Web Analytics Made Easy - Statcounter

شیوع ویروس کرونا در جهان و ایران، مشکلات اقتصادی‌ و معیشتی بسیاری را به وجود آورده است؛ از همین رو کارشناسان اقتصادی کشور، پیشنهاداتی به دولت برای رفع مشکلات معیشتی مردم ارائه کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ شیوع ویروس کرونا در جهان و ایران علاوه بر تلفات جانی که در هر جامعه ای دارد، منجر به آسیب های دیگری نیز می شود که یکی از آن ها، آسیب به اقتصاد و اوضاع امرار و معاش مردم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمد نعمتی یکی از کارگران ساختمانی و فصلی که به دلیل اعمال قوانین منع فعالیت‌های ساخت‌وساز به دلیل قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا بیکار شده است در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: بیش از 25 روز است که به دلیل کرونا بیکار هستم اما متأسفانه تا این لحظه از هیچ‌ یک از ارگان ها به سراغ ما نیامده‌اند و جویای حال ما نشدند.

وی با تأکید بر اینکه مسئولان باید به فکر قشر کارگر باشند، گفت: درد دل و حرف‌های ما باید به گوش مسئولان برسد تا شاید فکری به حال ما قشر ضعیف جامعه شود زیرا درآمد ما روزمزد است و اگر من روزی سرکار نرم درآمدی هم نخواهم داشت و چه کسی می‌خواهد خرج خانواده من را بدهد.

در خانه ماندیم، اما مجبور شدیم برای کسب درآمد بیرون بیاییم

رضا رستگاری، یک کارگر ساده ساختمانی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: با اعلام خبر انتشار کرونا و درخواست از مردم جهت ماندن در خانه ما نیز برای حفظ جان خود و خانواده‌مان در خانه ماندیم اما تا کی می‌توانیم بدون درآمد زندگی کنیم.

وی افزود: طی این مدت تنها یک خیر به من مراجعه کرد و مبلغی را به شماره کارتم واریز کرد و یک بسته معیشتی به من داد اما  خبری از مسئولان نبوده؛ حتی من کارگر از چند سری بسته معیشتی که دولت به حساب سرپرستان خانوار ریخته است، فقط یک سری را دریافت کرده‌ام.

رستگاری خاطرنشان کرد: من با 17 نفر که تحت تکلفم هستند چگونه می‌توانم در خانه بمانم و بدون درآمد، امرار معاش کنم؛ فقط کافی است یک لحظه خود را به جای من قرار دهید تا درک کنید چرا در خانه نمانده‌ام و اینجا در سر گذر به دنبال کار می‌گردم.

وی با اشاره به اینکه خیلی‌ها مثل من تحت پوشش بیمه هیچ بیمه‌گذاری نیستیم، گفت: از مسئولان می‌خواهیم تا کمی به فکر حال ما کارگران نیز باشند.

دولت حمایت نکند از کرونا نمیریم، از گرسنگی خواهیم مرد

مرتضی اکبری، راننده وانت‌بار در گفت‌وگو با خبرنگار ما در پاسخ به این سؤال که چرا علی‌رغم هشدارهای فراوان برای ماندن در خانه جهت مقابله با کرونا، بازهم به سر گذر آمده‌اید، اظهار کرد: ما که پس‌اندازی نداریم مجبور هستیم برای امرارمعاش خود کار کنیم و اگر کار نکنیم درآمدی هم نداریم و آن‌وقت از کرونا نمیریم، از گرسنگی خواهیم مرد.

وی با تأکید بر اینکه از مسئولان درخواست داریم تا کمی به فکر ما کارگران نیز باشند، افزود: ما قشر ضعیف جامعه که نه درآمد بالایی داریم و نه تحت پوشش ارگان خاصی هستیم، از دولت می‌خواهیم تا حداقل یک حمایتی از ما شود تا بتوانیم برای حفظ جان خود و خانواده‌مان در خانه بمانیم.

کاهش هزینه قبوض انرژی و تخفیف‌های مالیاتی را پیشنهاد می‌کنم

هومن عمرانی، مسئول فروشگاه کیف و کفش چرم در گفت‌وگو با خبرنگار ما، ضمن اشاره به اینکه یک ماه با وضعیت شیوع بیماری کرونا مشکلات اقتصادی پیدا کردیم و هزینه های جاری و معیشتی و حقوق کارگر را باید پرداخت کنیم اظهار کرد: درآمدی نداریم، دولت و مسئولان برای سلامتی مردم موضوع در خانه بمانیم را توصیه و اجرا می کنند اما لازم است برای معیشت زندگی اصناف مختلف نیز تدبیر شود.

