Web Analytics Made Easy - Statcounter

این روزها چشم دنیا به دست داشمندان برای رهایی از ویروس کرونا است که در این میان به نتایج خوبی هم دست یافته شده است.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، در حال حاضر هنوز داروی مشخصی به عنوان داروی اختصاصی و نجات بخش نهایی برای بیماری کرونا از هیچ منبع موثق علمی در جهان معرفی و به اثبات نرسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این وجود دانشمندان سراسر جهان در پی یافتن داروی مقابله با کرونا هستند که تا کنون بیش از ۷۰ نیز مورد بررسی قرار گرفته است؛ هر چند  تنها داروهای ضدمالاریا، ضد ابولا از این شمار امیدبخش محسوب می‌شوند. هم‌چنین داروهای ایدز و روماتیسم نیز به چشم می‌خورد.

به گفته برخی از مسئولان برای بیماران مبتلا به ویروس کرونا که به صورت سرپایی درمان می شود هیچ دارویی تجویز نمی‌شود. داروی «اوسلتامیویر» (oseltamivir) یا «تامیفلو» که برای درمان آنفلوانزا کاربرد دارد و قبلا برای درمان کرونا تجویز می‌شد از خط درمان کرونا خارج شده و تجویز این دارو برای کرونا ممنوع شد.

آغاز کارآزمایی دارو کرونا در کشور

داروی فاویپیراویر در سال ٢٠١١ توسط شرکت تویامای ژاپن برای اولین بار به عنوان داروی درمان آنفلوانزای نوع B معرفی و پس از بروز اپیدمی جهان گیر کرونا استفاده از آن برای درمان این بیماری نیز مطرح شد.

بر اساس تحقیقاتی که انجام شده است، این دارو می تواند ضمن تسریع روند بهبودی، زمان بستری در تخت های بیمارستانی را کاهش دهد، البته هنوز اثرات این دارو بر بیماران حاد و ICU نیازمند بررسی های بیشتر است.

گزارش‌های پراکندهای در خصوص اثرگذاری داروی فاویپیراویر بر روی ویروس کرونا از منابع مختلف در کشورهای درگیر با کرونا مانند چین منتشر شده است؛ از همین رو متخصصان کشورمان نیز تحقیقات خود را  از ماه های آخر سال گذشته پروژه سنتز، فرمولاسیون و کارآزمایی بالینی این دارو آغاز کرده‌اند. 

این دانشمندان از تعدادی از شرکتهای دارویی و مراکز دانشگاهی کشور از جمله مرکز همکاری های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری، پژوهشکده گیاهان و مواد اولیه دارویی دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده شیمی پپتید دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، دانشکده داروسازی و مرکز تحقیقات علوم دارویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و تعدادی از مراکز خصوصی همچون شرکت نفس فارمد هستند.

کلمه ساخت در داروسازی در دو معنی سنتز مواد موثره و شکل‌دهی ماده موثره یا همان فرمولاسیون برای مصرف بیماران کاربرد دارد که تلاش ها در هر دو زمینه از اسفند ماه ۹۸ در مرکز تحقیقات علوم دارویی همچنین دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی عملیاتی شد.

سنتز ماده موثره این دارو با موفقیت در فاز نهایی قرار گرفته و همچنین فرمولاسیون تعداد محدودی قرص های ۲۰۰ میلی گرمی این دارو در روز یکشنبه ۱۷ فروردین پس از طی مراحل قانونی برای انجام آزمون های بالینی، در کنار قرص های تهیه شده از کشور چین و همچنین بخش خصوصی کشور در اختیار کادر درمانی بیمارستان مسیح دانشوری قرار گرفت تا مطابق مقررات و پروتکل های مورد تایید وزارت بهداشت تحت مطالعات کارآزمایی بالینی قرار گیرد.

نتایج این مطالعات در کنار مطالعات کارآزمایی بالینی دیگری که در دیگر مراکز درمانی کشور در حال انجام است، در نهایت با طرح در کمیته‌های علمی ستاد مقابله با کرونای وزارت بهداشت، وضعیت تایید یا عدم تایید این دارو را برای استفاده در درمان کووید ۱۹ مشخص خواهد کرد.
در صورتی که نتایج کارآزمایی های بالینی که در مراکز درمانی متعددی در کشور در حال انجام است، به تایید اثرگذاری فاویپیراویر در درمان بیماری کووید ١٩ منجر شود، تکنولوژی ساخت و فرمولاسیون این دارو در داخل کشور در هر دو بخش دانشگاهی و خصوصی آماده بهره برداری و استفاده مراکز درمانی است.

