Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-24@08:11:25 GMT

کرونا ویروس، عامل سندرم حاد تنفسی خاورمیانه

تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۱۷۰۲۵

کرونا ویروس، عامل سندرم حاد تنفسی خاورمیانه

ایسنا/خراسان رضوی شناسایی یک ویروس جدید در سپتامبر ۲۰۱۲، از خانواده کرونا ویروس انسانی در چندین بیمار مبتلا به بیماری شدید تنفسی و کلیوی در خاورمیانه، منجربه مطالعات گسترده‌ای در زمینه شناخت ویروس، بیماری‌زایی و همچنین یافتن روش‌های درمانی جدید شده است.

کرونا ویروس‌ها که برای اولین بار در سال ۱۹۶۰ شناسایی شدند، ویروس‌های بزرگ RNAدار هستندکه طیف وسیعی از حیوانات اهلی، دست‌آموز و همچنین خفاش‌ها را درگیر می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مطالعات اندکی وجود دارد که نشان می‌دهد خفاش‌ها می‌توانند میزبان انواع زیادی از کرونا ویروس‌ها باشند که بسته به منطقه زیست و نوع خفاش‌ها متفاوت هستند». محققان در پژوهشی که با عنوان «مروری بر کرونا ویروس جدید، عامل سندرم حاد تنفسی خاورمیانه (MERS) انجام شده، آورده‌اند: «به نظر می‌رسد حیوانات مخزن طبیعی این ویروس باشند».

این پژوهش که توسط کتایون وحدت در گروه بیماری‌های عفونی، اعظم امینی بخش داخلی و محمدجواد حائری‌نژاد در مرکز تحقیقات زیست فناوری خلیج فارس مورد بررسی قرار گرفته است، نشان می‌دهد به طور کلی کرونا ویروس‌ها در انسان یک بیماری تنفسی خفیف با علائم شبیه به سرماخوردگی ایجاد می‌کنند اما توانایی ایجاد بیماری‌های شدید تنفسی و حتی کشنده نیز در آن‌ها به اثبات رسیده است». برای مثال می‌توان به ایجاد همه‌گیری سارس یا سندرم حاد تنفسی شدید در طی سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۳ اشاره کرد. این ویروس در طی این سال‌ها موجب ابتلاء ۸۰۹۸ نفر شده است که از این میان ۷۴۴ نفر به دلیل نارسایی حاد تنفسی فوت شدند. از سال ۲۰۰۳ تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر مشاهده آلودگی انسانی ویروس به سازمان بهداشت وجود ندارد. این تجربه نشان داد که کرونا ویروس‌های حیوانی توانایی ایجاد گونه‌های جهش یافته و انتقال آن به انسان را دارند که معمولاً بیماری ایجاد شده شدید است.

براساس این پژوهش، مجدداً در سال ۲۰۱۲ یک ویروس جدید دیگر از این خانواده از چند بیمار مبتلا به نارسایی حاد تنفسی جداسازی شد و اولین مورد فوت ناشی از آن در آوریل ۲۰۱۲، اتفاق افتاد تا امروز تقریباً یک سال از شناسایی این ویروس می‌گذرد و مطالعات بسیاری در زمینه شناخت مخزن، بررسی سکانس ژنتیکی ویروس و همچنین گیرنده‌های اختصاصی آن در بدن انسان انجام شده است. با این وجود منبع و مخزن اصلی بیماری و همچنین راه‌های انتقال آن از مخازن به انسان همچنان نامعلوم باقی مانده است. بیشتر بیماران مبتلا از کشورهای عربی عربستان سعودی گزارش شده‌اند و بیماران مبتلا در اروپا و آمریکا نیز سابقه مسافرت به کشورهای عربی یا تماس با مسافران این کشورها را داشته‌اند. گروه دیگر مبتلایان، بیمارستان‌ها (پزشکان و پرستاران) مسئول بیماران بوده‌اند. این امر نشان دهنده قدرت انتقال انسان به انسان این ویروس است.

