Web Analytics Made Easy - Statcounter

خسرو شهبازی سرپرست سابق سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه طرح توسعه زراعت یکی از نیاز‌های اساسی کشور است، اظهار کرد: با توجه به جلوگیری از قطع درختان جنگل و  نیاز کارخانه‌ها به برداشت چوب از جنگل، طرح توسعه زراعت چوب عملیاتی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در طرح توسعه زراعت پیش بینی شده که سالیانه ۳۰ هزار هکتار کشت زراعت چوب داشته باشیم.

شهبازی ادامه داد: اگر‌ طرح سالیانه ۳۰ هزار هکتار توسعه زراعت چوب محقق شود، این امکان وجود دارد که نیاز چوب صنایع تا سال ۱۴۰۸ به طور کامل از منابع داخل تامین شود.

شهبازی ادامه داد: در طرح توسعه زراعت چوب، مناطق مستعد کشت چوب در استان‌های گرمسیری همچون خوزستان و استان‌های شمالی کشور شناسایی و بر روی نقشه‌ها آورده شده است.

وی با اشاره به اینکه بخشی از کشت زراعت چوب از طریق فاضلاب شهری یا آب‌های غیر متعارف در دستور کار است، بیان کرد: در حال حاضر ۸ تا ۹ شهر و کلان شهر که فاضلاب خام دارند و تصفیه آن‌ها به طور کامل صورت نگیرد، طرح توسعه زراعت چوب در دستور کار قرار گرفته است چرا که این شهر‌ها برای کشت محصولاتی نظیر سبزی و صیفی مناسب نیستند.

سرپرست سابق سازمان جنگل‌ها با اشاره به اینکه ۹۲۰ هزار هکتار از اراضی کشور پتانسیل زراعت چوب را دارا هستند، بیان کرد: با توجه به آنکه بازدهی طرح توسعه زراعت چوب زمان بر است، از این رو افراد در بین ردیف‌های زراعت می‌توانند به کشت دیگر محصولات همچون سبزی و صیفی بپردازند.

 صادرات چوب دست یافتنی است

وی با اشاره به اینکه نیازی به واردات چوب با طرح توسعه زراعت نداریم، بیان کرد: برآورد‌ها حاکی از آن است که سالیانه ۱۲ میلیون متر مکعب چوب در کشور تولید شود که با وجود مصرف درختان میوه کهنسال و آفت زده دیگر نیازی به واردات نداریم و تنها ممکن است برای رقم‌ها و گونه‌های خاص همچون چوب‌های تزئینی واردات صورت گیرد.

به گفته شهبازی، در برنامه‌های آینده بحث توسعه زراعت چوب تزئینی و مبلمان را خواهیم داشت تا با تامین بخش عمده نیاز کشور، واردات به حداقل برسد.

او با اشاره به اینکه صادرات چوب به بازار‌های هدف دست یافتنی است، اظهار کرد: از مجموع ۹۲۰ هزار هکتار اراضی دارای پتانسیل، سالیانه ۳۰ هزار هکتار را به طرح توسعه زراعت چوب اختصاص خواهیم داد که اگر مجموع اراضی مستعد به این طرح اختصاص یابد، امکان صادرات چوب به بازار‌های هدف مشروط بر استقبال بخش خصوصی دست یافتنی است.

شهبازی در پایان با اشاره به اینکه بخش دولتی در طرح توسعه زراعت چوب سرمایه گذاری نمی‌کند، تصریح کرد: بخش دولتی تنها مناطق مستعد و رقم‌های مناسب طرح توسعه زراعت چوب را شناسایی می‌کند و پیش بینی کرده که بخشی نهال یارانه دار و بخشی تسهیلات بانکی را در اختیار بخش خصوصی قرار دهد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سازمان جنگل ها واردات چوب طرح توسعه زراعت چوب هزار هکتار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۱۹۵۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود واگن های وارداتی مترو امسال

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، آقای زاکانی در حاشیه جلسه امروز هیات دولت با اشاره به اختلاف شهرداری و وزارت کشور درباره واردات واگن‌ها افزود: کارفرمای واردات واگن‌های مترو، وزارت کشور است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

شهردار تهران درباره واگذاری فروشگاه شهرونده هم گفت: قرار است در آینده فروشگاه شهروند در بورس عرضه شود.

 

دیگر خبرها

  • امسال نیازی به واردات گندم نداریم
  • کسری بودجه حاصل از واردات بنزین در تبصره هدفمندی یارانه های انرژی بودجه 1403
  • روابط اقتصادی و تجاری استان بوشهر با ازبکستان توسعه یابد
  • اجرایی نشدن ماده ۶۵ احکام دائمی توسعه کشور اصلی ترین عامل مشکلات تولید کنندگان
  • بازگشایی محور فاریاب _کهنوج
  • ورود واگن های وارداتی مترو امسال
  • جهت‌گیری در تعرفه صادرات و واردات، حمایت از تولید است
  • منع واردات کالاهای تولید داخلی/ حمایت بیشتر از تولید داخل با مشارکت ذینفغان 
  • بیش از ۲۵۰ میلیون اصله نهال تولید شد
  • برنامه های هند برای توسعه تعاونی ها