Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-19@17:37:24 GMT

بازدید مجازی از بنای تاریخی مسجد النبی قزوین ممکن شد

تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۲۱۲۳۸

بازدید مجازی از بنای تاریخی مسجد النبی قزوین ممکن شد

به گزارش خبرنگار مهر، با توجه به شیوع ویروس کرونا و به منظور پیشگیری از ابتلای مراجعه کنندگان به این ویروس، مسجدالنبی قزوین تا اطلاع ثانوی تعطیل است، اما علاقه‌مندان به بازدید از این مجموعه تاریخی می‌توانند با مراجعه به سایت میراث فرهنگی به آدرس www.qchto.ir به صورت مجازی از این اثر ارزشمند مذهبی بازدید کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسجد النبی قزوین یکی از بزرگترین و با شکوه ترین مساجد ایران است که با ۱۴ هزار مترمربع مساحت از نظر گستردگی صحن و شبستان‌ها، شیوه معماری و استواری بنا در قزوین و ایران منحصر به فرد به شمار می‌رود.

بر اساس کتیبه‌ها و منابع معتبر، بنیان مسجد را باید به وسیله فتحعلی شاه قاجار بدانیم هر چند بعضی صفوی بودن اساس مسجد را مطرح کرده‌اند.

سه در ورودی شمالی، غربی و شرقی با سردرهای رفیع و شکوهمند که با کاشی‌های لاجوردی و خطوط ممتاز نستعلیق و ثلث آراسته‌اند به حیاط وسیعی باز می‌شوند که به شکل مربع مستطیل و از شمال به جنوب گسترده است و حوض سنگی بزرگی در میانه آن، ایوان‌های بلند شمالی و جنوبی را با آسمان مینایی انعکاس می‌دهد.

چهار ایوان که با دو گوشواره در هر طرف به رواق‌های هشتگانه مسجد می‌پیوندند و تزئینات کاشی و کتیبه‌های نفیس را بر پیشانی خود دارند، جلوه‌ای خاص به مسجد بخشیده‌اند.

هر یک از رواق‌های شمالی و جنوبی دارای چهار طاق نما و رواق‌های شرقی و غربی دارای ۹ طاق نما هستند که هر شبستان ۲۸ طاق کوچک دارد که وسعت هر کدام ۱۶ مترمربع است و به فاصله شش متر از همدیگر، روی ۱۸ ستون استوار شده‌اند.

حجم هر یک از ستون‌ها ۲/۲۵ متر است و برفراز مقصوره جنوبی، گنبد بزرگ و زیبایی به قطر دهانه ۱۵ متر قرار دارد.

این گنبد به صورت دو پوسته پیوسته ساخته شده و ارتفاع تیزه داخلی آن تا کف بنا ۲۰/۸۳ و ارتفاع رأس خارجی آن تا کف حدود ۲۳/۲۵ متر است.

ضخامت بدنه گنبد در پاکار نیز حدود ۱/۷۰ متر، سطح خارجی آن با کاشی پوشیده شده و دارای طرح‌های هندسی و خطی است. پیش از این در طرفین گنبد، مناره رفیعی قرار داشته که مادام دیولافوا به آن‌ها اشاره کرده است.

سردر شمالی مسجد بسیار مجلل و رفیع است و سرتاسر آن با کاشی‌های مینایی و اسلوب بدیعی تزئین شده و دارای کتیبه‌ای از کاشی لاجوردی به خط نستعلیق ممتاز به تاریخ ۱۲۰۲ ه. ق است و به ایوانی می‌پیوندد که سطح زمین آن به شکل کثیر الاضلاع مخمس به مساحت ۸۲ متر بنا شده و بر بالای آن ماذنه بزرگی ساخته‌اند.

این مسجد نیز همانند مسجد جامع دارای شبستانی زیرزمینی است که اینک به عنوان کتابخانه نبویه از آن استفاده می‌شود.

