Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-19@09:42:27 GMT

نقش تغذیه در روزهای کرونا/ چه نوع غذاهایی بخوریم

تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۲۱۶۸۰

نقش تغذیه در روزهای کرونا/ چه نوع غذاهایی بخوریم

به گزارش خبرگزاری مهر، منصور رضایی، با بیان اینکه عوامل متعددی بر سیستم ایمنی بدن اثرگذار است، افزود: داشتن روحیه قوی، شادی، خواب کافی و تغذیه مناسب از مهم ترین عوامل مؤثر بر سیستم ایمنی افراد است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، خاطرنشان کرد: در بحث تغذیه مواردی وجود دارد که اگر چنانچه این توصیه‌ها رعایت شود سیستم ایمنی به میزان قابل توجهی ارتقا پیدا خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رضایی با تاکید بر اینکه دریافت کافی انرژی فاکتور اساسی در تغذیه به شمار می‌رود، گفت: دریافت منابع پروتئینی خصوصاً در افرادی که مبتلا به ویروس کرونا شده اند ضرورت دارد، افراد لازم است برای ارتقا سیستم ایمنی بدن خود از انواع مغزها، حبوبات و گوشت کاملاً پخته که منابع غنی پروتئین هستند، استفاده کنند.

این متخصص تغذیه پرهیز از استفاده گوشت‌های فرآوری شده مثل سوسیس، کالباس و انواع کباب‌ها را توصیه کرد و توضیح داد: کباب انواع گوشت به دلیل نیم پز بودن احتمال انتقال آلودگی را افزایش خواهد داد.

وی در ادامه با تاکید بر مصرف تخم مرغ، گفت: تخم مرغ یکی از مفید ترین مواد غذایی است که باعث ارتقا سیستم ایمنی می‌شود و مهم‌ترین نکته‌ای که باید درباره این منبع غذایی غنی از پروتئین رعایت شود، پخته شدن کامل آن است.

استفاده از غذاهای سهل الهضم برای بالا بردن سیستم ایمنی بدن، توصیه دیگر وی به مردم بود.

رضایی با اشاره به شیوع ویروس کرونا، گفت: غذاهای سنتی ایرانی همانند خورش فسنجان غذایی سهل الهضم، منبع سرشار از پروتیئن و کمک کننده به سیستم ایمنی بدن است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با بیان اینکه این روزها باورهای غلطی درباره مصرف لبنیات در کشور شایع شده توضیح داد: هیچ گروه از مواد غذایی جایگزین گروه‌های دیگر نمی‌تواند باشد، بنابراین باید برای ارتقا سیستم ایمنی بدن حتماً لبنیات نیز در سبد غذایی اضافه شود.

مصرف شیر با مکمل‌هایی نظیر عسل، خرما و یا موز توصیه دیگر این متخصص تغذیه برای کمک به سیستم ایمنی بدن در روزهای سخت کرونایی بود.

رضایی در ادامه یادآور شد: به طور کلی پروتئین‌ها و مصرف فراوان مایعات باید به صورت روزانه استفاده شود و افراد تاجایی که ممکن است باید از مصرف غذاهای رستورانی پرهیز کنند.

وی، تنوع غذایی و مصرف مواد غذایی تازه را از سوی مردم مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: استفاده از تمام گروه‌های مواد غذایی اعم از میوه، سبزی، غلات، حبوبات، گوشت و لبنیات ضروری است. در مورد میوه جات و سبزی‌ها حتماً این نکته مورد توجه قرار گیرد که این گروه غنی از ویتامین‌ها باید کاملاً قابل شستشو و ضدعفونی کردن باشند که در این لیست مرکبات و موز از اهمیت بالایی برخوردارند.

