Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-03-29@00:34:04 GMT

3872 قربانی کرونا؛ فقط عدد و آمار نیست!

تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۱۴۱۲۳

امید خزانی

برای غالب مردم ما که جفای جنگ و تنگنای تحریم و سیلی سیل و زخم زلزله را چشیده اند کرونا مصیبت اندرمصیبت است و عبرتی در آن نمی بینند که قبلا نچشیده و نگرفته اند. کارگران را چه به هشتک #درخانه_ بمانیم‌!

اما برای برخی از ما که کرسی‌یی برای تدریس و منبری برای وعظ و میزی برای ریاست داریم شاید عبرتی نهفته داشته باشد جاه سوز و دیده گشا!

برای من کرسی تدریس به قبل و بعد از سه شنبه سرد ۴ دی ماه ۹۷ تقسیم می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سه شنبه ای که چندصد متر آنطرف تر از محل سقوط اتوبوس مرگ با مخاطبانی که آنها را صرفا با صفت دانشجو می شناختم، مشغول افاضه فضل بودم‌!

تا قبل آن مصیبت هرگز عروسک بابالنگ دراز صورتی رنگی که به کوله پشتی دخترکی کم حرف متصل بود، را ندیده بودم و یا پوتین های مردانه ای که وزن سنگین آرزوهای دخترکی دیگر را می کشید نظرم را جلب نکرده بود ! تا قبل آن مصیبت طعنه می زدم‌ که لیست اسامی کلاسم با اسامی دختران که خود را با غیر نام شناسنامه ای شان ملینا و سارینا می نامند مغایر است! گویی انبوهی تار از کسانی بودند که فقط در لیست آمار بودند و هیچ صفت بارزی جزصفت دانشجویی نداشتند!

هنوز در تبختر استادی بودم وصفیر آمبولانس ها در نفیرم اثر نکرده بودند که جلوی آسانسور ده ها کوله پشتی خونین و گل آلود و لنگه کفش های گلی خماری ام را برای همیشه بردند. در آن میان لنگه کفش ارزان قیمت خون آلودی بود که آن روز صبح صاحب آرزوهای گرانی را بدانجا حمل کرده بود و کوله پشتی نایکی بود که نوشته بود اصل است اما نبود ولی پسرک جوانی که آن را حمل کرده بود اصل اصل بود‌!

اما آمار اینها را نمی گفت فقط می گفت ۱۰ کشته ۲۶ مصدوم ! مصیبت ها چه از نوع آشنای تحریم و تصادف باشند یا از نوع غریب شان مثل کرونا یک وجه مشترک دارند؛ آمار. آمارها عاطفه کشند ؛ سرد و بی روح اند و سم اند برای انسانیت . چطور می شود انسانها را به آمار تقلیل داد با آن همه عظمت شان و سقف لایتناهی آرزوهایشان.

آمار قربانیان کرونا در ایران تا ظهر 19 فروردین 1399 به 3872 رسیده است. بله 3872 نفر...اما آمارها در ذات تطبیقی که دارند توان بازگو کردن داستان آن 3872 خانواده را ندارند! حتی داستان مسوولیت پذیری و مسوولیت گریزی را هم که اساسا باید بتوانند نقل کنند نمی توانند چون در مقام مقایسه با فلان و فلان کشور رنگ می بازند و تبدیل می شوند به سند افتخار!

مصیبت ها اگرازعینک مقام و منصب نگریسته نشوند، عبرت آموزند. چشم ها را سهراب گونه می شویند؛ پرده عادت ها را پاره می کنند و چشم ها را از دیدن به نگریستن تغییر می دهند و به حباب نگران لب رود قسم اش می دهند که آدم باشد. مصیبت ها نهیب می زنند که این تبخترها، فخرفروشی ها و کرسی ها و میزها و جامه های تزویر همه رفتنی اند!

در مصیبت کرونا عبرت است برای سیاسیون ما فراتر از تطبیق های آماری به زنان و مردان این سرزمین نگاه کنند و رنج هایشان را ببینند و بدانند که ما در دنیا نیاز به دوستان بیشتری داریم و از حافظ بشنوند که:
آسایش دوگیتی تفسیر این دو حرف است *** با دوستان مروت با دشمنان مدارا

کرونا عبرت است برای سلبریتی های ما که بدانند آن هزاران و میلیونها لایک که زیر پست هایشان خروده است انسانهایی هستند با داستان های خودشان و اگرسخاوت را مجالی است اکنون زمان آن است‌.

کرونا عبرت است برای واعظان ما که دین را با اندازه و بجا خرج کنند وعبرت است برای قدرت های دنیا که گوشه ای از زجری را که بر دیگران تحمیل می کنند بچشند و محافل علمی دنیا که هر پدیده ای را از عینک تفرعن پوزیتیویستی صرف نمی شود دید.

لینک کوتاه: asriran.com/0031vB

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: بیماری کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۱۴۱۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | کمک‌ های هوایی در غزه بار دیگر قربانی گرفت

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • فعالیت ۵ مرکز درمان بیماران مبتلا به کرونا در نوروز
  • سازندگان واکسن برکت از قهرمانان ملی هستند/ روایتی متفاوت از یک دستاورد علمی
  • آخرین آمار جهانی کرونا امروز ۹ فروردین؛ ۳۳ فوتی و ۵ ابتلای جدید
  • افزایش میزان استفاده از فضای مجازی در نوروز و ضرورت حفظ امنیت کودکان
  • فلیپه ملو: دنی آلوز و روبینیو باید حبس‌شان را بکشند و درس عبرت شوند
  • (تصاویر) تکرار تاریخ؛ شباهت همه گیری آنفلوآنزای اسپانیایی و کرونا
  • عکس هایی جالب از شباهت همه گیری آنفلوآنزای اسپانیایی و کرونا / تاریخ تکرار شد!
  • کمک‌های هوایی در غزه بار دیگر قربانی گرفت + فیلم
  • آخرین آمار جهانی کرونا امروز ۷ فروردین؛ ۴ فوتی و ۱۰۰۰ ابتلای جدید
  • ببینید | کمک‌ های هوایی در غزه بار دیگر قربانی گرفت