Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-19@13:41:41 GMT

مستندات تشخیص کرونا در طرح هوش مصنوعی

تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۲۱۱۸۴

مستندات تشخیص کرونا در طرح هوش مصنوعی

به گزارش خبرگزاری مهر، حمیدرضا ربیعی عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف و سر تیم سازنده کیت تشخیص کرونا با استفاده از هوش مصنوعی، در واکنش به اظهارات عبدالرسول صداقت دبیر انجمن رادیولوژی ایران تحت عنوان «چالش‌های تشخیص کرونا در طرح هوش مصنوعی»، توضیحاتی ارائه داد.

حقیر سال گذشته در جلسه مشترک با برخی از اعضای هیأت مدیره انجمن رادیولوژی ایران با ریاست جلال جلال شکوهی، با دکتر صداقت آشنا شدم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در آن جلسه پس از ارائه توانمندی‌های مجموعه‌های تحت مدیریت خود در دانشگاه صنعتی شریف، پیشنهاد همکاری مشترک با انجمن را در خصوص استفاده از فناوری‌های نوین در رادیولوژی را مطرح کردم و البته پس از خداحافظی و بعد از آن جلسه هیچ گونه همکاری و پیگیری از جانب انجمن محقق نگردید. هرگز فکر نمی‌کردم ایشان با این همه سوابق اجرایی و علمی، به جای برخوردی عالمانه و حرفه‌ای با یک طرح علمی و موفق که برخی از اعضا برجسته انجمن نیز نقشی در آن دارند، برخوردی اینگونه غیر علمی و غیر مستند داشته باشند و با اتکا به پیشگویی و بدون اطلاع از حقایق و جزئیات این طرح بزرگ، مسائلی حاشیه‌ای در مورد آن عنوان کنند. جدای از اخلاق حرفه‌ای و قضاوت منصفانه، عدم رعایت حق الناس بار سنگینی است که اهل خرد و دل از آن پرهیز می‌نمایند.

امیدوارم پس از خواندن این سطور ایشان دوباره در مورد اظهارات خود تأمل بفرمایند و با رجوع به وجدان خود از افرادی که مورد اتهام قرار گرفته اند به حکم انصاف و شرع مقدس دلجویی کرده و طلب حلالیت کنند.

ایشان فرموده اند: "هرچند استفاده از فناوری نوین هوش مصنوعی مورد استقبال ما است ولی برای قضاوت در مورد این موضوع باید جمعی از اساتید مجرب رادیولوژیست نرم افزار مربوطه را آزمایش کنند و هنوز برای اظهار نظر زود است." البته با کلیات بیانات ایشان موافقیم ولی با مصداق آن خیر. کلیه تصاویر استفاده شده در این پروژه توسط همکاران مجرب رادیولوژیست که بعضاً عضو انجمن هم می‌باشند بررسی و پس از تشخیص دسته بندی شده اند. سامانه مورد بحث با برخی از این تصاویر آموزش داده شده و تأیید اعتبار گردیده است و با بقیه تصاویر مورد ارزیابی قرار گرفته است. سپس نتایج سامانه با نتایج تشخیص رادیولوژیست مجرب مقایسه گردیده و به دقت بالای ۹۷ درصد در میانگین دست یافته است. لذا سامانه به صورت علمی و استاندارد مورد ارزیابی قرار گرفته و به دقت بالایی هم دست یافته است. علاوه بر این یکی از برجسته‌ترین اساتید انجمن رادیولوژی به همراه اینجانب مدیر طرح بوده اند. لذا بر خلاف تصورات ذهنی شما همکاران مجرب رادیولوژی تا کنون در این طرح نقش خود را به خوبی ایفا کرده اند.

ایشان فرموده اند: "اجرای طرح هوش مصنوعی نیاز به طرح پیشنهادی دقیق با ملاحظات علمی و اخلاقی دارد". معلوم نیست که ایشان از کجا به این نتیجه رسیده اند که ما طرح پیشنهادی نداشته ایم و ملاحظات علمی و اخلاقی را رعایت نکرده ایم. اولاً این طرح به طور مشترک توسط اینجانب و دکتر حسین قناعتی مدیریت می‌شود، و در دو دانشگاه علوم پزشکی کشور تأیید و ثبت شده و کد اخلاقی هم دارد. دکتر قناعتی که خود استاد برجسته رادیولوژی هستند و از بد روزگار بنده هم عضو کمیته علمی اخلاق هوش مصنوعی در سلامت سازمان جهانی بهداشت (WHO) در ژنو هستم و به این مسائل اشراف کامل دارم.