محققان معتقدند؛ این ویروس نخستین بار در سپتامبر ۲۰۱۲ توسط یک ویروس‌شناس مصری، علی محمدزکی از ریه بیماران مبتلا به پنومونی و نارسایی حاد کلیه همزمان در اردن و عربستان سعودی جداسازی شد. برای شناسایی این ویروس از روش تشخیصی اختصاصی Pan-coronavirus یعنی RTP-OCR استفاده شد. نتیجه نهایی این گزارش، شناسایی یک بیماری نوپدید ویروسی بود. سپس این ویروس در انگلستان از یک بیمار قطری ۴۹ ساله به دلیل ابتلا به عفونت حاد ریوی شدید که فوت شده بود، جداسازی شد. در همان سال نظریه منشاء خفاشی برای این ویروس مطرح شد و در ماه می ۲۰۱۳، کمیته بین‌المللی تاکسونومی ویروس‌ها، نام کرونا ویروس سندرم تنفسی خاورمیانه را پیشنهاد کرد. قبل از اتخاذ این تصمیم از نام غیر اختصاصی کرونا ویروس جدید ۲۰۱۲، یا کرونا ویروس جدید برای نامیدن این ویروس استفاده می‌شد.

در این پژوهش‌ آمده است: «از نشانه‌های بالینی بارز عفونت با این ویروس جدید می‌توان به نارسایی حاد کلیه و عفونت شدید حاد اشاره کرد که در این صورت اغلب منجر به فوت فرد می‌شود. بیماران معمولاً سابقه تب، سرفه و تنگی نفس دارند. البته نیمی از بیماران علائم ساده سرماخوردگی مانند تب، گلودرد، بدن درد و گرفتگی بینی را دارند. در صورت درگیری ریوی، ممکن است علائم نارسایی حاد تنفسی، ادم ریوی و انفلتراسیون‌های متعدد ظاهر شود که اغلب موارد نیاز به استفاده از دستگاه تنفسی و بستری در  ICU  است».

محققان به این نتیجه رسیده‌اند که به منظور تشخیص این ویروس در نمونه‌های گرفته شده از بیماران( خلط یا ترشحات برنکوآلولار) از تکنیک بسیار حساس  Real time RT-PCR استفاده می‌شود. همچنین دستورالعمل‌هایی نیز برای تشخیص ویروس به کمک روش ایمونوفلورسانس در حال بررسی است. اما از آن‌جایی که این روش با بعضی از جنس‌های دیگر کرونا ویروس واکنش متقاطع دارد، استفاده از آن در آزمون‌های تایید با محدودیت روبرو است.

پژوهشگران می‌گویند؛ اگرچه احتمال انتقال شخص به شخص وجود دارد اما به نظر می‌رسد که بیشتر افرادی که بیماری زمینه‌ای  یا نقص ایمنی داشته‌اند، بیشتر در ریسک انتقال قرار دارند. در یک مطالعه بر روی ۴۷ بیمار مبتلا در بزرگترین همه‌گیری این بیماری در عربستان سعودی بیماران دارای بیماری زمینه‌ای مانند دیابت، نارسایی مزمن کلیه و بیماری‌های ریوی بوده‌اند. انتقال در میان اعضاء خانواده و پرسنل پزشکی در تماس با فرد مبتلا تنها در ۲-۱ مورد به اثبات رسیده است.

با این وجود تا زمان شناخت کامل ویروس در بیماران، رعایت نکات احتیاطی تنفسی ریز قطرات همراه با اقدامات احتیاطی استاندارد از همان ابتدای ورود به مراکز درمانی ضروری است. در صورتی که از وسایل حفاظت فردی استفاده نمی‌شود، حداقل باید فاصله یک متری از بیمار رعایت شود. شستشوی دست‌ها و رعایت بهداشت تنفسی مانند پوشاندن دهان و بینی هنگام عطسه و سرفه(استفاده حداقل از یک ماسک طبی) نیز توصیه می‌شود.

همچنین فضای اتاق بستری بیمار نیز باید به خوبی تهویه شود و ترجیحاً بیمار در اتاق ایزوله با فشار منفی بستری شود. جابجایی بیمار بین اتاق‌ها، بخش‌ها و همچنین تعداد ملاقات کنندگان باید محدود باشد و تمامی پرسنل درمانی در هنگام تماس با بیمار باید از وسایل حفاظت فردی مانند دستکش، ماسک، عینک محافظ و گان استفاده کنند.

