رعایت 10 نکته پایتخت را از سانسور نجات می داد
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۱۶۳۳۸
پس از پخش سری ششم سریال پایتخت، بحثهای زیادی درباره سانسور و چرایی پخش برخی سکانسها مطرح شده، اما سنکاسهایی نیز در این سریال بود که مصداقی از جنسیتزدگی است و بهتر بود آنها تغییراتی داشته باشند!
پس از پخش چند قسمت از فصل ششم پایتخت، عوامل و بازیگران این سریال به سانسور بیش از حد، اعتراض کردند و احمد مهرانفر تکهای از رقص ارسطو را که سانسور شده بود را در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد؛ اما تمام مشکل از سکانسهای پخش شده و سکانسهای حذفی بود؟
برخی دیالوگهای ضد جنسیتی و رفتارهای کج فرهنگی در این سریال به وضوح دیده میشد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
۱. رفتار هما با دخترانش نیز شبیه به مادری زورگو بود که تنها خدمت در خانه را از آنها میخواهد و برای عضویت در اینستاگرام آنها را سرزنش میکند. هما و نقی هر جا که دخترانشان پیشنهاد به روزی میدهند آنها را ساکت میکنند و نقی آنها را درباره چگونگی کار با ویدیوکال، بازخواست میکند.
۲. گستاخی و رفتارهای خارج از قاعده با بزرگترها از جمله انتقادات وارد بر پایتخت۶ بود. این مساله در رفتارهای سرکشانهی بهتاش نمود زیادی داشت و با دعوای بهروز با رحمت به اوج خودش رسید.
۳. فهیمه که در سریهای پیش سریال، زنی سختیکشیده بود در فصل ششم تبدیل به آرایشگری تازه به دوران رسیده با رفتارهای کلیشهای شده بود. با دختر همراه بهتاش رفتاری توهینآمیز داشت در حالی این پسر خودش بود که از آن دختر به عنوان راننده آژانس سوء استفاده میکرد و او را تیغ میزد. پسر کوچک فهیمه، برای دختر داییهایش قلدری میکرد و به کلی شخصیتهای سریال به سارا و نیکا اجازه ورود به بحثها و صحبت کردن را نمیدادند.
۴. رحمت با آوردن عکس رادیولوژی دندانهای فهیمه میآید که خسارتش را از برادر او بگیرد. انگار زن کالایی است که مجبور به پس دادن آن شده بود و حالا خسارت میخواست. این تنها کافی نبود، بعد از فهیمه به سراغ زن دیگری یا شاید بهتر باشد بگوییم به سراغ کالای دیگر میرود. انقدر الفاظ محبتآمیز به پای همسر جدیدش میریزد که ما بفهمیم فرقی نمیکرد چه زنی روبهرویش باشد.
۵. دخالتهای نا به جای والدین در زندگی فرزندان، در صحنهای که بهبود به بهتاش میگوید: «میخواهم برای تو زن بگیرم و خانه بخرم» از جمله سکانسهایی بود که به استقلال جوانان بیتوجه بود. برخی معتقدند این شخصیتها در جامعه رشد کرده و نباید انتظار ایدهآلی از آنها داشته باشیم؛ حتی اگر این حرف را درست بگیریم باز هم نباید عامل ترویج فرهنگ غلط باشیم.
۶ . هما به مرد همسایه که بابت ازدواج خواهرش با رحمت از آنها مشورت میخواست گفت: «خواهر شما دوتا بچه دارد و مطلقه است به درد رحمان و رحیم نمیخورد» که کنایهای به مطلقه و مادر فرزند بودن او میزد. در مورد «دختر محمود نقاش» نیز چند بار اشاره به دختر نبودن، فرزند داشتن و مطلقه بودن او کرد.
۷. هما به شخصیت کلیشهای حسود و بیمنطق تبدیل شد. وقتی نقی به هما میگوید: «شما تحصیلکرده هستی» پاسخ میدهد: « تحصیلات به هیچ زنی در این مورد (حسادت زنانه) کمک نکرده است» که این توهینی به زنان تحصلکرده و تحصیل نکرده است که آنها توانایی رشد و تفکر با منطق را ندارند.
۸. صحنهای که نشان میدهد نقی در بین مهمانان مرد نشسته و با آنها گفت و گو میکند در حالی که زنان در حیاط و آشپزخانه مشفول کار کردن و تدارک دیدن هستند. آب زمزم را هم که میآورند تنها در بین مهمانان مرد پخش میکنند.
۹. نقی از داوری در کشتی زنان ذوقزده میشود و درمورد زنی که قبلا به خواستگاری او جواب منفی داده است رفتاری عاقلانه نشان نمیدهد. در جواب به بهبود که گفت: «اگر فهیمه ازدواج کرده بود ...» پاسخ داد: «فهیمه غلط کرده من نمیذاشتم ازدواج کند» از جمله دیالوگها و رفتارهایی هستند که نه تنها ضد جنسیتاند، رواج کجفرهنگی را نیز داشتند.
