Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@22:30:20 GMT

بحران کرونا و کمبود دارو، اروپا را غافلگیر کرده است

تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۱۶۷۸۷

بحران کرونا و کمبود دارو، اروپا را غافلگیر کرده است

به گزارش روز سه شنبه خبرگزاری فرانسه، از جمله کمبودها، مسکن های لازم برای وصل کردن لوله های تنفسی به بیمارانی است که با مشکلات تنفسی مواجه هستند و همچنین داروهای مورد استفاده برای درمان مالاریا است.

درحالی که کووید 19 در حال از بین بردن همه ذخایر داروی درمان مالاریا است، « دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا بدون اینکه اجازه اظهار نظر به کارشناسان پزشکی دهد، استفاده از آن را  بر روی مبتلایان به این ویروس تایید نمی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آژانس دارویی اروپا دیروز دوشنبه با صدور بیانیه ای اعلام کرد که کاهش داروهای موجود به ویژه داروهایی که برای درمان مبتلایان به کووید 19 استفاده می شود، « نگرانی اساسی و بزرگی» برای این آژانس است.

این آژانس که در آمستردام مستقر است و نقشی سازمانی ایفا می کند، می افزاید: برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا نشان داده اند که شاهد کمبود برخی از داروهای مورد استفاده برای بیماران کووید 19 هستند و یا انتظار دارند این کمبود خیلی زود اتفاق بیفتد.

اروپا قاره ای است که بیش از همه تحت تأثیر این ویروس همه گیر قرار دارد و بیش از 50 هزار کشته را ثبت کرده است و تاکنون و با وجود فشار زیاد بر بیمارستان ها ، برای مقابله با موج مبتلایان با ویروس کرونا تلاش می کند.

9 بیمارستان بزرگ اروپایی در خواستی را منتشر کرده اند که در آن خواستار کمک ها تا پایان ماه مارس شده و همچنین خواستار همکاری بین المللی برای تضمین متوقف نشدن تامین داروها به منظور استفاده از آنها برای تسکین علائم بیماری شده اند.

این بیمارستان ها به ویژه در خصوص کمبود داروهای ضروری برای بهبودی بیماران ، از جمله رفع دردهای عضلانی ، آرامبخش و مسکن هایی شده اند که درسایه « فقدان» امکانات و ذخایر قابل بازگشت و دست کم « کافی نبودن» آنها برای درمان بیماران، هشدار داده اند.

این وضعیت آژانس دارویی اروپا را به اتخاذ اقدامات فوری وادار کرده است و براین اساس شرکت های دارویی به برقراری ارتباط مستقیم با آن به منظور تسریع عملیات اعلام کمبودها به طرف های ذیربط اروپایی ملزم شده اند.  

در بیانیه این آژانس آمده است:کمیته ای برای بررسی کمبود داروها ناشی از رویدادهای بزرگ اخیر متشکل از کمیسیون اروپا و مقامات ذیربط هر کشور عضو اتحادیه اروپا و همچنین برای نظارت بر چگونگی اطمینان از رسیدن کمک ها تشکیل شده است.

درخواستی بی سابقه

« ادوارد فیلیپ» نخست وزیر فرانسه اذعان کرد که «تنش بسیار شدیدی» در خصوص داروهای مشخصی به علت « درخواست بی سابقه» آنها وجود دارد زیرا این داروها نقشی مهم برای عملیات احیا و بخش مراقبت های ویژه دارند.

همین مساله در اسپانیا نیز صدق می کند ، تا جایی که سازمان تنظیم مقررات ملی بر «نگرانی بی نظیر» خود در خصوص کمبود  داروهای مورد استفاده در بخش مراقبت های ویژه ، خصوصاً مسکن هایی که برای اتصال بیماران به دستگاه های تنفسی استفاده می شود ، تاکید کرده است.

در چارچوب تلاش ها برای مقابله با این مشکل، مقامات بهداشتی در مواردی مجوز استفاده از داروهایی خارج از زمینه استفاده طبیعی آنها را داده اند مانند داروهای دامپزشکی که حاوی همان مواد فعال موجود در ترکیب داروهای انسانی هستند.

در دستورالعمل های منتشرشده بصورت آنلاین برای پزشکانی که با کمبود داروها مواجه می شوند، یک سازمان اسپانیائی به کادرهای پزشکی فعال در بخش های مراقبت ویژه مجوز تجویز مسکن هایی را داده اند که معمولا از آنها استفاده نمی شود.   

مقامات فرانسوی اعلام کرده اند که برای اطمینان از بازگشت سریع داروهای کمیاب با آزمایشگاه ها در تماس هستند ، در حالی که آزمایشگاه های اسپانیا تولید خود را افزایش داده اند.

