Web Analytics Made Easy - Statcounter

آیت الله حسینی گرگانی گفت: بطور کلی دین عبارت است از عقاید و احکام. علم نیست، امّا ناظر به علم می‌باشد ولذا برای ویروس کرونا چنانکه در مقدمات بیان شد دین دستور کلی دارد، امّا درباره نحوه و چگونگی شناسایی آن از ابزار و... پزشک کلاسیک، نظر ندارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از گلستان ما ؛ آیت الله سید میرتقی حسینی گرگانی از اساتید حوزه علمیه قم در پاسخ به این سوال که آیا تعطیلی اماکن مقدس و مذهبی در جهان نشان دهنده ناتوانی دین در پاسخگویی نیازهای بشریت در عرصه‌های مختلف نیست ؟ و اینکه اگر دین قادر به رفع تمامی نیازهای بشریت بود، هیچ‌گاه خود را در آغوش دستورات بهداشتی کارشناسان بی‌دین پزشکی قرار نمی‌داد ، اظهار کرد : نیازهای بشر بطور کلی بر دو قسم می‌باشد: امور تکوینی که مربوط به ذات باری تعالی است؛ چون خلق کردن و رزق و روزی دادن و حیات و ممات و صحّت و مرض اینها به مشیّت الهی انجام می‌گیرند، و دست خدای قادر متعال بسته نیست، و وجود ملائکه و به بیان کلی‌تر جنود الهی حاکی از نقص در قدرت خداوند متعال نیست چون خداوند توانا احتیاجی به اسباب ندارد، بلکه واسطه‌گری اسباب به لحاظ احتیاج مسبّبات به آن اسباب است که بدون آنها قابلیت وجود را ندارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آیت الله حسینی گرگانی افزود : امّا امور تشریعی؛ یعنی آنچه که وظایف اعمال و رفتار مکلّفین را بیان می‌کند، احکام الهی اعم از حکم تکلیفی و وضعی را شارع مقدس تبیین می‌فرماید، امورات مردم و اداره‌ی آنها و بیان وظایف و جعل احکام در اختیار شارع مقدس است.

اسلام کامل‌ترین نظام الهی است

وی تصریح کرد : اسلام کامل‌ترین نظام الهی است که در تاریخ ظهور کرده، تعالیم آسمانی که پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم آورده‌اند مشتمل است بر حقایق اعتقادی و حقایق عملی، البته آموزه‌های دین کاملاً به یک دیگر پیوسته هستند و جدایی ناپذیر می‌باشند بنابراین درست نیست که آموزش‌های آن را از یکدیگر جدا سازی کرد.

این استاد حوزه علمیه قم اضافه کرد : تکوین و تشریع هر دو، کار خداوند متعال هستند. در تکوین (کن فیکون) سوره مبارکه آل عمران، آیه شریفه 47 و نسبت آفرینش به غیر خدا شرک است، تشریع که در دست خداوند است، لکن جایز است که خدا آن را تفویض کند به معصوم ولو در بعض مسائل، معصوم تأیید و تقویت می‌شود از ناحیه‌ی خدا؛ چون أمر تشریع به معصوم علیه السلام تفویض شده، لذا گفتار، تقریر و فعل معصوم حجّت می‌باشد.

یکی از اهداف دستورات اسلامی تامین سلامت است

آیت الله حسینی گرگانی یادآور شد : از بررسی متون روایی که در باب طهارت، اطعمه و اشربه و در بحث احتضار و... بدست می‌آید که یکی از اهداف اصلی و حکمت‌های مهمّ احکام و دستورات اسلامی طبّ پیش‌گیرانه از طریق پیش‌گیری از بیماری‌ها و تأمین سلامت است.

وی ادامه داد : لذا دین مبین اسلام آنچه که برای سلامت جسم و روان خطرناک و زیان‌بار است را حرام یا مکروه دانسته، و آنچه که برای سلامت انسان لازم و مفید است را واجب و یا مستحب، و آنچه را که سود و زیانی برای سلامت جسم و جان ندارد را مباح اعلام کرده است.
وی بیان کرد : وجود مبارک امام علی بن موسی الرضا علیهما آلاف التحیة والثناء می‌فرمایند: ما می‌بینیم هر آنچه که خداوند تبارک و تعالی حلال کرده، در آن صلاح و بقای بندگان است و بدان نیازی گریز ناپذیر دارند، و می‌بینیم همه‌ی آنچه که حرام شده است، بندگان بدان نیازی ندارند، و می‌بینیم که همه موجب تباهی و زمینه نابودی هستند.

