Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-20@00:28:54 GMT

ورود دانشگاه آزاد به بحرانهای پساکرونا

تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۲۲۲۳۶

ورود دانشگاه آزاد به بحرانهای پساکرونا

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه آزاد، دیدار نوروزی محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری و مدیران کل این مجموعه، عصر روز سه شنبه ۱۹ فروردین ماه به صورت ویدئو کنفرانس در بستر سرویس جلسات آنلاین دانشگاه هوشمند (دان) برگزار شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به سرمقاله خود که با عنوان «دنیای پساکرونا، تکرار تاریخ یا رخدادی نو در نظم جهانی: آمریکا در راه افول یا طلوع دوباره؟» در یکی از روزنامه ها، اظهار داشت: واقعیت این است که ارزش‌های حاکم بر تفکر، سیاست را شکل می‌دهد و سیاست نیز علم را جهت‌دهی می‌کند؛ بنابراین علم کنونی ماحصل ۸ دهه مدیریت آمریکا و بخشی مدیریت شوروی بر علم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در نتیجه این ۸ دهه حکمرانی، سیاست علمی اکنون به این نقطه رسیده که علم امروز پاسخ دقیق و متقن برای مقابله با یک ویروس ندارد.

وی افزود: در سال ۲۰۲۰ امنیت و سلامت زیر سوال رفته و همه کشورهای جهان درگیر مواجهه با یک ویروس هستند و جریان راهبری ۸۰ ساله علم، لنگ لنگان به دنبال راه حل می‌گردند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم توجه به فضای مجازی و ایجاد شبکه ملی اطلاعات در کشور، خاطرنشان کرد: پس از شیوع ویروس کرونا، یکباره با قرنطینه‌ای مواجه شدیم که همه دنیا درگیر آن شده و به تبع آن اکثریت مردم در خانه مانده‌اند و در بستر فضای مجازی ارتباط خود را شکل می‌دهند. سوالی که مطرح می شود، این است که آیا ممکن است ویروس کرونا خواسته یا ناخواسته مردم را به سمت حکمرانی جدید و سبک زندگی مبتنی بر فضای مجازی سوق دهد؟

وی افزود: واقعیت این است که کرونا ۴۵ روز است مردم را به سبک زندگی در فضای نوین مجازی عادت داده است. اینجاست که به اهمیت موضوع قوت در فضای مجازی که از سوی مقام معظم رهبری مطرح شد، پی می‌بریم. متاسفانه دولت تاکنون نسبت به فضای مجازی غفلت کرده و اگر تنها شبکه ملی اطلاعات را ایجاد کرده بود، اکنون با بحران فضای مجازی روبرو نمی‌شدیم و اینجا جایی است که باید یک اتفاق جدید بیافتد. دانشگاه آزاد اسلامی باید در مورد این موضوع تدبیر و حرکت جدی داشته باشد.

طهرانچی با اشاره به معضلات پساکرونا در جهان، اظهار داشت: امنیت غذایی و حکمرانی، بحران‌هایی است که بعد از کرونا به‌ وجود خواهد آمد و کشور ما نیز از این موضوع مستثنی نیست، بنابراین معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی باید درباره این بحران‌ها راهبرد جدی داشته باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به برخی حاشیه‌سازی‌ها و دروغ پراکنی‌ها علیه این دانشگاه، تصریح کرد: تحول در دانشگاه آزاد اسلامی یک عبور و پوست‌اندازی است و اگر دانشگاه بتواند مرحله پوست اندازی را پشت سر بگذارد و وارد مرحله جدید شود، دانشگاه آزاد اسلامی تاثیرگذاری جدی در کشور خواهد داشت. خوشبختانه این مرحله با حضور نیروهای انقلابی و جهادی در دانشگاه آزاد اسلامی در حال گذار است، اما در مدت شش ماه گذشته یک جریان حاشیه‌ساز با تکیه بر بی‌اخلاقی‌ها و دروغ پراکنی ها به دنبال برهم ریختن محاسبات دانشگاه آزاد اسلامی هستند و تلاش دارند همه افعال نوآورانه، تحول زا و هر آنچه در این مدت در دانشگاه انجام شده را زیر سوال ببرند.

عضو هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: این جریان تلاش دارد تا جلوی پیشرفت علمی کشور را بگیرد و جریان انقلابی را متوقف کند، چرا که آنها می خواهند دانشگاه آزاد اسلامی همان دانشگاه آزاد سابق باشد. به همین دلیل به دروغ و بی‌اخلاقی متوسل می شوند و مطالب را کاملاً وارونه بیان می کنند، اما معتقدیم که برای اصلاح دانشگاه باید هزینه بدهیم و پای اصول خود ایستاده ایم.

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی یک رویکرد قانونی و یک رویکرد تحولی دارد، گفت: برخی این رویکردهای دانشگاه را بر نمی تابند و می خواهند ما را درگیر فضای بی‌اخلاقی و سخیف خود کنند که ان‌شاءالله با قوت از این وضعیت عبور خواهیم کرد، چرا که ما از ابتدا طبق بیانات مقام معظم رهبری می‌دانستیم که پیشرفت علمی کشور دشمن دارد و با آگاهی از این موضوع وارد این مسیر شدیم.

در ادامه این جلسه، معاونان و مدیران کل معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی گزارش عملکرد این معاونت در سال گذشته را ارائه کردند و موضوع افتتاح و راه‌اندازی سراهای نوآوری «توسعه صنایع منطقه‌ای» و «صنایع خلاق» و... در تهران و بازار فناوری و نوآوری در اراک و سایر سراهای نوآوری در دیگر استان ها بررسی شد.

