Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-19@11:34:55 GMT

ایمان آوری آگاهانه گناه‌کاران در قیامت و نجات آنها

تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۱۳۳۳۶

ایمان آوری آگاهانه گناه‌کاران در قیامت و نجات آنها

به گزارش خبرگزاری مهر، متن زیر نوشتاری از حجت الاسلام حسین عشاقی عضو هیأت علمی گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی است که در ادامه می‌خوانید؛

«إِنَّما یَسْتَجیبُ الَّذینَ یَسْمَعُونَ وَ الْمَوْتی‏ یَبْعَثُهُمُ اللَّهُ ثُمَّ إِلَیْهِ یُرْجَعُون» (۳۶ انعام).

تنها کسانی (دعوت تو را) می‌پذیرند که می‌شنوند؛ و مردگان را خدا بر خواهد انگیخت سپس به سوی او باز گردانیده می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از آیاتی که دلالت دارد بر اینکه همه گناهکاران حتی کفار و منافقان در روز قیامت بعد از گرفتاری به عذاب درخور، توبه کرده و آگاهانه ایمان می‌آورند و از درد و رنج عذاب جهنم رهایی یافته و در نهایت با فنای فی الله به نعمت بی‌کران الهی نائل می‌شوند آیه فوق الذکر است.

توضیح اینکه در ابتدای این آیه خداوند با «انّما»، که دال بر حصر است، بیان می‌کند کسانی که دعوت تو را می‌پذیرند فقط کسانی هستند که گوش‌شان می‌شنود؛ روشن است که شنوایی در اینجا شنوایی ظاهری که با گوش معمولی صداها را می‌شنود نیست زیرا قریب به اتفاق مردم از شنوایی ظاهری برخوردارند ولی با این حال، خدا اکثر مردم را گرفتار کری می‌داند «أَمْ تَحْسَبُ أَنَّ أَکْثَرَهُمْ یَسْمَعُونَ أَوْ یَعْقِلُونَ إِنْ هُمْ إِلاَّ کَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ سَبیلاً» (۴۴ فرقان)؛ پس این شنوائی، شنوائی ظاهری نیست؛ بلکه مراد شنوائی معنوی است که با آن درک حقایق معنوی می‌شود؛ و روشن است شنوائی معنوی مستند به حیات معنوی است؛ چون حیات است که مایه هر نوع آگاهی است و شنوائی معنوی باید مستند به حیات معنوی باشد؛ پس مفاد آیه مورد بحث این است که تنها کسانی دعوت پیامبر را می‌پذیرند که گوش فهم‌شان حقایق معنوی را بشنود؛ تا بتوانند درک درستی از دعوت پیامبر داشته باشند؛ اما سایر افراد جامعه که از حیات معنوی محرومند، مرده و ناشنوا هستند.

و از اینجا روشن می‌شود که در جمله «الْمَوْتی‏ یَبْعَثُهُمُ اللَّهُ» مراد از «الموتی» مردگانی هستند که از حیات معنوی محروم‌اند؛ و مراد از بعث آنها هم بعثی است که این مردگان محروم از حیات معنوی را به چنین حیات معنوی می‌رساند نه اینکه مراد بعث از قبور ظاهری باشد؛ زیرا بعث از قبور ظاهری مربوط به همه است چه مؤمن و چه کافر؛ ولی ظاهر این آیه این است چنین بعثی به مردگان محروم از حیات معنوی اختصاص دارد نه به همه.
پس معنی جمله «الْمَوْتی‏ یَبْعَثُهُمُ اللَّهُ» این است که خداوند مردگان محروم از حیات معنوی را به حیات معنوی، مبعوث می‌کند؛ یعنی خداوند به مقتضای اسم «مُصلح» (کفعمی، المصباح ص ۳۵۷). که بر اساس آن خداوند اولین و آخرین را صالح می‌سازد (باسمک الذی یصلح به الأولون و الآخرون) شرایط زنده شدن به حیات معنوی را برایشان در سایر عوالم فراهم می‌سازد تا دعوت پیامبر را بتوانند بشنوند و درک کنند؛ و با ایمان آگاهانه و توبه حقیقی مؤمن گشته و از نعمت بی‌کران خداوند بهره‌مند شود و نهایتاً با فنای انانیت‌شان در حضرت حق به‌تبع فنای حقیقت محمدیه به رجوع الی الله نائل گردند «ثُمَّ إِلَیْهِ یُرْجَعُون».