۱۰. دخالتهای متعدد در مصادیق زندگی شخصی کاراکترهای سریال هم یکی از مصادیق پرتعداد رواج کجفرهنگی در سریال بود./ایرنا
بیشتر بخوانید
سکانسی از پایتخت که اشک مهران احمدی را درآوردمنبع: ایران آنلاین
کلیدواژه: سکانس ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۱۶۳۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سانسور و انکار؛ سیاست صهیونیستها در پوشش عملیات وعده صادق
رژیم صهیونیستی با وجود سانسور سازمانی سنگینی که بر رسانههای خود حاکم کرده، شاهد تعارضات شدید در حوزه رسانهای خود در جریان عملیات وعده صادق شده و با گذشت زمان دچار تعارضات و تناقضاتی خواهد شد که در آیندهای نزدیک گریبان آنها را خواهد گرفت.
به گزارش گروه سیاسی خبرگزرای دانشجو، طی یک هفته گذشته پاسخ انتقامی جمهوری اسلامی ایران به رژیم صهیونیستی، تیتر اول اخبار تمامی رسانه های جهان بوده است. در رژیم صهیونیستی نیز رسانه های این رژیم طی این مدت، پاسخ ایران را در صدر اولویت های خود در دستور کار انعکاس خبری قرار داده اند. این رسانه ها به تبع آنکه ذیل ساختاری قرار گرفته اند که در این حمله، موضوع اصلی خبر و محمل حمله نظامی قرار گرفته است، انعکاس خبری خود را معطوف به حمایت از ساختار رژیم صهیونیستی تعریف کردند.
در این نوشته نوع انعکاس رسانه های رژیم صهیونیستی مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا مشخص شود این رسانه ها چگونه با مسئله پاسخ ایران برخورد کرده اند. اما پیش از ورود به بحث، یادآوری دو نکته در خصوص رسانه های رژیم صهیونیستی و انعکاس خبری در سرزمین های اشغالی ضروری است.
رسانه؛ بخشی از ساختار ارتش
در رژیم صهیونیستی، برخلاف سایر ساختارهای حاکمیتی جهان- که یک حاکمیت سیاسی، ارتش را به عنوان بازوی نظامی برای دفاع از تهدیدات به کار می گیرد- ساختار معکوس است و در حقیقت یک ارتش، با به دست گرفتن ساختار سیاسی، از آن برای حفظ یک مجموعه نژادپرست اقدام می کند. یعنی ارتش، رکن اصلی این رژیم است. در این تعریف، ارتش نیز تعریفی متفاوت از سایر حاکمیت ها پیدا می کند. چنانکه تمام بخش های حاضر در یک جغرافیا، ذیل ارتش قرار می گیرند.
با این تعریف، تمامی ارکان جامعه صهیونیست های مهاجر ساکن فلسطین اشغالی بخشی از ارتش هستند که یکی از این بخش ها رسانه است. لذا رسانه بخشی از ارتش رژیم صهیونیستی محسوب می شود و هماهنگ با ارتش به فعالیت می پردازد. برخلاف ادعای صهیونیست ها در خصوص داشتنِ جامعه باز - که یکی از ارکان آن رسانه است- به هیچ وجه رسانه به مفهومی که حتی در کشورهای غیر دموکرات وجود دارد، در رژیم صهیونیستی وجود ندارد و رسانه، یکی از ابزارهای اساسی ارتش رژیم صهیونیستی بوده، در اختیار اهداف صهیونیسم است.
سانسور شدید سازمانی
براساس آنچه در بالا به آن اشاره شد، تمام رسانه ها ذیل مجموعه کنترل کننده رسانه ها- که در ارتش رژیم صهیونیستی قرار دارد- فعالیت می کنند. مجموعه کنترل کننده رسانه ها، با سانسور شدید سازمانی، اجازه هیچ فعالیت آزاد را به رسانه ها نمی دهد. مجموعه سانسور ارتش رژیم صهیونیستی، با اعلام خط قرمزهایی که هر روز به روز رسانی می شوند- تنها به اخباری اجازه انتشار می دهد که در فهرست ممنوعه ارتش نباشد. هرگونه تخطی، بامجازات های سنگین برای منتشر کنندگان خبر همراه خواهد بود.
نکته مهم در این خصوص آن است که رژیم صهیونیستی این محدودیت ها را در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی و پیامرسان نیز اعمال می کند و هرگونه تخطی از این شرایط در فضای مجازی موجب مجازات جدی و سنگین، مرتکبین آن خواهد شد.
