Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-24@13:51:34 GMT

هشدار در مورد شرایط غزه و امکان بروز فاجعه

تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۱۴۳۲۲

هشدار در مورد شرایط غزه و امکان بروز فاجعه

سالهاست سازمان‌های بین المللی و مقامات فلسطینی در مورد وضعیت حقوق بشر در نوار غزه هشدار داده‌اند، اما با ورود ویروس همه گیر کرونا به غزه در اوایل فروردین ماه نگرانی‌ها نسبت به بدتر شدن اوضاع کابوس وار باریکه غزه افزایش یافته است.

کارشناسان هشدار داده‌اند که گسترش ویروس کرونا می تواند برای نوار غزه که با کمبود امکانات درمانی و بهداشتی مواجه است، تبدیل به یک فاجعه شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق اعلام مقامات حوزه درمان غزه، برای اولین بار با بازگشت دو مرد ۷۹ و ۶۳ ساله که از پاکستان و از طریق مرز رفح با مصر وارد غزه شده بودند، ویروس کرونا در این منطقه شیوع پیدا کرد. مقامات غزه پیشتر کار بر روی مراکز قرنطینه را در مرز جنوبی با احداث ۵۰۰ اتاق قرنطینه آغاز کرده بودند. به گفته وزارت بهداشت غزه، در حال حاضر بیش از هزار و ۸۰۰ نفر در مراکز قرنطینه در اطراف غزه نگهداری می‌شوند.  

با وجود تمهیدات مدیریت حاکم بر غزه و اعمال محدودیت‌های جدی در گذرگاه مرزی که ورود ویروس را به تاخیر انداخت، اما اکنون با توجه به تمرکز جمعیت در شهرهای شلوغ و اردوگاه‌های آوارگان ویروس به سرعت گسترش پیدا خواهد کرد.

پس از اخراج نیروهای نظامی صهیونیست و کنترل حماس بر غزه، این منطقه با تلاش های رژیم صهیونیستی و همکاری مصر محاصره شد. در حالی که محاصره در سال ۲۰۰۷ (۸۶-۱۳۸۵) اعمال گردید در سال ۲۰۱۵ رژیم صهیونیستی با رفع ممنوعیت برای صادرات پوشاک از غزه بخشی از محدودیت‌های تبادل کالا را برداشت. اما همچنان غزه با محدودیت واردات دارو و دیگر اقلام ضروری مواجه است.

اعلام نگرانی نسبت به اوضاع اسف بار غزه به سال ۲۰۱۲ باز می گردد زمانی که سازمان ملل برای اولین بار اعلام کرد غزه تا سال ۲۰۲۰ دیگر قابل سکونت نیست. در سال ۲۰۱۷ سازمان ملل در گزارشی پیش بینی کرده بود که غزه تا امسال کمبود هزار تخت بیمارستانی و هزار پزشک دارد و از سوی دیگر یک مقام سازمان ملل وضعیت غزه را رو به افول توصیف کرده بود.(۱)

اکنون با شیوع ویروس کرونا در غزه، این منطقه کمبود منابع اولیه لازم برای مبارزه با کرونا را دارد. تنها ۷۸ تخت برای بخش مراقبت‌های ویژه و حدود ۶۳ دستگاه تنفس مصنوعی برای جمعیت ۲ میلیونی غزه وجود دارد که بسیاری از آنها نیازمند به بازسازی یا تعمیر هستند.(۲)

عاملیت رژیم صهیونیستی در بحران غزه

عامل اصلی ایجاد مشکلات پزشکی و بهداشتی در غزه را می‌توان محاصره منطقه توسط رژیم صهیونیستی معرفی کرد، زیرا با اعمال محدودیت برای تبادل کالا باعث کمبود تجهیزات بیمارستانی و درمانی شده است.

"جیمی مک‌ گولدریک" مسئول پروژه بیماری کووید ۱۹ سازمان ملل در غزه و کرانه باختری اعلام کرد: غزه به شدت در مضیقه است و نظام بهداشتی در طولانی مدت در وضعیت هولناکی قرار داشته است. ما با تمام مقاومت تا اینجا به اندازه کافی خوش شانس بوده ایم. 

"ساری باشی" یک حقوقدان در مسائل حقوق بشر در فلسطین اشغالی گفت: اسرائیل اقدامات انجام داده که به صورت نظام‌مند سیستم بهداشتی در غزه را فلج کرده و اقتصاد را از کار انداخته است، به طوری که هیچ منابعی برای مواجهه با این بیماری وجود ندارد.

حتی اقدامات رژیم صهیونیستی در دوران بحران کرونا نیز منجر به ایجاد مشکلاتی در غزه شده است. درحالی‌که فلسطینی‌ها در حال مبارزه با ویروس کرونا و جلوگیری از گسترش آن هستند، اسرائیل یک بار دیگر سم‌های علف‌کش را از طریق هوایی در قسمت شرق غزه منتشر کرد که متعاقبا ممکن است سلامت غذای شهروندان غزه را به خطر بیاندازد.

علاوه بر شرایط موجود در غزه تراکم زیاد جمعیت ۲ میلیونی غزه در مساحت ۳۶۵ کیلومتر مربعی که معادل تقریبا ۶ هزار نفر در یک کیلومتر مربع می‌شود، به شدت نگران کننده توصیف شده است.

درحالی که برخی از مراکز تجهیزات پزشکی در غزه پاسخگوی نیازها است اما سیستم مراقبت درمانی هنوز ملزم به روند رو به رشد است.  