از مهم‌ترین این شرایط، مسئله عذاب آنها است؛ که خود بزرگترین عامل بیداری و راه یابی آنها به حیات معنوی است لذا خداوند در مورد جهنم‌یان می‌فرماید: «وَ أَمَّا الَّذینَ فَسَقُوا فَمَأْواهُمُ النَّارُ کُلَّما أَرادُوا أَنْ یَخْرُجُوا مِنْها أُعیدُوا فیها وَ قیلَ لَهُمْ ذُوقُوا عَذابَ النَّارِ الَّذی کُنْتُمْ بِهِ تُکَذِّبُونَ- وَ لَنُذیقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذابِ الْأَدْنی‏ دُونَ الْعَذابِ الْأَکْبَرِ لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ» (۲۰ و ۲۱ سجده) که بخوبی تعبیر «لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ» در آخر این دو آیه روشن می‌کند که عذاب اهل جهنم برای برگشت آنها از راه خطایی است که در دنیا داشته‌اند و اینک همراه خود به آخرت آورده‌اند.

و از شرایط دیگر رسیدن به این بعث معنوی، مسئله جلسات مناظراتی است که خداوند در آخرت برای درک درست حقایق توسط اهل جهنم بپا می‌کند تا آنها حقانیت حق را آگاهانه بفهمند «وَ یَوْمَ یُنادیهِمْ فَیَقُولُ أَیْنَ شُرَکائِیَ الَّذینَ کُنْتُمْ تَزْعُمُونَ- وَ نَزَعْنا مِنْ کُلِّ أُمَّهٍ شَهیداً فَقُلْنا هاتُوا بُرْهانَکُمْ فَعَلِمُوا أَنَّ الْحَقَّ لِلَّهِ وَ ضَلَّ عَنْهُمْ ما کانُوا یَفْتَرُون» (۷۴ و ۷۵ قصص). و شرایط دیگری که بیانش مجال واسع می‌خواهد؛ بنابراین همه اهل دوزخ با چنین بعثی به حیات معنوی خواهند رسید و در آنجا است که دعوت پیامبر را با گوش زنده به حیات معنوی شنیده و می‌فمهند و ایمان می‌آورند و نجات می‌یابند و همراه قافله حقیقت محمدیه و با فنای آنحضرت در حضرت حق مخاطب به خطاب «فَادْخُلی‏ فی‏ عِبادی- وَ ادْخُلی‏ جَنَّتی» شده و به جنت ذات نائل می‌شوند؛ لذا در آخر همین آیه مورد بحث می‌گوید «ثُمَّ إِلَیْهِ یُرْجَعُون».

کد خبر 4894454

منبع: مهر

کلیدواژه: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی دین اسلام تفسیر قرآن ویروس کرونا شیوع کرونا کنفرانس بین المللی نیمه شعبان مهدویت سیدهادی خسروشاهی دعا و نیایش مسلمانان معرفی کتاب امام سجاد ع سازمان اوقاف و امور خیریه فضای مجازی پیام تسلیت آلمان حیات معنوی حیات معنوی دعوت پیامبر ی ر ج ع ون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۱۳۳۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهنوش بختیاری بازیگر با ظاهری عجیب؛ تغییر باورنکردنی این بازیگر را ببینید!

خبرآنلاین نوشت: تصویر منتشر شده از بهنوش بختیاری، بازیگر سینما و تلویزیون با چهره‌ای متفاوت را ببینید. عکس از یکی از ویدیو‌های تبلیغاتی اینستاگرامی که بهنوش بختیاری در آن حضور داشته، گرفته شده است.

بهنوش بختیاری با ظاهر جدیدش سوژه فضای مجازی شد.

tags # بهنوش بختیاری سایر اخبار (تصاویر) عجیب‌ترین موجودات دریایی جهان؛ از شیطان دریایی تا ماهی خون‌آشام! حقایقی عجیب درباره اژد‌های کومودو؛ از بچه‌داری بدون جفت‌گیری تا شنیدن بوی خون از ۴ کیلومتری! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟!

دیگر خبرها

  • نیرو‌های‌مسلح ایران در مقابل تجاوز با اقتدار پاسخ دادند
  • نیرو‌های مسلح ایران در مقابل تجاوز با اقتدار پاسخ دادند
  • دانلود سریال گناه فرشته قسمت 18 هجدهم و آخر (دانلود قسمت ۱۸ گناه فرشته) کامل با حجم رایگان
  • دانلود سریال گناه فرشته قسمت ۱۸ هجدهم / قسمت آخر
  • گناه دروازه‌بان استقلال چیست/ باید با مشت بر سر دختر جیمی جامپ می‌کوفت؟!
  • گناه دروازه‌بان استقلال چیست/ با مشت بر سر دختر جیمی جامپ می‌کوفت؟
  • هدیه سردار رادان به فرزندان معنویش
  • بهنوش بختیاری بازیگر با ظاهری عجیب؛ تغییر باورنکردنی این بازیگر را ببینید!
  • بهنوش بختیاری بازیگر با ظاهری متفاوت ؛ سوژه جدید فضای مجازی (عکس)
  • (تصویر) تغییر ظاهری رئیسی؛ پای عمل پزشکی در میان است؟