سانسور اولیه اخبار پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی
مرور رسانه های رژیم صهیونیستی، اعم از رسانه های مکتوب، برخط، پیامرسان ها و شبکه های اجتماعی رژیم صهیونیستی نشان می دهد هیچ خبری مبنی بر اینکه پاسخ ایران چه اثرات تخریبی در سرزمین های اشغالی داشته است، در آنها منتشر نشده است. البته این مسئله مربوط به اعلام جزئیات، محل اصابت موشک ها و پهپاد و تخریب های ناشی از آنها است.
تنها اخباری که در این خصوص منتشر شدند با نگاهی جانبدارانه و بدون اعلام آمار به این نکته اشاره داشتند که بیشتر موشک ها و پهپادهای شلیک شده، به اهداف اصابت نکرده اند. اما با این حال اخبار منتشر شده حکایت از آن داشتند که بخش کوچکی از موشک ها و پهپادهای شلیک شده به هدف اصابت کرده اند.
تعارضی که دستگاه سانسور به وجود آورد
اما گام بعدی دستگاه سانسور رژیم صهیونیستی به دلیل آنکه بسیار افراطی و تمامیت خواهانه برنامه ریزی شده بود، با آشکار کردن تناقض ها و تعارض های متعدد، دروغین بودن اقدامات رسانه ای رژیم صهیونیستی را آشکار کرد. هنگامی که رسانه های رژیم صهیونیستی و در صدر آنها دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی اقدام به انتشار خبرِ «رهگیری 99% موشک ها و پهپادها» کردند، آمار و ارقام با تعارض روبرو شدند.
رسانه های رژیم صهیونیستی با آمار متعارض، مجموع تعداد موشک ها و پهپادهای شلیک شده را بین 170 تا 300 اعلام کردند. این آمار با تصاویری که از برخورد موشک ها و پهپادها در فضای مجازی منتشر شده بودند تعارض کامل داشت. در برخی فیلم ها منتشر شده توسط مردم، در چند ثانیه چند انفجار براثر برخورد موشک و پهپاد با یک منطقه مشاهده می شود، در حالی که 1% از آماری که صهیونیست ها اعلام کرده بود – یعنی 170 تا 300 موشک و پهپاد- از تعداد انفجارهای موجود در یک فیلم هم کمتر بود.
موضعگیری های متعارض با رسانه ها
نکته دومی که دستوری بودن ارائه آمار توسط رسانه های صهیونیستی را آشکار کرد برخی اظهار نظرهای رسانه ای بود. در همین راستا رونن برگمن در یک اظهار نظر رسانه ای اعلام کرد: اگر جلسه دیشب کابینه جنگ به طور مستقیم از رسانه ای پخش می شد، هم اکنون 4 میلیون نفر در فرودگاه بن گوریون آماده مهاجرت از اسرائیل بودند. یا روزنامه «معاریو»، در مقاله ای نوشت: ایران از مدت ها پیش پیروز شده است، چرا که ایران با درایت و عقلانیت عمل می کند و اسرائیل باید از آن درس بگیرد.
این مواضع، تعارض موجود در دروغ بزرگ «رهگیری 99% موشک ها و پهپادها» را آشکار می کرد. اما نکته مهمتر آن بود که هیچ یک از رسانه های صهیونیستی از اهداف نامبرده شده تا کنون فیلمی منتشر نکرده اند. تصویری که از فرودگاه «نواتیم» منتشر شد و در آن فرود یک هواپیمای «اف 35» نشان داده می شود نیز مربوط به 6 اکتبر 2023 بوده است.
اخبار نقیض رسانه های غربی
در کنار تمام تعارضاتی که در بالا به آن اشاره شد، اخباری که از سوی رسانه های غربی منتشر شد، دروغ بودن ادعای رسانه های رژیم صهیونیستی و دروغین بودن اخبار آنها را ثابت کرد.
در مهمترین نمونه از این تعارضات باید به خبری اشاره کنیم که «ای بی سی نیوز» آمریکا منتشر کرد و در آن اعلام کرد 5 موشک بالستیک ایران به پایگاه نواتیم برخورد کرده است و در این برخورد یک هواپیمای «سی 130»، یک باند غیر مستعمل و چند انبار خالی از بین رفته است. علاوه بر اینکه 4 موشک بالستیک نیز به پایگاه هوایی نقب برخورد کرده اند.
مجموع داده های فوق نشان از آن دارد که رژیم صهیونیستی با وجود سانسور سازمانی سنگینی که بر رسانه های خود حاکم کرده اما به دلیل غافلگیری و عدم تصمیم گیری، شاهد تعارضات شدید در حوزه رسانه ای خود در این حمله شده است و حالا هرچه از زمان می گذرد، با آشکارتر شدن تعارضات اخبار رسانه ای، صهیونیست ها دچار تعارضات و تناقضاتی می شوند که قطعاً در آینده گریبان آنها را خواهد گرفت.