Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-24@07:57:13 GMT

مزد ۹۹ به شورای عالی کار بازگشت

تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۱۶۵۰۴

مزد ۹۹ به شورای عالی کار بازگشت

همشهری آنلاین - احمد میرخدائی: در این جلسه نمایندگان دولت، کارگر و کارفرما حضور خواهند داشت و با توجه به اختلاف شدید در مواضع طرف‌های کارگری و کارفرمایی، احتمال حصول نتیجه نهایی در این جلسه بسیار پایین است. کارگران بر جبران هزینه تحمیل شده به معیشت کارگران تأکید دارند و کارفرمایان خواستار فریز مزد و تغییر نکردن دستمزد تا پایان بحران کرونا هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق قانون کار، دستمزد کارگران در هر سال، باید با رایزنی شرکای اجتماعی یعنی نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت در شورای عالی کار و با توجه به نرخ تورم رسمی و هزینه معیشت خانوارهای کارگری تعیین ‌شود. طبق قواعد سال‌های قبل، عمدتاً تعیین حداقل حقوق کارگری در اواخر هر سال انجام می‌شد؛ اما امسال به‌واسطه شیوع کرونا، عملاً محدودیت‌هایی برای برگزاری تجمعات ایجاد شد و به تعلیق جلسات تعیین دستمزد انجامید؛ در نتیجه باوجود موافقت کارگران برای ادامه کار نشست‌های تعیین مزد، در هر شرایطی، دولت ترجیح داد مذاکرات مزد ۹۹ را به سال جدید موکول کند و البته وعده داد این مذاکرات در فروردین‌ماه به نتیجه برسد.

ادامه مذاکرات مزدی در جلسه امروز

به گزارش همشهری، آن‌گونه که علی خدائی، نماینده کارگران در شورای عالی کار اعلام کرده، دعوت‌نامه حضور در جلسه شورای عالی کار به دست اعضای این شورا رسیده و مذاکرات مزدی در این جلسه که عصر روز چهارشنبه، ۲۰ فروردین،  برگزار می‌شود، پیگیری خواهد شد. خدایی در گفت‌وگو با همشهری تأکید می‌کند؛ مواضع طرف‌های کارگری در جلسه روز چهارشنبه، همچنان بر لزوم جبران هزینه تحمیل شده به معیشت کارگران استوار است و پیگیر اعمال نرخ تورم واقعی و رشد هزینه‌های معیشت در تعیین حداقل مزد کارگری خواهند بود. البته طرف کارفرمایی نظری کاملاً متضاد با کارگران دارد و خواستار جلوگیری از افزایش دستمزد تا پایان بحران کروناست. اصغر آهنی‌ها، نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار درباره این خواسته طرف کارفرمایی به رسانه‌ها می‌گوید: پیشنهاد مطرح‌شده در شورای عالی کار این است که افزایش دستمزد کارگران در صنایع بزرگ مطابق مصوبه شورای عالی کار باشد، صنایع کوچک و متوسط ۱۵ درصد تعیین شود و  افزایش دستمزد کارگران شاغل در صنوف صفر درصد باشد تا بنگاه‌های اقتصادی بتوانند به حیات خود ادامه دهند و از سوی دیگر دولت به بخش‌هایی که افزایش حقوقشان کمتر است بسته معیشتی اعطا کند. این پیشنهاد را پیش‌ازاین نماینده کارفرمایان، تحت عنوان فریز مزد، در شورای عالی مطرح کرده ولی به‌شدت مورد اعتراض طرف کارگری قرار گرفته؛ گویا نمایندگان دولت هم در همان جلسات شورای عالی کار با این پیشنهاد مخالفت کرده‌اند.

شیطنت در مذاکرات مزدی

طرف کارگری دل خوشی از به حاشیه راندن مذاکرات مزدی ندارند و نمایندگان کارگران در شورای عالی کار به‌اتفاق معتقدند که مطرح کردن مسائلی مانند مزد منطقه‌ای، تقسیم مسئولیت معیشت کارگران میان دولت و کارفرما یا همین پیشنهاد فریز مزدی، ترفندی برای اتلاف وقت در تعیین دستمزد است که از یک‌سو باعث می‌شود بحث‌های کارشناسی به حاشیه رانده شود و از سوی دیگر با اتلاف وقت، مزد کارگری با عجله و در دقایق ۹۰ و برخلاف واقعیت‌ها تعیین شود. به گزارش همشهری، طرف کارگری در مورد بحث فریز مزدی نیز همین موضع‌گیری را داشته و البته پیش‌تر نمایندگان آنها اعلام کرده‌ بودند با مصوبه‌ای که خواسته کارگران را محقق نکند موافقت نخواهند کرد. علی خدایی، عضو کارگری شورای عالی کار با اشاره به اینکه طرف کارفرمایی دوباره در روزهای اخیر بحث مردود فریز مزدی را در برخی رسانه‌ها مطرح کرده، به همشهری می‌گوید: در شرایطی که ۲ سال از افزایش هزینه معیشت کارگران در اثر جهش نرخ ارز می‌گذرد و درخواست مکرر آنها برای جبران هزینه معیشت بی‌پاسخ مانده، مطرح کردن بحث‌هایی نظیر فریز مزدی چیز جز کاشتن بذر ناامیدی در دل کارگران و به سخره‌ گرفتن خواسته آنها نیست.