ایشان فرموده اند: "در هیچ کجای دنیا از جمله کشورهایی که ابداع کننده هوش مصنوعی هستند، هوش مصنوعی جایگزین پزشک (خصوصاً متخصص رادیولوژی) نشده است"، البته بنده هم در این خصوص با شما موافقم و در هیچ مصاحبه‌ای نه من و نه دکتر قناعتی ادعایی خلاف آن نکرده ایم. البته بسیاری از بزرگان علمی دنیا در دانشگاه‌های معتبری همچون آکسفورد و استانفورد بر این اعتقادند که ماشین‌های هوشمند به زودی جای رادیولوژیست‌ها را خواهند گرفت. علاوه بر این، بر اساس مقالات اخیر Nature در بسیاری از موارد هوش مصنوعی بهتر از یک رادیولوژیست در امر تشخیص عمل می‌کند. ولی بر اساس محدودیت‌های قانونی در نهایت پزشک مسئول تأیید تشخیص است. در هر صورت اصلاً معلوم نیست چرا این عبارت که ما هم با آن موافقیم به عنوان دستاویزی برای حمله به این طرح توسط ایشان استفاده گردیده است.

ایشان فرموده اند: " لذا این کار ارائه شده کار بسیار جدید و بدیعی نیست و استفاده واقعی از هوش مصنوعی مستلزم همکاری وسیع بین اساتید رادیولوژی و شرکت‌های دانش بنیان آن هم در شرایط آرام و غیر اپیدمیک بیماری است. " بنده که استاد تمام هوش مصنوعی با ۳۰ سال سابقه در بهترین دانشگاه‌ها و شرکت‌های دنیا هستم و در شکل گیری بیش از ده‌ها شرکت دانش بنیان موفق نقش داشته ام نه معنی استفاده واقعی از هوش مصنوعی را از بیانات ایشان متوجه شدم و نه رابطه هوش مصنوعی واقعی با شرایط آرام و غیر اپیدمیک بیماری را! ظاهراً این برادر گرامی صاحب قدرت خدادادی پیشگویی هستند که متوجه شده اند کاری که هنوز مقاله آن چاپ نشده است و ایشان از الگوریتم‌ها و نحوه کارکرد آن هیچ مستند و اطلاعی ندارند کار بدیعی نیست! ظاهراً ایشان وقت مطالعه ژورنال‌های برتر رادیولوژی را هم ندارند. البته در استفاده از هوش مصنوعی در دوران غیر اپیدمیک نیز برخی از علمای رادیولوژی با ایشان هم عقیده نیستند، چرا که مقاله‌ای در مورد تشخیص کووید ۱۹ با استفاده از هوش مصنوعی در ۱۹ مارس ۲۰۲۰ در ژورنال معتبر Radiology (رتبه یک در رادیولوژی بر اساس گوگل متریک) به چاپ رسیده که نشان می‌دهد استفاده از هوش مصنوعی در تشخیص کووید ۱۹ هم بدیع است و هم جدید و هم در دوران اپیدمیک توسعه پیدا کرده و برخی از برترین دانشمندان رادیولوژی آن را داوری کرده و تأیید نموده اند. البته متد استفاده شده در طرح ما نوآوری‌های زیادی نسبت به این کار دارد و نتایج آن هم از مقاله مذکور در شرایط برابر، بهتر است.