وی افزود: کاهش هزینه قبوض انرژی و تخفیف های مالیاتی می تواند در این وضعیت بیماری کرونا ثمربخش باشد.

مسئول فروشگاه کیف و کفش چرم گفت: همین وضعیت ادامه داشته باشد اقشار کارگر در روزمره زندگی دچار مشکل خواهند شد.

خانم فروشنده‌ای که مسئول مغازه عطاری و سرپرست خانوار نیز است در ادامه به صبح‌توس، توضیح داد: سی روز در خانه به دلیل قطع شدن زنجیره بیماری کرونا ماندیم اما واقعیت این است که اجاره مغازه، اقساط بانکی و مخارج اولیه زندگی مانده و در صورت بسته شدن مغازه با مشکلات زیادی مواجه خواهیم شد.

وی افزود: دولت می تواند کمک هزینه برخی اصناف و کارگران را برای معاش زندگی تأمین کند، با اینکه خطر شیوع این بیماری را می دانیم اما چاره‌ای نیست و ضمن اینکه مراقبت های بهداشتی ر برای خودمان و مشتریان داریم، در محل کسب و کار فعالیت داریم.

کارگر روزمزد دیگری در مشهد که نخواست نامش برده شود نیز از توقعات خودش از مسئولان امر در زمینه حمایت از قشر ضعیف گفت و ادامه داد: دولت باید این اقشار را حمایت کند و در هزینه قبوض انرژی را با تخفیف بیشتری محاسبه کند.

وی افزود: باتوجه به اینکه مصارف بهداشتی و انرژی در خانه ها افزایش پیدا کرده است، کارگران مجبور به فعالیت بیشتر هستند.

احمد روان‌بخش، فروشنده باتری و خدمات برق اتومبیل به خبرنگار ما گفت: دولت خواستار در خانه ماندن همه مردم است چراکه از شیوع بیماری جلوگیری شود اما ما با نداشتن هیچ بیمه و حقوق ثابتی به عنوان پشتوانه چگونه اجاره بهای منزل، مغازه و مخارج روزمره و عادی زندگی از جمله خوراک و پوشاک معمولی را تأمین کنیم.

وی ضمن گلایه مندی از اینکه در زمینه اجاره بها، هزینه های جاری و در زمینه مالیات کمکی نمی شود تصریح کرد: اگر چنین هزینه هایی جیران شود با در خانه ماندن حتی به مدت طولانی هیچ مشکلی نداریم تا ناقل این بیماری در جامعه نباشیم.

در زمینه اجاره بهای منازل کمکی نشده است

محمدی، فروشنده پارچه و قماش مشهدی خاطرنشان کرد: با این که به دلیل بیماری کرونا چندین روز متوالی در ایام نوروز در خانه ماندیم اما باتوجه به هزینه های جاری و جانبی زندگی امکان ادامه این امر میسر نیست.

وی با اشاره به مخارج و هزینه های بالا در این روزها بیان کرد: حتی شاید با باز شدن مغازه شامل جریمه شویم اما مجبور هستیم فعالیت کنیم، گلایه داریم از اینکه اتحادیه ها نیز پاسخ قانع کننده ندارند و ناچاریم چراکه همین درآمد اندک نیز برای جبران برخی هزینه ها ضروری است.

این فروشنده گفت: درخواست داریم اتحادیه از طریق صاحبان فروشگاه‌ها و مالکان منازل قانونی تهیه شود تا اجاره بها کاهش یابد و تسهیلاتی برای مردم و اصناف مختلف قائل شوند.

علی اصغری، تعمیرکار خودرو نیز تأکید کرد: اگر در این شرایط محل کسب وکار بسته شود تمام هزینه های زندگی، مخارج خانه و فرزندان باقی خواهد ماند.

وی افزود: ما بیماری در منزل داریم و هزینه های جانبی بیمار نیز مزید برعلت است لذا به مسئولان می‌گوییم نسل جوان نیاز به حمایت در زمینه اشتغال دارد.

دولت بخشی از هزینه‌های مردم را با بسته‌های حمایتی جبران کند

محسن شرکا، رئیس کانون کارآفرینان توسعه‌گرا خراسان در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: ما نیازمند بسته های حمایتی و اصولی برای بخش اقتصاد هستیم، هم برای کسب و کارهای خرد و هم کسب و کارهای بزرگ باید بسته های حمایتی و اصولی تهیه کنیم در غیر این صورت بدون تردید هزینه های ما سنگین خواهد بود.