کد خبر 4895234

منبع: مهر

کلیدواژه: تغذیه بیمارستان مسیح دانشوری تغذیه سالم ویروس کرونا وزارت بهداشت کیانوش جهانپور علیرضا زالی سعید نمکی کووید 19 شیوع کرونا سخنگوی وزارت بهداشت بیمارستان مسیح دانشوری سازمان نظام پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی روز طبیعت طب سنتی سیستم ایمنی بدن مواد غذایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۲۱۶۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عوارض مصرف بیش از اندازه میوه

به گزارش «تابناک» به نقل از باشگاه خبرنگاران، در اینجا ۴ نشانه‌ای که به شما هشدار می‌دهد روزانه بیش از اندازه نیازتان میوه دریافت می‌کنید، معرفی شده است

احساس نفخ مداوم: میوه یک ماشه برای ابتلا به نفخ است. میوه‌ها غنی از یک نوع قند به نام فروکتوز هستند که متاسفانه بسیاری از ما قادر به جذب و هضم موثر مقادیر زیادی از فروکتوز نیستیم. محققان بر این باورند که ۴۰ درصد از مردم از یک بیماری به نام سوء جذب فروکتوز در روده کوچک رنج می‌برند. عدم جذب فروکتوز با علائمی مانند ایجاد گاز و نفخ در دستگاه گوارش همراه است. دریافت فروکتوز بیش از حد با واکنش‌های التهابی در بدن نیز همراه است.

ابتلا به اسهال یا وخیم شدن علائم سندرم آی بی اس: سوء جذب فروکتوز موجود در میوه منجر به نفخ، گرفتگی عضلات شکم، درد و اسهال و حتی گاهی سردرد نیز می‌شود. علاوه بر این، بسیاری از میوه‌ها مانند سیب سرشار از پکتین هستند؛ یک نوع فیبر که مبتلایان به سندرم روده تحریک پذیر یا آی بی اس، برای شکستن کامل آن مشکل دارند.

افزایش وزن: حتی اگر مواد غذایی حاوی قند و کربوهیدرات‌های تصفیه شده، غذاهای فراوری شده و محصولات چرب حیوانی را نیز کنار بگذارید، مصرف بیش از حد میوه باز هم می‌تواند برای از دست دادن وزن، مشکل آفرین باشد. مصرف روزانه ۵ میوه متوسط توصیه شده است. یک میوه متوسط درحدود ۶۰ کالری انرژی دارد بنابراین برای حفظ وزن بدن در محدوده طبیعی باید اعتدال در مصرف میوه‌ها هم رعایت شود.

احساس ضعف و گرسنگی: فروکتوز نه تنها جلوی گرسنگی را نمی‌گیرد بلکه برعکس میل به مصرف مواد غذایی پرکالری را افزایش می‌دهد. محققان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی پس از زیر نظر گرفتن ۲۴ داوطلب که گروهی نوشیدنی‌های حاوی گلوکز و برخی نوشیدنی‌های حاوی فروکتوز مصرف می‌کردند اعلام نمودند، وقتی داوطلب نوشیدنی حاوی فروکتوز می‌خورد احساس گرسنگی بیشتری دارد و میل به مصرف مواد غذایی پرکالری مثل موز و بیسکوییت بیشتر می‌شود. متخصصان می‌گویند، گرچه فروکتوز قند میوه است، اما به هرحال قند ساده تلقی می‌شود و عامل ذخیره چربی در بدن است. گرچه این قند سبب مقاومت به انسولین نمی‌شود، اما برای حفظ تناسب اندام باید مراقب مصرف متعادل آن در طول روز باشید.

دیگر خبرها

  • اصول تغذیه سالم در خانواده + فیلم
  • دم‌کرده این گیاه مثل یک خواب‌آور قوی عمل می‌کند
  • غذا‌های مفیدی که بدن هر بیماری را تقویت می‌کند
  • عوارض مصرف بیش از اندازه میوه
  • فواید بی‌نظیر ریواس
  • بیمارستان‌های شهر قم ملزم به دریافت پروانه ایمنی هستند
  • ویژگی رژیم غذایی سالم چیست؟
  • اگر هر روز نوشابه بخوریم چه اتفاقی در بدن ما می‌افتد؟
  • برای سلامتی موهایمان چه غذاهایی بخوریم؟
  • قارچ چاگا ؛ برای افرادی که به سیستم ایمنی خود اهمیت می دهند(+عکس)