براساس این پژوهش؛ کرونا ویروس جدید، به عنوان عامل ایجاد کننده سندرم حاد تنفسی در هر فردی با عفونت تنفسی حاد که سابقه تب و بیماری بافت ریه براساس شواهد رادیولوژیک یا بالینی همراه با سابقه اقامت یا سفر به عربستان سعودی و کشورهای همسایه در ۱۰ روز گذشته را داشته باشد مطرح می‌شود. با وجود اینکه شواهد کافی مبنی بر توانایی این ویروس در انتقال به دیگران و ایجاد بیماری شدید و کشنده وجود دارد و در صورت مواجهه با هر مورد مشکوک باید تمامی اقدامات احتیاطی انجام پذیرد.

این پژوهش در مجله علمی پژوهشی طب جنوب در سال ۱۳۹۲ منتشر شده است. 

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی کروناویروس پژوهش کرونا ویروس جدید سندرم حاد تنفسی کرونا ویروس ها عربستان سعودی نارسایی حاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۱۷۰۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات بیماری ترانه علیدوستی؛ ابتلا به یک سندروم خاص؟!

اخباری مبنی بر بیماری ترانه علیدوستی در روز‌های گذشته منتشر شده که موجب نگرانی جامعه سینمایی و مخاطبان شده است. بطور معمول در این مواقع واکنش‌های احساسی و معمولا تلخی منتشر می‌شود که عمده آن‌ها هم تحت تاثیر فضای مجازی و تحلیل‌ها و تفاسیر منابع نامعتبری است که اطلاع‌رسانی دقیق در دستور کار آن‌ها نیست.

به گزارش سینما اعتماد، ترانه علیدوستی حدود ۶ ماه پس از آزادی خود از زندان دچار بیماری به نام سندرم (Drug Rash with Eosinophilia and Systemic Symptoms) با نام اختصاری (DRESS) شده است که یک نوع واکنش شدید ناشی از حساسیت به مصرف برخی دارو‌ها است.

این وضعیت زمانی ایجاد می‌شود که «سیستم ایمنی» واکنش بیش از حدی به برخی دارو‌ها نشان می‌دهد. در نتیجه این امر باعث ایجاد علائم متعددی مانند تب، ناهنجاری‌های خونی و التهاب اعضاء در سراسر بدن می‌شود.

بنا بر گزارش‌های رسیده به سینما اعتماد، خوشبختانه ترانه علیدوستی به موقع متوجه وجود این سندروم شده و درمان‌ها و مراقبت‌های لازم را از ماه‌ها قبل در سکوت انجام داده و پس از پی گرفتن چندین روش درمانی و دارویی، در نهایت توانسته این سندرم را کنترل کند و به شرایط نرمال نزدیک شود و این درمان‌ها به صورت دوره‌ای و برای رسیدن به سلامتی کامل ادامه دارد.

ضمن اینکه حضور چند روزه این بازیگر در بیمارستان کسری تهران که موجب نگرانی‌ها هم شده بود، در ادامه همین مراقبت‌ها بوده که البته به دلیل کاهش اکسیژن خون چند روزی به طول انجامیده و ترانه علیدوستی در حال حاضر شرایط خوبی دارد.

دیگر خبرها

  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • ۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده‌ سرماخوردگی‌ها کروناست | شیوع یک سویه بسیار واگیر کرونا
  • جزییات تازه از اسم بیماری که ترانه علیدوستی به آن مبتلا شده است
  • جزئیات بیماری ترانه علیدوستی؛ ابتلا به یک سندروم خاص؟!
  • نام بیماری ترانه علیدوستی اعلام شد
  • خطر نادیده انگاری پاندمی‌های جدید
  • خطر نادیده انگاری پاندمی های جدید
  • سندروم پس از کرونا چیست؟
  • آنفلوآنزا عامل یک بیماری همه‌گیر جدید در آینده!
  • هشدار متخصصان: آنفلوآنزا به احتمال زیاد در آینده نزدیک باعث ایجاد یک بیماری همه‌گیر جدید خواهد شد