Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-18@03:13:20 GMT

۱۴ نکته تغذیه‌ای برای بهبودیافتگان کرونا

تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۲۱۶۱۳

۱۴ نکته تغذیه‌ای برای بهبودیافتگان کرونا

در دوران نقاهت بیماری، اشتهای از دست رفته فرد افزایش یافته و این زمان بهترین فرصت برای جبران کمبود آب، ویتامین‌ها، پروتئین و انرژی مورد نیاز بدن است که در طول دوره بیماری به علت افزایش نیاز به مواد مغذی، آب و الکترولیت ناشی از سوخت و ساز بالا در بدن به میزان کافی جذب نشده‌اند.

به گزارش ایسنا و بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، به طور کلی رعایت رژیم غذایی غنی از غذاهای گیاهی با حداقل فرآوری شامل میوه، سبزی، نان و غلات سبوس دار، حبوبات، ماهی و مرغ و مصرف کم گوشت قرمز در تسریع روند بهبودی موثر هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما به جز موارد ذکر شده پایبندی به چه اصولی ضرورت دارد؟

_ مصرف و تامین مقادیر زیاد مایعات مانند آب، آب‌میوه طبیعی، آب سبزی‌های تازه، چای کمرنگ، آب گوشت یا مرغ به میزان حداقل ۸ لیوان در روز برای رقیق کردن ترشحات درون مجاری هوایی

_ مصرف سوپ و آش داغ مانند سوپ سبزیجات، سوپ جو و آش برنج

_ مصرف روزانه میوه و سبزی تازه یا سبزیجات آبپز به صورت دورچین کنار غذا برای تحریک اشتها و تامین ریز مغذی‌ها

_ استفاده از منابع غذایی ویتامین A که سبب حفظ یکپارچگی مخاط تنفسی می‌شود مانند زرده تخم مرغ، گوشت، ماهی، جگر، میوه‌ه و سبزی‌های نارنجی و زرد مثل کدوحلوایی، هویج و همچنین استفاده از سبزی‌هایی با برگ تیره

_ استفاده از منابع غذایی ویتامین C به دلیل خاصیت آنتی اکسیدان آن مانند مرکبات، آب نارنج، آب لیمو ترش و...

_ استفاده از منابع غذایی پروتئین، روی، آهن و سلنیوم که تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است مانند گوشت، مرغ، تخم مرغ، ماهی یا میگو، حبوبات، غلات کامل، انواع مغزها و...

_ استفاده از منابع کربوهیدرات پیچیده و نشاسته‌ای همچون برنج، سیب زمینی و نان سبوس دار حداقل در یکی از وعده‌های روزانه

_ استفاده از روغن گیاهی یا نباتی شامل آفتابگردان، سویا، پنبه دانه، زیتون و کنجد به منظور تامین بخشی از انرژی مورد نیاز روزانه و تامین برخی اسیدهای چرب ضروری و ویتامین‌های محلول‌ در چربی در تهیه غذا

_ استفاده از عسل برای تقویت سیستم ایمنی و مهار سرفه

_ استفاده از زردچوبه در تهیه غذا به علت خاصیت ضد التهاب آن

_ اضافه کردن سیر، پیاز و زنجبیل به غذاها که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند

_ استفاده از موز یا زنجبیل در مواردی که حالت تهوع وجود دارد

_ اضافه کردن مقداری پودر سبوس خوراکی فرآوری شده و استاندارد به غذاهایی همچون آش، سوپ یا سالاد برای جلوگیری از یبوست

_ مصرف منظم صبحانه و دو تا سه میان وعده برای تامین انرژی روزانه

لینک کوتاه: asriran.com/0031wv

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: تغذیه کرونا استفاده از منابع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۲۱۶۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تغذیه صحیح در فصل بهار، از دیدگاه طب ایرانی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، برای تغذیه در فصل بهار، مصرف مواد غذایی خشک نسبت به چرب، برتری دارد.
در مورد شیرینی‌ها نیز توصیه می‌شود شیرینی‌تر استفاده نشود و مصرف شیرینی‌هایی مانند شیرینی نخودچی و شیرینی برنجی بهتر است. پرهیز از در هم خوری میوه نیز دیگر توصیه‌ای است که می‌تواند در فصل بهار، سلامت افراد را به همراه داشته باشد. در این فصل مصرف غذا‌های ساده و دارای اجزای کم، اولویت دارد؛ به عنوان مثال انواع املت‌ها، تخم مرغ، خاگینه ها، هویج یا بادمجان یا کشک که در این فصل به شکل کله‌جوش استفاده می‌شود.
همچنین مواد غذایی نظیر سوپ جو، آش جو و نان جو غذا‌های مناسب برای این فصل محسوب می‌شود. در میان آجیل‌ها بیشتر فندق و بادام و تا حدودی پسته توصیه می‌شود و همچنین مصرف تخم کدو، آفتاب‌گردان، تخمه ژاپنی و تخم هندوانه نیز می‌تواند مفید باشد.
اما توصیه می‌شود در میان آجیل‌ها هر روز یک مدل آجیل مصرف شود؛ برای مثال یک روز تخمه کدو و روز بعد چند عدد بادام میل شود. فاصله‌گذاری بین مواد غذایی نیز از دیدگاه طب ایرانی مهم است و توصیه می‌شود بعد از مصرف یک سری آجیل و شیرینی، از صرف غذا پرهیز کنیم.
از سوی دیگر بهتر است همیشه سیر از سر سفره بلند نشویم و هنگام پایان صرف غذا، تا حدودی گرسنه باشیم. همچنین به یاد داشته باشیم غذا‌های حاوی رنگ‌ها و طعم‌های مصنوعی مانند شیرینی‌هایی که رنگ‌های خیلی خاص نظیر قرمز، سبز تند، نقره‌ای و طلایی دارد، برای بدن مضر هستند.

دیگر خبرها

  • اگر هر روز نوشابه بخوریم چه اتفاقی در بدن ما می‌افتد؟
  • قیمت عمده انواع میوه و سبزی امروز سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول
  • جایگاه میوه و سبزیجات در رژیم‌های غذایی
  • قیمت انواع میوه و سبزی +جدول
  • اعلام قیمت عمده انواع میوه و سبزی در بازار
  • اعلام قیمت عمده انواع میوه و سبزی+جدول
  • قهوه خورها بخوانند
  • رشد ۴۹۶۰واحدی شاخص کل بورس/ سبزی به بورس بازگشت
  • زیاد خوردن این سبزی مساوی است با مرگ!
  • تغذیه صحیح در فصل بهار، از دیدگاه طب ایرانی