مذاکرات مزدی خلوت شد

شیوع کرونا که باعث شده بود برگزاری جلسات کمیته مزد به تعویق بیفتد، گویی هنوز هم عاملی مؤثر در کیفیت برگزاری مذاکرات مزدی است؛ به‌گونه‌ای که به نظر می‌رسد جلسه  شورای عالی کار با حضور تعداد کمتری از نمایندگان اقشار کارگری برگزاری خواهد شد. به گزارش همشهری، برخی نمایندگان کارگری که در جلسات قبلی شورای عالی کار حضور داشتند، می‌گویند هیچ‌گونه دعوت‌نامه برای حضور در جلسه برای آنها ارسال نشده است. یکی از فعالان کارگری دراین‌باره گفته است: این دعوت‌نامه فقط از طریق پیامک برای ۳ نفر از اعضای کارگری شورای عالی کار ارسال شده و برای ۴ نفر دیگر از نمایندگان کارگری همچون نماینده کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران، نماینده مجمع عالی کارگران و نماینده بازنشستگان دعوت‌نامه ارسال نشده است. البته هنوز وزارت کار به‌عنوان متولی برگزاری جلسات شورای عالی کار جزئیاتی از نحوه برگزاری جلسه یا تغییر در دعوت از اعضا منتشر نکرده است؛ اما به نظر می‌رسد خلوت شدن جلسه، به شیوع کرونا و الزام رعایت پروتکل‌های بهداشتی ربط داشته باشد که برگزاری تجمعات بالای ۱۵ نفر را ممنوع می‌داند. طبق قانون شورای عالی کار ۹ عضو اصلی از دولت، کارگر و کارفرما حق رأی دارند و احتمالاً در جلسه فقط همین ۹ عضو اصلی به همراه نمایندگان ویژه‌ای از دولت حضور داشته باشند.

کد خبر 498985 برچسب‌ها اشتغال کارگری کارگران حقوق و دستمزد

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: اشتغال کارگری کارگران حقوق و دستمزد شورای عالی کار شورای عالی کار معیشت کارگران مذاکرات مزدی مذاکرات مزد دعوت نامه فریز مزدی فریز مزد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۱۶۵۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رصد اقدامات دستگاه‌های اجرایی در حوزه امنیت غذایی

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد اسماعیل مطلق گفت: اقدامات دستگاه‌های اجرایی مربوطه در حیطه امنیت غذایی و سلامت غذا توسط دبیرخانه شورای عالی رصد می‌شود و تمامی دستگاه‌ها موظفند گزارش اقدامات را جهت جمع بندی به دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی ارسال نمایند.

وی افزود: دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی پیرو ابلاغ رهنمودهای رئیس جمهور در هجدهمین جلسه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی، جلسه هم اندیشی و هماهنگی اجرای رهنمودهای رئیس جمهور در خصوص اهمیت توجه به امنیت غذایی و سلامت غذای مصرفی مردم و تکالیف وزارت بهداشت و سایر دستگاه‌های مرتبط را برگزار کرد.

مطلق ادامه داد: وزارت بهداشت با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری طی مدت ۲ ماه اقدامات لازم در راستای تولید مواد غذایی از مزرعه تا سفره را تدوین خواهند کرد و در جلسه بعدی شورای عالی سلامت و امنیت غذایی ارائه نمایند.

کد خبر 6085877 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • ارائه لایحه اصلاح قانون کار به مجلس دوازدهم در اولین فرصت
  • خط و نشان کارگران برای دولت /گره کور حق مسکن باز می شود؟
  • بازگشت کارگران «فروآلیاژ» ازنا به کار
  • رصد اقدامات دستگاه‌های اجرایی در حوزه امنیت غذایی
  • جدیدترین خبر درباره رقم دستمزد ۱۴۰۳/ مصوبه دستمزد کارگران تغییر می‌کند؟
  • مبلغ حق مسکن کارگران افزایش می‌یابد
  • افزایش مبلغ حق مسکن؛ عیدی کارگران در هفته کارگر
  • یک فعال کارگری: پیشنهاد ترمیم حق مسکن کارگران در نشست غیررسمی وزارت کار مطرح شده
  • یک پیشنهاد جدید برای تغییر در رقم دستمزد ۱۴۰۳
  • بازگشت خط تولید در ۱۲۰۰ بنگاه اقتصادی با مشارکت بسیج کارگری