخلف نامبردگان را صورتجلسه کردند و آثار تخلف و تلفات پرندگان وحشی نیز مستندسازی شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست ارسنجان ادامه داد: پرونده این تخلف به منظور اقدامات و برخورد قانونی به دادگاه ارسال شد و متخلفان به دلیل کسب درآمد و منفعت شخصی اقدام به کشتار بی رحمانه این گونه حیات وحش کرده بودند، اما نقش با ارزش و بی بدیل اینگونه از پرندگان برکسی پوشیده نیست.

 ابراهیمی تاکید کرد: ماموران این اداره با هدف حفظ حیات وحش و انجام رسالت سازمانی خود در صورت وجود چنین تخلفاتی در حوزه شهرستان بدون اغماض برخورد خواهند کرد.

او اضافه کرد: چنین تخلفاتی به طور قطع از چشم ماموران این اداره پوشیده نخواهد ماند. همچنین از کسانی که شاهد بروز این تخلفات و اقدامات غیرانسانی در منطقه هستند تقاضا می‌شود در اسرع وقت موضوع را به اداره محیط زیست اطلاع دهند.

ابراهیمی با اشاره به راهکار‌های پیشگیرانه برای در امان ماندن کندو‌های عسل از هجوم زنبورخواران، گفت: پیشنهاد می‌شود زنبورداران با ایجاد سر و صدا در اطراف کندو‌ها و برپایی مترسک و یا ایجاد امواج و صدای پرندگان شکاری این پرندگان را دور کنند و از وارد آمدن خسارت و زیان به طبیعت بپرهیزند.

دیگر خبرها

  • تالاب انزلی، میزبان بیش از هزار پرستوی دریایی
  • آشیانه ساختن پرستو‌های دریایی در تالاب بین المللی انزلی
  • حاشیه رودخانه جاجرود پاک‌سازی شد/ حال رودخانه خوب نیست
  • میزبانی تالاب قره گُل بوکان از پرندگان مهاجر و بومی
  • تقدیر حفاظت محیط زیست اشنویه از دانش آموز حافظ حیات وحش
  • تلف شدن ۴۰ پرنده سبز قبا به دلیل تخلف کندوداران
  • عاملان مرگ پرندگان زنبورخوار در ارسنجان دستگیر شدند
  • مرغ‌های زنبورخوار قربانی زیاده خواهی برخی از زنبورداران سودجو شدند + تصاویر
  • نجات یک بهله دلیجه زخمی با کمک دوستداران محیط زیست
  • پرنده نادر غواص گلوسیاه به طبیعت برگشت