این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه عنوان کرد: نمی‌توان تمام بار هزینه را روی دوش تولیدکنندگان گذاشت؛ دولت باید برای حمایت از صنایع و تولیدکنندگان در این شرایط خاص بسته‌های مختلف حمایتی تعریف کند.

وی اضافه کرد: دولت باید هرچه سریع‌تر بسته‌های حمایتی را در این شرایط خاص تعریف کند و حتماً باید به قشر ضعیف جامعه رسیدگی شود.

شرکا اظهار داشت: اگر بخواهیم خط پیوسته شیوع ویروس کرونا قطع شود، باید حتماً بسته‌های مختلف حمایتی را برای مردم و اصناف و سایر بخش‌های کشور در نظر گرفته شود.

دولت با پرداخت‌های بلاعوض یا وام‌هایی با تنفس بالا می‌تواند از کسب و کار حمایت کند

مهدی منصوری بیدکانی، استاد اقتصاد دانشگاه آزاد مشهد نیز در ادامه در خصوص راهکارهایی برای حمایت از کسب و کارها در شرایط امروز جامعه گفت: مردم و دولت در این شرایط به وجود آمده حاصل از کرونا ویروس هر کدام یک وظیفه دارند؛ دولت باید با پرداخت های بلاعوض یا وام هایی با تنفس بالا یکسری کارهای کوچک را جلو ببرد و اگر به دنبال جهش تولید هستیم به بنگاه هایی تولید کننده از محل اغماض حق کارفرما یا معوق کردن مالیات ها بدون در نظر گرفتن جریمه به بحث تولید هم کمک کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دولت با این آگاهی که پایه پولی تغییر خواهد کرد  باید میزان یارانه ها را در این شرایط افزایش دهد.

تشکیل تعاونی‌ها راه حل مشکلات اقتصادی مردم است

ابراهیم رزاقی، عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران نیز تأکید کرد: مسئولین پیش قدم شده و به مردم برای تشکیل تعاونی و ایجاد و از سرگیری فعالیت کارگاه‌ها و کارخانه های مختلف در کشور کمک کنند چراکه با این روش هم مشکلی برای کشور پیش نمی آید، هم مردم مشغول به کسب و کار شده و می توانند زندگی خود را مدیریت کنند.

اجرای صحیح بیمه بیکاری برای مشاغل کوچک ضروری است

در ادامه عبدالمجید شیخی، تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با  صبح توس اظهار داشت: با توجه به اینکه باید تجمع ها و ارتباطات اجتماعی به حداقل برسد و برخی از آنها نیز تبدیل به دور کاری شوند اجرای بیمه بیکاری در واقع برای مشاعل کوچک بعنوان یک مرهم محسوب می‌شود.

نصرالله پژمانفر، نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص اقدامات مجلس جهت حمایت‌های معیشتی از افراد متضرر شده از تعطیلات کرونایی، اظهار کرد: مجلس نمی‌تواند در مورد امورات جاریه دولت دخالت کند و از طرف دیگر اعتبارات و برنامه‌های جاریه در دست دستگاه‌های دولتی است.

تأییدیه‌ای مبنی بر پرداخت کمک‌های معیشتی دولت به افراد متضرر شده از تعطیلات کرونایی به دست نمایندگان مجلس نرسیده است

وی افزود: دولت اعلام کرده است که تاکنون در بخش‌های مختلف کمک‌های معیشتی جهت حمایت از افراد متضرر شده از تعطیلات کرونایی اعطا کرده است اما هیچ‌گونه تأییدیه‌ای مبنی بر انجام چنین اقداماتی به دست نمایندگان مردم در مجلس نرسیده است.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: دولت اعلام کرده است که حدود 300 تا 600 هزار تومان برای 3 دهک پایین جامعه پرداخت کرده‌اند اما هیچ نوع شاهدی که این گزارش‌ها را تائید کند، وجود ندارد.

پژمانفر یادآور شد: با توجه به شرایط ایجاد شده به دنبال محدودیت‌های فعالیت صنوف مختلف در ایام مبارزه با کرونا، بسیاری از افراد از لحاظ اقتصادی متضرر شده است و دولت هر چه سریع‌تر باید راهی برای جبران حداقلی این خسارات پیدا کند.

مجلس به موضوع حمایت‌های معیشتی از مردم در ایام کرونا ورود می‌کند

وی با اشاره به اینکه ستاد ملی کرونا از تشکیل جلسات مجلس جلوگیری کرده بود، گفت: به همین دلیل مجلس نتوانسته بود تا کنون به موضوع حمایت‌های معیشتی مردم در ایام کرونا ورود کند اما اکنون به این موضوع پرداخته شده و امیدواریم مجلس نیز در شتاب دهی به حمایت‌های معیشتی از افراد متضرر شده از تعطیلات کرونا نیز نقش مهمی ایفا کند.