وزارت بهداشت شرایط اضطراری در غزه اعلام کرده است اما تعطیلی کامل غزه برای مردم کشنده است. حدود ۷۵ درصد جمعیت پناهجو هستند و تماما وابسته به حمایت آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی هستند.

اکنون کارشناسان بین المللی با توجه به این شرایط معتقدند، در صورت ادامه بی اعتنایی رژیم صهیونیستی به قوانین و مقررات بین المللی و استمرار نقض علنی حقوق بشر ، جهان شاهد یک فاجعه انسانی در نوار غزه خواهد بود.

312 310

کد خبر 1373935

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: غزه رژیم صهیونیستی اسرائیل ویروس کرونا رژیم صهیونیستی ویروس کرونا سازمان ملل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۱۴۳۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاسخ ایران برای هشدار به اسراییل محدود بود!

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: من فکر می‌کنم رژیم صهیونیستی متوجه شد که جنگ با ایران با هر کشور دیگری فرق دارد و موشک‌ها و پهباد‌های ایران بر فراز شهر‌های اسراییل حرکت می‌کنند. متوجه شدند ایران کشوری است که می‌تواند از خودش دفاع کند. شاید این پیام بتواند ذره‌ای عقلانیت را به مسئولین رژیم صهیونیستی برگرداند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در خصوص حمله ایران به اسرائیل گفت: اگر به خانه ما حمله بشود و پول کمی هم در حساب بانکیمان داشته باشیم، باز هم از خودمان دفاع خواهیم کرد. حال وقتی به کشورمان حمله شده، حتی اگر مشکلات اقتصادی فراوانی هم داشته باشیم باید دفاع کنیم.

وی در ادامه توضیح داد: پیشینه و سابقه رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که عقل، وجدان و شعور ندارند. اگر اینگونه نبودند ۳۰ هزار مردم بی پناه غزه را نمی‎کشتند و ۱۰ هزار نفر زیر آوار و هزاران نفر آواره نبودند. سابقه رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که عقل، شعور و وجدان لازم را ندارند.

رحیمی جهان‌آبادی اظهار داشت: ما در استراتژی‌های نظامی می‌گوییم بازدارندگی بر پایه فرض عقلانیت است. یعنی طرف مقابل بر پایه عقلانیت تصمیم می‌گیرد و می‌داند در این جنگ چه رخ خواهد داد. ولی رژیم صهیونیتی هیچ پایه عقلانی در رفتارش ندارد و هیچ پایه انسانی را دنبال نمی ۴ کند. ما این آمادگی را داریم که هر رفتاری را از طرف اسرائیل پاسخ دهیم.

وی تصریح کرد: من فکر می‌کنم رژیم صهیونیستی متوجه شد که جنگ با ایران با هر کشور دیگری فرق دارد و موشک‌ها و پهباد‌های ایران بر فراز شهر‌های اسراییل حرکت می‌کنند. متوجه شدند ایران کشوری است که می‌تواند از خودش دفاع کند. شاید این پیام بتواند ذره‌ای عقلانیت را به مسئولین رژیم صهیونیستی برگرداند.

عضو کمیسیون امنیت ملی در خصوص برخورد آمریکا به حمله ایران اظهار کرد: من فکر می‌کنم آمریکایی‌ها رفتار سابق خود را ادامه می‌دهند. تحریم‌ها و فشار‌ها آمریکا ادامه خواهد داشت. رفتار آمریکایی‌ها عجیب نیست، برای ما و جهان هم این رفتار‌ها عجیب نیست. آمریکایی‌ها تا این حد از اسراییل جنایتکار حمایت می‎کنند و جهان هم در حیرت این رفتار است.

وی در نهایت گفت: شورای امنیت باید بیش از ۶۰ سال ظلم، تجاوز و کشتار را در سابقه اسراییلی‌ها ببیند. یک کتاب را نباید از نیمه آن شروع به خواندن کرد. از ابتدای آن باید خواند تا ببینیم قاتل و جنایتکار کیست؟ اسراییل به تمام کشور‌های منطقه زور می‌گوید و حتی به ساکنین اصلی فلسطین. ما سال‌ها حمله مستقیم به اسراییل نداشتیم، اما آن‌ها بار‌ها حمله کردند؛ دانشمندان و فرماندهان سپاه قدس ما را ترور کردند. ما بعد از این همه تحمل یک بار پاسخ محدود دادیم. قدرت ایران خیلی فراتر از چیزی بود که به نمایش گذاشت. فقط خواستیم هشداری بدهیم.

دیگر خبرها

  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • هشدار قاهره درباره یورش زمینی رژیم صهیونیستی به رفح
  • هشدار دانشمندان؛ همه‌گیری آنفلوانزا در جهان (فیلم)
  • این سد از بروز فاجعه انسانی در سیستان و بلوچستان جلوگیری کرد
  • پاسخ ایران برای هشدار به اسراییل محدود بود!
  • انزوای مطلق رژیم صهیونیستی در المپیک هنرهای تجسمی جهان
  • هشدار سازمان بهداشت جهانی در مورد اپیدمی جدید/ آیا ویروس جدید جای نگرانی دارد؟
  • هشدار اسپانیا به رژیم صهیونیستی درباره حمله به رفح
  • ویلیام برنز: اگر ما نبودیم‌، اسرائیل در مقابل ایران قادر به دفاع از خود نبود/ رسانه‌های صهیونیستی: سکوت کامل نتانیاهو نشان دهنده دردسری استراتژیک است که حمله ایران برای او ایجاد کرده است/ کمبود آب شرب غزه را در آستانه فاجعه قرار داده است +عکس و فیلم
  • هشدار اردن درباره عواقب خطرناک حمله اسرائیل به رفح