Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-19@21:01:02 GMT

اثر کرونا بر نرخ اجاره بها

تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۲۱۴۶۶

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک از افزایش اجاره بها در بهار امسال در محدوده یا کمتر از تورم عمومی به دلیل شیوع کرونا خبر داد. ناطقان: حسام عقبایی درباره رشد اجاره بها در سه ماه پایانی سال گذشته اظهار داشت: اجاره بها تابعی از رشد قیمت مسکن است و این دو شاخص همواره با هم ارتباط مستقیم دارند؛ هر گاه قیمت مسکن روند صعودی به خود می بیند، اجاره بها نیز افزایشی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما معمولاً میزان رشد اجاره بها در مواردی که دچار سونامی قیمت خرید و فروش مسکن می‌شویم، متناسب با این سونامی افزایش نمی‌یابد.

وی افزود: ولی مواقعی که رشد قیمت مسکن در حد متعارف و تورم عمومی است، اجاره بها نیز با کمی نوسان، در همان حد افزایش می‌یابد. به عنوان مثال در سال ۹۸ قیمت مسکن نسبت به ۹۷ رشد حدوداً ۱۰۰ درصدی را تجربه کرد و قاعدتاً موجران توقع داشتند تا اجاره بها ۱۰۰ درصد افزایش یابد در حالی که چنین ظرفیتی برای بازار اجاره بها وجود ندارد؛ چون اقشار مستأجر عموماً از چنین درآمدی برخوردار نیستند تا اجاره بها را با چنین افزایشی پرداخت کنند.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک، میانگین رشد اجاره بها در سال گذشته حد فاصله خرداد تا شهریور را که پیک فصل جابه جایی مستأجران است، ۳۰ درصد عنوان و اظهار کرد: در دو ماه پایانی سال گذشته نیز یک رشد محسوس قیمت مسکن را تجربه کردیم؛ شاید علت آن ورود برخی افرادی بود که چشم انداز روشنی از بازارهای موازی در سال جاری نداشتند؛ لذا وارد بازار مسکن شدند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در بهمن و اسفند فصل جابه جایی مستأجران نیست، به نظر نمی‌رسد نه تعداد معاملات اجاره رشد چندانی کرد و نه اجاره بها.

عقبایی درباره بازار اجاره بها در سال جاری گفت: در فصل ابتدایی سال جاری قطعاً رشد اجاره بها را خواهیم داشت؛ با توجه به اینکه تورم عمومی حاکم بر جامعه در بخش مسکن اثر مهمی دارد، موجران نیز تحت تأثیر تورم عمومی اقدام به افزایش اجاره بها خواهند کرد. دیدگاه عمومی این است که تورم کالاها و خدمات مصرفی مانند نان، کرایه تاکسی، بنزین و… بر اجاره بها تأثیر بیشتری دارد تا بازار قیمت مسکن؛ از آنجایی که تورم عمومی در امسال کم نشده و نخواهد شد، در بهار ۹۹ شاهد افزایش اجاره بها در حول و حوش یا حتی کمتر از تورم عمومی خواهیم بود. شیوع ویروس کرونا نیز بر این شاخص مؤثر است.
منبع: مهر برچسب ها: کرونا ، ناطقان ، اجاره بها ، بهار

منبع: ناطقان

کلیدواژه: کرونا ناطقان اجاره بها بهار رشد اجاره بها اجاره بها تورم عمومی قیمت مسکن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۲۱۴۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش نرخ بیکاری در انگلیس به رقمی بی سابقه

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ با مشخص‌تر شدن آثار دوران پس از همه گیری کرونا، آمار‌ها در انگلیس بیانگر افزایش شدید نرخ بیکاری در این کشور است.
به گزارش شبکه تلویزیونی اسکای نیوز، دهه‌ها قبل بازی‌های ویدئویی میلیون‌ها نفر از مردم را سرگرم خود کرده بود، اما حالا با پیشرفته‌تر شدن بازی‌های ویدئویی مردم می‌توانند با همین بازی‌های ویدئویی به اعماق دریا رفته و یا در مسابقات شرکت کنند. هر ساله صد‌ها بازی ویدئویی جدید به بازار عرضه می‌شود. تنها در انگلیس بیش از ۴۰ میلیون نفر از مردم هر روز بازی ویدئویی انجام می‌دهند، اما حالا مخاطبان بازی‌های ویدئویی افزایش قابل توجهی یافته و حتی آنهایی که شغل شان را از دست می‌دهند هم برای گذراندن اوقات بیکاری به این بازی‌ها روی آورده اند. میزان بیکاری در انگلیس به رکورد تازه‌ای رسیده که برخی از آن به عنوان تاثیر با تاخیر همه گیری کرونا یاد می‌کنند. مردم در زمانی که به دلیل همه گیری کرونا در قرنطینه بودند بیش از هر زمان دیگری به بازی‌های ویدئویی روی آوردند. ارزش سهام صنعت تولید بازی‌های ویدئویی تنها در یک سال بیش از ۲۰ درصد رشد داشته است، اما این رشد در مدت دو سال پایدار نبود. در مدت دو سال قبل بیش از ۱۹ هزار نفر در انگلیس شغل خود را از دست دادند. تنها در چهار ماهه نخست سال ۲۰۲۴ نیز بیش از هشت هزار نفر در سراسر جهان شغل خود را از دست دادند.

دیگر خبرها

  • هزینه اضافی به بنگاه ممنوع؛ حق انتخاب با مشتری است سامانه خودنویس یا مشاور املاک؟
  • چیزی فراتر از یک جنگ در جاده‌ های ایران در حال وقوع است
  • افزایش نرخ بیکاری در انگلیس به رقمی بی سابقه
  • اجاره ‏‏‌بها «کنترل» شد یا «رکورد» زد؟
  • چیزی فراتر از یک جنگ در جاده‌های ایران در حال وقوع است/ برای کاهش تورم این اقدام لازم است
  • افزایش قیمت مسکن به دلیل توقف یک دهه‌ای ساخت
  • بانک های ناتراز اصلاح شوند تورم کاهش می یابد
  • اجاره‏‏ بها «کنترل» شد یا «رکورد» زد؟
  • رکوردشکنی قیمت اجاره مسکن در دولت رئیسی
  • ادعای بی سند، باز هم کار دست وزیر اقتصاد داد/ اجاره در دولت رئیسی چند برابر قبل شد؟