اسامی داروخانه‌ها

۱۰ داروخانه، داروخانه‌‌های 29 فروردین، هلال احمر شهر ری، هلال احمر جشنواره، هلال احمر طالقانی، دکتر علیزاده هشی اسلام‌شهر، سرپایی مدرس، شهید کاظمی، سوم خرداد، دکتر هوشمند ولی‌عصر و دکتر کریمی نژاد شهران با تحویل نسخ ثبت‌شده در قالب فرم‌‌های استاندارد داروی سرپایی، داروی بیماران مبتلا به کرونا را عرضه می‌‌کنند.

نکته قابل توجه این است که توصیه می‌شود شخص بیمار از مراجعه به داروخانه خودداری کرده و تنها همراه بیمار برای دریافت دارو به داروخانه‌‌ها مراجعه کند.

انتهای پیام/۴۰۸۴/

منبع: آنا

کلیدواژه: ویروس کرونا داروخانه درمان کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۱۶۰۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیگیری اختلال سامانه نسخه الکترونیک سلامت

به گزارش  خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ تداوم اختلالات سامانه نسخه الکترونیک سلامت مشکلات زیادی را برای بیماران به دنبال داشته است؛ آقایی که برای گرفتن دارو‌های شیمی درمانی همسر بیمارش به داروخانه ۱۳ آبان آمده می‌گوید: سه روز است که برای دریافت دارو به این داروخانه می‌آیم، اما سامانه قطع است امروز از رادیو شنیدم اگر بتوانم از پزشک نسخه کاغذی بگیرم می‌توانم دارو‌ها رو به نرخ دولتی بگیرم. دیگر بیماران خاص نیز چنین شرایطی دارند.
دکتر محمد غلام نژاد گفت: ما این تصمیم را گرفتیم نسخه کاغذی اعمال بشود و همان محاسباتی که قبلا به صورت الکترونیک انجام می‌گرفت برای مردم به همان صورت انجام شود، ما پیش بینی می‌کنیم که مشکلات ارتقای سامانه طی روز‌های آینده برطرف شود.
رئیس مجموعه داروخانه‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: اگر بیماران نسخه کاغذی داشتند بپذیرید برای بیمارانی هم که نسخه کاغذی ندارند از سامانه قبلی بیمه سلامت نسخه بیماران را استحقاق سنجی کنید و طبق تعرفه بیمه‌ای داروهایشان را ارائه کنید / کار شما را زیاد‌تر می‌کند، اما کار بیماران در اولویت است و باید حل شود.
دکتر محمود بیگلر افزود: طبق این تصمیم بیمار نباید از آنچه قبلا می‌پرداخت؛ پرداخت از جیب بیشتری داشته باشد.
قرار است دستورالعمل این تفاهم نامه به همه داروخانه‌های بیماران خاص ابلاغ شود و بر این اساس در هر یک از این داروخانه ها، نماینده‌ای از بیمه سلامت حاضر می‌شود تا به صورت دستی بیمارانی که استحقاق دارو دارند را به داروخانه معرفی کنند.
طبق این گزارش، طرح موفق نسخه نویسی الکترونیک که طی چند سال گذشته اجرا شده اکنون با وجود این اختلالات نیازمند تدبیر و تمهیدات ویژه تری مسئولان سازمان بیمه سلامت برای حل مشکلات بیماران است.
سازمان بیمه سلامت می‌گوید هم به پزشکان اعلام کردیم که تا رفع اختلالات سامانه نسخه الکترونیک سلامت به بیماران نسخه کاغذی بدهند و به داروخانه‌ها به ویژه داروخانه‌های بیماران خاص ابلاغ شده که از طریق سامانه قبلی نسخه الکترونیک سلامت استحقاق سنجی کنند و دارو‌های بیماران به یژه بیماران خاص رو به قیمت بیمه‌ای به بیماران ارائه بدهند.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • کدام داروها را می توان بدون نسخه خرید؟ | زمانی که باید مصرف داروهای OTC را قطع کنید
  • هزینه درمان بیماران هموفیلی؛ ۱۰۰ میلیون تومان در ماه!
  • برطرف شدن احتیاج استان مرکزی به داروی وارفارین
  • پیگیری اختلال سامانه نسخه الکترونیک سلامت
  • بهترین راهکار برای کاهش وزن
  • تولید ۲۵۰ میلیون مکمل/ صادرات ۱۳ میلیون دلاری داروهای سنتی
  • تهیه بیش از ۳۰۰ دارو از ۱۲۰۰ گیاه دارویی در کشور/ ارسال ۳۵۰ قلم داروی طبیعی به کمیسیون قیمت
  • رشد تهیه دارو از گیاهان دارویی در کشور
  • فقط یک‌چهارم گیاهان دارویی برای تولید دارو استفاده شده‌اند
  • بازدید مقام سازمان غذا ودارو از آزمایشگاه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی نیشابور