پژمانفر افزود: دولت اصلا برای موضوع کرونا برنامه ندارد؛ اینکه برای یک ماه و یا یک سال آینده برنامه داشته باشد اساسا ندارد و بجز روزمرگی و اتلاف منابع کار خاصی نمی‌کند و اگر حضور مردم نبود این موضوع همچنان بیشتر طول می‌کشید.

وی اضافه کرد: دولت باید در این شرایط با مردم صادقانه برخورد کند زیرا محروم‌ترین اقشار جامعه در این موضوع تحت فشار هستند؛ تناقضات در تصمیم‌‌گیری‌ها و اعلام‌ها از سوی شخص رئیس جمهور زیاد است؛ اگر قرار است تولید بچرخد باید با نیروی انسانی سالم بچرخد.

پژمان فر با بیان اینکه براساس گزارشات تصمیمات عجله‌ای و شروع دیرهنگام قرنطینه و زودهنگام برای خروج از قرنطینه به سود اقتصاد کشور نیست و ضرر و زیان فراوانی برای کشور دارد،خاطرنشان کرد: طرح سه فوریتی قرنطینه یک ماهه کشور غیرکارشناسی است و باید برنامه دیگری داشته باشیم که هم تولید ادامه پیدا کند و هم برای زندگی مردم برنامه داشته باشیم اما دولت نه زیر بار برنامه می‌رود و نه خودش برنامه در این موضوع دارد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: گفت وگو با خبرنگار ما حمایت های معیشتی بسته های حمایتی بیماری کرونا ویروس کرونا خانه ما کسب و کار قشر ضعیف هزینه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۲۲۱۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رنگین شدن سفره بیکاران در گروی افزایش بیمه بیکاری

سازمان تامین اجتماعی به منظور حمایت از افراد شاغل طرحی را به عنوان بیمه بیکاری در نظر گرفت تا در صورت بیکار شدن کارکنان آنها بتوانند از مزایای بیمه بیکاری بهره‌مند شوند و امرار معاش کنند.

اما به گفته شهروندخبرنگار با وجود اینکه در سال جدید تمامی حقوق ها افزایش یافته است اما این افزایش شامل بیمه بیکاری نمی شود.

وی با ارسال پیامی خواستار رسیدگی به این موضوع شد.

متن پیام شهروندخبرنگار

سلام و درود بنده ٢۴ سال پرداختی بیمه دارم و هنگامی که هرساله افزایش می‌خورد ما هم با همان افزایش همه ساله بیمه را پرداخت می کردیم. اکنون بنده یکسال و نیم تعدیل شدم و از بیمه بیکاری استفاده می‌کنم. اما با وجود اینکه در سال جدید همه حقوق‌ها افزایش داشته اما فقط بیمه بیکاری هست که افزایش شاملش نمی شود و وقتی این موضوع را پیگیری کردم به من اعلام کردند قانون افزایش نداریم. اما همه چیز گران شده است و از سوی دیگر بنده مستاجر و متاهل هستم و فرزند دانشجو دارم خواهش می‌کنم این موضوع را رسیدگی کنید مشکل خیلی از مردم است.

منبع: رنجبر - شهروند خبرنگار

برای یادگیری اصول تصویربرداری خبری به صفحه «آموزش تصویربرداری برای شهروندخبرنگاران» مراجعه کنید

باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • رفع ابهامات حق بیمه مشاغل سخت و زیان‌آور و مفاصا حساب قراردادها
  • فیاضی: مجلس آینده باید مشکلات کارگران را تا حد امکان کاهش دهد
  • رنگین شدن سفره بیکاران در گروی افزایش بیمه بیکاری
  • کاهش نرخ بیکاری در اردستان
  • آخرین تصمیمات درباره افزایش تعطیلات آخر هفته
  • بهره برداری از ۱۱ جایگاه سوخت کوچک مقیاس تا پایان تابستان امسال
  • قدس در گفت‌وگو با کارشناسان بررسی کرد؛ تحرکات دولت اردوغان برای بازتعریف نقش ترکیه در موضوع فلسطین
  • تقسیم صحیح و اصولی مسائل اساسی کشور یک ضرورت است
  • صدای شکسته شدن استخوان به گوش می‌رسد | ما می‌دانستیم سفره مردم کوچک شده!
  • سندروم پس از کرونا چیست؟