کد خبر 4895265 مهتاب چابوک

منبع: مهر

کلیدواژه: شورای عالی انقلاب فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی محمد مهدی طهرانچی شیوع کرونا ویروس کرونا وزارت علوم تحقیقات و فناوری آموزش مجازی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه ها منصور غلامی دانشگاه تربیت مدرس علی خاکی صدیق دانشگاه های ایران شیوع کرونا دانشگاه های علوم پزشکی دانشگاه تهران دانشگاه الزهرا دانشگاه آزاد اسلامی فناوری و نوآوری فضای مجازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۲۲۲۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استادان دانشگاه عنصر مهمی برای حل مشکلات فرهنگی هستند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، علیرضا بیابان‌نورد، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی شیراز در جلسه شورای این دانشگاه اظهار کرد: وجود محتوای غنی سند تحول و تعالی دانشگاه و سند آراستگی و شئون رفتاری دانشجویی به منزله آن است که در همه فعالیت‌ها و رخداد‌های دانشگاه یک پیوست فرهنگی وجود داشته باشد.

وی افزود: این سند که با توسل به اسناد بالادستی جمهوری اسلامی ایران نگاشته شده، تکالیف همه حوزه‌ها و بخش‌های مختلف دانشگاه را درباره امر آراستگی دانشگاه را مشخص کرده؛ بنابراین می‌توان آن را سند چشم انداز آینده دانشگاه آزاد اسلامی نام داد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی شیراز با اشاره به ضرورت همراهی علم با جهت دهی ایمان عنوان کرد: اگر در ساختار تولید علم و آموزش علم جهت دهی ایمانی نداشته باشیم آن علم ارزش چندانی ندارد و تفاوتی بین آن و علم‌های تولید شده در جهان غرب نمی‌توان دید.

بیابان‌نورد یکی از اهداف مهم پیش روی دانشگاه آزاد اسلامی را توحید محور کردن همه آموزش‌های موجود در دانشگاه برشمرد و بیان کرد: استادان دانشگاه به‌عنوان کنشگر فعال فرهنگی عنصر مهمی برای حل معضلات و مشکلات فرهنگی دانشگاه هستند.

کار تربیتی و فرهنگی اثربخش نیازمند استمرار و پیگیری است

مدیر کل حراست ادانشگاه آزاد اسلامی استان فارس نیز با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با دانشجویان و اهمیت جایگاه تربیت و اثرگذاری تربیتی روی نسل جوان گفت: در دانشگاه‌ها عمدتأ فرایند تولید متخصص یعنی فرایند تولید علم به جد مورد پیگیری قرار می‌گیرد؛ اما چند صباحی بوده که توجه به تربیت در کنار این تعلیم کمرنگ‌تر شده است. اگر قرار باشد که کار تربیتی و فرهنگی مؤثری انجام شود نیاز به استمرار و پیگیری روند‌های نتیجه بخش دارد.

علی حسین‌منصوری با بیان گام‌های سه گانه در دستورالعمل آراستگی و شون رفتاری دانشگاه آزاد اسلامی بر اجرای گام‌های اول یعنی تذکر و یادآوری و گام دوم یعنی ارجاع به مراکز مشاوره دانشگاه تاکید کرد و با اشاره به عضویت رؤسای واحد‌های دانشگاهی در کارگروه شون رفتاری اضافه کرد: قطعاً نه تنها رئیس واحد؛ بلکه هیچ یک از مسئولان اجرایی دانشگاه‌ها نمی‌توانند نسبت به اجرای این آیین نامه بی‌تفاوت باشند.

وی به عضویت اعضای هیئت علمی در این کارگروه نیز اشاره کرد و توضیح داد: این عضویت نشان دهنده اهمیت جایگاه استادان در ایجاد نظم و کنترل شئون رفتاری دانشجویان است.

مدیر کل حراست ادانشگاه آزاد اسلامی استان فارس بر نقش حرکت جمعی و اهتمام همگی مسئولان و همکاران دانشگاه آزاد اسلامی برای اجرای بهینه این دستورالعمل و بهینه شدن وضعیت پوشش ظاهری دانشجویان در محیط دانشگاه‌ها تاکید کرد و ادامه داد: اگر در فرایند اجرای این دستورالعمل برخی از حوزه‌ها و بخش‌ها خود را منفعل نشان دهند تلاش بخش‌های فعال نیز به هدر می‌رود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • در مراکز رشد و واحدهای فناور حامی تیم های ربوکاپ هستیم/ در حوزه رقابتی باقی نمی مانیم و فضای علمی را تقویت می کنیم
  • دانشگاه آزاد زرند درصدد ایجاد فضای فرهنگی در جوار مرقد شهداست
  • تعامل دانشگاه آزاد اسلامی و مدارس سما چه نتیجه‌ای دارد؟
  • استادان دانشگاه عنصر مهمی برای حل مشکلات فرهنگی هستند
  • جهش تولید جز با مشارکت مردم رخ نمی‌دهد
  • جهان‌بین: جهش تولید جز با مشارکت مردم رخ نمی‌دهد
  • تمدید مهلت ثبت نام آزمون EPT اردیبهشت ۱۴۰۳ دانشگاه آزاد
  • دیدار رئیس و معاونین دانشگاه آزاد اسلامی با دکتر ولایتی
  • تمدید مهلت ثبت نام آزمون EPT اردیبهشت ۱۴۰۳ دانشگاه آزاد اسلامی
  • نماهنگ «ما می آییم» با زبان انگلیسی در فضای مجازی فارس اکران شد