درمان کووید 19 با تبلیغات گسترده مواجه شده است اما این درحالی است که هنوز این درمان در مرحله آزمایش مشکلات بیماران است زیرا از این داروها برای درمان امراض دیگر استفاده می شود.

هفته گذشته آژانس دارویی اروپا هشدار داد که متوسل شدن به کلروکین و هیدروکسیکلروکین که برای درمان مالاریا استفاده می شوند ، فقط باید برای درمان کووید 19 در چارچوب آزمایش های کلینیکی یا در حالت « اضطرار ملی» صورت گیرد.

این دو دارو نتایج مطلوبی در درمان کووید 19 در جریان تحقیقات و مطالعات اولیه انجام شده در فرانسه و چین نشان داده است.

با این حال ، آژانس دارویی اروپا همچنین هشدار داد که هر دو دارو دارای عوارض جانبی هستند که می تواند خطرناک باشد و همچنین به کمبود هیدروکسی کلروکین که در معالجه بیماران مبتلای به التهاب مفاصل مورد استفاده قرار می گیرد، منجر شود.

پزشکان ایتالیایی، کشوری که بشدت تحت تاثیر ویروس کرونا قرار گرفته است ، هفته گذشته هشدار دادند که موجودی محدودی این دو دارو می تواند برنامه های استفاده از آنها را در آزمایش های بالینی از بین ببرد.

نگرانی های مشابه در مورد ترکیبی از دو داروی مورد استفاده در درمان« ابتلای به ویروس نقص ایمنی » یعنی لوپیناویر و ریتوناویر مطرح شده است.

برچسب‌ها ویروس کرونا فرانسه ایتالیا اسپانیا اتحادیه اروپا پروندهٔ خبری هراس جهانی از ویروس کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا فرانسه ایتالیا اسپانیا اتحادیه اروپا ویروس کرونا فرانسه ایتالیا اسپانیا اتحادیه اروپا آژانس دارویی مورد استفاده ویروس کرونا کمبود دارو برای درمان داده اند دو دارو کووید 19

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۱۶۷۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شایع‌ترین اختلالات روانی در مبتلایان به کرونا را بشناسید

آفتاب‌‌نیوز :

علیرضا زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، اظهار کرد: مراکز ملی سلامت روانی و اجتماعی جامعه (سراج) نماد انسجام و ساختاریافته مداخلات عمیق پیشگیری، درمان و توابخشی در حوزه بهداشت روانی هستند.

وی به نظام ادغام خدمات اجتماعی در در حوزه مراقبت‌های بهداشت روان در کشور اشاره کرد و گفت: یکی از نقاط بارز و متمایز نظام سلامت در کشور، ادغام حوزه بهداشت و درمان با حوزه سلامت و اجتماعی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به بازدید‌های میدانی نمایندگان سازمان بهداشت جهانی از سیستم بهداشت و درمان کشورمان اشاره کرد و نظام ادغام یافته روان در مراقبت‌های اولیه را که با نظر کارشناسی و تخصصی در کشور شکل گرفته، نظامی کاربردی و مترقی در کشور توصیف کرد.

زالی بهداشت روان را حوزه‌ای چند وجهی دانست و ضرورت انجام کار‌های گروهی و بین بخشی را در این حوزه مورد توجه قرار داد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تعامل مراکز سراج با فرمانداری‌ها را به عنوان مراجع ذی‌صلاح ارایه خدمت به مردم نشانه دغدغه متولیان کشور نسبت به ارتقای سلامت اجتماعی و روانی جامعه دانست.

زالی به ساختار چند وجهی اهداف مراکز ملی سراج اشاره کرد و افزود: تنها حوزه بهداشت تولیت بهداشت روان را برعهده ندارد و سایر دستگاه‌ها مثل فرمانداری، بهزیستی، استانداری و سایر دستگاه‌ها برای ارایه خدمات باکیفیت‌تر به مردم در اجرای اهداف طرح مذکور همکاری دارند.

وی صنعتی شدن جامعه و‌شتاب‌شهرنشینی را دو‌عامل مهم در افزایش بروز اختلالات روان در دنیا دانست و ضروت مداخلات پیشگیرانه، بهداشتی، درمانی و‌توانبخشی در زمینه روان را یادآور شد.

رئیس دانشگاه به تغییرات ساختاری اختلالات روان بعد از کرونا اشاره کرد و گفت: تغییر در ساختار بیماری‌های روان بعد از پاندمی کرونا مسئله‌ای جهانی است.