دین علم نیست اما ناظر بر علم است

مدرس خارج فقه و اصول گفت : دین؛ بطور کلی عبارت است از عقاید و احکام. علم نیست، امّا ناظر به علم می‌باشد. مثلاً دین؛ طب، نجوم، فیزیک و شیمی نیست اما بدانها نظر دارد و احکامی در برخی از مسائل آنها دارد که چه نوع نجومی حلال و یا حرام است، و چه نحوه پزشکی و مداوا کردن حلال و یا حرام و یا مباح است، امّا خود دین، طبّ و ... نمی‌باشد.

و لذا برای ویروس کرونا چنانکه در مقدمات بیان شد دستور کلی دارد، امّا درباره نحوه و چگونگی شناسایی آن از ابزار و... پزشک کلاسیک، نظر ندارد. بلی در چگونگی به کار گیری آن در بعضی موارد، شاید حکم فقهی داشته باشد، که دارد.

دین به تمام نیازهای بشر پاسخگو است

آیت الله حسینی گرگانی اظهار داشت : دین به تمام نیازهای بشر پاسخگو است، منتهی باید شناخت خود را در باب جهان بینی تقویت کرد، امور تکوینی و تشریعی را از هم جدا ساخت، و نیز ولایت تکوینی و تشریعی را به خوبی شناخت و از یکدیگر تفکیک کرد ، لازم به یادآوری است که شناخت درست و کامل از دین مبین اسلام متوقف بر دو مقدمه‌ی اساسی است. شناختی کامل و فراگیر نسبت به همه‌ی عقاید و نظریات و قوانین و احکام و دستوراتی که دین آورده است. شناختی صحیح نسبت به چگونگی پیوندهای موجود میان مسائل اصلی و فرعی آن؛ یعنی شناخت درست پیوند و ارتباط مسائل بطور کلی با هم، مثلاً مباحث اخلاقی، اقتصادی، روابط اجتماعی، سیاسی با ایمان و کراهت انسانی چه پیوندی دارند. و نیز به خوبی درک کند که احکام اسلامی که بر اساس مصالح عام و کلی جامعه‌ی دینی پایه گذاری شده‌اند، می‌بایست میان احکام اسلامی و اوضاع خاص، یک یک احکام و مصالح جامعه را درک نموده و پیوند آنها را شناسایی کند؛ چون بنابه گفته محققین از فقهاء؛ شارع مقدس، فقه که همان علم الاحکام است را برای تأمین سعادت دنیوی و اُخروی مردم تأسیس فرموده است، پس بدون توجه به آنچه که گفته شد، صحیح به نظر نمی‌رسد که عجولانه حکم شود که اسلام و دین قادر به رفع تمامی نیازهای بشریت نمی‌باشد.

وی تاکید کرد : علم، به خودی خود از نظر اسلام جایگاهی رفیع و ارزشمند دارد و از احترام خاصی هم برخوردار است، از جمله علومی که مورد احترام است، علم طب می‌باشد. شما اگر به مناظرات وجود مبارک پیامبر اعظم صلی الله علیه وآله وسلم با پزشک اروپایی، و وجود مبارک امام صادق علیه السلام با پزشک هندی را ملاحظه می‌کردید، چنین قضاوتی نمی‌کردید. هنگامی که مولای متقیان و امیر مؤمنان امام علی علیه السلام بر اثر ضربت شمشیر مسمومِ ابن ملجم مرادی در بستر افتاده بودند، پزشکی که در کوفه مقرّ حکومت آن‌حضرت علیه السلام حضور داشت و نصرانی (مسیحی) بود را برای معالجه‌ی حضرت آوردند.

مراجعه به طبیب سیره عقلانیه است

وی در پایان گفت : حذاقت و مهارت پزشک مهم است، و نیز کاردانی و تخصص او مهم می‌باشد. و از نظر فقهاء تشخیص پزشک، مورد نظر و قبولِ تمام عقلای عالَم است. اینکه مریض به طبیب مراجعه می‌کند، سیره‌ی عقلائیه است و به همین سیره نیز برای وجوب تقلید و مراجعه به فقها استدلال می‌کنند، آن:چه که در این سیره و روش معیار است جنبه عقلانیت مردم است نه دیانت آنان، پس اگر پزشکان متخصص البته آنهایی که غرض سوء ندارند تشخیص داده‌اند که فاصله‌گیری فعلاً تنها راه درمان است، فقهاء هم مانند سایر عقلاء می‌پذیرند.

