Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@15:11:28 GMT

هیجان دِرنِه‌بازی گلستانی‌ها در آپارتمان‌های نقلی

تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۲۱۶۴۱

هیجان دِرنِه‌بازی گلستانی‌ها در آپارتمان‌های نقلی

درنه بازی، سرگرمی مخصوص شب های عروسی و حنابندان است که جوانان پس از صرف شام در اتاقی جمع شده و این بازی را که همراه با خنده و شادی است تا پاسی از شب ادامه می دهند و در پایان هم با خوردن غذایی که معمولا کباب است، راهی خانه می شوند.

اما شکل جدید این بازی به نحوی است که قابلیت اجرای این سرگرمی پر هیجان را در آپارتمان های نقلی و جمع محدود خانواده ها فراهم کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از ابزار مورد نیاز این بازی، یک بسته کبریت است که با نوشتن چهار کلمه ،شاه ،وزیر، دزد و عاشق در سطوح مختلف آن می شود.

در آغاز بازی به رسم ادب از بزرگ ترین فرد مجلس می خواهند کبریت را به هوا پرتاب کند تا بر اساس قرعه، شاه و وزیر این بازی مشخص شود، پرتاب کبریت آن قدر ادامه پیدا می کند تا شاه و وزیر بازی تعیین شود و پس از آن، این بازی به صورت رسمی آغاز می شود.

پس از مشخص شدن شاه و وزیر ، با استفاده از چند بالش یا متکا، تختی برای شاه درست کرده و شاه بر روی آن نشسته و برای ادامه بازی به وزیر دستور می دهد؛ شاه با گذاشتن کلاه یا با بستن شال یا هر پارچه ای بر سر و گذاشتن سبیل مصنوعی نقش شاهانه ایفا می کند.

در هر قسمت از بازی اگر بر اثر پرتاب کبریت توسط افراد، کبریت بر روی گزینه شاه یا وزیر بایستد، شاه یا وزیر بازی عوض می شود و در غیر اینصورت بازی ادامه پیدا خواهد داشت.

با دستور وزیر سایر افراد حاضر در بازی یک به یک کبریت را به هوا پرت می کنند . اگر گزینه دزد برای آنها  نمایان شد ، وزیر آن بازیگر را به شاه معرفی می کند و شاه از او پرس و جو و برایش به سبب یک سرقت و دزدی فرضی مجازاتی تعیین می کند که معمولا دزد چند ضربه درنه (تازیانه) و مقداری جریمه می شود.

دزد نیز مجازات را قبول کرده و در ادامه مبلغ تعیین شده جریمه (بر اساس اختیار و نظر اعضای خانواده )به خزانه شاه که معمولا از یک کلاه تشکیل شده واریز می کند.

 درنه شلاقی شبیه تازیانه است که با بهم تابیدن دو یا چند روسری درست می شود .

معمولا در درنه بازی آپارتمانی که این روز ها رایج است دزد باید چند هزار تومان بابت جریمه پرداخت کند.

در ادامه بازی ، فرد دیگری کبریت را به هوا پرتاب می کند تا شانس خود را امتحان کند . اگر دزد شود این رویه تکرار می شود و اگر عاشق شود ُ باید با حضور در محضر شاه به ابراز ارادت بپردازد و با گفتن مطلب طنز و لطیفه شاه را بخنداند که در غیر اینصورت شاه فرد عاشق را نیز جریمه می کند.

 این بازی به صورت مستمر ادامه پیدا می کند تا زمانی که شاه بازی تصمیم به پایان بازی دهد که در آن هنگام هر مبلغی که در خزانه شاه پس انداز شده صرف خرید خوراکی مانند آجیل  پیتزا یا تنقلاب دیگر برای اعضای خانواده شده و یا به یکی از آن ها به عنوان عیدی و شیرینی پرداخت می شود.

 در گذشته و هنگام برگزاری این بازی در عروسی ها، پول جمع آوری شده صرف خرید یک گوسفند می شد که با کشتن و کباب کردن آن در پایان بازی، بزم عروسی کامل می گردید.

برچسب‌ها ویروس کرونا گلستان در خانه بمانیم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا گلستان در خانه بمانیم ویروس کرونا گلستان در خانه بمانیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۲۱۶۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت پیشنهادی آپارتمان در منطقه ۵ تهران

متقاضیان خرید آپارتمان در منطقه ۵ تهران این روز‌ها باید به‌طور متوسط، حداقل بودجه کل حدود ۵ میلیارد تومانی در اختیار داشته باشند.

به گزارش دنیای اقتصاد، بر اساس تحقیقات میدانی انجام شده از بازار معاملات مسکن منطقه ۵ شهر تهران که پرتقاضاترین و پُر معامله‌ترین منطقه بازار مسکن پایتخت محسوب می‌شود یک متقاضی خرید مسکن در این منطقه برای خرید یک واحد معمولی، میانسال و با امکانات متعارف دست کم نیاز به تامین بودجه ۱۰۰ میلیون تومانی به ازای هر مترمربع (به طور متوسط) دارد؛ بنابراین حداقل بهای خرید یک واحد مسکونی ۵۰ مترمربعی در این منطقه به طور متوسط به ۵ میلیارد تومان می‌رسد.

بدیهی است در برخی از محله‌های ارزان‌تر این منطقه با کف بودجه ۹۰ میلیون تومانی و در محله‌های مرغوب‌تر با کف بودجه ۱۱۰ تا ۱۲۰ میلیون تومانی به ازای هر مترمربع، امکان خرید آپارتمان برای متقاضیان مسکن وجود دارد. نکته مهم در رابطه با بازار مسکن این منطقه فاصله نه چندان محسوس بین بهای پیشنهادی آپارتمان در محله‌های متوسط و محله‌های مرغوب‌تر است. فاصله‌ای که سال‌های قبل بیش از میزان فعلی بود، اما هم اکنون به یک دلیل مهم یعنی رکود خرید آپارتمان، کاهش یافته است.

شما در جدول زیر می‌توانید قیمت انواع آپارتمان در منطقه ۵ تهران را مشاهده کنید: 

دیگر خبرها

  • رئیس جدید جامعه هتل، متل و هتل‌آپارتمان داران استان گلستان معرفی شد
  • پایان دوران سلطنت هتل‌ها
  • راهپیمایی گلستانی‌ها در حمایت از مردم غزه و فلسطین
  • افتتاحیه عجیب چند آپارتمان در کره شمالی با آتش بازی و آکروبات هوایی (فیلم)
  • کاهش زمان معطلی مسافران خط 7 مترو با افتتاح ایستگاه ورزشگاه تختی
  • اوج هیجان در تقابل سیتیزن‌ها و کهکشانی ها/ آرسنال با ترس به مونیخ رفت
  • زمان افتتاح آخرین ایستگاه خط ۷ مترو تهران
  • قیمت پیشنهادی آپارتمان در منطقه ۵ تهران
  • برنامه ریزی چین برای ساخت مرکز حمل و نقلی در ازبکستان جهت ارتقا مسیر تا اروپا
  • قیمت آپارتمان ۷۰متری در مشهد چقدر است؟ (۲۷ فروردین ۱۴۰۳)+جدول