وی با اشاره به اینکه مطالعات بیانگر این موضوع است که از هر سه نفر تا هفت نفر، مبتلا به کرونا بدون در نظرگرفتن تعداد ابتلا، دچار اختلالات روان شناختی شده‌اند اضافه کرد: شایع‌ترین اختلال، اختلال مربوط به خواب، عدم خواب عمیق و مطلوب، افسردگی، اختلال ترس و اضطراب پس از سانحه و کماکان گوشه‌گیری است.

 زالی به مطالعات عمیق و‌کاربردی دانشگاه در رابطه با عوارض کرونا اشاره کرد و افزود: بر اساس نتایج این مطالعات چنانچه فردی بعد از ابتلا به کرونا پس از چهار ماه از گذشت بیماری همچنان عارضه‌های بیماری با او همراه باشد، طبق تعریف دچار کرونای مزمن است.

رئیس دانشگاه با بیان اینکه بین ۳۵ تا ۴۵ درصد مبتلایان به کوید طولانی یا مزمن با اختلالات روانی آن دست و پنجه نرم می‌کنند خاطرنشان کرد: افسردگی، کاهش اعتماد‌بنفس اجتماعی، اختلال شناختی و حافظه، و اختلال در خواب از مهمترین عوارض روانی کرونای مزمن است.

وی به تحقیقات دانشگاه و انتشار اولین مقالات علمی در دنیا با سرفصل ارتباط سکته مغزی با کرونا اشاره کرد و گفت: افزایش مراکز ملی سراج راهکار مناسبی برای ارتقای بهداشت روان در مبتلایان به کرونای مزمن است.

 زالی عنوان کرد: ایجاد و افزایش مراکز سراج بستر مناسبی برای غربالگری، ارتقای سطح دانش و آگاهی مردم است.

رئیس دانشگاه یکی از مهمترین دلایل کم‌اظهاری و عدم مراجعه مردم برای درمان بیماری روان را بحث انگ یا برچسب‌زدن در جامعه عنوان کرد و افرود: یکی از اهداف ما برای ایجاد مراکز سراج انگ‌زدایی و ایجاد زمینه مطلوب درمان با حفظ محرمانگی پرونده‌هاست.

به گفته وی طرح ملی سراج ارجاعات مجموعه بهداشت و درمان و نهاد‌های حمایتی مثل فرمانداری و بهزیستی را به‌همراه دارد.

وی به ایجاد ۱۰ مرکز ملی سراج در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی اشاره کرد و افزود: به طور کلی با توجه به ترسیم برنامه‌های ملی ایجاد ۱۰۰ مرکز سراج در کل کشور دستور کار است، امروز پنجمین و ششمین مرکز ملی سراج توسط دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در شهرستان دماوند و فیروزکوه به بهره‌برداری رسید و در ماه‌های آتی چهار مرکز دیگر نیز وارد چرخه مدار ارایه خدمت خواهند شد.

رئیس دانشگاه به تاکیدات رییس جمهور با محوریت توسعه زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی شرق تهران اشاره کرد و جذب نیروی انسانی، تامین تجهیزات و تقویت زیرساخت‌های عمرانی را راهکار تحقق این مهم دانست.

وی با بیان اینکه منطقه دماوند با وجود دو جاده مواصلاتی استان مازندران به تهران، مرکزی مهم در ارجاعات تروماست اضافه کرد: بدون تردید با تلاش بیشتر شاهد تحقق و رشد رو به تزاید شاخص‌های بهداشتی و درمانی در منطقه دماوند و فیروزکوه خواهیم بود.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • متفورمین و سرماخوردگی بزرگسالان پرمصرف‌ترین داروهای کشور
  • شایع‌ترین اختلالات روانی در مبتلایان به کرونا را بشناسید
  • مشکل تامین ارز دارو داریم؛ اما وعده درمان سرطان رایگان می دهند! بودجه 1403 برای تامین دارو چه می گوید؟
  • متن گزارش کمیسیون بهداشت درباره دلایل کمبود و گرانی دارو
  • متن کامل گزارش کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره کمبود دارو
  • برای خود و دیگران خودسرانه دارو تجویز نکنیم!
  • پس لرزه های گرانی و کمبود دارو در صحن مجلس /حاجی دلیگانی: سهم بیماران از پرداخت هزینه ها ۳۰ درصد بود نه ۵۰ درصد!
  • مخالفت مجلس با ارسال گزارش گرانی و کمبود دارو به قوه قضائیه
  • مخالفت با ارجاع گزارش وضع بازار دارو به قوه قضاییه
  • دارو زباله نیست!