کد خبر 4895143

منبع: مهر

کلیدواژه: مسجد النبی قزوین میراث فرهنگی قزوین فضای مجازی ویروس کرونا ستاد مقابله با کرونا شیوع کرونا بوشهر فاصله گذاری اجتماعی شهرکرد گرگان ایلام بیرجند بارش باران طرح غربالگری روز طبیعت ماسک طبی استانداری قزوین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۲۱۲۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کلوپ: یا صعود یا حذف شدن به زیباترین شکل ممکن!‏

به گزارش "ورزش سه"، یورگن کلوپ مثل همیشه صادقانه درباره ‏شرایط تیمش صحبت کرد و گفت با توجه به شکست 3-0 در آنفیلد، ‏آتالانتا بیشترین شانس را برای صعود به نیمه‌نهایی لیگ اروپا خواهد ‏داشت. ‏

سرمربی لیورپول گفت مقایسه بازی فردا به کامبک تاریخی لیورپول ‏مقابل بارسلونا اشتباه است چرا که لیورپول در بازی رفت در خانه بارسا ‏باخته بود، آن هم در حالیکه عالی بازی کرده بود. کلوپ گفت لیورپول ‏هفته پیش در خانه خودش در حالی باخت که بد بازی کرد و نمی‌شود ‏شرایطی مشابه آن کامبک تاریخی را تصور کرد. ‏


کامبک تاریخی لیورپول مقابل بارسا تکرار می‌شود؟
چه چیز این دو بازی شبیه است؟ فقط نتیجه. ولی عملکرد اصلا. ما ‏در بارسلون 3-0 باختیم و مردم می‌گفتند چطور آنطور بازی کردید و ‏باختید. ولی ما الان در خانه 3-0 باختیم و قرار است خارج از خانه ‏بازی کنیم. این تفاوت خیلی بزرگی است. ما اینجاییم که بازی را ‏ببریم. همین و بس. باید این کار را بکنیم. ولی خواهیم دید که ‏ممکن است یا نه. آنها واقعا شایسته برد بودند. ‏

قبل از بازی باز هم با بچه‌های لیورپول صحبت می‌کنی؟
بله، متنش را هم نوشته‌ام! فردا به این فکر می‌کنم که به بچه‌ها چه ‏بگویم. مسلما درباره چیزهایی که در نشست خبری صحبت می‌کنیم ‏حرف نخواهم زد. یادم هست که یک بار گفتم اگر قرار است ناکام ‏شویم بیایید به زیباترین شکل ممکن ناکام شویم. چیزی شبیه همین ‏خواهم گفت. اگر ببریم بازیکنان حتما حرفهای من را به همه خواهند ‏گفت ولی اگر ببازیم هیچکس نمی‌فهمد که چه گفته‌ام. ‏

چطور از یارگیری‌های نفس‌گیر آتالانتا خلاص می‌شوید؟
ما چهار سال پیش مقابل آتالانتا بازی کردیم و آنها همینطور بازی ‏کردند. ولی نتیجه متفاوت از بازی رفت امسال بود. یارگیری فشرده ‏مشکل ما نیست. ما اصلا خوب نبودیم و آنها خوب بودند. ما طوری ‏بازی کردیم که آنها می‌خواستند. فردا بازی سخت‌تر است چون آنها ‏تلاشی برای گل زدن نمی‌کنند. باید ببینیم چه می‌شود ولی اگر آتالانتا ‏صعود کند لیاقتش را دارد. اگر آنها صعود نکنند یعنی اتفاق ویژه‌ای ‏افتاده است. ‏

دیگر خبرها

  • قلع و قمع ۲۵ بنای غیرمجاز در اراضی شهرستان قزوین
  • لحظه زلزله مهیب ترکیه؛ کنده شدن مناره مسجد
  • بارش باران به یک بنای تاریخی در نرماشیر زیان رساند
  • بازدید رایگان از موزه ها و قلعه الموت در ۳۰ فروردین
  • بازدید رایگان از موزه‌ها و قلعه الموت در ۳۰ فروردین 
  • کلوپ: یا صعود یا حذف شدن به زیباترین شکل ممکن!‏
  • بازدید استاندار قزوین از ۲ واحد تولیدی
  • نماد زندگی فانی و باقی
  • گلایه از خرابی جاده روستای یله گنبد بخش کوهین در قزوین
  • موشک های ایران در آسمان قدس ؛ عکس تاریخی به چند دلیل