ایشان فرموده اند: " اگر ما برای نرم افزار تعریف کنیم که هر سی تی اسکنی که دارای لکه‌های سفید یا اوپاسیتی های گراند گلاس یا کدورت باشد را به عنوان کرونا تشخیص بگذارد به احتمال زیاد درصد موفقیت به طور کاذب بالا گزارش خواهد شد… در مجموع به نظر ما این طرح ناپخته و خام بوده و در مراحل اولیه قرار دارد و ارزش کاربردی برای جامعه پزشکی ندارد." ایشان دوباره متوسل به قدرت پیشگویی خود شده اند، و در حالی که نه با متد ما آشنایی دارند و نه عملکرد آن را در مقایسه با عملکرد متخصصین رادیولوژی دیده اند، با بیانی کلی و غیر مرتبط با عملکرد سیستم، سعی در مخدوش کردن نتایج عالی آن دارند! ایشان بدون استناد، و بدون اطلاع از متد مورد استفاده در این طرح، و بدون اطلاع از داده‌های استفاده شده، این طرح را ناپخته و خام می‌دانند! و ادعا می‌کنند که ارزش کاربردی برای جامعه پزشکی ندارد! البته بسیاری از پزشکان برجسته کشور نظر ایشان را قبول ندارند، و ظاهراً ایشان علاوه بر پیشگویی برای دیگران نیز تکلیف تعیین می‌کنند!

ایشان فرموده اند: "ما متاسف هستیم که ایشان (ربیعی) چنین اظهارات نادرستی را که خارج از حیطه اختیارات و تخصص ایشان است در تلویزیون و مطبوعات بیان فرمودند که سبب رنجش همکاران رادیولوژیست ما شده و از ایشان انتظار داریم که فرمایشات خود را هم در تلویزیون و هم در مطبوعات اصلاح کنند." با عرض معذرت ارائه آمار بر اساس مراجع معتبر تخصص نمی‌خواهد و تعیین اختیارات بندگان خدا در دست ایزد متعال و قانون مبتنی بر شارع مقدس می‌باشد و ایشان در مقامی نیستید که برای مردم حدود اختیارات تعیین بفرمایند. ظاهراً اهل مطالعه در این خصوص هم نیستید! البته نظر جنابعالی برای خودتان محترم است، ولی بنده عنوان کردم "در مواردی که متخصص به اندازه کافی وجود ندارد، که این کمبود هم در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله ایران و در برخی مناطق وجود دارد، این سامانه می‌تواند به پزشکان کمک نماید." مستند اینجانب برای این ادعا منابع معتبر جهانی و اظهارات رئیس قبلی انجمن رادیولوژی ایران است. لذا جنابعالی باید از دکتر شکوهی و دیگر همکارانتان گله مند باشید و از ایشان و مراجع بین المللی بخواهید که از دیگر همکاران شما دلجویی کنند و نه از این حقیر.
برادر گرامی، شایسته بود به عنوان یک عضو انجمن رادیولوژی از این طرح برجسته که همکاران برجسته شما و انجمن هم در مدیریت آن نقش داشته اند و برخی نیز تخصص ارزشمند خود را در قالب ارسال تصاویر ارزیابی شده در اختیار این طرح گذاشته اند قدردانی می‌کردید و بدون آگاهی و اطلاع از جزئیات و نتایج عالی به دست آمده به آن نمی‌تاختید. نقش یک انجمن در جامعه جدای از مسائل صنفی حمایت از مشارکت‌های علمی است تا در مسیر خود به بلوغ رسیده و آثار مثبتی از خود بر جای گذارند. ما از همکاری، راهنمایی و تخصص دوستانمان در انجمن رادیولوژی استفاده کرده و خواهیم کرد، و از جنابعالی دعوت می‌کنیم برای اطلاع از جزئیات این طرح علمی و اخلاقی که توسط بهترین‌های مهندسی و پزشکی کشور آغاز قابل تقدیری داشته و به رشد و تکامل خود نیز به لطف خداوند منان ادامه خواهد داد، بازدید نمائید. خوشبختانه همکاران من در اتحادیه اروپا نیز از این طرح تقدیر کرده و خواهان استفاده از آن در سطح وسیع‌تری هستند. همانطور که قبلاً هم متذکر شده ایم، این سامانه به عنوان دستیاری حاذق در کنار متخصصین کشور، آن هم به صورت رایگان مشغول به انجام وظیفه خواهد شد و فصل نوینی در استفاده از فناوری‌های پیشرفته بومی در جامعه پزشکی را آغاز خواهد کرد.