انتهای پیام /

 

منبع: دانا

کلیدواژه: آیت الله حسینی گرگانی نیازهای بشریت علیه السلام بطور کلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۱۴۲۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موشک‌های نقطه‌زن؛ نشان دهنده قدرت علمی ایران

رئیس دانشکده علوم و فناوری‌های بین رشته‌ای تربیت مدرس درباره جنگ هراسی و تاثیر بر اقتصاد گفت: معتقدم این جنگ هراسی، برای سرمایه‌گذاری در کشور هراسی ایجاد نکرده است و تاثیرگذار نیست. ما تجربه سخترین شرایط را در دفاع مقدس داشته‎ایم؛ اما در همان دوران، توانستیم اقتصاد را در منابع مختلف ببریم و پیشرفت کنیم. این جنگ هراسی بر زمینه‌های اقتصادی که در کشور فراهم است، تاثیری نخواهد داشت.

به گزارش ایسنا، محمد حسین یادگاری، رئیس دانشکده علوم و فناوری‌های بین رشته‌ای تربیت مدرس درباره عملیات «وعده صادق» ایران علیه رژیم غاصب گفت: وعده صادق پاسخ دندان شکنانه جمهوری اسلامی به حمله ناجوانمردانه رژیم صهیونیست به کنسولگری ایران بود که در آن حمله تعداد هفت نفر از بزرگواران سپاه و تعدادی از افراد کنسولگری به شهادت رسیدند.

وی افزود: جواب ایران در مقابل حمله اسرائیل با قاطعیت بود و از همان مناطق که به کنسولگری ما حمله کردند جمهوری اسلامی نیز سه نقطه صهونیست‌ها را زد؛ این جواب پاسخگوی اتفاقاتی که برای ما پیش آوردند نبود، ولی جواب قاطعانه بود. خبرگزاری‌های غربی هم به این موضوع اذعان کردند که قدرت موشکی ایران خوب و اثرگذار بوده است؛ از این رو «وعده صادق» به نحوه مطلوب انجام شد.

یادگاری بیان کرد: یکی از نتایج اصلی این حمله، قدرت بازدارندگی ما در مقابل ابر قدرت هاست. دیگر دوران بزن دررو به پایان رسیده است. هر کشوری بخواهد تعرضی به کشور ما کند، ایران پاسخ دندان شکنانه خواهد داد.

وی ادامه داد: در اوایل دفاع مقدس هنگامی که به شهر‌های ما از سوی صدام حمله شد، ایران در روز‌های اول توان مقابله نداشت؛ اما امروز شاهد هستیم که با قدرت علمی توانسته ایم موشک‌های نقطه زن بسازیم. این موشک‌ها نشان دهنده قدرت علمی ماست. با وجود اینکه در شرایط تحریم هستیم؛ اما به قدرت نظامی رسیده ایم و می‌توانیم در مقابل کشور‌های ابر قدرت ایستادگی کنیم.

یادگاری با بیان اینکه دانشگاهیان نقش موثری در پیشرفت کشور دارند، گفت: دانشگاهیان در مباحث علمی مختلف همانند قدرت نظامی، نانو بیوتکنولوژی، هوا فضا، پرتاپ کردن موشک بسیار قدرتمند و توانمند شده‌اند، پیشرفت‌های کشور مرهون زحمات دانشگاهیان است.

رئیس دانشکده علوم و فناوری‌های بین رشته‌ای تربیت مدرس درباره جنگ هراسی و تاثیر بر اقتصاد گفت: معتقدم این جنگ هراسی، برای سرمایه گذاری در کشور هراسی ایجاد نکرده است و تاثیرگذار نیست. ما تجربه سخترین شرایط را در دفاع مقدس داشته ایم؛ اما در همان دوران، توانیستم اقتصاد را در منابع مختلف همانند کشاورزی و صنعت پیش ببریم و پیشرفت کنیم. پیشرفت‌های امروز نیز نشان دهنده نتیجه تلاش و پیشرفت در دوران گذشته است. این جنگ هراسی بر زمینه‌های اقتصادی که در کشور فراهم است، تاثیری نخواهد داشت و کشور ایران هم تاکید کرده است که در مقابل حمله اسرائیل جواب دندان شکن خواهد داد.

دیگر خبرها

  • موشک‌های نقطه‌زن؛ نشان دهنده قدرت علمی ایران
  • اطلاعیه شماره ۴ فراجا درباره طرح نور
  • چهارمین اطلاعیه پلیس درباره عفاف و حجاب / هوشمندسازی در طرح نور
  • اطلاعیه شماره ۴ فراجا در خصوص عفاف و حجاب
  • اطلاعیه شماره ۴ فراجا در اجرای «طرح نور»
  • شناسایی باند‌های سازمان یافته تجارت جنسی در طرح نور
  • اطلاعیه شماره ۴ فراجا درباره اجرای طرح نور
  • اطلاعیه شماره ۴ فراجا درباره "طرح نور" منتشر شد /جزییات
  • کشف کلاه‌خود ۲۵۰۰ ساله
  • اطلاعیه شماره ۴ فراجا در اجرایِ "طرح نور"