کد خبر 4895145

منبع: مهر

کلیدواژه: رادیولوژی ویروس کرونا انجمن رادیولوژي ایران ویروس کرونا وزارت بهداشت کیانوش جهانپور علیرضا زالی سعید نمکی کووید 19 شیوع کرونا سخنگوی وزارت بهداشت بیمارستان مسیح دانشوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی سازمان نظام پزشکی روز طبیعت طب سنتی استفاده از هوش مصنوعی انجمن رادیولوژی هوش مصنوعی بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۲۱۱۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خودرو GWM Haval H6 مدل 2024 چه مشخصاتی دارد؟

خودرو GWM Havel H6 مدل 2024 دارای کروز کنترل تطبیقی، ترمز اضطراری خودکار، قابلیت تشخیص عابر پیاده و دوچرخه‌سوار، نظارت بر نقاط کور و تشخیص علائم راهنمایی و رانندگی است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، خودرو GWM Haval H6 مدل ۲۰۲۴ در دو مدل با پیشرانه‌های مختلف عرضه خواهد شد؛ مدل‌های بنزینی از یک موتور ۲.۰ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ استفاده می‌کند که ۱۵۰ کیلووات قدرت و ۳۲۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و با گیربکس هفت سرعته اتوماتیک دو کلاچه همراه است، مدل‌های هیبریدی نیز دارای یک موتور ۱.۵ لیتری چهار سیلندر است که ۱۱۰ کیلووات قدرت و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و با یک موتور الکتریکی همراه است که ۱۳۰ کیلووات قدرت و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور ارائه می‌دهد، هر دو مدل خودرو به صورت دیفرانسل جلو عرضه می‌شوند.

نسخه بنزینی خودرو GWM Haval H6 مدل ۲۰۲۴ از ۷.۴ لیتر سوخت در هر صد کیلومتر بر ساعت بهره می‌برد، در حالی که نسخه‌های هیبریدی ۵.۲ لیتر سوخت در هر صد کیلومتر بر ساعت استفاده می‌کند؛ همه مدل‌های این خودرو با سوخت معمولی بدون سرب RON 91 کار می‌کنند و ظرفیت مخزن سوخت آن‌ها ۶۱ لیتر است؛ طول و عرض خودروی یادشده به ترتیب ۴۶۵۳ و ۱۸۸۶ میلی‌متر است، در حالی که ارتفاع آن ۱۷۲۴ میلی‌متر و فاصله بین دو محور نیز ۲۷۳۸ میلی‌متر است، ظرفیت صندوق عقب خودرو ۶۰۰ لیتر است، البته زمانی که صندلی‌های عقب تا می‏‌شود ظرفیت آن به ۱۴۸۵ لیتر افزایش پیدا می‌کند.

خودرو GWM Havel H6 مدل ۲۰۲۴ دارای کروز کنترل تطبیقی، ترمز اضطراری خودکار، قابلیت تشخیص عابر پیاده و دوچرخه‌سوار، نظارت بر نقاط کور، تشخیص علائم راهنمایی و رانندگی، نظارت بر فشار باد لاستیک، دوربین دنده عقب و چهار سنسور پارک عقب است، از دیگر ویژگی‌های این خودرو می‌توان به چرخ‌های ۱۸ اینچی، چراغ‌های جلو اتوماتیک LED، برف پاک‌کن‌های حساس به باران، نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی و سیستم صوتی مجهز به شش بلندگو اشاره کرد.

کد خبر 745638

دیگر خبرها

  • پیگیری مطالبات جامعه آزمایشگاهیان کشور
  • توانایی واکسن سازی ایران را جهانی کردیم
  • خودرو GWM Haval H6 مدل 2024 چه مشخصاتی دارد؟
  • سیستم بهداشتی و پزشکی آماده ورود هوش مصنوعی مولد نیست!
  • افزایش نرخ بیکاری در انگلیس به رقمی بی سابقه
  • ارتش ۸ شهید مدافع حرم را تقدیم انقلاب کرده‌ است
  • فعالیت ۷۵۰۰ آزمایشگاه پزشکی در کشور / کرونا؛ تجهیزات آزمایشگاهی را فرسوده کرد
  • تراشه‌ای که گوشت حلال را تشخیص می‌دهد
  • فراخوان انتخاب برترین‌های صنعتی و معدنی ۱۴۰۳
  • هوش مصنوعی چقدر در پزشکی قابل اعتماد است؟